3 ključne strategije za ekonomsko preživljavanje COVID-19

23.04.2020.

  
Utjecaj koji će pandemija COVID-19 imati na svakodnevni život te na zdravlje i dobrobit svih nas je teško predvidjeti, ali zato već vidimo značajne promjene koje su se počele događati u našoj ekonomiji te potencijalno trajne posljedice koje od nje mogu nastati. To ne znači da će taj utjecaj biti jednak na sva poduzeća!

Prije svega, sve će prilično ovisiti o tome koliko će dugo kriza trajati. Stručnjaci vjeruju da je cjepivo trajno rješenje, ali do njegovog stvaranja i primjene će proteći barem godina i pol. Za mnoga poduzeća bi tada moglo biti kasno, jer su se mnoge države, pa i naša, odlučile smanjiti ekonomsku aktivnost. Nadaju se da će smanjenjem ljudskog kontakta spriječiti širenje zaraze i vjerojatno su u pravu. Na žalost po zagovaratelje tog rješenja, takvu situaciju nije moguće dugoročno održati, jer bi to značilo urušavanje čitavog ekonomskog sustava.

Devedeset i devet posto svih poduzeća u Europi 2015. se ubrajalo u kategoriju malih i srednjih poduzeća, dakle onih s manje od 250 radnika. Ona svojim proizvodima i uslugama direktno opskrbljuju krajnje korisnike ili pak velika poduzeća. I što je, u ovom slučaju, najgore, djelomična ili potpuna zabrana kretanja ljudi najviše pogađa upravo njih. U Hrvatskoj je taj postotak nešto i veći – 99,7 posto svih poduzeća su u toj kategoriji. Prema izvještaju CEPOR-a za 2019. čak 72 posto svih zaposlenih u Hrvatskoj su radnici malih ili srednjih poduzeća! Ograničavanje rada dovodi dakle u opasnost opstanak gotovo ¾ svih zaposlenih u Hrvatskoj!

Mala i srednja poduzeća su od vitalnog značaja za ekonomiju neke države

To je prepoznala i sama država, pa traži i implementira različite mjere koje će barem donekle doprinijeti očuvanju poduzeća i broja zaposlenih. Pitanje je hoće li biti dovoljne da ih pripreme za rad nakon što se propisane mjere izolacije djelomično ublaže ili potpuno ukinu.

Odgovor na to pitanje je prilično jednostavan. Neće. Neće biti dovoljne, jer tome nisu niti namijenjene. Da bi ta poduzeća uspjela u vremenu nakon pandemije bit će im potrebno puno više sredstava nego što im omogućuje državna pomoć. Kriza je doba koje pokazuje sve mogućnosti i nedostatke pojedinaca i organizacija. I ova kriza nudi upravo to – da svatko u svom poduzeću ili u poduzeću u kojem je zaposlen prepozna procese i pravila koja ih koče da budu bolji i uspješniji. I da ih promijeni. To je jedini način pripreme za buduće vrijeme, to je jedini način da se poduzeće izdigne iz sadašnje situacije jer situacija nakon što kriza prođe neće biti ista. A ako poduzeće ostane isto, sigurno neće biti prilagođeno svijetu oko sebe.

Ostanite mirni i nastavite dalje

U svim je rizičnim situacijama, pa tako i u ovoj, ključno ostati razuman i smiren. Ako se poduzetnik kojim slučajem prepusti strahu koji ga okružuje, može ga uhvatiti panika. Panika dovodi do pogrešnih odluka, a još češće do odgode svih odluka i čvrstog držanja za ono što je poznato. Poznato je dobro ako želite ostati tamo gdje jeste, no kad ste otvarali svoje poduzeće i započinjali svoj poduzetnički pothvat kretali ste u nešto nepoznato i drugačije. Ako želite da vaše poduzeće opstane i nakon krize, vrijeme je da ponovno razmišljate poduzetnički i krenete u nešto novo. To novo nije za vas ništa stvarno novo, već nešto što ste prestali raditi kako su vas operativni zadaci sustizali i počeli sužavati pregled nad situacijom. Zato je upravo sad pravi trenutak da se zajedno prisjetimo tri važne strategije koje ste nekad primjenjivali s lakoćom i koje su vas već dovele do odličnih rezultata, pa je vrijeme da im se opet vratite:

