Kako timski coaching grupu transformira u tim

Ramiro Ramiro

Što raditi da bi skupina koju smo okupili napokon postala suglasan i povezan tim? Kao rukovoditelj vjerojatno ste se već više puta tijekom svojeg rada susreli s ovakvim i sličnim pitanjima. Većina organizacija počiva na timovima i timskim aktivnostima.

Tim ljudi slavi uspjeh

Prijelaz iz grupe u tim

Vjerojatno ste se od malih nogu mogli naći u brojnim grupnim aktivnostima. Od vrtića, škole, do posla i slobodnih aktivnosti, većina aktivnosti naše svakodnevice se odvija u skupinama ljudi. No što čini skupinu timom? Grupa ljudi može biti petero stranaca koji čekaju autobus na stanici. Često pogrešno mislimo da je za tim dovoljno samo okupiti više ljudi i dati im određeni cilj ili zadatak na kojem moraju raditi. Da bi se formirao tim, potrebno je stvoriti povezanost među članovima. To je kamen temeljac bez kojeg nijedan tim ne može funkcionirati jer u suprotnom se radi samo o grupi.

I sami ste svjesni zbog čega je toliko bitno imati tim i timski rad u organizacijama. Timski je jedan od najboljih načina da se postigne uspjeh u transformiranju grupe u povezani, kohezivni tim. Da bi se tim formirao, moramo znati koje komponente stvaraju tim i kako ih implementirati u organizaciji. Timski coaching ima brojne prednosti za poduzeće, a njegov utjecaj dovodi do napretka organizacije i povećanja kako uspješnosti tako i produktivnosti.

Timski coaching za cilj nema samo stvoriti tim, već i povećati zadovoljstvo zaposlenika, poboljšati radnu atmosferu i omogućiti usklađen i nesmetan rad da bi se postigla što veća učinkovitost. Kako bi se došlo do takvih rezultata potreban je trud, rad i upornost. Da biste grupu stranaca na poslu povezali u jedan tim, trebate kao rukovoditelj poznavati i koristiti brojne alate.

Izgradnja suradnje kao prvi korak

Da bi tim bio uspješan, prvo što se treba zadovoljiti jest da između članova postoji suradnja. Coaching tima pomaže zaposlenicima da pređu iz individualne perspektive prema dijeljenju zajedničke vizije prema nekom cilju. Kroz taj proces, članovi timova mogu uvidjeti prednosti rada u timu – raznovrsne kompetencije, vještine, znanja i iskustva koji svaki član donosi u tim. Stvara se zajedničko razumijevanje koje su to snage, a koje slabosti pojedinačnih članova i cjelokupnog tima. Takve informacije se zatim mogu koristiti kako bi se tim iskazao u najboljem svjetlu.

Suština timskog coachinga sastoji se od poticanja aktivnog sudjelovanja i zajedničkog donošenja odluka te pomaganja u istraživanju novih i inovativnih ideja. Također, coaching pomaže stvoriti sigurno okruženje. Unutar takvog okruženja članovi mogu lakše dijeliti ideje, dati konstruktivne povratne informacije, a potiče se kultura suradnje i uzajamnog poštovanja. Kako se suradnja polako izgrađuje, timski coaching povećava usklađenost i potencijal cijele skupine. Tako se dolazi do povećanja produktivnosti i novih postignuća unutar organizacije.  

Suradnja je nužna ako želimo da članovi tima ostvare svoje zadatke. Ako nema suradnje, može se dogoditi da jedan član tima radi puno više od drugih ili da jedan član izbjegava preuzeti odgovornost jer se ne osjeća povezano s ostatkom tima. Kroz suradnju izgrađuju se i druge kvalitete koje su bitne za sami tim kao što su povjerenje, komunikacija, zajedničko donošenje odluka i slično. Ako ne postoji suradnja, ne postoji ni prilika za razvoj svih navedenih stavki. Dakle, polazna točka na kojoj bi se trebao bazirati coaching timova jest izgradnja temelja koji će izdržati sve prepreke na koji će tim naići – a upravo to je suradnja.

