Tri ključna znanja o motivaciji koja voditelji trebaju "imati u malom prstu"

25.10.2019.

Uspješna poduzeća, da se slikovito izrazim, mirišu na uspjeh. Već pri samom ulasku u njihove prostore dobivamo osjećaj da tu vlada posebno inspirativna atmosfera. Ljudi su nasmijani, energični, vidimo grupe koje o nečemu konstruktivno raspravljaju ili nešto zajednički rade te pojedince koji su toliko posvećeni svome poslu da imate osjećaj kao da uopće ne primjećuju što se događa oko njih. Svi rade, a opet vlada ozračje kao da nikome ništa nije teško, odnosno da svi svoje zadaće obavljaju s lakoćom i veseljem. Ovi se ljudi susreću s jednakim tržišnim izazovima kao i svi drugi, ali za njih brzo pronalaze adekvatne odgovore. Oni ne bježe od odgovornosti i ne prebacuju krivnju na druge ljude ili okolnosti, nego spremno rješavaju probleme u područjima svoje kompetentnosti. U uspješnom poduzeću svi su usmjereni istom cilju i svatko na tom putu daje sve što zna i može.

Motivirani ljudi su energični, entuzijastični i posvećeni ostvarenju ciljeva

Ono što već na prvi pogled razlikuje uspješna od manje uspješnih poduzeća upravo je ta, prethodno opisana razina energije i pozitivnog pristupa radu, odnosno razina motivacije. Riječ „motivacija“ ima isti latinski korijen kao i riječ „emocija“, a to je emovere, što znači kretanje. Motivirani ljudi su oni koji su emocionalno potaknuti kretati se prema nekom cilju. Neki ljudi imaju stalnu unutarnju „vatru“ koja ih pokreće, dok je većini za održavanje te unutarnje vatre potrebna i pomoć izvana. 

U poduzećima koja su tek nastala, odnosno koja su u fazi početnog rasta, motivacija djelatnika jako ovisi o jasnoj viziji osobe koja ih vodi. Ukoliko voditelj točno zna koje ciljeve želi postići i izrazito je motiviran da ih postigne, svoju motivaciju može poput vatre proširiti na svoje djelatnike. Djelatnici takvog poduzeća se najčešće opisuju kao skladna obitelj, u kojoj se svi nadopunjuju i međusobno si pomažu, jer im je cilj jasan i vrlo atraktivan. 


Jasnoća važnosti posla svake osobe, u kontekstu ostvarenja svrhe poduzeća, djeluje kao najveći motivator 

Svatko svojim radom želi pridonositi nečemu što je veće od njega i što ima smisla, odnosno što stvara neku dobrobit. Pritom gotovo svaki posao ima smisao i ostvaruje dobrobit za nekoga, samo što toga ponekad nisu svjesni ni zaposlenici koji ga obavljaju niti menadžment. Primjerice, ako se osobi koja prodaje police osiguranja kaže da treba mjesečno prodati 10 polica, vjerojatno će taj posao doživjeti kao težak i suhoparan. Međutim, ako joj se kaže da treba mjesečno pomoći da se deset osoba odluči za sigurnost sebe i svojih obitelji, osjećat će se puno motiviranije za svoj posao, jer će znati da radi nešto važno, smisleno i korisno.  

U malim poduzećima to je jednostavnije, jer jedan voditelj može lakše prenijeti vatru inspiracije i motivacije na manji broj ljudi. U velikim poduzećima, u kojima radi puno ljudi, te u kojima je svatko zadužen za svoj uski segment posla, ta vatra s vrha teško može doprijeti do svih. Zato se na nižim razinama i u svakodnevnoj operativi lako izgubi osjećaj smisla i svrhe, što nužno utječe i na energiju i toplinu, odnosno na - motivaciju. Tada ulogu vatre treba preuzeti cijeli menadžment, na način da ima jasnu svrhu i ciljeve, da ih osjeća kao svoje, da na njima temelji vlastiti rad te da ih stalno prenosi ljudima kojima rukovodi. 


Voditelji trebaju imati pozitivan stav prema poduzeću, svojoj ulozi i ljudima

Voditelji su vatra koja treba grijati zaposlenike, odnosno stalno raditi na tome da svaki zaposlenik osjeća važnost vlastite uloge, ma kako mala bila, u ostvarenju svrhe poduzeća. Ljude trebaju hvaliti za postignute uspjehe i njihov doprinos stavljati u kontekst ostvarenja ciljeva poduzeća. Također, treba im stalno govoriti o općenitim uspjesima poduzeća na tržištu, kako bi dobili osjećaj zajedničkog postignuća. Naravno, treba otvoreno razgovarati i o problemima i aktivno ih uključivati u njihovo rješavanje, jer im se tako pokazuje da poduzeće ima povjerenje u njihove sposobnosti. Ili, kako kaže znameniti pisac „Malog princa“ Antoine de Saint-Exupery:  „Ako želite graditi brod, ne pozivajte ljude da skupljaju drva, nemojte im naređivati i raspoređivati ih na posao. Umjesto toga, naučite ih da čeznu za dalekim, beskrajnim morem.“

Dakle, za motivaciju su najvažnije tri stvari: da voditelji svih razina jasno znaju što poduzeće želi postići, da se osjećaju osobno uključeni u ostvarenje tih ciljeva te da u to stalno aktivno uključuju svoje zaposlenike. Drugim riječima, ako menadžment nema jasnu viziju dalekog, beskrajnog mora i ako ne čezne za njim, teško da će za njim čeznuti njihovi podređeni. Nije lako, ali se trud isplati. Štoviše, to je jedini trud koji se isplati kada je u pitanju buđenje stvarne motivacije zaposlenika.

Da budete što uspješniji u motiviranju ljudi, u ime Ramiro tima, od srca vam želi

 

Tanja

Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*  
*  
*  
*  
vrh stranice