Autentično vodstvo i kako ga prepoznati

Igor Pureta Igor Pureta

Tečajevi vodstva zahtijevaju da poduzeće u temelje  ugradi autentično vodstvo. Jednostavnije je prepoznati takvog voditelja nego definirati osobine.

Kako ćete prepoznati autentičnog voditelja

Autentično vodstvo je jednostavnije prepoznati kod nekog voditelja nego definirati njegove osobine. Najnovija literatura, primjeri iz dobre prakse su sve češći pa organizacije zahtijevaju da u njihove temelje bude ugrađeno autentično vodstvo.

U tome vam svakako može pomoći i Ramiro menadžment i leadership akademija no ipak je jednostavnije prepoznati autentičnog voditelja nego definirati osobine koje ga time čine. Što zapravo znači pojam „autentični voditelj"? Što nekoga zaista čini autentičnim voditeljem i zašto je vrijedno truda postati takvim? Pokušajte se sjetiti priča vaših roditelja te baka i djedova - što su vam pričali, kakvi su bili njihovi nadređeni? Stil vodstva njihovih generacija uvelike se razlikuje od vodstva na koje ste vi navikli. Na tu promjenu utjecali su mnogi čimbenici, od sasvim drukčijih prava radnika, opsega posla, političkog uređenja države, ali i tehnologije koja nam danas olakšava obavljanje mnogih radnih zadataka.

Stari način vođenja ljudi i organizacija, odnosno “top down” vođenje, čija je karakteristika da oni na vrhu imaju većinsku moć te donose gotovo sve odluke, više ne funkcionira. Tu vrstu vodstva karakterizira jednosmjerna komunikacija, a samim time i spor protok informacija. Drugim riječima, menadžeri su ti koji donose odluke u organizaciji, prenose naredbe svojim podređenima. Zadaća zaposlenih nije bila razmišljati i tražiti rješenja već poslušno izvršavati odluke koje su donijeli drugi.

Nasuprot tome, danas se sve više uzima u obzir zadovoljstvo radnika te njihova samoaktualizacija. Općenito, radnici danas vole biti  potpuno angažirani i posvetiti se onome što rade te se žele osjećati važnima zbog posla koji obavljaju.

Autentičan voditelj povećava učinkovitost cijelog tima

Kako bi uspjeli ostvariti svoje potencijale, važno je da imaju povjerenja u ljude koji upravljaju organizacijom. Upravo zbog tih većih očekivanja, Ramiro menadžment leadership akademija uči voditelje kako potaknuti strast te kako probuditi povjerenje u ljudima koje oni vode. Kad ljudi rade s pravim autentičnim voditeljem, često daju cijelog sebe za ostvarenje organizacijskog cilja. Time se povećava se njihova učinkovitost te kvaliteta njihova rada. U takvim se situacijama duh timskog rada i odanost mogu proširiti organizacijom što rezultira visokim moralom i izvanrednim postignućima, kako na razini pojedinca, tako i na razini odjela i cijelog kolektiva.

Ne postoji jednostavan odgovor na pitanje zašto se treba poticati autentično vodstvo. Razlog tomu je što se ovdje radi o mnogo različitih aspekata i uključuje raznolike vještine, radnje i oblike ponašanja. Međutim, menadžment leadership akademija voditelja uči samu bit autentičnog vodstva koju predstavlja ponašanje s integritetom i dosljednost.

Autentični su voditelji oni koji ostaju vjerni vlastitim vrijednostima, usprkos teškoćama i izazovima. Oni znaju tko su i ne dopuštaju nikome da ih zaustavi u namjeri donošenja odluka koje smatraju ispravnima. Oni imaju integritet te čvrste moralne kodove, koji ostaju nepromjenjivi tako da čak i u teškim vremenima uspijevaju ostati razumni i stabilni.

