Punite li svoje baterije na optimalan način?

04.08.2020.

Vjerujem da se lako možete prepoznati u sljedećem scenariju: vrijeme je godišnjih odmora i napokon je došao trenutak da i vi pritisnete tipku off nakon dugog i izazovnog razdoblja suočavanja s aktualnom krizom, kao i raznim promjenama i prilagodbama u poslovanju. Potpuno ste spremni za ubrzano punjenje baterija. Uz sve preporuke s blogova o tome kako se dobro odmoriti , u tome vjerojatno i uspijevate, te se s godišnjeg vraćate svježi i odmorni i spremno se bacate na rješavanje uobičajenih poslovnih i privatnih to do listi. 

No, koliko dugo traje ovaj efekt ubrzanog punjenja? Koliko dugo će izdržati vaše napunjene baterije?

Sjećate li se priče o drvosječi?

U svakodnevnoj težnji za stalnim širem svojih granica i ostvarivanjem maksimalnog učinka , dobro je prisjetiti se poznate priče o drvosječi:

Jednom davno, jedan čovjek zaposlio se kao šumski drvosječa. Uvjeti rada su bili odlični i drvosječa je odlučio dati sve od sebe da u poslu bude što uspješniji. Nakon prvog dana posjekao je 18 stabala, te dobio pohvalu od šefa za izvrstan uspjeh. Motiviran priznanjem za svoj rad, drvosječa je svakim danom ulagao još više truda, išao spavati ranije, počinjao s radom prije svih kolega, no iz dana u dan obarao je sve manje stabala. Tako je došao dan kad je čitavo popodne pokušavao posjeći tek svoje drugo stablo. Razočaran i na granici iscrpljenosti otišao je do šefa ispričati mu što se dogodilo. Šef ga je na to upitao kad je zadnji put naoštrio svoju sjekiru. „Naoštrio? Nisam imao vremena za to. Bio sam zauzet pokušavajući oboriti što više stabala.”

Zašto tupom sjekirom stremimo prema cilju?

Glavni imperativ suvremenog doba je brzina i učinkovitost. Uslijed toga, poput drvosječe iz priče, i mi često zaboravimo naoštriti svoje sjekire. Želimo postići što više, sustižu nas rokovi, pretrpani smo obavezama, te se uz sve to se trenutno nalazimo u razdoblju kontinuiranih izazova povezanih s krizom. Mislimo da ne možemo baš sada stati i napraviti pauzu, jer bližimo se svom cilju, dolazi kraj godine, ne znamo kako će se razvijati kriza, pa se tako kontinuirano dajemo sve više, više i više. No često se dogodi da se uloženi trud ne vidi na ostvarenim rezultatima. Sve se teže koncentriramo, s naporom održavamo motivaciju, osjećamo se preplavljeno zadacima i neugodnim emocijama te potpuno iscrpljeno. Tražimo različite načine da nastavimo žestokim tempom i dalje te jedva čekamo sljedeći godišnji odmor. No, kako bi na najbolji način mogli postići što bolji učinak, bilo na poslu ili u privatnom životu, važno je naučiti pravovremeno i efikasno puniti baterije.

Što je to oporavak od posla?

Oporavak od posla je proces kojim se funkcionalni sustavi, koji su bili aktivirani tijekom napornog rada i stresa, vraćaju u svoje prvobitno stanje. 

Često mislimo, ako nekoliko puta godišnje intenzivnije napunimo baterije, da ćemo cijelu godinu biti puni energije, motivirani i produktivni. Međutim, istraživanja su pokazala kako efekti oporavka koje postignemo tijekom godišnjeg odmora traju kratko, pa se zato trebaju redovito nadopunjavati. S obzirom na to da svakodnevni život karakteriziraju brojni zadaci, objektivno naporne aktivnosti te česte stresne situacije, bilo na poslu ili u privatnom životu, za uspješno funkcioniranje je potrebno kontinuirano obnavljati potrošene psihofizičke resurse.

Zamislite da se vozite na biciklu i shvatite da je guma prazna. Hoćete li je napuniti odmah ili ćete se nastaviti voziti dok se ne isprazni do kraja i na kraju pukne? Upravo kako bi spriječili da se dovedemo u stanje psihičke i fizičke iscrpljenosti, zbog koje jedva čekamo duži godišnji odmor, na kojem namjeravamo ponovno prikupiti snagu, važno je osiguravati redovan i kontinuiran oporavak od posla. Pritom, kao što smo vidjeli na primjeru drvosječe iz priče, važno je znati i kako se kvalitetno odmoriti, da bismo uistinu obnovili svoje resurse.

