Kako riječi kojima opisujemo cilj utječu na njegovo ostvarenje

16.12.2020.

Zamislite dva menadžera koji su prošli trening davanja povratnih informacija te je cilj da ih redovito daju svojim suradnicima.

Prvi menadžer je postavio taj cilj na sljedeći način: „Od sad ću davati redovite povratne informacije zaposlenicima“, a drugi: „Ja sam menadžer koji daje redovite povratne informacije“. Svaki od njih je osmislio raspored individualnih sastanaka sa zaposlenicima, kao i strukturu povratne informacije.

Za kojeg od navedenih menadžera je vjerojatnije da će u situacijama pritiska rokova ili izvanrednih okolnosti posustati u održavanju prakse davanja redovitih povratnih informacija?

Tri razine promjene

Često nam se dogodi da u željenoj promjeni ponašanja ustrajemo i uspijevamo nekoliko dana, tjedana ili mjeseci te se na kraju vratimo na staro. Prilikom analize zbog čega smo opet podbacili u ostvarenju promjene, potrebno je vratiti se na početak i prisjetiti se – što smo željeli promijeniti: svoje ponašanje ili sebe.

Naime, promjena postojećeg ponašanja ili navika može se dogoditi na jednoj od tri razine: 

  • Promjena u rezultatu – u tom slučaju za cilj postavljamo što želimo ostvariti (davati redovitu povratnu informaciju zaposlenicima, objaviti članak u stručnom časopisu, više poštivati rokove, biti u boljoj fizičkoj formi…)
  • Promjena u procesu  – u tom slučaju za cilj postavljamo način na koji dolazimo do rezultata (kako dajemo povratne informacije zaposlenicima, kako izgleda sustav prema kojem izvršavamo zadatke ili postavljamo prioritete…)
  • Promjena u identitetu  – u tom slučaju za cilj postavljamo tko želimo postati (osmišljavamo novu ili modificiranu sliku sebe,  na način da se jasno vizualiziramo u novoj ulozi – što radimo, zašto to radimo, kako to radimo, koje rezultate ostvarujemo te kako se osjećamo pri tom)  

Umjesto pitanja: „Koji rezultat ću ostvariti?“, zapitajte se: „Kakva osoba želim postati?“

Svaka od navedenih razina promjena ima korisnu ulogu u dolasku do željenog ponašanja, no za ostvarivanje dugotrajne promjene ključno je odabrati onu najsveobuhvatniju. Najmanje sveobuhvatna je ona u kojoj se prilikom definiranja cilja usmjeravamo samo na promjenu rezultata, te zatim ustrajemo u procesu koji nas do njih dovodi, ne uzimajući u obzir podržavaju li nas naša uvjerenja u njihovom ostvarivanju. No, pokazalo se da je ključ dugoročnog uspjeha promjene ponašanja u definiranju promjene na razini identiteta – odnosno u odgovaranju na pitanje tko želimo postati

Stoga će menadžer koji je definirao svoj cilj na razini rezultata („Davat ću redovite povratne informacije zaposlenicima“) lakše posustati u novoj navici, ukoliko ne osjeća da je ona dio njegove uloge koju je, unatoč okolnostima, važno ispoštovati. S druge strane, menadžer koji je definirao svoj cilj na razini identiteta („Ja sam menadžer koji daje redovite povratne informacije“) će i u izazovnim situacijama pronaći način da ustraje u davanju povratne informacije jer taj cilj doživljava kao dio sebe. 

Naša svakodnevna ponašanja proizlaze iz naših uvjerenja tko smo

Primjerice, ako vjerujete o sebi da niste jutarnji tip osobe, mala je vjerojatnost da ćete nastojati uvesti ranojutarnju tjelovježbu. Pritom ćete biti skloniji svojim ponašanjem potvrđivati da ste osoba koja bolje funkcionira u popodnevnim satima te ćete tada i planirati tjelovježbu. Svaki put kada postupite u skladu sa svojim uvjerenjem o sebi dokazujete si da ste takva osoba, odnosno to postaje proročanstvo koje samo sebe ispunjava i nikad se ne dovodi u pitanje.

Upravo zato, prilikom definiranja nove navike ili cilja koji želimo postići, ukoliko znamo tko želimo biti te nam je važno da svojim ponašanjem to i potvrđujemo, bit ćemo ustrajniji i dosljedniji da to i postanemo
  

Stoga, kod donošenja odluka o promjeni ponašanja, razmislite tko želite postati i stalno se podsjećajte na to, pa će i vaše novo ponašanje vrlo brzo postati trajni dio vaše dnevne rutine.
  

U tome vas može voditi kratka formula:

1. Kakva osoba želim biti? 

Ja sam do sada bio/la______________________
Od sada sam ____________________________

2. Svakodnevno si potvrđujte svojim novim ponašanjem da već jeste upravo ta željena nova  osoba.
  

Uživajte u svojem novom „ja“ i želimo vam puno uspjeha u ostvarenju svih vaših ciljeva i odluka 😊


Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*  
*  
*  
*  
vrh stranice