Blog post menadžer

Vodstvo treba biti asertivno da bi smo ga slijedili

Igor Pureta
Asertivno vodstvo sagledava sve strane prije donošenja odluke

Asertivno vodstvo prihvaća tuđe mišljenje i sklono je uvažavanju i argumentiranju bez puno vike te sagledavajući sve strane.

U medijima, društvenim mrežama i razgovorima uz kavu govorimo kako nam nedostaje pravo vodstvo. Vodstvo koje će nas ujediniti, vodstvo koje će zaustaviti iseljavanje, vodstvo koje će promijeniti obrazac školovanja. Svi nekako zanemaruju činjenicu da to vodstvo postoji! I na državnoj i na regionalnoj i na lokalnoj, strukovnoj i organizacijskoj razini.

Tu su i Sabor i Vlada i županije, općine, razne udruge, interesne skupine, poduzeća i razne druge državne, javne, profitne i neprofitne organizacije. Svatko od njih ima zadatak i obavezu nekoga ili nešto voditi. No, u svakodnevnom životu baš nam se i ne čini da nas vode. Čak se ponekad ponašaju kao nasilnici ili, svojim ponašanjem, prelaze granice dobrog ukusa. Činjenica je da takvo vodstvo nije dobro i da ga zapravo nitko niti ne slijedi. Takvo vodstvo iza sebe nema sljedbenike koji srcem i dušom ostvaruju viziju. Možemo reći da oni vode određeni režim koji i nije svima po volji.

Najuspješniji voditelji koriste asertivnost kako bi vodili svoj tim prema uspjehu i motivirali ih na pravi način. Najuspješniji su upravo iz razloga što znaju kako raditi s ljudima, imaju iskustva u tome, ljudi ih poštuju, te oni sami motiviraju ljude oko sebe na osobno poboljšanje, što su odlike koje nedostaju velikoj većini voditelja.

Asertivnost jedno od 4 temeljna ponašanja

Kako bismo mogli zaći dublje u temu, potrebno je prvo objasniti koja su 4 temeljna ponašanja u komunikaciji i što čini asertivnost drugačijom, odnosno poželjnom karakteristikom u svakom timu i u svakom voditelju.

Agresivna narav u ljudima daje pravo na uzdizanje samoga sebe, na kritiziranje drugih i često odbijanje tuđih mišljenja. Njima nasuprot stoji pasivno ponašanje čije su karakteristike svojevrsna sramežljivost, manjak samopouzdanja te se takve ljude ponekad zna lako iskoristiti. Imaju manjak samopouzdanja da bi smatrali svoje mišljenje dovoljno važnim. Posao dobrog voditelja je da i jednoj i drugoj kategoriji ukaže kako su različita mišljenja poželjna i nužna ukoliko tim želi napredovati. Voditelj je tu da digne samopouzdanje pasivnijima i urazumi one prve.

Između ova dva ekstremna ponašanja nalazi se i treće, pasivno-agresivno. Ti pojedinci nemaju namjeru ulaziti u konflikte. Oni znaju kako manipulirati drugima i doći do željenog rezultata. Često ih smatraju hladnima jer manipulacija nije jedna od najtoplijih ljudskih sposobnosti. Ipak, nisu svi koji su sposobni za manipulaciju hladne, nepristupačne i nepovjerljive osobe.

Posao voditelja je ukazati im kako izražavati svoje mišljenje bez potrebe za manipulacijom te uvažavajući tuđe potrebe i razmišljanja. Važno je imati cijeli tim iza sebe, samim time pridavati važnost svim članova tima i njihovim idejama na sastancima. Ponekad i najjednostavnija ideja, ma koliko banalna bila, može učiniti projekt važan cijelom timu. Postići ćete poštovanje tima prema vama, samopouzdanje u radu, slobodu izražavanja te kreativnost. initi projekt važan cijelom timu.

Vodstvo treba poticati različitost mišljenja

Asertivno vodstvo smiruje nesuglasice i suprotstavljena mišljenja

Takvo ponašanje voditelja može dovesti i do preispitivanja vlastitih granica, te i njihovog pomicanja prema naprijed! I sve to jer ste drugima dali slobodu davanja i prihvaćanja ideja članova tima. Kad vodstvo dopušta pojedincima da diskutiraju o idejama i ohrabruje ih da to rade što češće razvija članove svog tima. To je neizmjerno važno za motivaciju. Dopustite svom timu da pristupi projektu slobodno, iz bilo kojeg kuta gledanja i samo s nužnim smjernicama. Pritom, ako se radi u brainstormingu na licu mjesta, branite onim najgrlatijima (to su uvijek jedini te isti :-) ) da se ističu. Vašu potporu i poštovanje trebaju najviše oni sramežljiviji, pasivniji, koji se boje isticati. Navesti ih na slobodno izražavanje mišljenja i dijeljenje stajališta će i cijelom timu dati motivaciju za napredak. Njima će to najviše značiti te će se nakon nekoliko takvih situacija osjećati sigurno i prihvaćeno te se lakše uključiti u raspravu. Gledajte i uživajte u dobivenoj transformaciji kojoj ste se nadali, ali niste ni slutili da će vas toliko zateći.

Takva vrsta ponašanja je tema ovog članka – asertivnost. Odlikuje razgovorom, otvorenošću, toplinom. Asertivno vodstvo traži rješenja korisna za sve uključene stane. Ono izražava svoje mišljenje u vezi situacije umjesto izražavanja vlastite volje. Treba znati izraziti svoje mišljenje jednostavno i zastupati ga. Takvo vodstvo dozvoljava i drugoj strani pravo na mišljenje. To vodstvo čini uspješnim, voljenim pa i traženim. Drugi se u njegovoj okolini osjećaju dobrodošlo i poštovano.

Asertivnost je alat kojim vodstvo rješava konflikte

Glavna razlika između navedenih tipova ponašanja je u načinu rješavanja konflikata. Dok pasivna osoba izbjegava konflikte u potpunosti, agresivna ih rješava silom. Asertivan voditelj u zatvorenom okruženju smiruje strasti i rješava sukob, sagledavajući sve strane i činjenice prije donošenja odluke. Ako je jedan član tima postupio pogrešno, npr. nasilnički, potrebno mu je objasniti što je zapravo učinio pogrešno, te kako je potrebno reagirati u situacijama u budućnosti. Ako se dva člana tima jednostavno ne razumiju, ne silite ih da rade zajedno. To ne pridonosi smanjenju konflikta i tome da se međusobno naviknu jedni na druge, već suprotno. Neće im biti drago što su prisiljeni surađivati s osobom s kojom je naporno surađivati i to će utjecati na njihovu produktivnost.

Također, ovakav pristup vam može pomoći u dobivanju traženog potencijala vaših radnika. Primjerice, ako članovi tima kasne na posao, ne pridržavaju se dogovora ili ne obavljaju zadatke na vrijeme razgovarajte u četiri oka s njima. Razlučite kako im pomoći i kako iz njih izvući ono što i želite i očekujete. Moguće je da na privatnom planu postoje neki problem koji se prelijeva na posao te njihova produktivnost pada. Možda im samo treba riječ podrške ili netko da ih sasluša. Osoba kojoj je trebala podrška će vas smatrati boljim voditeljem nego prije! Bezbroj je mogućih razloga za sve nesuglasice, a asertivno ponašanje je način na koji ćete puno lakše i jednostavnije doprijeti do njihovih uzroka. Tako ćete pomoći članovima svog tima, a time na kraju i - sebi.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.