Autentični voditelji sposobni su nadahnuti članove svog tima povjerenjem, a oni tako postaju otvoreniji prema svojim problemima što istovremeno predstavlja veću vjerojatnost da se problemima pristupi ozbiljno te da se problem objektivno sagleda uz predlaganje konstruktivnih rješenja. Odnosno, umjesto da se problem zanemari, na njemu će se prije početi raditi i ubrzo će ga se riješiti. Autentično vodstvo može nadahnuti ljude na suradnju, marljivost pri obavljanju radnih zadataka i na međusobnu komunikaciju karakteriziranu poštovanjem i ljubaznošću.

Moralna načela i moć - mogu li ići ruku pod ruku?

Put kojim se postiže takvo vođenje još uvijek nije dobro definiran, a razlog tomu jest njegova složenost. Pogledajmo neke od glavnih tema autentičnog vođenja - etika, moć, komunikacija i organizacija.

Etika: autentični voditelji istovremeno su i etični. Oni su prepoznali svoje etičke kodove, stupaju u skladu sa svojim etičkim načelima tako da nikada ne bi pristali na nagodbe oko nečega što smatraju dobrim ili lošim.

Moć: svi voditelji imaju moć, ali one voditelji koje karakterizira autentično vodstvo znaju kako iskoristiti pravu vrstu moći kako bi unaprijedili dobrobit tima te kako bi uspjeli ostvariti cilj organizacije. Provedena su mnogobrojna opažanja ponašanja voditelja te utvrđene različite vrste moći.

  • Moć stručnosti je jedna od njih i odnosi se na znanje vezano uz radne zadatke koji se trebaju obavljati. S obzirom na to da se ono može steći kroz formalno obrazovanje, samostalno učenje ili iskustvom stečenim godinama rada, može se reći da je sredstvo ravnopravnosti. Moć stručnosti izrazito je važna na pozicijama na kojima je potrebno staloženo donositi odluke. Ova vrsta moći može se zadobiti znanjem te objektivnošću u razmatranju informacija koje idu u prilog određenoj alternativi. 
  • Osim toga, autentični voditelji koriste moć primjera. Kada voditelji rade ono o čemu govore, voditelji dobivaju poštovanje i divljenje članova svog tima. Još jedna važna karakteristika moćnog voditelja jest da nadahnu ljude oko sebe kako bi se oni sami osjećali moćnima! Autentični voditelji ne znaju samo tako odabrati vrstu moći u određenoj situaciji, oni također i razumiju moć - odakle ona dolazi i kako ju iskoristiti za ostvarenje cilja.

Komunikacija kao ključ za autentično vodstvo

Komunikacija: autentično vodstvo zahtijeva komunikaciju na poseban način. Utjecajni voditelj svjestan je važnosti dobrih socijalnih i komunikacijskih vještina te njihovog konstantnog usavršavanja. Oni koriste cijeli niz različitih strategija i vještina kako bi uspjeli proslijediti svoje vrijednosti, kako bi nadahnuli članove svog tima i dali jasne naredbe. Često znaju koristiti i pričanje priča kao učinkovit način prenošenja neke važne poruke, poput misije i vizije organizacije, načina rješavanja sukoba s ostalim zaposlenicima ili poticanja timskog duha. Priče mogu nadahnuti da tim radi marljivije i, ako je sve napravljeno kako treba, pričama se može izmijeniti čitava organizacijska kultura, pa čak i stvoriti “legende”. Komunikacija je uvijek dvosmjerna te uključuje “davanje i uzimanje”.

Autentični voditelji nisu egocentrični. Svjesni su da se svijet ne vrti oko njih. Oni aktivno slušaju druge ljude i prihvaćaju dobar savjet, bez obzira na to odakle savjet dolazi i tko je onaj koji ga daje. S obzirom na to da je dobra komunikacija dvosmjerna, ona uključuje povratne informacije. Ponekad je voditeljima iznimno teško dobiti iskrene povratne informacije koje bi im koristile za poboljšanje. Nakon svega, nitko se ne usudi reći svom nadređenom kako je njegova ideja pogrešna! Međutim, autentični voditelji rade naporno, a ponekad i godinama, kako bi stvorili kulture otvorene komunikacije. Svjesni su da nisu savršeni, ali su isto tako voljni raditi na osobnom i profesionalnom rastu i razvoju te zapošljavaju ljude koji su im spremni ukazati na domene koje je potrebno poboljšati.

