Poslovni uspjeh u nemirnom moru poduzetništva

Igor Pureta Igor Pureta

Mnogi razmišljaju o pokretanju poduzeća i žele poslovni uspjeh koji će ih učiniti materijalno neovisnima i, ako je moguće, svjetski poznatima.

Mlado poduzeće treba puno podstreka da uspije na tržištu

Mnogi od nas, potaknuti različitim razlozima, razmišljaju o pokretanju vlastitog poduzeća. Mali broj se zaista odlučuje na taj korak. Postavlja se pitanje što učiniti da, kad ste se već jednom odlučili na njega, poslovni uspjeh bude što vjerojatniji. Iščekivanje poslovnog uspjeha je poput plovidbe nepoznatim morima. Otisnuli ste se s obale, krenuli ste u pravcu za koji pretpostavljate da će vas dovesti do druge obale. Ona sigurno postoji jer ste čuli već priličan broj priča o njoj od onih koji su tamo i stigli. Dok tamo ne stignete sve izgleda poput putovanja prema horizontu za koje ne znate kuda vodi niti koliko će trajati.

Prvi korak u poslovnim vodama

Barem na početku čini se kako je more mirno. Samo treba vremena za dolazak do obale na kojoj se nalazi taj toliko željeni poslovni uspjeh. Stvarnost je barem donekle različita iako ta različitost može jako ovisiti o tome na koji način upravljate svojim brodom. Na vašem putu će biti raznih uzbuđenja i promjena, čak i više nego što možete zamisliti. Stoga je potrebno biti spreman reagirati na predvidljive i nepredvidljive događaje što ćete najlakše ostvariti uz nekoliko temeljnih načela.

Napraviti prvi korak u pokretanju vlastitog posla velika je prekretnica u poslovnom životu. Možete odabrati cijeli svoj radni vijek raditi kod odabranog poslodavca ili mijenjati radna mjesta. A možete riskirati i uploviti u poslovne vode i biti sam sebi poslodavac. To je putovanje na koje se svakako vrijedi uputiti jer onda ćete znati kakav vas posao stvarno veseli. Pokretanje vlastitog posla puno je pitanja i nepoznanica, ali uz hrabrost i ustrajnost u svojim idejama kroz strateško planiranje javit će se i rezultat. Dobitak je svakako neizbježan – bilo kao poslovni uspjeh ili kao korisno iskustvo.

Strateško planiranje vlastitog posla

Prije svega, definicija strateškog planiranja govori da je to proces kojim organizacija nastoji ostvariti svoje poslovne ciljeve i postići uspjeh. Prema tome, za pokretanje vlastitog posla bitan je dobro osmišljen cilj kako bi znali u kojem se smjeru treba kretati. Cilj nastaje iz ideje ili odabira s čime krenuti. Ponekad je dolazak do ideje i cilja dugotrajan proces jer uključuje dobro razrađen plan aktivnosti kojima će se postići željeni rezultat. Strateško planiranje u tom slučaju olakšava taj proces jer kroz strateško planiranje se za svakog sudionika u tom procesu odredi čime se treba baviti i kojim aktivnostima će doći do cilja.

Strateško planiranje uključuje i planiranje potrebnih resursa i vremenskog razdoblja u kojemu će se cilj ostvariti. Također, strateško planiranje se odnosi i na istraživanje tržišta i trenutačne ponude i na taj način pruža uvid u to što nedostaje na tržištu, a zanima ljude. Ipak, ne treba uvijek pružiti nešto novo i neviđeno na tržištu. Ponekad i najjednostavnije ideje mogu biti vrlo efikasne i korisne. U svakom slučaju, strateško planiranje kroz analizu tržišta, planiranje aktivnosti, resursa i vremena dovodi do dobro osmišljenog cilja koji sigurno jamči rezultat.

Imajte na umu cilj

Uvijek imajte u vidu što vam je zapravo cilj i stremite prema tome. Svako malo će nešto pokušati odmaknuti vas do tog cilja. Dokle god znate što vam je cilj sve je puno lakše. Znat ćete u kojem smjeru trebate voditi sebe i svoje poduzeće. Lakše ćete se snalaziti s rješavanjem zapreka na putu. Improvizacija će vam biti važna vještina za jednostavnije snalaženje. Time će vaše putovanje biti jednostavnije! Iako ne znate što se može dogoditi, znate da se može dogoditi i spremni ste na to.