1. ISTRAŽITE

Sjetite se da se strah jedino može pobijediti tako da se s njime suočite. Za suočavanje sa strahom najbolje pomažu činjenice. Činjenice poduprte brojevima mogu bilo kojem vlasniku poduzeća omogućiti izradu projekcija za neko buduće vremensko razdoblje. Na temelju podataka koji su vam već dostupni u okviru vašeg vlastitog poslovanja, lakše ćete se nositi s neizvjesnom budućnosti. Važno je razumjeti kako podaci i projekcije utječu na obrtni kapital, novčani tijek, zaposlenike i kupce. Analiza će vam olakšati prepoznavanje situacija koje vam već stvaraju ili vam mogu stvoriti problem. Proučavanje dostupnih informacija omogućit će vam prepoznati i najbolju praksu koja vas je do sada pouzdano služila.

2. PODUZMITE

Poznavanje situacije i podataka o poduzeću te svijetu koji vas okružuje je izvrsna podloga za dobivanje samopouzdanja. Oboružani njime napravite plan djelovanja, kako za predvidljive, tako i za nepredvidljive situacije. Plan djelovanja će vam omogućiti da na njih reagirate poznatim aktivnostima, za koje možete biti sigurni da daju rezultat. Postojanje plana potiče razvoj situacije u vašu korist, jer umjesto stihijskog reagiranja na vanjske okolnosti s nepoznatim ishodima, postajete proaktivni, što vama i svim uključenim dionicima vašeg poduzeća daje osjećaj sigurnosti. U situaciji kad je ekonomija zamrla važno je znati kako komunicirate s klijentima, kako će vaši zaposlenici raditi na daljinu, kako osigurati nesmetan priljev roba od dobavljača i još mnogo toga.

3. INOVIRAJTE

Situacije poput ove pružaju izvrsnu priliku za inovacije. Potražite nove dobavljače usluga, razmislite o drugačijim kanalima dostave svojih roba, prezentaciji svojih proizvoda, preseljenju na drugu lokaciju ili potpuno drugačijem načinu rada u poduzeću. Postoji toliko stvari za koje znate da bi bilo bolje da su drugačije i sad je pravo vrijeme da ih promijenite. Ponovno postanite kreativni u načinima na koje pristupate vođenju vašeg poslovanja. Inovativni pristup problemu će vam dati novi poticaj i osnažiti vas da hrabrije krenete u pustolovinu koju ste davno zanemarili – poduzetništvo.

  
U Hrvatskoj je tek odnedavno poznat izraz „crni labud“, iako je Nassim Taleb još 2011. u Zagrebu na konferenciji Zajedno rastemo Hrvatskog telekoma pričao o toj svojoj knjizi. Ne znam je li Covid-19 pandemija događaj koji se može tako okarakterizirati, ali je situacija svakako nepredvidiva i ozbiljna. Zato poduzetnici trebaju preuzeti kormilo u svoje ruke, iskoristiti priliku koja se pruža jednom u dugo vremena i preuzeti odgovornost. To je puno posla i nemojte reći da nemate vremena za poduzimanje tih koraka. Oni su presudni u vašim nastojanjima da osnažite poduzeće i pripremite ga za nove uvjete poslovanja nakon krize, a ako negdje i zapnete za savjet uvijek možete pitati na telefon 01 2442910 ili ramiro@ramiro.hr!

U ime Ramiro tima uspjeh i uživanje u ponovnom otkrivanju poduzetništva želi Vam

Igor

Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*  
*  
*  
*  
vrh stranice