Imati širu sliku je osnova za poslovni uspjeh

Igor Pureta Igor Pureta
Menažer mora imati širu sliku i odluke donositi imajući je u vidu

Svaki menadžment želi poslovni uspjeh za organizacije koje vode. Iako je to izražena želja kod mnogih, neće svi dostići taj uspjeh.

Jedan od ključnih razloga zašto leži upravo u strategiji. Osim toga, puno lakše će biti onim menadžerima koji imaju širu sliku! Jednom kada menadžer razvije takav pogled, s lakoćom će donositi važne odluke. Osim toga, menadžeri koji zauzmu tzv. ptičju perspektivu bit će uspješniji, a posljedično će i njihov tim ili poduzeće cvjetati. Ne samo to, uspješnije će reagirati na zahtjeve tržišta, što će naposljetku približiti poduzeće poslovnom uspjehu kao krajnjem i najbitnijem cilju u organizacijskom kontekstu.

Sad znam kako je filmašima i redateljima koji imaju potrebu snimiti više nastavaka na istu temu! Najprije sam mislio da će sve moje misli i poruke o strateškom planiranju stati u jedan članak. Činilo se kao da je dovoljno popisati i ukratko pojasniti svrhu svakog pojma. Međutim, strateško planiranje unutar organizacije je iznimno široka tema, puna vrijednih savjeta i načina kako dovesti organizaciju na jedan potpuno novi nivo. Između ostalog, počele su mi se također stalno pojavljivati neke nove ideje vrijedne razrade! Mnogi voditelji zaista puno razmišljaju o tome kako ostvariti rezultat, odnosno kako doći do te vizije koju su prvotno imali za neko poduzeće.

Prisutnost voditelja je zlata vrijedna

Naravno, ne treba ni spominjati da je svakako mnogo lakše ostvariti rezultate kada je poslovni uspjeh prisutan u onome što rade. Tada voditelj ne kreće od nule, već ima vrlo solidnu podlogu koja će ga samo nastaviti gurati u pravom smjeru. Ono što se uvijek ističe kad se priča o poslovnom uspjehu jest upravo važnost povjerenja. Kada direktor, suradnici ili neke kolege imaju povjerenje u proizvode i usluge poduzeća, tada je put prema ostvarenju rezultata gladak i nema mnogo prepreka na putu. Ipak, i u takvim razdobljima, fokus na rezultat i vlastite zadatke je izbor kojem bismo se trebali okretati što rjeđe. To se smatra svojevrsnim pravilom kojem također treba težiti. Od velike je važnosti slijediti to pravilo uspješnim razdobljima, ali i još više kad posao stagnira ili nazaduje, što je ponekad skoro pa i neizbježno.

Kada dođe do stagnacije, tada je u rješenja potrebno uključiti strateško planiranje i tražiti rješenja izvan vlastitog dvorišta (vlastitog odjela). Iako se čini kako bi voditelj trebao sam imati sve odgovore vezane za vođenje tima, ponekad je korisnije pitati zaposlenike. Ubrzo ćemo ukazati na važnost povratnih informacija, ali prisutan voditelj svakako odražava sliku upućenog, savjesnog i uspješnog voditelja. Ovim putem, putem prisutnosti u vodstvu, se osigurava da će se ostvariti poslovni uspjeh i kvalitetno strateško planiranje te upravljanje promjenom. Sve navedeno je iznimno nužno za preživljavanje ili pak i poslovni uspjeh cijelog poduzeća.

Unaprjeđenje iz zaposlenika u voditelja

Skoro svaki zaposlenik želi napredovati u svom poslu. Ponekad organizacije odluče izabrati vanjsku osobu za voditelja. Ipak, češća je praksa da se voditelj bira iz redova onih koji imaju operativno znanje kako se posao obavlja. Takav izbor je logičan iz nekoliko razloga, a najvažniji su vrijeme i troškovi. Najprije su tu ljudski resursi koji znaju (ili bi trebali znati) sve za strateško planiranje, a i za karakteristike radnika koji su već unutar poduzeća. U vrlo kratkom roku mogu predložiti pravu osobu. Ta osoba poznaje način na koji djeluje sustav. Vremenski gledano, ne troši se puno vremena za upoznavanje s organizacijom, zaposlenicima.

