Blog post coaching

Transformacijski lider čuči i u vama

Igor Pureta

Pokušavamo li u doba digitalnog razvoja zadržati postojeći način poslovanja poduzeća dobro će nam doći transformacijski lider koji čuči u nama.

Budite i vi transformacijski lider

Pojam transformacijski lider već na prvi pogled zgleda prilično zastrašujuće. Najprije se spominje neki lider (valjda se ne misli na nas!). Tu je zatim još i ta transformacija za koju samo pretpostavljamo da ima neke veze s promjenom. Mi bismo da nas promjena zaobiđe u širokom luku jer smo već naučili sve što treba. Željeli bi, za promjenu, osjetiti malo stabilnosti. I naši stari su znali da promjena jedina stalna jest, pa su je i u pjesmama opjevali. Izgleda, da u našim glavama sve ide puno sporije.

Nedavne rasprave o novom školskom kurikulumu su glavni naglasak s cjelokupnog programa svele na temu hrvatskog jezika. Odnsno količinu sati koje bismo trebali izdvojiti za njegovo učenje u školama. Nitko se nije sjetio niti spomenuti hoće li u novom kurikulumu biti mjesta i koliko sati će djeca učiti – informatiku.

Svijet se oko nas mijenja nevjerojatnom brzinom. Svaku industriju, svaku djelatnost pa i svakog od nas su informatizacija i digitalizacija dotaknule u priličnoj mjeri. Od načina na koji koristimo vrlo udomaćene televizore ili mobitele pa do senzora, oblaka, žičanih i bežičnih mreža. Ili načina na koji poduzeće koristi podatke o svojim klijentima ili proizvodima. O svijetu u kojem živimo i radimo postoje milijuni podataka koji se svaki dan mijenjaju. Odnedavno, zahvaljujući računalima, znanjima o obradi velikog broja podataka i savršenijim algoritmima dobivamo sve korisnije informacije za uspješnije poslovno odlučivanje.

 Transformacijski lider barem poznaje trendove

I vaše poduzeće proizvodi brdo sličnih podataka. Pitanje je znate li vi to i prikupljate li ih te koristite li te podatke za unapređenje svog poslovanja. Neki će lider ignorirati ovaj trend. To se to dogodilo i mnogim velikim poduzećima koja su u međuvremenu propala. Neka od poduzeća tek pokušavaju naučiti kako nadoknaditi zaostatak za onima koji u tom polju grabe velikim koracima. U drugima pak možda čuči onaj transformacijski lider koji shvaća da digitalizacija više nije revolucija. Digitalizacija je svakodnevica, te da im preostaje samo jedan izbor – transformirati poduzeće.

Vjerojatno i sami razmišljate o svim tim promjenama i načinima kako da ih iskoristite za dobrobit vlastite organizacije. Pretpostavljama da vas pomalo obuzima i strah od svega toga. Taj strah je posve normalan, bez obzira koliko ste snažna ličnost. Komunikacija o digitalnoj transformaciji je vrlo oskudna. Ne postoji priručnik o tome što sve i kako treba napraviti da dođete do željenih rezultata. Istovremeno, Vi trebate paziti da postojeći poslovni okvir funkcionira i to vam stvara dodatni pritisak.

Svoje poduzeće poznajete dovoljno dobro

Osnovno načelo za uspjeh u takvom procesu je poznavanje vlastitog poduzeća. Tu je i fokus na već postojeće stručnjake i znanje kojim raspolažete. Pretresite zajedno sa svojim ljudima u kojem se dijelu to postojeće znanje i ekspertiza već susreću s digitalnim svijetom. Razmislite na koji se način može unaprijediti komunikacija s klijentima, motivacija radnika, lojalnost dobavljača, te kako se mogu promijeniti procesi proizvodnje ili stvaranje novih usluga. To su sve važna pitanja o kojima trebate zajednički promisliti i osmisliti pravi odgovor. O njima ovisi vaš ulazak u digitalni svijet. Budite sigurni da razumijete gdje vas ti odgovori mogu dovesti. Zatim nađite nekog tko će vam to znanje i donijeti!

Digitalnih stručnjaka na tržištu nema mnogo pa je upitno hoćete li moći nekoga zaposliti. Možda ćete na početku morati posegnuti za savjetodavnim uslugama vanjskih eksperata. Neka vas to ne zabrinjava. Moguće je da će upravo to čudesno korištenje usluga drugih poduzeća biti ujedno i najbolje rješenje za vas. Naime, takva poduzeća već okupljaju stručnjake za digitalno unapređenje poslovanja. Zbog svoje specijalizacije, neprestano razvijaju svoja znanja, kako bi ostali konkurentni na tržištu i mogli zadovoljiti sve širi krug klijenata. Njihova specijalizacija i stručnost vam mogu značajno pomoći u planiranju budućih aktivnosti.

Ako vaše poduzeće već radi nekoliko godina vrlo je vjerojatno da imate složenu strukturu. U njoj se poznaje hijerarhija i što se od koga očekuje. U svim fazama transformacije prema digitalizaciji poslovanja prije svega je važno dobiti razumijevanje najvažnijih ljudi. To razumijevanje treba biti usmjereno na to kako poboljšati korisničko iskustvo u komuniciranju s poduzećem. Na tome zaista trebate inzistirati. Voditelji odjela će pokušavati gledati stvari iz dosadašnjeg rakursa i bez zle namjere kočiti proces. Objasnite im da je manje važno kako se do sada radilo. Puno je važnije što može biti bolje i što će klijent na kraju dobiti.

Transformacijski lider vodi i radnike

Isto to se odnosi i na ostale radnike. Umjesto očuvanja hijerarhija pokušajte smanjiti broj razina u njima. Potrebu svih, pa i vas, da kontrolirate što se i gdje događa, zamijenite s usmjeravanjem na prioritete. Sukladno tome, ubrzajte donošenja odluka. U digitalnom svijetu informacije putuju puno brže, a klijenti su već navikli da im informacije i odgovori na upite dolaze unutar nekoliko sekundi. Stoga je važno da svi radnici razmišljaju kako što prije odgovoriti klijentu, bilo putem e-maila ili društvenih mreža. U nekoj drugoj situaciji će biti potrebno da se upit za novi proizvod ili izmjena postojećeg riješi suradnjom više ljudi iz različitih dijelova poduzeća. Objasnite im da umjesto dosadašnjeg čekanja da netko sve pregleda, sad odgovor očekujete od njih. I tražite ga!

Uvijek možete naići na probleme, čak i da cijeli dan ne iziđete iz svog kreveta. Stoga nemojte stati nakon prvih nedoumica ili koraka unatrag. Sjetite se da ste već transformirali svoje poduzeće nekoliko puta! Koliko god mislite da novaca trebate uložiti sad kad je do njega teško doći, sjetite se da ste čitavo poduzeće pokrenuli s vrlo malo novaca. A možete slijediti i primjer koji nam je upriličila Marlena Bogdanović, transformacijski lider, bolje rečeno liderica, iz Tučepa. Umjesto da plače nad nedostatkom novca i razumijevanja te da čeka kad će njena škola doći na red, gospođa Bogdanović je digitalizirala učionicu i sav postupak učenja za svoje učenike, iako je nitko na to nije tjerao, iako je čitav školski sustav tek u fazi testiranja te iako i nije baš stručnjak za digitalizaciju. Gdje postoji volja, postoji i način, kaže naša stara narodna, pa stoga slobodno krenite i bude ispred svoje konkurencije!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.