Samo je jedna prilika za prvi dojam

samo-je-jedna-prilika-za-prvi-dojam

Kad predstavljate ono najbolje u sebi, onaj dio sebe koji želite dijeliti s drugima, tada ostavljate dojam koji je pravi za vas.

Zamislite kako sjedite u baru s najboljom prijateljicom, otprilike vaše dobi, jednako privlačnom i inteligentnom kao vi. Obje započnete razgovor s barmenom. Smijete se i dobro zabavljate. No, kako razgovor odmiče, primjećujete da barmen poklanja puno više pažnje vašoj prijateljici nego vama.

U tom trenutku se vjerojatno osjećate pomalo zbunjeno pa čak i povrijeđeno. Ili ste, recimo, došli na božićnu zabavu vaših poslovnih partnera. Upoznajete mnogo novih ljudi i dobro se zabavljate. No, na putu kući imate osjećaj da ste možda previše pričali ili bili previše srdačni u komunikaciji sa šefovom ženom ili presmioni u odabiru viceva koje ste ispričali potencijalnom novom klijentu. Sutradan pomno ispitujete kolegicu o svemu tome, a ona vas uvjerava da ste baš bili šarmantni i zabavni. No vi se i dalje osjećate nesigurno. Zašto nam je kao ljudima toliko bitno kakav su dojam ostavili u društvu? Odgovor leži u tome što svi podsvjesno znaju važnost i značaj ostavljanja prvog dojma.

Iako navedeni susreti te naši i tuđi dojmovi mogu na prvi pogled izgledati beznačajno, često zapravo imaju puno dugoročnije posljedice na naš život. Prvi dojam trajno ostaje u pamćenju. On je naša prva i ponekad jedina prilika da pokažemo tko smo. Usprkos tome što se čak i samo nakratko upoznamo s osobom, dovoljno je samo par minuta da se formira prvi dojam o osobi. Upravo će na temelju njega druga osoba odlučiti želi li se s nama bolje upoznati ili ne. Stoga je iznimno bitno imati prezentacijske vještine i znati kako ostaviti dobar prvi dojam.

Prvi susreti su najvažniji

O stvaranju prvih dojmova se već mnogo puta pisalo i razgovaralo, i potpuno je jasno da su u današnjem svijetu vrlo važni. Stoljećima je većina ljudi cijeli život živjela u gradovima gdje su rođeni. Zasnivali su odnose, družili se, vodili poslove s ljudima koje su poznavali cijeloga života. Tada nije ni bilo toliko potrebe za promišljanjima o prvim dojmovima jer su skoro svi poznavali jedni druge dugi niz godina.

Danas, međutim, živimo u doba u kojem se ljudi češće sele u druge gradove, čak i druge zemlje, mijenjaju poslove, stalno pronalaze nove prijatelje i mnogo brže ulaze u nove odnose. Prvi susreti se događaju toliko često da smo rijetko kad svjesni koliko novih ljudi svakodnevno upoznajemo – roditelj u školi u koju ide i naše dijete, novi klijent ili suradnik, osoba do nas u kafiću ili u sportskoj dvorani. Na temelju tog vrlo kratkog susreta ti stranci će o nama oblikovati mišljenje i na temelju njega odlučiti sviđamo li im se, žele li ponovno razgovarati s nama, zaposliti nas ili izaći na spoj s nama.

Stoga je bitno da budete svjesni utjecaja prvih susreta. Dobra prezentacija je sastavljena od različitih faktora. Ako uspijete kroz prezentacijske vještine ostaviti dobar dojam tijekom razgovora s osobom, to vam može pomoći otvoriti brojna vrata, bilo u poslovnom ili privatnom smislu. Naravno, neće svaki prvi susret s osobom biti iznimno utjecajan na vaš život. Međutim, nikada ne znamo kada će nam dobro doći poznanstvo s određenim pojedincima. Način na koji se predstavljate nekada čini veliku razliku u odlukama drugih. Upravo zbog toga su prezentacijske vještine jako koristan alat za naučiti.

Kako se oblikuju prvi dojmovi?

Što se zapravo događa u našoj glavi kad upoznamo neku novu osobu? Što uočavamo? O čemu razmišljamo? Sjetite se neke nedavne situacije u kojoj ste se susreli s novom osobom, nakon čega vam je ostao dojam bliskosti i povezanosti. Na temelju njezina načina govora i odgovaranja stekli ste dojam o njoj. Ta osoba je vjerojatno imala dobre prezentacijske vještine. Možda ste čak i zamislili da znate kako ona živi, koje su njezine vrijednosti, kakva je u drugim situacijama i da biste vjerojatno uživali u njezinom društvu u budućnosti. Iz tog kratkog susreta stvorili ste cijelo bogatstvo uvjerenja o nekome koga ste tek sreli.

