Vrijeme je najmanje korišten hrvatski kapacitet

Tanja Pureta

Vrijeme je toliko zanemaren faktor i resurs u domaćoj potitici i biznisu da bi netko mogao pomisliti da se ovdje otkrilo kako vratiti vrijeme unazad. O raspolaganju vremenom Tanja odgovara na pitanja časopisa Lider.

Koliko vrijeme postaje sve bitniji faktor kod donošenja različitih odluka u politici i gospodarstvu, u kontekstu dugotrajne recesije? 

Vrijeme je jedno od presudnih komponenti u politici i gospodarstvu, odnosno u svim djelatnostima u kojima se želi postići neki cilj. Političari obično imaju određeni mandat u kojem trebaju dobro analizirati postojeću situaciju, zacrtati ciljeve te sustavnim aktivnostima dovesti do njihovog ostvarenja. Ukoliko ne krenu na vrijeme, situacija svaki danom postaje sve teža, jer raste interes i prosuđivanje javnosti, a smanjuje se strpljenje. Dodatno, za neke važne odluke i njihove provedbe svakako treba odabrati pravu strategiju te prave trenutke za povlačenje ključnih poteza, što se nikako ne može napraviti u situaciji vremenske stiske. Štoviše, ukoliko u tim trenutcima trebamo pregovarati s nekim kako bi dobili ono što nam je potrebno te ukoliko druga strana zna da nam je vrijeme ograničavajući faktor, tada pravih pregovora zapravo ne može ni biti. U recesiji sve to dobiva veliku dodatnu težinu, jer su izrazito ugroženi brojni socioekonomski resursi, pa svaka minuta odgađanja odluka ili besciljne improvizacije ima snažne negativne posljedice.  Zato recesija traži vrsne stratege koji mogu brzo i kvalitetno procijeniti situaciju te donijeti nekoliko najvažnijih odluka koje mogu trenutačno pokrenuti situaciju s mrtve točke. Istovremeno, oni moraju isplanirati srednjoročnu i dugoročnu strategiju, sve do razine konkretnih poteza koji se moraju napraviti već danas, kako bi se one i ostvarile u željenom roku.

Kako to izgleda u praksi unutar kompanija, pod kolikim i kakvim pritiskom su vlasnici, menadžeri, zaposlenici? Znate li neke primjere gdje su loš tajming i odugovlačenje doveli do negativnih ili pak pozitivnih posljedica?

Kada je tržište u pitanju, situacija s vremenom je još složenija, jer su promjene vrlo brze, pa traže i brzu reakciju, ukoliko poduzeća namjeravaju opstati i uspješno poslovati. Generalno gledano, u današnjem poslovnom i političkom svijetu svakako više uopće nema vremena za tugovanje zbog nepovoljnih promjena i traženje krivaca u vanjskim okolnostima, jer se tako sve više gubi korak za onima koji brzo odgovaraju na promjene i postižu uspjehe. Tada nam hvatanje koraka s njima izgleda sve teže, sve dok nam se ne učini nemogućom misijom. U takvim okolnostima lako se izgubi volja za otkrivanjem bilo kakvih mogućnosti koje nam stoje na raspolaganju za izlazak iz krize, što krizu svakim trenutkom čini sve dubljom. Tada nam ostaje samo nadati se da će se nešto globalno povoljno dogoditi što će povoljno utjecati i na nas, ali takva strategija je vrlo hazarderska, jer nas čini ovisnima o drugima i oslabljuje naše snage, pa čak i svojevrsni elementarni nagon za temeljnu samoodrživost.

Primjećujete li da je češće odgađanje odluka i poteza ili s, druge strane, brzopleto donošenje istih? Kako se s tim nose kompanije kod nas i vani, kako Vlade itd. i kako bi se trebalo 'ponašati' s vremenom na svim razinama?

Za razliku od ostalih, vrijeme je jedini resurs kojeg svake sekunde imamo sve manje i to je nešto što mnogi često zaboravljaju, ponašajući se kao da imaju svo vrijeme svijeta da naprave ono što su namjeravali. Osvještavanje počinje s približavanjem rokova, kada najčešće brzopleto krećemo u akciju spašavanja svega što se spasiti može. Ovakav scenarij se često događa u hrvatskom gospodarstvu. Dobra strana rokova je to što se s njihovim približavanjem pojačava i osjećaj za hitnost, koji je mnogima presudan poticatelj za donošenje odluka. Drugim riječima, da nema rokova, čini se da bi još manje bilo napravljeno, što znači da pritisak uistinu i dovodi do rezultata. S druge strane, rad pod vremenskim pritiskom uvijek potiče da donesemo samo one odluke koje nas odmiču od neke neposredne velike opasnosti, dok nam svakako onemogućuje da iz određene situacije izvučemo maksimum. Iz toga proizlazi da, ukoliko stalno donosimo odluke pod vremenskim pritiskom, odnosno ukoliko ne znamo koristiti vrijeme planski, uspijevat ćemo se uvijek samo provlačiti, odnosno izvlačiti od opasnosti, što je daleko od nekog stvarnog postignuća. Isto takav će nam biti i imidž, a to je nešto o čemu stvarno treba dobro razmisliti.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.