Kako upravljati konfliktima kako oni ne bi upravljali Vama

28.11.2019.

 
,,U različitostima istovremeno leže svi naši izazovi i sva naša bogatstva.''
  
Mnogi vjeruju da su konflikti nešto što je pod svaku cijenu potrebno izbjeći. Najčešće uistinu i bježimo od njih. Čak se i u poslovnom svijetu dugo smatralo se da je uspješan tim onaj u kojem svi razmišljaju na sličan način, bez previše neslaganja. Međutim, danas to više nije tako. 
Suvremeni poslovni svijet je izrazito dinamičan i zahtijeva stalnu prilagodbu. Stručnost u nekom segmentu rada više nije dovoljna da bi se ostvarila konkurentna prednost - ono što danas neku organizaciju čini uspješnijom od drugih je sposobnost pronalaska kvalitetnih odgovora na kompleksne izazove. U takvim okolnostima, mogućnost suprotstavljanja različitih mišljenja i perspektiva, s ciljem kreiranja novih i kompletnijih rješenja, postaje jedna od ključnih kompetencija suvremenih organizacija. 

Međutim, svako suprotstavljanje mišljenja lako dovodi do međusobnog nerazumijevanja, koje ako se njime kvalitetno ne upravlja, najčešće rezultira nezadovoljstvom, narušenim odnosima i smanjenjem radne uspješnosti pojedinca, tima i organizacije. Zato pitanje kako stvoriti kulturu u kojoj će razmjena različitih razmišljanja biti poželjna, a da istovremeno ne dovede do sukoba, postaje ključno za svaku organizaciju. Da bismo pronašli odgovor, prvo moramo otkriti što nas dovodi do glavnog aktera ove priče – konflikta 😊. 

  
Ili ti ili ja, ili tvoje ili moje 

Konflikt se često poistovjećuje s verbalnim nasiljem, u kojem jedna i druga strana glasno i napadno zastupaju svoje mišljenje, i u tom kontekstu ga smatramo vrlo nepoželjnim. Međutim, većina ljudi konfliktom doživljava bilo koju situaciju u kojoj dvije strane imaju različito mišljenje, na primjer, kada se dvije osobe u timu zalažu za različite pristupe rješavanju nekog izazova; ili kada menadžeri imaju različitu viziju daljnjeg razvoja tvrtke, a moraju donijeti strateške odluke u kojem smjeru krenuti; ili kada korisnik želi što raniji rok isporuke, a organizacija ne želi ugroziti kvalitetu svog proizvoda. Nažalost, kada se nađemo usred takve situacije, bilo da smo njezin akter ili pasivni promatrač, u mnogima od nas se budi osjećaj nelagode, koji najčešće rezultira povlačenjem ili pružanjem otpora i kretanjem u napad.  

Problem nastaje jer vjerujemo da je jedino rješenje situacije da jedna strana pobijedi, a druga izgubi, ili da niti jedna strana ne ostvari svoje cilj („ako ja neću dobiti što želim, nećeš ni ti“). U takvim situacijama, pobjeda postaje važnija od pronalaženja zajedničkog rješenja, što je velika opasnost i za ostvarenje cilja i za očuvanje odnosa dviju uključenih strana. 

Ako želimo poticati kulturu otvorenosti i konstruktivne rasprave, ključno je pokazati da se možemo uspješno nositi sa svim različitostima, na način da ih pretvorimo u svoju prednost, umjesto u kamen spoticanja. A za to je potrebno znati upravljati konfliktnim situacijama, onda kada dođe do njih. 
  

4 savjeta za uspješno upravljanje konfliktima 

Prije svega, važna je vjera da je moguće doći do rješenja koje će biti svima prihvatljivo i na zajedničku dobrobit. Često se u situacijama konflikata usmjeravamo na međusobne razlike, zbog čega propuštamo primijetiti i izreći one stvari oko kojih se slažemo, a koje uvijek postoje (npr. i jedni i drugi želimo kvalitetno rješenje, i jedni i drugi želimo osigurati smjer razvoja koji je najbolji za našu organizaciju, i jedni i drugi želimo dogovoriti rok koji će biti najkraći, ali koji osigurava visoku razinu kvalitete). Zato je izuzetno važno imati na umu da u svakom razilaženju sigurno postoji ono što nas povezuje. Svoju pažnju prvo usmjerite na to, kako biste Vi bili svjesni toga, ali i kako biste drugoj strani pomogli shvatiti da konflikt ne mora biti natjecanje, već zajedničko putovanje prema najboljem rješenju

Također, potrebno je voditi računa o tome da nam je na tom putovanju nužno međusobno poštovanje, a da bismo ga ostvarili, mi sami moramo pristupati s temeljnim poštovanjem prema sugovorniku. To je jedini put kako dugoročno kreirati odnos u kojem smo svi na dobitku i u kojem zajednički dolazimo do najboljih rješenja. 

Treći savjet jest postavljanje pitanja. Istražite što je drugoj strani važno, zašto predlaže određeno rješenje te pozorno slušajte, glavom i srcem, kako biste uistinu doživjeli njezinu perspektivu. Upravo naše razumijevanje drugog vodi k tome da druga strana bude spremnija razumjeti nas i naše ideje, želje i potrebe. Osim toga, na taj način se i mi otvaramo za nove perspektive i donosimo kvalitetnije odluke.  

Na kraju, od ključne važnosti je uistinu izraziti svoja razmišljanja i potrebe. Ako ste se držali prethodnih koraka, u većini situacija ćete pred sobom već imati otvorenog sugovornika, koji je spreman čuti Vašu perspektivu. Pritom, jasno recite svoj stav i argumentirajte ga na način da objasnite zašto je to za Vas bitno, ali i koje dobrobiti na taj način zajednički ostvarujete. Vaš siguran nastup ne znači da automatski očekujete da sve bude po Vašem, no ukoliko želite da Vas drugi ozbiljno uzmu u obzir, važno je da Vi uistinu stojite iza onog što govorite.

Samo ovako hrabrim, otvorenim i konstruktivnim pristupom možemo doskočiti izazovima koje donose naše različitosti, ali i iskoristiti svo naše bogatstvo kako bi kreirali bolje sutra. 

Puno sreće i uspjeha na putovanju prema najboljim rješenjima, u ime Ramiro tima, 

želi Vam

Petra

 

Ps. Ako želite još dublje uroniti u temu i otkriti kako ove savjete primijeniti i u najizazovnijim situacijama, pridružite nam se na otvorenoj radionici u Ramiru, 3. prosinca, od 9 do 17 sati. 

Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*  
*  
*  
*  
vrh stranice