Ljudi na koje se poduzeće može osloniti

Igor Pureta Igor Pureta

Za strateško planiranje u svom poduzeću važno je znati od čega se sastoji. Poduzeće funkcionira kako treba upravo zbog ljudi koji svakodnevno rade svoj posao. Znate li koji su oni i obraćate li pažnju na njih?

Okupite ljude na koje se možete osloniti.

Trenutna ekonomska situacija u kojoj se nalazi naša država rukovoditeljima daje premalo prostora za razmišljanje o bilo čemu. Osim o temama koje su problematične same po sebi za pojedinca i poduzeće. To su visoka davanja državi, pogrešna obrazovna politika, visoka nezaposlenost. Nezaposlenost pogotovo među mladima koji tek stupaju na tržište rada, teško pronalaženje potrebnog broja kvalificiranih radnika, a kad ih nađemo njihovo obučavanje i upućivanje u rad, vraćanje kredita, naplata dugovanja kako bi se na vrijeme isplatile plaće, i sl. Među takvim mislima vrlo je malo mjesta za stvari koje se odvijaju manje ili više normalno. Na njih obraćamo pažnju tek kad i one dosegnu status – problema.

Tako nam se događa da previdimo neke od naših svakodnevnih rukovoditeljskih obaveza i to najčešće - posvećivanje pažnje našim radnicima. I to ne bilo kojim! Kad pogledate strukturu radnika koju ima vaše poduzeće velika je vjerojatnost da imate određeni broj mladih milenijalaca. To su osobe koje su tek nedavno završile neko formalno obrazovanje. Neovisno o osobnim preferencijama i sposobnostima, zahtijevaju prilično vašeg vremena i truda. Trebaju steći potrebne poslovne kompetencije za uspješan rad. Tako se vi između brojnih vlastitih obaveza navedenih na početku teksta posvećujete njihovom razvoju! Za to vrijeme, čitava vojska ljudi u organizaciji pristojno i samozatajno obavlja posao i bez vašeg uplitanja i nadgledanja.

Vaši radnici su temelj vašeg poduzeća

Ti radnici već dulje vrijeme rade za poduzeće. Naučili ste ih sve što mislite da trebaju znati o organizaciji i poslu koji obavljaju. Stekli su određeno poslovno iskustvo, pa mogu samostalno obavljati posao u svome području odgovornosti. Vi ste se već davno uvjerili u njihovu kvalitetu i zaključili da im s punim povjerenjem možete povjeriti dio poslovanja. Ovi podaci bitni su imati na umu za vaše strateško planiranje.

Veliko je bogatstvo imati ljude na koje se možete osloniti. Oni su uvijek tu, rade svoj posao predano, odgovorno, kvalitetno i bez velike buke te ga završavaju na vrijeme. Smatraju da to kako rade dovoljno govori o njihovoj kvaliteti. Vi ćete to primijetiti i dati im do znanja da ste zadovoljni s time što su napravili. Međutim, umjesto toga, nerijetko nailaze na vašu potpunu nezainteresiranost za njih! Reagirate tek ako dođe do problema u tom uhodanom procesu, na koji više niste niti namjeravali obratiti neku posebnu pažnju.

Zato je jako važno da što prije osvijestite ovu veliku zabludu i konačno prestanete misliti da je to normalno! Ti ljudi svakodnevno predano rade i najmanje što im možete zauzvrat dati je primjećivanje njihovog uspješnog rada, davanje pohvala za njega te javno isticanje njihove kvalitete u poduzeću. Stoga, pohvale trebaju postati važan dio za vaše strateško planiranje.

Zadovoljan zaposlenik i uspješno poduzeće

Iako se čini očitim, ali kada se zaposlenici osjećaju uvaženim, više su motivirani i bolje rade. Organizacije s formalnim programima priznavanja imaju 31% manje fluktuacije radne snage od organizacija koje nemaju nikakav program. Također je 12 puta veća vjerojatnost da će imati dobre rezultate na poslu. Ako rukovoditelji žele potaknuti zaposlenike, timove i poslovni uspjeh, moraju dati prioritet priznanjima zaposlenika. Kad se zaposlenici osjećaju cijenjenima, angažiraniji su, motiviraniji i vjerojatno će se dodatno potruditi za svoju organizaciju.