Dugogodišnji zaposlenik, pogotovo ako se radi o osobi iz ljudskih resursa, zna točno kako poduzeće „diše“, zna kako strateško planiranje izgleda i pomaže ostvariti ciljeve. Tako se smanjuje vrijeme unutar kojeg se očekuje da će novi voditelj pokazati svoje sposobnosti na novom radnom mjestu. Izborom voditelja iz redova zaposlenika osigurava se i stručnost, što već znamo da ima iznimno velik utjecaj na stjecanje povjerenja zaposlenika. To također potiče zaposlenike da iskažu više truda i angažiraju se oko postizanja poslovnih uspjeha. S obzirom na to da je većini zaposlenik (unaprijeđen u voditelja) poznat, on može vještije kontrolirati rad svojih ljudi, obučavati ih za zadatke koji se pred njih stavljaju. Jednako tako, zbog svoje stručnosti i povjerenja ljudi, s lakoćom će odgovarati na pitanja i nedoumice zaposlenih ili pak na pitanja klijenata. Sve u svemu, ovakav pristup dovodi organizaciju na korak bliže rastu i poslovnim uspjesima.

Prije pokretanja promjena procijenite šanse za poslovni uspjeh

Bitno je za naglasiti da i ljudi iz operativnog dijela imaju ipak mane i tendencije u svom radu koje neće uvijek u potpunosti odgovarati danim zahtjevima i ići u korist ciljevima poduzeća kako ih je definiralo strateško planiranje. U takvim situacijama često se zaboravlja da će ljudi ponikli upravo iz tog operativnog dijela poduzeća imati sklonost operativnim zadacima. Ne možemo ih kriviti za to. Oni to čine jer im je tako lakše i jer su tako jednostavno navikli – nastavljaju raditi posao u kojem su dokazano dobri. Operativnim zadacima svoga odjela se bave jer im nije rečeno da izvan njega postoji čitav svijet međusobne interakcije s drugima. Taj svijet moraju jako dobro upoznati kako bi postali dobar voditelj.

Ne možemo očekivati pozitivne stavove i potporu ako ne stupamo u interakcije. Voditelj predstavlja sponu za viziju koja se pokušava postići, strateško planiranje koje se želi provesti i ljude koji to mogu postići. U takvoj situaciji je iznimno važna komunikacija i interakcija. Potrebna je kombinacija čimbenika da bi se zaista nešto postiglo. Jedan od tih čimbenika je dakako pozitivan odnos sa zaposlenicima. Način na koji pak dolazimo do njega je putem interakcija. Taj svijet interakcije i odnosa, kao i vjerojatno svaki drugi, ima svoje prednosti i mane, a odjel u kojem se radi je njegov sastavni dio. To je svijet koji također očekuje da voditelj, zajedno sa svojim ljudima, donese napredak, osobni razvoj i poslovni uspjeh.

Snovi koji postaju realnost

Zamislite da ste upravo postali voditelj. Čestitke! Osjećate se spremno i puni ste entuzijazma i ideja koje želite ostvariti. Želite dovesti poduzeće do novih razina uspjeha. Što će vam, nakon što se malo priviknete na tu ulogu, biti najvažniji zadatak? Hoćete li se fokusirati na strateško planiranje ili ćete pak odmah započeti realizaciju svoje vizije?

Aktivnosti koje svaki voditelj postavlja pred sebe (osim stavljanja fokusa na strateško planiranje) kad preuzme neki odjel ili tim su – urediti, posložiti i poboljšati rad odjela! Zamislite da je vaš odjel jedno sasvim obično dvorište i da ste vi osoba koja voli zelenilo. Prva logična stvar koju ćete napraviti jednom kada imate ovlasti urediti dvorište jest vjerojatno počupati korov. Osim toga, potrebno je i izbaciti suvišne predmete i smeće, posijati novu, zeleniju travu. Iako dvorište izgleda urednije, još uvijek je prazno.

Da biste popravili ovaj problem, možda ćete posaditi koje stablo ili grm, pa naposljetku i pošišati živicu. Poanta nije da vi to odrađujete sami. Za to služi tim. Svaki član vašeg tima pomoći će vam u tome! Neki od njih su vrsni eksperti u šišanju živice, poneki kose travu i čupaju korijenje od najmlađih dana. Svatko od njih ima određenu vještinu koju je dobro iskoristiti. Ne morate vi kao voditelj biti vrsni u svemu, niti se to od vas očekuje. Timski rad donosi uspjehe. Nakon nekog vremena ćete zajedno sa svojim timom proslaviti taj veliki osobni uspjeh i uživati u pogledu na dvorište. Bit ćete posebno ponosni jer ste okoliš uredili sa svojim suradnicima, a sve je bila vaša zamisao.