Komunikacija rješava sve probleme… ili?

Ako ste ikada naišli na knjigu samopomoći, romantične savjete ili jednostavno narodnu izreku – znate da je najbitnija stavka svakog odnosa komunikacija. Ona je ključ koji omogućuje da tim funkcionira kohezivno. Timski coaching tu igra veliku ulogu jer upravo on poboljšava razvoj raznih kanala komunikacije u skupini. Jedna od glavnih stvari koja se potiče jest aktivno slušanje. Aktivno slušanje podrazumijeva korištenje verbalne i neverbalne komunikacije kako bi se uspješnije razgovaralo. Isto tako, empatija i razumijevanje su jednako važne u postizanju dobre komunikacije među članovima. Ako članovi ne pokažu zainteresiranost i uživljenost u procesu razgovora komunikacija može postati narušena. Jeff Daly je zato mudro rekao – „Dva monologa ne vode dijalog.“ Dakle, slušanje, suosjećanje i istinska zainteresiranost su dugotrajno rješenje za postizanje kohezije.

Kroz proces coachinga zaposlenici uče jasnije iskazati svoje misli i ideje. To zatim smanjuje mogućnost javljanja nesporazuma. Način na koji se komunikacija poboljšava je putem učenja. Članove tima se uči važnost neverbalnih znakova i gesta, tona i jačine glasa, što sve može imati utjecaj na dinamiku tima. Neki zaposlenici ne vide razliku kada slušaju savjete s ozbiljnom facijalnom ekspresijom i prekriženim rukama, naspram otvorenog položaja ruku te neutralne ekspresije.

Timski coaching identificira detalje kao što je ovaj i pronalazi uzroke konflikata, prepreka i nesporazuma. Uz to, promovira otvorenu komunikaciju i kulturu transparentnosti. Kad se poboljšava komunikacija, informacije teku bez problema, gradi se povjerenje i osigurava da svi članovi dijele zajednički cilj. Zato timski coaching ima veliku vrijednost u organizaciji. Prepoznaje slabosti tima i mijenja ih i transformira u snage tima.

Povjerenje u sebe i u tim

Bez povjerenja tim ne može napredovati. Zamislite situaciju gdje članovi tima nemaju povjerenje jedni u druge. Kad naiđu na prvu veću prepreku javit će se svađe, odvajanje, nesuradnja i optuživanje. Radna atmosfera i klima unutar tima može biti narušena i s najmanjim zastojima ako nedostaje povjerenje. Timski coaching ima za cilj stvoriti takvo okruženje u kojem se članovi osjećaju sigurno izraziti svoje mišljenje, podijeliti svoje mišljenje i napraviti rizičnu odluku kada je potrebno. Kroz vježbe izgradnje povjerenja i aktivnosti team buildinga stvara se psihološka sigurnost u timu. Članovi se mogu osjećati autentičnije i opuštenije. Kad je povjerenje prisutno, član će se češće okrenuti kolegi za pomoć i savjet, češće će surađivati, a samim time će i produktivnost rasti.

Timski coaching također potiče konstruktivno rješavanje konflikata, čime se lakše barata nesuglasicama i razlikama u mišljenju. Međutim, to je moguće tek i samo onda kada postoji povjerenje u timu. U suprotnom će svaki konflikt opstati duže nego što je potrebno, svako neslaganje dovest će do tenzija, a općenita klima neće biti produktivna. Dakle, prvo što je potrebno zadovoljiti u timu jest izgradnja povjerenja. Ako to postignemo, članovi će se lakše dogovarati, uspješnije će odrađivati svoje zadatke i češće će se obraćati jedni drugima za mišljenje, konstruktivnu povratnu informaciju ili savjet.

Tek kada postignemo zadovoljavajuću razinu povjerenja, možemo prijeći na ostale načine izgradnje tima kao što su komunikacija, ciljevi i slično. Timski coaching će dovesti do vidljive promjene u atmosferi i klimi organizacije upravo tako što će utjecati na same timove koji predstavljaju sami izvor organizacijske klime.