Dobra organizacija = napredak

Organizacija: Svi smo mi već više puta vidjeli ili se susreli sa voditeljima koji se brinu samo za sebe, umjesto da brinu o napretku cijele organizacije i o ljudima koje vode. Međutim, autentični voditelji svjesni su odgovornosti koje drže u svojim rukama. Vođeni upravo tom mišlju, oni uvijek na prvo mjesto stavljaju svoju organizaciju i svoje ljude.
Kada su ciljevi voditelja usklađeni s ciljevima organizacije, onda je lakše nadahnuti ljude koje se vodi, postići njihovu vjernost i skladnost, kako bi i njihovi ciljevi bili usklađeni. U slučaju da ciljevi voditelja i organizacije nisu u skladu, fokus radnika postaje podijeljen. Autentični voditelji također znaju što uistinu pokreće njihova organizacija i njihove timove.

Zašto je to sve važno? Naime, ako ne poznajete ljude koji su ključni za izvedbu, onda najvjerojatnije nikad nećete saznati što nije u redu kada vaša organizacija ili vaš tim ne "funkcioniraju".

Prvi korak ka usvajanju stila kojega karakterizira autentično vodstvo jest da ponovno promislite o slici voditelja. Menadžment leadership akademija pomaže vam stvoriti sliku voditelja kakvi želite biti, a za to je potrebna istinska strast i želja za učenjem te promjenom.

Pri tome je važno uočiti i promisliti o razlici između voditelja kakvi jeste i voditelja kakvi želite biti. Na ovom si koraku uzmite vremena kako biste dobili istinsku, pravu sliku koju su drugi dobili o Vama. Pitajte svoje kolege za povratnu informaciju te nastojite razumjeti zašto su stekli baš takvu sliku o vama. Imajte na umu da je glavna prepreka autentičnosti želja za održavanjem imidža”. Možda na umu imate neučinkovita uvjerenja i granice o tome kako biste trebali izgledati, govoriti ili se ponašati. Razmislite o tome što je vaša prava osobnost.

Veliki koraci ka usvajanju autentičnog stila vođenja

Idući je korak povećati svijest o samome sebi. Važan čimbenik jest shvatiti što je to što nam je važno, koje su naše vrijednosti, snage i slabosti. Također, važno je razmisliti o etičkim standardima kojih ste se dosad pridržavali. Procijenite jesu li ponašanja u skladu s njima sada samo rezultat navike ili odraz vašeg etičkog kodeksa. S vremena na vrijeme zapitajte se jesu li vaše vještine i znanja vezani uz posao koji radite na razini na kojoj bi trebali biti.

Treći je korak procjena. Naime, sada kada ste utvrdili kakvu sliku o sebi želite odražavati,  koje su vaše vrijednosti, prednosti i nedostaci, možete uzeti malo vremena i razmisliti o tome što ste sve žrtvovali, od čega ste odustali, a u čemu ste bili ustrajni. Utvrdite koji su vam ciljevi važni i što ste spremni poduzeti kako biste ih ostvarili. Započnite raditi plan uz pomoć kojega ćete moći raditi u skladu sa vlastitim vrijednostima.

Menadžment leadership akademija pomaže da se pokrenete

Zatim, četvrti je korak krenuti u akciju. Odnosno, realizirati svoje planove ili namjere. Imajte na umu da su male, ali učestale promjene često dovoljne kako bi se stanje unaprijedilo. Osim toga, radikalne promjene često ulijevaju dozu nepovjerenja među radnike.

