Odnosi s ljudima - Truditi se i dalje ili okrenuti novu stranicu

Izgradnja kvalitetnih međuljudskih odnosa, poslovnih i privatnih, danas je tema mnogih predavanja i radionica.

I brojna literatura govori o tome. Da, jako je važno osvješćivati zbog čega dolazi do nerazumijevanja i kako razvijati konstruktivne načine komunikacije. Riječ je o vještinama koje su temelj zadovoljstva u kojoj god životnoj ulozi se našli - bilo da želimo biti kvalitetan suradnik, prijatelj, partner ili roditelj. No, postoji još jedna važna karika, koju ponekad zaboravljamo, a koja također može odigrati važnu ulogu na putu izgradnje kvalitetnih odnosa, pogotovo onih najbližih (uska poslovna suradnja, partnerstvo, blisko prijateljstvo). Osim želje da svojim „pravim pristupom“ osiguramo dobru komunikaciju, gotovo pa jednako bitno (a ponekad i bitnije) je znati prepoznati imamo li pored sebe „pravu osobu“.

Što možemo naučiti iz svijeta poslovanja?

Osviješteni poslodavci su već odavno prepoznali važnost kvalitetne selekcije, kako bi predvidjeli ishod suradnje s osobom koja se prijavila za neko radno mjesto. Logično, time si povećaju vjerojatnost da će uložiti u odnos koji će u budućnosti biti dobitak, i za organizaciju, i za pojedinca. Pritom, istraživanja i praksa pokazuju da dobar kandidat, osim karakteristika specifičnih za određenu struku, treba biti odgovoran, proaktivan, spreman na učenje, prilagodljiv, suradljiv, itd.

Što znanost i praksa preporučuju da je važno tražiti kod osobe s kojom želimo ostvariti kvalitetan međuljudski odnos (pogotovo bliski)? Kako prepoznati da, ma koliko se mi trudili biti konstruktivni u komunikaciji, neki odnosi ipak ne zaslužuju (više) našu energiju i pažnju? A tko su, s druge strane, ljudi kojima se trebamo okružiti i „čuvati ih kao oči u glavi“?

1. Poštuju nas

Međusobno poštivanje treba biti temelj svakog odnosa, a posebice bliskog. Koliko će nas oni koje mi volimo i cijenimo poštivati, direktno će utjecati na vlastiti osjećaj sigurnosti i samopoštovanja. Oni koji nas poštuju, uvažavat će nas kao osobu (naše potrebe i razmišljanja), te će voditi računa o našim osjećajima (što ne znači da će ispuniti svaku našu želju te prihvatiti i složiti se sa svim našim razmišljanjima :)).

2. Trude se i ulažu energiju u odnos

Oni pokazuju da im je stalo, trude se graditi kvalitetan odnos, ulažu u njega svoje vrijeme, energiju i emocije (sukladno karakteru odnosa). Kad naiđu poteškoće, spremni su razgovarati, čuti naša razmišljanja, izreći svoja, prilagoditi se i zajednički pronaći način kako osnažiti odnos i poboljšati nastalu situaciju. Naime, svaki odnos nailazi na probleme, kao što i svatko od nas ima svoje prostore za daljnji razvoj. Način na koji će se druga osoba nositi s tim (kao i mi), može nam puno reći o potencijalu tog odnosa. Spremnost na suradnju i rješavanje problema, put je ka građenju dugoročnih i kvalitetnih odnosa.

3. U nama vide potencijal, podržavaju nas i ohrabruju da se razvijamo

Naš su suradnik, a ne suparnik. Na njih se možemo osloniti onda kad nam je potrebna podrška i razumijevanje. I kad sumnjamo u sebe, oni su tu da nas podsjete koliko smo već učinili i koliko toga tek možemo napraviti. Vesele se i gledaju nas s ponosom kad postignemo uspjeh. Dopuštaju nam da „sjajimo“, bez da se oni time osjećaju ugroženo.

