Samo je jedna prilika za prvi dojam

Kad predstavljate ono najbolje u sebi, onaj dio sebe koji želite dijeliti s drugima, tada ostavljate dojam koji je pravi za vas.

Zamislite kako sjedite u baru s najboljom prijateljicom, otprilike vaše dobi, jednako privlačnom i inteligentnom kao vi. Obje započnete razgovor s barmenom. Smijete se i dobro zabavljate. No, kako razgovor odmiče, primjećujete da barmen poklanja puno više pažnje vašoj prijateljici nego vama.

Osjećate se pomalo zbunjeno i čak povrijeđeno. Ili ste na božićnoj zabavi vaših poslovnih partnera. Upoznajete mnogo novih ljudi i dobro se zabavljate. No, na putu kući imate osjećaj da ste možda previše pričali, ili bili previše srdačni u komunikaciji sa šefovom ženom, ili bili presmioni u odabiru viceva koje ste ispričali potencijalno novom klijentu. Sutradan pomno ispitujete kolegicu o svemu tome, a ona vas uvjerava da ste baš bili šarmantni i zabavni. No vi se i dalje osjećate nesigurno.

Iako navedeni susreti te naši i tuđi dojmovi mogu na prvi pogled izgledati beznačajno, često zapravo imaju puno dugoročnije posljedice na naš život. Prvi dojam trajno ostaje u pamćenju. On je naša prva i ponekad jedina prilika da pokažemo tko smo. Upravo će na temelju njega druga osoba odlučiti želi li se s nama bolje upoznati ili ne.

O stvaranju prvih dojmova se već mnogo puta pisalo i razgovaralo, i potpuno je jasno da su u današnjem svijetu vrlo važni. Stoljećima je većina ljudi cijeli život živjela u gradovima gdje su rođeni. Zasnivali su odnose, družili se, vodili poslove s ljudima koje su poznavali cijeloga života. Danas, međutim, živimo u doba u kojem se ljudi češće sele u druge gradove, čak i druge zemlje, mijenjaju poslove, stalno pronalaze nove prijatelje i mnogo brže ulaze u nove odnose. Prvi susreti se događaju toliko često da smo rijetko kad svjesni koliko novih ljudi svakodnevno upoznajemo – roditelj u školi u koju ide i naše dijete, novi klijent ili suradnik, osoba do nas u kafiću ili u sportskoj dvorani. Na temelju tog vrlo kratkog susreta ti stranci će o nama oblikovati mišljenje i na temelju njega odlučiti sviđamo li im se, žele li ponovno razgovarati s nama, zaposliti nas ili izaći na spoj s nama.

Kako se oblikuju prvi dojmovi

Što se zapravo događa u našoj glavi kad upoznamo neku novu osobu? Što uočavamo? O čemu razmišljamo? Sjetite se neke nedavne situacije u kojoj ste se susreli s novom osobom, nakon čega vam je ostao dojam bliskosti i povezanosti. Na temelju njezina načina govora i odgovaranja stekli ste dojam o njoj. Možda ste čak i zamislili da znate kako živi, koje su njezine vrijednosti, kakva je u drugim situacijama i da biste vjerojatno uživali u njezinom društvu u budućnosti. Iz tog kratkog susreta stvorili ste cijelo bogatstvo uvjerenja o nekome koga ste tek sreli.

Naš mozak funkcionira po principu ekonomičnosti – što manjim ulaganjem energije što brže doći do rezultata. Drugim riječima, i na temelju objektivno malog broja informacija, ljudi već donose zaključke. Naime, prvi dojam drugima otkriva samo jedan dio vas. No, osobama koje vas tek upoznaju, taj djelić predstavlja 100 posto onoga što znaju o vama. Raspolažu samo s malim dijelom vas, a ipak će nesvjesno, slijedeći princip ekonomičnosti, pretpostaviti da taj isječak točno predstavlja cjelinu.