Prikupljanje informacija „s ulice“

Dakle, znamo da je bitno održati viziju, ali ključ uspjeha leži u suradnji, komunikaciji i iskorištavanju prednosti zaposlenika i tima. Niti jedna vizija i misija neće vam pomoći da razumijete čime se bavi vaše poduzeće, ako ste se zatvorili unutar svog odjela. Ma koliko god ona bila razrađena i čak briljantna, za viziju su potrebni ljudi. Čak i ako ste bili dugogodišnji zaposlenik koji smatra da poznaje poduzeće, na ovoj novoj poziciji može biti puno zahtjevnije sagledati poduzeće.

Veliko iznenađenje doživjet ćete prvi put kad pogledate na ulicu ili u dvorišta svojih kolega. Bit ćete jako ljuti na njih, jer su oni svoja dvorišta – betonirali! To se naravno, u potpunosti razlikuje od vaše idilične vizije urednog, zelenog dvorišta za koje mudro koristili strateško planiranje. Ljutit ćete se i zato što kolege ne poznaju važnost povratne informacije te vam nisu ništa rekli o tome što rade. Čak i ako su vidjeli koliko ste aktivnosti poduzeli od dolaska na to radno mjesto, moguće je da će kolege nastaviti raditi po svome i voditi se svojom vizijom dvorišta. Nećete moći vjerovati koliko su nesmotreni jer su radili nešto potpuno suprotno od vas i time privremeno zaustavili vaše viđenje uređenja dvorišta. Naravno, svaki voditelj bi trebao imati suosjećanja, empatije i razumijevanja. Možda ćete zbog toga i pomisliti da je njihovo pravo raditi što žele u svom dvorištu! Na taj način branite i svoje pravo da vi u svom dvorištu radite što vi želite. Međutim, to zapravo samo dovodi do potpuno različitih i neusklađenih dvorišta, koliko god se truda uložilo u vašu ili njihovu viziju. Zar ne bi bilo ljepše da su svi ozelenili svoja dvorišta umjesto da su ih betonirali?

Razvijte pogled iz ptičje perspektive

Možda bi i bilo ljepše vaše dvorište u čijem vam je uređenju pomoglo strateško planiranje, no problem nije u ljepoti! Problem je u tome što je čitava ulica (u ovom slučaju bi to bilo poduzeće) namjerila raditi i ići u nekom svojem odabranom smjeru. Ovaj primjer, u stvari, govori da ste upravo vi, usprkos svom vašem trudu i ponosu, nažalost išli u pogrešnom smjeru. Kako svako malo veće poduzeće ima svoje odjele, tako se i ovakva situacija ponavlja u mnogo odjela. Zato funkcioniranje poduzeća više liči na razdvojene otoke i otočiće Kornata. Između njih tu i tamo zaplovi jedrilica s turistima. Oni tada prenose informacije slučajno, nepovezano i većinom pogrešno. To naravno prouzroči rascjep u vizijama, ometa strateško planiranje i na kraju udaljava organizaciju od poslovnog uspjeha i postizanja rezultata. Što možete po tom pitanju učiniti? Kao i uvijek: krenite od sebe!

Ključ vaše osobne promjene je u gledanju što se to događa preko ograde, na ulici te slušanju što govore radnici u vašem odjelu, vaši kolege i vaši voditelji. Iako u početku možemo misliti da smo sami sposobni voditi, dobivanje informacija od drugih nas ipak čini boljim vođama. Povratna informacija znači iznimno mnogo, posebice kada dolazi iz vrijednih izvora. Ona može biti vrlo korisna i za strateško planiranje tako što pojašnjava cilj i smjer koji želimo za organizaciju. Najpouzdaniji izvori su uvijek oni direktno povezani s problematikom. Ispitajte kolege s različitim dvorištima, pokušajte razumjeti odakle oni polaze i koja je njihova vizija. Na taj način ostvarit ćete ujedinjen tim koji zajedno napreduje prema viziji, koristeći pritom međusobno pomaganje.

Složite vašu sliku

Nastojte razumjeti i što nedostaje u vašoj slici svijeta oko vas kako bi ona bila potpuna. To će vam kao voditelju dugoročno pomoći da jasno znate kako su upravo ti ljudi i događaji međusobno povezani. Razmišljajte postoji li nešto što je unutar vaše slijepe pjege ili izvan dosega vašeg slušnog aparata (prirodnog ili mehaničkog). Često stvari kojih nismo niti svjesni da nam predstavljaju problem upadnu upravo u slijepu pjegu. S obzirom da ih nismo svjesni, nećemo ni reagirati na njih ako to ne osvijestimo. Dakle, da bi se uravnotežile i ujedinile sve vizije, sva različita dvorišta, potrebno je otkriti neke stvari o sebi.