4. Spremni su reći oprosti

Manje im je bitno tko je u pravu te svoju pažnju i komunikaciju usmjeravaju na traženje rješenja i građenje odnosa. Spremni su preuzeti odgovornost i priznati svoju pogrešku, znajući da to može samo pokrenuti ponovo komunikaciju i očvrsnuti odnos.

5. Spremni su nam otvoreno ukazati na greške

Podržavaju nas i na način da nas upozore kad primijete da možda idemo u krivom smjeru. Upravo zato jer im je stalo do nas, pregrmit će eventualnu nelagodu od otvorene komunikacije te će se usuditi od nas tražiti više, bolje, kvalitetnije. To rade jer znaju da mi to možemo i zaslužujemo, samo nas ponekad trebaju podsjetiti na naše snage, jer i to trebamo.

6. Za sebe traže našu podršku, sudjelovanje i pomoć

Osim što su spremni dati, žele i primati od nas. Žele da budemo uključeni u njihov život i dijele s nama svoja razmišljanja, potrebe, brige i strahove, kako bismo si bili obostrana podrška. Nisu naš „spasitelj“, koji je tu samo kako bi nam pomagao, već žele ravnopravan odnos, u kojem postoji reciprocitet davanja i primanja.

7. Dijele s nama sličnu viziju (budućnosti) našeg odnosa

Kao i sve ostale karakteristike, ukoliko nema ove, odnos vrlo brzo dolazi na klimave noge. Ako se poslovni suradnik ne ponaša prema nama kao prema svom suradniku, ako naš prijatelj u nama ne vidi svog prijatelja, ako osoba koju volimo i s kojom želimo provesti život, prema nama ne gaji slične osjećaje i nije spremna ići u tom smjeru, stvara se neravnoteža u odnosu koja vrlo brzo izaziva frustraciju. S vremenom, ukoliko ne dođe do međusobnog usklađivanja, a odnos se nastavi, negativne emocije postaju sve snažnije, a povratak kvalitetnoj komunikaciji sve teži. Jer kad dvoje ljudi ima zajedničku viziju, onda postoji razlog da se uhvate u koštac sa svim izazovima na koje će prirodno kad-tad naići. Slika budućnosti daje motivaciju za sadašnjost. U protivnom, jedino što s vremenom počinjemo vidjeti su problemi.

Je li uistinu sve tako jednostavno?

Ne, stvari nisu crno-bijele. Ponekad će naići situacija kad nećemo biti sigurni pronalazimo li sve ove karakteristike u našem suradniku, prijatelju ili partneru. Ponekad ćemo i mi posrnuti te nećemo moći njima dati ono što očekujemo. U tim trenucima, jako je važno odmaknuti se od situacije i sagledati ju iz šire perspektive. Ako vidite da jest riječ o odnosu u kojem, unatoč izazovima, postoji međusobno poštovanje i podržavanje, obostrani trud, želja za suradnjom i prilagođavanjem, te zajednički rast i napredak, onda čuvajte taj odnos i tu osobu „kao oči u glavi“. No, ukoliko otkrijete da kronično nedostaje već jedna od ovih karakteristika (unatoč vašem trudu da to promijenite), pitanje je koliko je to odnos u kojeg ima smisla dalje ulagati - i za vas, i za drugu osobu.

Sjetite se koliko frustracije i za organizaciju, a i za pojedinca, stvara situacija kad je „kriva osoba“ na nekom radnom mjestu. U bliskim odnosima frustracija može biti samo još snažnija. A možda i vas, kao i drugu osobu, čeka nešto puno bolje, već iza ugla. Zato uživajte u građenju kvalitetnih međuljudskih odnosa, znajući da je vaš zadatak i dati i tražiti sve ono što jest temelj dobre komunikacije. Jer ništa drugo neće odrediti vaš život kao vaši najbliži odnosi. U njima leži - i treba ležati - naša najveća snaga i podrška.

U ime Ramiro tima,

Martina

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.