Razna istraživanja ispitala su koje su sve koristi od osjećaja da su zaposlenici cijenjeni. Koristi koje su pronašli su: povećana produktivnost i angažman, smanjena fluktuacija zaposlenika, veće zadovoljstvo zaposlenika i užitak u radu, poboljšana timska kultura, veći rezultati lojalnosti i zadovoljstva kupaca, povećano zadržavanje kvalitetnih zaposlenika te smanjena razina stresa i izostanak s posla. Ove koristi zapravo utječu na dobrobit zapolenika, a time i na njihov uspjeh na poslu. Neprestanim poticanjem davanja pozitivnog feedbacka, doći će do stvaranja pozitivne kulture u vašem poduzeću što dovodi do optimalne produktivnosti dobrobiti zaposlenika.

Stoga, kako vidimo, važno je da se vaši zaposlenici osjećaju cijenjeno. Ovo znači da trebate uključiti smjernice i ciljeve za bolje odnošenje prema vašim zaposlenicima u svoje strateško planiranje. Srećom, postoje brojni načini kako možete pokazati svojim zaposlenicima da ih cijenite.

Pokažite svojim radnicima da su vam bitni

Jedno ispitivanje u kojem je sudjelovalo 100 tisuća zaposlenika pokušalo je odgovoriti na pitanje je kako zaposlenici žele da im se pokaže da su cijenjeni. Pokazalo se da zaposlenici najviše preferiraju riječi afirmacije. To je kada verbalno ili napisanim porukama prenesemo pozitivan feedback.

Recite jasno i glasno i njima i svima u poduzeću da prepoznajete i cijenite njihov dobro obavljen posao. Uputite i mlade da se na njih ugledaju! Vjerojatno je puno vremena proteklo od njihovog obrazovanja pa nemojte očekivati da će vam svakodnevno dolaziti s pregršt novih ideja. Ti ljudi imaju uhodane načine razmišljanja i rješavanja problema te ih koriste kako bi razriješili što više svakodnevnih situacija. U pravilu neće posvećivati pažnju osmišljavanju novih načina poslovanja. Uglavnom će prihvatiti promjene koje osmisle drugi i koje im mogu olakšati ostvarenje ciljeva. Ono što očekuju od vas je da poštujete njihovu manju toleranciju prema rizicima. To su u pravilu zreli ljudi koji za sebe i za svoju obitelj žele imati određenu sigurnost, pa im i samo razmišljanje o velikim promjenama budi negativne asocijacije.

S druge strane, zaposlenici također cijene kada njihovi nadređeni provode vrijeme s njima te pozitivnu atmosferu na poslu. I zato im je, umjesto užitaka u otkrivanju novih poslovnih kontinenata, važnije da imaju siguran posao. Kao i da su adekvatno nagrađeni za svoj rad kojeg, sjetite se, obavljaju posve kvalitetno i samostalno. Nije nužno da nagrada bude u bonusima i povišicama, iako i to dobro dođe za rješavanje svih problema koje imaju.

Kako pokazati radnicima da su važni i cijenjeni?

Za strateško planiranje, potrebno je odrediti kako ćete pokazati vašim zaposlenicima da su vam bitni. Istraživanja su dosljedno pokazala da dobar balans između privatnog i poslovnog života pozitivno utječe na zdravlje i smanjenje stresa. Ono što im svakako možete ponuditi i što će sigurno jako cijeniti, jest mogućnost balansa privatnog i poslovnog života. Pritom imajte na umu da oni obave posao bez obzira koliko im je vremena za njega potrebno. Oni paze na svoju obitelj. Važno im je djecu dočekati ispred vrtića kad i ostali roditelji, a ne da im dijete čuvaju spremačice. Postoji mogućnost da se brinu i za nekog starijeg. Važno je da ga otprate do bolnice ili ambulante ili da im donesu nešto iz trgovine. Jedan sat kasnijeg dolaska ili ranijeg odlaska oni će sigurno nadoknaditi.