Cilj koji postavite uglavnom obuhvaća željeni rezultat i toga se treba držati. No, gotovo i da je nemoguće da se na putu do toga cilja ne nađu neke prepreke. Zato je kroz strateško planiranje važno obuhvatiti i moguće situacije koje će negativno utjecati na ostvarivanje cilja. Korisno je uz glavni cilj, definirati neke manje ciljeve koji vremenski neće zahtijevati puno ulaganja, ali će donijeti rezultate. Zatim, ostvarivanje manjih ciljeva dovodi do ostvarenja glavnog cilja.

Kako izgleda proces ostvarivanja cilja?

Kako vaše poduzeće nastavlja rasti i razvijati se moguće je da će vam se učiniti nešto čudno. Čini se da poslovni uspjeh kojem se približavate izgleda malo ili prilično drugačije od onoga što ste zamislili. Možda vam se čini nemogućim da se to dogodi jer ste krenuli na put ostvarenja svojih snova. Kad slijedite svoje snove onda je njihovo ostvarenje lako prepoznatljivo i ne može biti odstupanja od njih. Iako krećete na putovanje poslovnim svijetom s jasnim ciljem u glavi možda ćete stići na odredište različito od zamišljenog. Na početku vam se to može učiniti čudnim, no to je svakako mogućnost na koju trebate računati.

Razlog je vrlo jednostavan. Kad zamišljamo cilj, zamišljamo ga općenitije nego što nam se to čini. Kako mu se približavamo njegove konture postaju sve jasnije. Vi prilagođavate sebe i svoje poduzeće zahtjevima koje tržište predstavlja pred vas. Time automatski prilagođavate i cilj kojem težite. Puna slika te prilagodbe postaje nam jasna tek kad se jako približite cilju. Tu trebate ostati fleksibilni i prihvatiti takav izmijenjen cilj. U suprotnom može se dogoditi da se okrenete od cilja koji je nadomak ruke iako je vrlo sličan cilju koji ste sanjali. Tada ćete krenuti na novo putovanje iako postojeće još niste dovršili.

Dakle, važno je i zapamtiti da je fleksibilnost vrlo bitna u procesu ostvarivanja cilja. Pogotovo ako ste početnik, možda ni ne znate kako pokretanje vlastitog posla izgleda. Kada kroz strateško planiranje osmislite i definirate cilj, ne znate što vas sve očekuje. Zbog raznih razlog se situacija na tržištu ili u vašem životu može promijeniti i tada planirani cilj neće biti adekvatan. Tada se kroz strateško planiranje ishodi mogu promijeniti kako bi se bolje prilagodili situaciji i kako bi se ostvarili planirani i željeni rezultati.

Poslovni uspjeh traži hrabrost i ustrajnost

U ostvarenju poslovnog uspjeha važno je ostati hrabar i ustrajan. Vaši prijatelji, obitelj, stručnjaci na televiziji i ostali imaju svoje strahove, snove i ideje. Njima će vas nenamjerno odvlačiti od cilja koji ste si zadali. Posebno će biti pogubni u trenucima kada i sami naiđete na prepreke. Promislite dobro jesu li njihovi komentari zaista pravi savjeti. Možda iz njih izvire njihov strah od situacije u kojoj se nalazite vi. Činjenica je da nitko bolje od vas ne poznaje vaše snove i poslovanje vašeg poduzeća. Stoga te savjete primajte s velikom dozom opreza. Sami napravite procjenu mogućnosti i rizika i odlučite kako ćete dalje.

U tome će vam, posebno, pomoći stečeno iskustvo. Putovanjem ste se prekalili i razumjeli kako funkcionirate vi u posebnim situacijama, kako vaša okolina, a kako konkurenti. Sjetite se i pokoje narodne izreke. Jedna od dobrih je ona da "nakon kiše, uvijek dolazi sunce". Situacija će se, ako je lošija od željene, prije ili kasnije poboljšati. To je zato jer vi svoje poduzeće vodite s uvjerenjem i znate što radite.

S vremenom ćete biti sve sigurniji u sebe i ono što radite. Lakše ćete moći procijeniti signale koji vam stižu sa svih strana i koji mogu, a ne moraju utjecati na vaš posao. Poduzetništvo je prekrasno jer je puno uzbuđenja, poticajno je i uvijek nas iznova pozitivno iznenađuje. Poznajući načela pomoću kojih ćete u tu avanturu ući lakše ćete stići do poslovnog uspjeha. Sjetite se da niste prvi koji se s problemima na putu susreo. Mnogi su već ta načela uspješno primijenili kako bi ostvarili svoj cilj i uspjeh. Put do tamo nije jednostavan zato se naoružajte upornošću, fleksibilnošću, jasnoćom vizije i uspjeh ćete i ostvariti!