Psihologijska istraživanja pokazuju da su ljudima pri procjenjivanju drugih najvažniji prvi podaci. To je jednostavna činjenica – prvi podaci koje osoba dobije od nas stvaraju kod nje informacijske filtre koji kasnije utječe na to kako će nas kasnije percipirati. Primjerice, ukoliko vi pokažete zanimanje za ljude prilikom prvih susreta, drugi mogu steći dojam o vama kao o toploj osobi i kasnije možda ni neće primijetiti vašu odsutnost ili zaokupljenost nečim drugim. S druge strane, ako se u prvom susretu doimate odsutnima i nedovoljno zainteresiranima, drugi mogu dugo vremena jednostavno zanemarivati odnosno „ne vidjeti“ vašu toplinu i zanimanje za njih. Svi mi prvu spoznaju smatramo istinitom.

Kako ostaviti dobar prvi dojam

S kim ćete prije uspostaviti kontakt: s osobom koja na dnu prostorije stoji naslonjena na zid, s pogledom u daljinu, djelujući nezainteresirano za bilo kakav kontakt, ili s osobom koja vam se sa smiješkom približava? Vaša otvorenost prema drugima prvi je od prvih dojmova. Može odrediti hoće li se susret uopće dogoditi, a i njegovu kvalitetu. Kad izgledate ljubazno i „bezopasno“, prizivate kontakt i olakšavate to drugima. Znakovi pristupačnosti vrlo su jednostavni – osmijeh, pogled i usmjerenost prema drugima. Susret će biti još uspješniji ako vi budete aktivni i prvi se predstavite te stvorite pozitivnu i ugodnu atmosferu. Na kraju krajeva, ako ste spontani, lakše ćete i započeti razgovor.

Jednom kad ste ostvarili kontakt i započeli razgovor, spremni ste za sljedeći korak: pokazivanje zanimanja za druge. Nema mnogo pravila o tome kako ostaviti dobar prvi dojam, ali evo jednog: doimat ćete se pozitivnije ako pokažete iskreno zanimanje za ljude koje tek upoznajete. Svi mi jako dobro osjećamo zanimanje koje drugi pokazuju za nas – kad ga ima, a još i više kad ga nema. Razmislite o nekim od vaših najznačajnijih prvih susreta – sigurno su to oni u kojima ste se odmah osjetili povezano, ugodno i shvaćeno dok je razgovor tekao lako. Na kraju ste se već radovali ponovnom susretu. S druge strane, neki od najgorih susreta možda su bili s nekim tko je pokazivao malo ili ništa zanimanja za vas, tko vam nije postavio niti jedno pitanje o vama, tko je stalno skretao razgovor na sebe ili tko vam uopće nije dozvoljavao da dovršite svoje rečenice. Takav sastanak ste napustili nadajući se da tu osobu nećete ponovo vidjeti.

Kad netko pokaže iskreno zanimanje za vas, osjećate se prihvaćeno i shvaćeno – što su osnovne ljudske potrebe koje svi tražimo i na koje nesvjesno reagiramo u kontaktima. I vi možete tu svjesnost usmjeriti na druge. Gledajte drugu osobu, nagnite se prema njoj, klimajte glavom dok govori. Postavljajte pitanja i pažljivo slušajte. Sumirajte ono što je osoba rekla kako biste pokazali da ste ju čuli, ali i kako biste provjerili jeste li dobro shvatili što vam je htjela reći.

I na kraju, ne zaboravite: nema „pravih“ prvih dojmova niti „pravog“ načina komunikacije. Dobar prvi dojam jest onaj koji odražava vas kakvi uistinu jeste. Kad predstavljate ono najbolje u sebi, onaj dio sebe koji želite dijeliti s drugima, tada ostavljate dojam koji je pravi za vas. Ako pokažete onaj interes kojeg u sebi svi imamo za druge, ljudi će vam odgovoriti pozitivnije i više ćete uživati u svakodnevnim susretima. Podići će vam se samopouzdanje u novim situacijama. Ravnodušnu ili nelagodnu interakciju pretvorit ćete u uspješan susret. A najvažnije od svega - osmijeh drugima osmijeh je i kojeg dajete sebi. Zato zapamtite da imate samo jednu priliku ostaviti prvi dojam.

Iskoristite ju i uživajte u najboljem sebi!

Martina Trboglav, prof. psih.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.