Kako da moja sjekira bude stalno naoštrena?

Do oporavka dolazi uz pretpostavku da se tijekom njegovog trajanja ne troše resursi koji su se koristili na poslu. On treba rezultirati smanjenjem umora i napetosti. Stjecanje novih resursa, odnosno nadoknada potrošenih, poput energije i dobrog raspoloženja, može se postići kroz uključivanje u aktivnosti koje omogućavaju:

Psihološki odmak - odlazak s posla na način da se uistinu fizički i mentalno udaljimo od radnog okruženja, odnosno da ne razmišljamo o poslu, bilo na pozitivan ili negativan način.

Opuštanje - uključivanje u aktivnosti koje ne zahtijevaju veće tjelesne ili psihičke napore, poput odmaranja, provođenja vremena u prirodi, slušanja glazbe. 

Usavršavanje vještina - bavljenje aktivnostima koje su izazovne i omogućavaju učenje u  područjima nevezanim za posao, poput plesa, stranih jezika, kreativnih hobija i slično.

Kontrolu nad aktivnostima -  mogućnost izbora i odlučivanja kojim aktivnostima ćemo se baviti u slobodno vrijeme, kada i na koji način. Ako nemamo mogućnost kontrole jer imamo mnogo fiksnih i neodgodivih obaveza, poput brige o djeci ili kućanskih poslova, moguće je da će teže doći do oporavka.
  

Bavljenje aktivnostima koje uključuju prethodno navedene sastavnice je važno zbog toga što psihološki odmak i opuštanje pomažu u oporavku jer u njima nema potreba za resursima, koji se troše tijekom radnog dana, dok se usavršavanjem vještina i kontrolom nad aktivnostima razvijaju i novi važni resursi.

Pokušajte se prisjetiti od koliko hobija ste odustali jer niste imali vremena zbog posla ili drugih privatnih obaveza.

Naoštrena sjekira -  bolji rezultati

Pokazalo se da kontinuirano ostvarivanje oporavka od posla ima pozitivne efekte na zdravlje, zadovoljstvo životom, ali i na radnu angažiranost i proaktivnost na radnom mjestu. Uz to, veći psihološki odmak od posla izvan radnog vremena povezan je i s većom predanošću organizaciji. Pritom, osim važnosti oporavka u slobodno vrijeme, za bolje funkcioniranje i veću radnu učinkovitost važno je postići i oporavak unutar radnog vremena. Upravo zato uzimanje kratkih odmora tijekom radnog vremena, poput pauze za kavu ili kraće šetnje, ima pozitivne učinke na koncentraciju, motivaciju i produktivnost zaposlenika. 

Bilo da ste menadžer ili zaposlenik, vodite brigu da kontinuirano oštrite svoje sjekire, jer tako postižete kvalitetan oporavak od posla redovito, a ne samo jednom godišnje. Predvidite vrijeme za slobodne aktivnosti koje omogućuju opuštanje. Uložite vrijeme u učenje novih vještina. Na ovaj način stavljate i sebe na listu prioriteta te aktivno utječete na bolje vlastito fizičko i mentalno zdravlje. Uz to, općenito postajete sretniji i zadovoljniji u životu. 

Na kraju, upravo je kvalitetan oporavak od posla odgovor na vječito pitanje kako biti uspješniji u postizanju balansa privatnog i poslovnog života.
 

Za dobar odmor važno je promijeniti uobičajeni ritam, povećati blagost prema sebi te osigurati vrijeme za oporavak, ali i za upoznavanje novih ljudi, krajeva, perspektiva i mogućnosti. 

Anne Wilson Schaef

 
U želji da ne čekate na godišnji odmor kao na jedini izvor spasa za vaše iscrpljene resurse, već da od sada  na dalje kontinuirano ulažete u kvalitetan odmor na dnevnoj, tjednoj i mjesečnoj bazi kako bi produktivno i zadovoljno koračali kroz cijelu godinu, 

u ime Ramiro tima od srca Vam preporučuje 

Ana

Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*  
*  
*  
*  
vrh stranice