Kako biti dobar poduzetnik?

Naravno, važno je i spomenuti osobine poduzetnika koje se pokazuju korisnima u pokretanju i vođenju vlastitog posla. Dobar poduzetnik trebao bi posjedovati kombinaciju osobina i kompetencija od kojih su neke urođene, a neke stečene iskustvom. No, nema razloga za brigu! Ako ne posjedujete potrebne osobine, to ne znači da se ne trebate otisnuti u poslovne vode. U tom slučaju, strateško planiranje pomaže kako bi poslovanje bilo što uspješnije. Nema prepreke koja se ne može riješiti i koja bi trebala spriječiti pokretanje vlastitog posla ako to stvarno želite. No, svakako posjedovanje nekih osobina može uvelike pridonijeti uspješnom poslovanju.

Poduzetnik treba pokazivati određenu dozu inovativnosti u svojim poslovnim idejama. To ne znači da treba uvijek ponuditi nešto novo i neviđeno. Zapravo se u praksi puno poduzetničkih pothvata temelji na unaprjeđenju već postojećih ideja. Također, svaki poduzetnik treba biti spreman i preuzeti poslovni rizik. Put do uspješnog poslovanja sastoji se od puno pogrešaka i pokušaja. Važno je i da osoba bude ustrajna i spremna na težak rad kako bi se ostvarili željeni ciljevi. Predani poduzetnici moraju biti spremni učiti iz pogrešaka. Zato se ne smiju bojati neuspjeha i trebaju koristiti greške kao izvor i način učenja. Pogreške su neizbježne u poslovnim vodama, pogotovo kod poduzetnika početnika. Ali ne treba ih izbjegavati, već njih koristiti kao motivaciju za daljnji rad.

Također, ako u novopokrenuti posao krenete s drugim ljudima, morate znati kako najbolje iskoristiti potencijale svojih zaposlenika. To znači i da morate znati kako voditi svoje zaposlenike, stvoriti povjerenje i prepustiti dio odgovornosti zaposlenima. Morate biti u stanju pozitivno utjecati na ljude, snalaziti se u konfliktnim situacijama i poticati zdrave odnose u timu. Važno je i naglasiti poticanje motivacije kod zaposlenika kako bi se ostvarili postavljeni ciljevi. Najbolji primjer motivacije zaposlenika bit će motivacija poslodavca – stoga će stav poslodavca prema poslu utjecati na stav zaposlenika.

Ostvarenje poslovnog uspjeha

Pokretanje vlastitog posla u početku se može činiti kao vrlo zahtjevno te s puno pitanja i nedoumica. Razlozi za pokretanje vlastitog posla su različiti, ali ako se odlučite za to ne treba se bojati nemirnih poslovnih voda. Uz dobro strateško planiranje, definiranje i osmišljavanje cilja je lakše te su jasni željeni rezultati. Kroz cijeli taj proces pokretanja vlastitog posla, važno je na umu uvijek imati svoj cilj. Na tom putu naći će se i prepreke koje će negativno utjecati na ostvarenje cilja. No, strateško planiranje uključuje prepreke, ali i aktivnosti kojima će se te prepreke riješiti.

Važno je na putu ostvarivanja vlastitog posla ostati hrabar i ustrajan. Uspjeh se neće dogoditi ˝preko noći˝, već zahtijeva trud i puno planiranja. Strpljivost je vrlina i u poduzetničkim vodama. Biti uspješan poduzetnik podrazumijeva posjedovanje karakteristika i vještina koje mogu biti urođene, ali mogu biti i naučene tijekom iskustva pokretanja posla. Dobar poduzetnik spreman je na zahtjeve koje donosi tržište. Zna kako voditi ljude i kako ih motivirati, spreman je učiti iz pogrešaka i ne boji se neuspjeha. Svaki je početak težak, no s vremenom će doći i iskustvo koje će pomoći u ostvarivanju cilja pokretanja posla. Pokretanje vlastitog posla je proces koji puno traži, ali zauzvrat dobitak je zajamčen – bilo u vidu uspjeha posla ili stečenih iskustava i vještina tijekom tog procesa. To je putovanje na koje se vrijedi uputiti.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.