Kako rukovoditelj može spriječiti premorenost najboljih zaposlenika

Tanja Pureta

Rukovoditelj ne smije spašavajući slabe žrtvovati dobre radnike. Svaki rukovoditelj ima zadaću da zajedno sa svojim timom ostvari postavljene ciljeve. U današnjem poslovnom svijetu ti su ciljevi nerijetko vrlo zahtjevni, jer o njihovu ostvarenju ovisi uspješnost poslovanja organizacije na tržištu. 

Raspodjela zadataka i odgovornosti

Za početak rukovoditelj treba - delegirati. Treba znati raspodijeliti zadatke članovima tima sukladno njihovim specifičnim znanjima i sposobnostima. Osigurati im potrebne resurse, pomagati im pri izazovima te pratiti učinak. U takvim zahtjevnim okolnostima svaki član tima treba odgovorno pristupiti svome poslu, jer o tome ovisi uspjeh čitavog tima. Ako neki član ne može preuzeti svoj dio odgovornosti, njegov posao trebaju preuzeti drugi ili tim ne ostvaruje rezultate.
Nemaju svi članovi tima jednako razvijenu svijest o važnosti svog rada i osjećaj odgovornosti. Osim toga, neki nemaju ni dovoljno znanja, vještina ili samopouzdanja. Stoga se upravo prethodno opisan scenarij najčešće događa. Savjesniji i kompetentniji članovi tima preuzimaju na sebe više posla kako bi tim ostvario rezultate ili su, u suprotnom, rezultati polovični. Njima se najčešće pridružuje i rukovoditelj u odrađivanju operativnog rada. Rukovoditelj se u pravilu žali kako tim ima previše posla i premalo ljudi. Stoga i on mora raditi zajedno s članovima tima na odrađivanju operativnih zadataka, umjesto da se bavi pravim poslovima rukovoditelja. Tako ulazi u začarani krug iz kojega nema lakog izlaza! Svojim bavljenjem operativom propušta se baviti razvojem ljudi te nikada ne dolazi u situaciju da ima dovoljan broj kvalitetnih ljudi.

Nagrada za jedne, kazna za druge

S druge strane, riskira da mu savjesni i kompetentni članovi tima postanu nezadovoljni zbog preopterećenosti poslom i odluče napustiti tim. Ako se to dogodi, rukovoditelj je sklon njihov odlazak pripisati nerealnim ciljevima koje je organizacija postavila pred njega i tim. Osjećajući se više žrtvom situacije nego njenim sudionikom. Ne uviđa da je on odgovoran kako za organizaciju posla, tako i za aktivan rad s ljudima u timu. Kako bi na taj način spriječio premorenost i nezadovoljstvo najboljih te njihov odlazak.

Nadalje, upravo najbolji članovi tima očekuju od rukovoditelja da osposobi slabije članove tima kako bi kvalitetno mogli raditi svoj dio posla. Ili, ako ne postižu zadovoljavajući napredak ni nakon duljeg aktivnog bavljenja njima, da ih otpusti. Ako to rukovoditelj stalno propušta činiti, najbolji članovi se osjećaju kao da su kažnjeni umjesto da budu zasluženo nagrađeni. Osjećaju da se dobar rad ne cijeni, jer lošije prolaze od kolega koji ne rade adekvatno. Mnogi rukovoditelji imaju problem u jasnom davanju povratne informacije o radu svojim članovima tima. Ako neki djelatnik loše radi, rukovoditelj će mu radije dati manje odgovoran posao umjesto da mu objasni u čemu je problem. Važnije zadatke će pak radije odraditi osobno ili će ih dati provjerenim članovima tima. U pravilu, neće razmišljati da slabim radnicima da otkaz. Pravdajući se da je socijalno osjetljiv te da ne želi nekoga ostaviti bez kruha, pogotovo ako je djelatnik hranitelj obitelji.

Preokrenute vrijednosti

Međutim, kada bi rukovoditelji priču sagledali iz šire perspektive, bile bi im jasne posljedice takvog ponašanja. Uvidjeli bi da prevelikom obazrivošću prema trajno lošim djelatnicima direktno ugrožavaju uspješnost, a time i ekonomski opstanak čitavog tima i organizacije. Kvalitetni djelatnici, ma koliko se trudili, ne mogu osobno nadoknaditi slab rad svojih kolega. Stoga se, kao što je već navedeno, osjećaju kažnjeno i odlaze. Tako rukovoditelj, spašavajući slabe radnike žrtvuje dobre te trajno slabi organizaciju u kojoj radi. Nije pravedno ni socijalno odgovorno da organizacija teret lošeg djelatnika prebacuje na ionako preodgovorne druge djelatnike. Poruka koju rukovoditelj pritom šalje je da mu dobri i odgovorni djelatnici nisu važni. Već da sva svoja nastojanja usmjerava na socijalno zbrinjavanje loših djelatnika na račun dobrih. U organizaciji s tako negativno preokrenutim vrijednostima nijedan kvalitetan djelatnik ne želi trajnije ostati.

Otvorena komunikacija

Rukovoditelj treba adekvatno tretirati i nagrađivati najbolje djelatnike. Motivirati ih da što dulje ostanu u timu i time pridonose njegovom uspjehu. Sa svima onima koji iz bilo kojeg razloga slabije rade treba aktivno rukovoditi. Davati im sva potrebna znanja i upute te ih hrabriti i poticati na dobar rad. Ako nakon duljeg vremena ne postignu zadovoljavajući napredak, treba se s njima oprostiti. Rukovoditelj ne može na sebe preuzeti odgovornost za njihovu karijeru ako oni sami to odbijaju. Svatko se treba suočiti s posljedicama svog (ne)rada i poduzeti nešto na tom pitanju. Socijalna osjetljivost prema trajno slabim djelatnicima nužno podrazumijeva socijalnu neosjetljivost prema dobrim djelatnicima. Kako bi se povećala efikasnost tima, nužno je da rukovoditelj otvoreno razgovara sa članovima svog tima o njihovom (slabom) radu. Bez obzira koliko to izazovno i teško bilo. Na taj način se stvara atmosfera u kojoj se dobri djelatnici osjećaju pravedno tretirani i sigurni. Osim toga, organizaciju u kojoj rade doživljavaju vrijednom svojeg povjerenja i lojalnosti.

Ne, pohvala se ne podrazumijeva

Zaposlenici često tvrde da od menadžera ne primaju priznanja ili makar pohvale (lijepa riječ). Smatraju da njihovi najbolji rezultati ostaju nezapaženi tamo gdje bi trebalo da su zapaženi. Prema jednom Gallupovu istraživanju, zaposleni koji ne primaju pohvale za svoj rad dva su puta skloniji napustiti tvrtku u roku od godine dana. Nisu menadžeri skloniji pristupiti rješavanju problema u dnevnoj operativi nego pohvaliti nečiji dobar rad. Već zbog toga što ako ne vide nešto dobro mogu razočarati svoje ljude. S druge strane, u slučaju da ne vidimo nešto loše, to može biti pogubno za tvrtku. Nije li razumljivo prije se posvetiti negativnim stvarima, mogućim opasnostima, a tek nakon toga razmišljati i o dobrom? No ako nikad ne daju pohvale - to postaje opasno.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.