Možete im ponuditi i mogućnost osobnog razvoja i stručnog usavršavanja. To za njih znači da poduzeće dugoročno računa s njihovim angažmanom, što im daje i toliko potrebnu sigurnost. To su ljudi koji razumiju da u poduzeću ne može biti više rukovoditelja od radnika. Razumiju da je za penjanje po hijerarhijskoj ljestvici potrebno kako vremena, tako znanja i iskustva. Stoga će se rado odazvati takvim usavršavanjima. Potrebno je da u njima vide smisla i ako su oni koji im pružaju to usavršavanje kompetentni i sposobni prenijeti željeno znanje.

A što sa povišicama i novčanim nagradama?

Možda vam je prva vrsta nagrade koju za koju ste se odlučili za vaše strateško planiranje ona novčana. No, kako se pokazalo istraživanjima, zaposlenicima je novčana nagrada zapravo najmanje bitna kada je u pitanju osjećaj da su cijenjeni na poslu. Naravno, novčane nagrade se mogu i trebate koristiti kako bi pokazali svojim zaposlenicima da su vam bitni, no važno je imati na umu da novčana nagrada nije prva za kojom trebamo posezati.

U istraživanju u kojem je to vidljivo samo je 6% zaposlenika odabralo novčanu nagradu kao najbolju. Uz to, novčana nagrada bila je posljednja na popisu oko 67% od svih 100 tisuća ispitanih zaposlenika. No, potrebno je ponoviti da nije istina da zaposlenici ne cijene novčanu nagradu, nego preferiraju ostale kada ih se pita da ih poredaju po bitnosti ako su materijalno zbrinuti. Stoga za svoje strateško planiranje trebamo staviti novčanu nagradu, no tek na kraj popisa nagrada.

Nakon što ovo čujete možda se upitate:“A kako onda da nagradim zaposlenika novcem?“, srećom, za ovo postoje kratke i jednostavne smjernice. Prvo, nemojte prečesto koristiti novac kao nagradu. Probajte ovo koristiti najviše samo jednom u mjesečno. I drugo, nemojte im davati prevelike novčane nagrade odjednom. Manje, ali češće nagrade imaju pozitivan učinak na motivaciju te kombiniranjem ove vrste nagrade i drugih navedenih, dobijemo formulu za pokazivanje zaposlenicima da su cijenjeni.

Učvrstite povjerenje u poduzeće

Ove će, naizgled, sitnice omogućiti da u tim ljudima učvrstite sigurnost u poduzeće u kojem rade te stvorite pozitivnu atmosferu. Bitno je uklopiti ove nagrade u svoje strateško planiranje. Za razliku od godinama i stažem mlađih kolega u poduzeću, oni neće napustiti radno mjesto. Bit će latentno i tiho nezadovoljni. Svoje će nezadovoljstvo prenositi i na kvalitetu posla koji rade, ali na ostale zaposlenike. To je pogubno za produktivnost i moral u poduzeću. Neformalne linije komuniciranja su puno snažnije od onih koje vi ili vaši neposredni suradnici – rukovoditelji možete ikad uspostaviti i kontrolirati. Stoga dodavanjem ovih svojih postuptupaka u svoje strateško planiranje osigurajte da preko njih kolaju informacije o tome da vaše poduzeće prepoznaje, cijeni i nagrađuje lojalnost i dobar rad.

I zato, izbjegavajte se prema vašim tihim i vrijednim radnicima odnositi s nemarom, jer ga oni doživljavaju kao podcjenjivanje njihovog rada, a i njih kao osoba. Nemojte niti brzo proći preko njihovih uspjeha kao da je lagano i moguće svaki dan savršeno raditi. Umjesto toga, poklonite im pažnju koju zaslužuju i koristite svaku priliku da im pokažete koliko su važan dio vaše organizacije. Idite korak po korak, dobro isplanirajte promjene kako biste osigurali njihovo ostvarenje i stvorili pozitivnu kulturu u svom poduzeću. Tako će oni i ostati neprocjenjiv faktor za vaše uspješno strateško planiranje.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.