Naš mozak funkcionira po principu ekonomičnostišto manjim ulaganjem energije što brže doći do rezultata. Drugim riječima ljudi donose zaključke i na temelju objektivno malog broja informacija. Da nije tako, koristili bi puno više napora za razmišljanje o svim informacijama i ne bismo mogli donositi brze odluke. Ljudi se koriste prečacima i shemama da bi upotpunili dojmove o vama. Naime, prvi dojam drugima otkriva samo jedan dio vas. No, osobama koje vas tek upoznaju, taj djelić predstavlja 100 posto onoga što znaju o vama. Raspolažu samo s malim dijelom vas, a ipak će nesvjesno, slijedeći princip ekonomičnosti, pretpostaviti da taj isječak točno predstavlja cjelinu.

Dakle, neće sve što vi kažete biti u potpunosti ono kako će vas oni zapamtiti. Ako vi spomenete da volite povremeno otići trčati, osoba može stvoriti shemu da ste vrlo aktivna, zdrava osoba. Koliko god to može naizgled biti dobro, toliko može biti i loše ako nemate potrebne prezentacijske vještine.

Pamćenje preferira prva iskustva

Psihologijska istraživanja pokazuju da su ljudima pri procjenjivanju drugih najvažniji prvi podaci. To je jednostavna činjenica – prvi podaci koje osoba dobije od nas stvaraju kod nje informacijske filtre koji utječu na to kako će nas kasnije percipirati. Primjerice, ako vi pokažete zanimanje za ljude prilikom prvih susreta, drugi mogu steći dojam o vama kao o toploj osobi i kasnije možda ni neće primijetiti vašu odsutnost ili zaokupljenost nečim drugim. S druge strane, ako se u prvom susretu doimate odsutnima i nedovoljno zainteresiranima, drugi mogu dugo vremena jednostavno zanemarivati odnosno „ne vidjeti“ vašu toplinu i zanimanje za njih. Svi mi prvu spoznaju smatramo istinitom.

Ovakve informacije su iznimno bitne jer prvi dojam i prezentacijske vještine su nešto čime možemo upravljati. Vi možete odlučiti kako ćete se postaviti prilikom prvog susreta da biste očarali osobu i ostavili dobar utisak. Međutim, ključno je imati balans tijekom ostavljanja prvog dojma. Možete na prvu pomisliti da je potrebno stalno se smijati i održavati kontakt očima te da će to biti sasvim dovoljno da se svidite nekome. Ovisno o osobi i situaciji ponekad je neko ponašanje primjerenije od drugih. Prezentacijske vještine nisu jednostavne.

Potrebna je kombinacija vaganja brojnih čimbenika koja će dovesti do dobrog odabira koje ponašanje je prikladno za specifičnu situaciju. Jesmo li u svakom trenutku svjesni učinka svog ponašanja? Samo neki od tih čimbenika uključuju: dob osobe s kojom pričate, s kojim povodom započinjete razgovor, koji je krajnji ishod koji želite postići, u kakvoj se situaciji nalazite i slično. Dakle, pomno promislite o svim aspektima prije nego što se upustite u prvi susret s osobom koja bi vam mogla biti važna.

Kako ostaviti dobar prvi dojam

S kim ćete prije uspostaviti kontakt: s osobom koja na dnu prostorije stoji naslonjena na zid, s pogledom u daljinu, djelujući nezainteresirano, ili s osobom koja vam se sa smiješkom približava? Vaša otvorenost prema drugima prvi je od prvih dojmova. Može odrediti hoće li se susret uopće dogoditi, a i njegovu kvalitetu. Kad izgledate ljubazno i „bezopasno“, prizivate kontakt i olakšavate to drugima. Upravo su to dijelom prezentacijske vještine. Znakovi pristupačnosti su jednostavni – osmijeh, pogled i usmjerenost prema drugima. Susret će biti još uspješniji ako vi budete aktivni i prvi se predstavite te stvorite pozitivnu i ugodnu atmosferu. Na kraju krajeva, ako oslobodite svoju spontanost, lakše ćete i započeti razgovor.