Nikako prilikom tog procesa ne treba zanemariti ostale. Naš tim, kolege, podređeni, ali i nadređeni imaju informacije koje znaju biti iznimno korisne za strateško planiranje, a da toga nismo ni svjesni. Potrebno je ponekada zakoračiti u njihov teritoriji, pokušati razumjeti njihovu stranu priče. To će nas unaprijediti kao voditelje, ali i poboljšati povezanost s timom i ostatkom poduzeća. Jednom kada imamo tu povezanost, povjerenje i interakciju, put prema cilju više nije pun prepreka. Sada je on pun pomaganja, podupiranja i zajedničkog, timskog napora. Pokušajte stvoriti i stalno imati širu sliku toga što se događa u vašem poduzeću i tek onda krenite u uređivanje svog dvorišta tako da u proces uključite i strateško planiranje. Ovim načinom smanjiti ćete pogreške, povećati kohezivnost, kako u timu, tako i u cijelom poduzeću. Dobro usklađen stroj radi bez kvarova.

Za stvaranje uspješnog poduzeća potrebna je koordinacija

Niti jedna, ma kako dobro napisana, vizija i misija neće vam pomoći da razumijete čime se bavi vaše poduzeće, ako ste se zatvorili unutar svog odjela i izbjegavate stvoriti širu sliku. Trebate zauzeti ptičju perspektivu. Kad god se zauzme nova perspektiva, stvari se sagledaju na drukčiji način. Nešto što nam dosad nije predstavljalo značajan problem, može se otkriti iz nove perspektive.

Isto tako, kako smo spominjali slijepu pjegu, nismo rekli kako točno izbjeći da nam informacije upadaju u nju. Uz strateško planiranje zauzmite novu perspektivu. Ptičja perspektiva nas može osvijestiti upravo o takvim stvarima koje smo dosad nesvjesno zanemarivali. Tek kad uspijete povezati informacije o drugim dijelovima organizacije, bit će vam razumljivija organizacijska kultura. Tada će se, na neki način, posložiti sve dijelove slagalice pa ćete jasnije vidjeti što cijela slika predstavlja. Jednom kada shvatite što je šira slika, posao ne prestaje. Uspjeh još uvijek nije zagarantiran. Zapravo je potrebno još dosta truda i napora da bi se naposljetku strateško planiranje pa i poslovni uspjesi postigli. Preostaje vam da sada tu širu sliku objasnite i svojim ljudima i kolegama. Kao što smo naglasili i prije, povratna informacija od kolega može biti iznimno važna kako za odnos tako i za vaš uspjeh. Ispitajte postoji li nedoumica kako bi se izbjeglo ponovno stvaranje različitih dvorišta - to jest ideja i vizija.

Kako izgleda vaše dvorište?

Posebice trebate obratiti pozornost na one osobe kojima bilo kakva promjena izaziva nelagodu. Neće svi odmah u startu biti zadovoljni s vašom širom slikom i htjeti prihvatiti strateško planiranje. Neki od njih žele zadržati svoja dvorišta, isto kao što ste vi u početku bili ljuti i htjeli zadržati svoje dvorište. Međutim, potrebno je posvetiti se svim zaposlenicima i provjeriti razumiju li onu tu krajnju svrhu vaše nove, šire slike.

Na takav način će svi zajedno svoja dvorišta, svoje ulice i svoj grad (poduzeće) urediti na način koji će istom tom poduzeću donijeti toliko potreban zajednički, jedinstveni smjer. Nemojte se ustručavati preispitati sebe. To ne pokazuje ništa drugo osim spremnosti na prilagodbu i promjene, što su odlične karakteristike uspješnih voditelja. Dakle pitajte se: Kako izgleda vaše dvorište? Koliko se razlikuje od okoline? Idete li svi u istom smjeru? Ne zaboravite, do odgovora ne morate samo doći tražeći ih u sebi. Važno je, koliko i korisno, izaći iz okvira svoje zone ugode, pogledati ponekad preko ograde i prikupiti informacije iz raznolikih i jednako vrijednih izvora.

Još jedna ključna stvar za napomenuti na samom kraju: ni Rim se nije izgradio u jednom danu. Ne očekujte promjene tijekom noći. Ostvarenje vizije i strateško planiranje je proces, ali se na kraju svaki korak procesa isplati. Zato, budite ustrajni, empatični i puni razumijevanja u procesu vodstva, nemojte zaboraviti na važnost interakcije s zaposlenicima. Nemojte podcijeniti niti važnost stvaranja povjerenja. Naposljetku, podsjetite se ponekad sagledati stvari iz nove perspektive!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.