Zajednički ciljevi, ali i zajedničke odgovornosti 

Bez zajedničkih ciljeva tim ne može dugotrajno opstati. Ako ne dijele isti cilj, članovi tima neće moći raditi usuglašeno i kohezivno. Međutim, još je bitnije da tim dijeli i odgovornost kako bi se postigli izvanredni rezultati. Timski coaching podupire proces usklađivanja individualnih ciljeva svakog zaposlenika s onima cijelog tima. Svaki timski coaching sadrži strukturu i proces unutar kojeg se razjašnjavaju svrhe svakog zaposlenika, definiraju se točni zadaci i postavljaju ciljevi.

Sigurno ste čuli za SMART ciljeve. Postaviti zajednički cilj članovima tima samo je jedan dio odrađenog posla. Kada se postave SMART ciljevi, tek tada će se vidjeti napredak i postignuće tima. Zašto je to tako? Naime, SMART ciljevi označavaju specifične, mjerljive, relevantne, vremenski ograničene, ali i realistične ciljeve. Dakle, ako postavimo zajednički cilj – ostvariti što veću prodaju određenog proizvoda – to neće biti dovoljno da ga i ostvarimo. Zapravo, nećemo ni znati kada smo ga ostvarili. Primjerice, zajednički cilj koji glasi – ostvariti 20% više prodaje određenog proizvoda u idućih šest mjeseci – je mjerljiv i realističan cilj za koji ćemo točno znati kada smo ga postigli. Samim time će članovi tima moći lakše kontrolirati napredak ka cilju, a to će utjecati i na njihovu motivaciju za postignućem cilja.

Članove tima treba uključiti u proces donošenja odluka i postavljanja ciljeva. Tim putem timski coaching promovira zalaganje i trud svakog člana. Kroz coaching proces zaposlenici uče preuzimati odgovornost za svoje odluke, predani su svojim obavezama i drže jedni druge odgovornima na konstruktivan način. Takav osjećaj zajedničke odgovornosti osigurava da tim ostaje motiviran i fokusiran te da se postavljeni ciljevi naposljetku i ostvare.

Kad se male ruke slože…

Poanta svakog tima jest da se zajedničkim snagama dođe do željenog cilja. Kako bi tim funkcionirao, dobro je rasporediti posao tako da svaki član odradi manji dio posla. Kao i u timskom sportu, primjerice povlačenju užeta, svaki član treba „povući“ kako bi zbroj snaga doveo tim do pobjede. Upravo zbog toga je timski coaching ključna stavka postavljanja kvalitetnog tima i povećanje produktivnosti. Stvaranje kohezije, izgradnja suradnje, poboljšanje komunikacije te postavljanje zajedničkih ciljeva i odgovornosti samo su neki od sastavnih dijelova timskog coachinga. Ono pomaže pretvoriti skupinu pojedinaca u istinski povezani tim.

Jednom kada u vašoj organizaciji uspijete dobiti takve kohezivne strukture timova, produktivnost i uspješnost će se podići. Zajedno s time će i komunikacija unutar ili između timova biti značajno poboljšana, a posao će se ravnomjernije raspoređivati. Kad su u pitanju nefunkcionalni timovi, često se dogodi da jedan član odrađuje veći dio posla dok neki od članova zabušavaju. Isto tako, zbog lošije komunikacije i manjka odgovornosti mogu nastati narušeni odnosi, svađe i prepirke unutar tima. To naravno ima utjecaj na sveukupni napredak tima, a osim toga može narušiti organizacijsku klimu.

Da biste očuvali produktivnost, ali i još bitnije, zadovoljstvo vaših zaposlenika, timski coaching pretvorit će skupinu ljudi u zaista dobar tim. Time radite uslugu zaposlenicima koji će nesmetanije obavljati posao koji će biti raspoređen na pravedan način. Osim toga, radite uslugu i sebi jer ćete moći lakše rukovoditi poslom i ljudima ako oni funkcioniraju u već postojećim timovima. Naposljetku, pravite uslugu organizaciji koja će uz pomoć timskog coachinga samo nastaviti cvjetati.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.