Ramiro menadžment leadership akademija pomaže vam preuzeti odgovornost za svoja djela, pa tako i za svoje pogreške. I voditelji su ljudi te stoga podložni pravljenju grešaka, no imajte na umu da se greške mogu ispraviti. Vaši će vas suradnici mnogo više cijeniti znajući da ste sposobni prepoznati svoje uspjehe i neuspjehe. Mnogo se može naučiti iz prijašnjih uspjeha, a još više na greškama.

Menadžment leadership akademija donijet će vam veliku moć i utjecaj u upravljanju. Jednako je važan i osobni rast i razvoj koji će značajno unaprijediti vašu i organizacijsku dobrobit. Vaš je zadatak inspirirati druge, no dopustite si da i vi budete inspirirani. Okružite se ljudima koji će vam biti uzor, od kojih ćete moći tražiti savjet i koji će vas motivirati na budete bolja verzija sebe.

Razvijanje komunikacijskih vještina je zadnji i izrazito važni korak. Ono je ključna stavka u svakom aspektu života, pa tako i u vodstvu, a naročito u stilu vođenja kojega karakterizira autentično vodstvo. Neke od preporuka za uspješnu komunikaciju su pričanje priča kojima ćete nadahnuti svoje zaposlenike, korištenje izraza poput „mi”, a ne „ja” i „vi”. Uz to, vodite računa o svojoj naraciji i sadržaju, da govorite jasno, dovoljno glasno, govorom koji svatko razumije, ali koji održava vašu stručnost te bez mnoštva poštapalica i okolišanja. Uz to, važno je i aktivno slušanje svojih sugovornika te uzimanje u obzir njihovih ideja, savjeta te otvorenost za primanje kritika.

Najčešće greške - što izbjegavati?

Ako radite kako biste postigli željenu promjenu, greške su, naravno, moguće. Autentično vodstvo je ono u kojemu se voditelj ne srami priznati svoje greške, međutim pretjerano dijeljenje dovodi do kontraefekta - do smanjenja njegova kredibiliteta. U skladu s tim, dijeljenje detalja iz privatnog života može vas zbližiti s kolegama te ih inspirirati na napredak, no važno je znati granicu. Iako želite biti autentični, odnosno pokazati pravoga sebe, budite svjesni da vas ljudi mogu početi manje doživljavati kao nadređenog. Mnogima će biti i neugodno što dijelite takve informacije, a bojat će se to pokazati.

Druga je greška, a upravo suprotna prethodnoj, premalo dijeljenje osobnih informacija, a previše pitanja o životima drugih. Iako cilj jest da stavljate ljude iz svoje organizacije na prvo mjesto i da im pokažete brigu za njih kroz zanimanje i slušanje, sjetite se da povjerenje dolazi iz uzajamnosti. Radnicima će nakon nekog vremena postati neugodno što vi znate toliko informacija iz njihovog osobnog života, a bez da ste vi podijelili ijedan svoj interes. U svim svojim razgovorima imajte na umu da će vam zaposlenici više vjerovati ako se povežete na temelju određenog zajedničkog interesa.

Još jedna greška koja se javlja jest pretjerana briga o svom imidžu. Autentično vodstvo podrazumijeva svjesnost o svom ponašanju, stavu, izgledu i percepciji drugih. No, ponekad se dogodi da razmišljanje o sebi preokupira voditeljeve misli i za vrijeme važnih sastanaka i za vrijeme usputnih razgovora sa svojim radnicima. Uslijed toga, oni propuštaju važne neverbalne znakove koje drugi odašilju, ne koncentriraju se na bitne stavke, ne primjećuju probleme na kojima je potrebno raditi te se ne uspijevaju povezati s ljudima oko sebe na dubljoj razini.

Autentično vodstvo rezultira većim zadovoljstvom radnika, boljom učinkovitošću, većim timskim duhom te povezanošću ciljeva voditelja i grupe. Ljudi više ne žele pasivno primati poruke i slijepo provoditi naredbe. Jeste li spremni zaviriti u sebe, procijeniti svoje slabosti i vrline te poduzeti korake potrebne da motivirate i nadahnete?

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.