Jednom kad ste ostvarili kontakt i započeli razgovor, spremni ste za sljedeći korak: pokazivanje zanimanja za druge. Nema mnogo pravila o tome kako ostaviti dobar prvi dojam, ali evo jednog: doimat ćete se pozitivnije ako pokažete iskreno zanimanje za ljude koje tek upoznajete. Svi mi jako dobro osjećamo zanimanje koje drugi pokazuju za nas – kad ga ima, a još i više kad ga nema.

Razmislite o nekim od vaših najznačajnijih prvih susreta – sigurno su to oni u kojima ste se osjetili povezano, ugodno i shvaćeno dok je razgovor tekao lako. Na kraju ste se već radovali ponovnom susretu. S druge strane, neki od najgorih susreta možda su bili s nekim tko je pokazivao malo zanimanja za vas, tko vam nije postavio niti jedno pitanje o vama, tko je skretao razgovor na sebe ili tko vam uopće nije dozvoljavao da dovršite svoje rečenice. Takav sastanak ste napustili nadajući se da tu osobu nećete ponovo vidjeti.

Pristup ljudima stvara prilike

Kad netko pokaže iskreno zanimanje za vas, osjećate se prihvaćeno i shvaćeno – što su osnovne ljudske potrebe koje svi tražimo i na koje nesvjesno reagiramo u kontaktima. I vi možete tu svjesnost usmjeriti na druge. Koristite prezentacijske vještine kako biste ostavili dobar dojam. Gledajte drugu osobu, održavajte kontakt očima, nagnite se prema njoj, klimajte glavom dok govori. Postavljajte pitanja i pažljivo slušajte. Sumirajte ono što je osoba rekla kako biste pokazali da ste ju čuli, ali i kako biste provjerili jeste li dobro shvatili što vam je htjela reći. Pokušajte potražiti skrivene detalje iza nekih naizgled uobičajenih izjava. Osobe vole kad netko pridaje pozornost detaljima, a te detalje kasnije ponovo spomene u razgovoru. Držite pažnju na osobi, nemojte gledati u mobitel ili uokolo dok ona priča. Aktivno slušanje označava i kakvu ste neverbalnu komunikaciju ostvarili s osobom.

Osim toga, može biti korisno „zrcaljenjepoze sugovornika, time povećavate vjerojatnost da ćete se svidjeti toj osobi. Postavljanje pitanja se čini dovoljno jednostavno, ali bitno je i kakva pitanja postavljate. Ako postavite takozvano pitanje zatvorenog tipa – ono čiji je odgovor da ili ne, održavanje razgovora će biti postepeno sve teže. Ako, nasuprot toga, postavite pitanje otvorenog tipa – koje pruža osobi mogućnost da opsežnije odgovori, razgovor će teći prirodno sam od sebe. Neki primjer otvorenog tipa pitanja jest „Kako ste?“ Ili „Kojim se hobijima baviš?“ umjesto primjerice „Imaš li hobi?“. Razgovor ima ponekad ključan utjecaj na dojam. Ako se činite osobi kao vješt govornik s dobrim prezentacijskim vještinama, automatski postajete bolji, privlačniji ili karizmatičniji, ovisno o situaciji.

Predstavljanje u najboljem svjetlu

Sve što smo naveli su prezentacijske vještine. Kako se postavite, kakvu neverbalnu komunikaciju imate i što govorite. Ako slijedite te prezentacijske vještine, puno je veća vjerojatnost da ćete ostaviti dobar prvi dojam.

I na kraju, ne zaboravite: nema „pravih“ prvih dojmova niti „pravog“ načina komunikacije. Dobar prvi dojam jest onaj koji odražava vas kakvi uistinu jeste. Ne trebate koristiti prezentacijske vještine da biste prikazali drukčijeg sebe. Kad predstavljate ono najbolje u sebi, onaj dio sebe koji želite dijeliti s drugima tada ostavljate dojam koji je pravi za vas. Ako kroz prezentacijske vještine pokažete onaj interes kojeg u sebi svi imamo za druge, ljudi će vam odgovoriti pozitivnije i više ćete uživati u svakodnevnim susretima. Podići će vam se samopouzdanje u novim situacijama. Ravnodušnu ili nelagodnu interakciju pretvorit ćete u uspješan susret.

A najvažnije od svega - osmijeh drugima osmijeh je i osmijeh kojeg dajete sebi. Zato zapamtite da imate samo jednu priliku ostaviti prvi dojam.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.