Organizacijska kultura jamči uspjeh poduzeća

Igor Pureta

Spadate li u vodstvo kojemu je organizacijska kultura svjesno prioritet razvoja poduzeća ili one koji organizacijsku kulturu prepuštaju stihiji?

Neprestan razvoj i upravljanje organizacijskom kulturom donose prednost.

Spadate li u vodstvo kojemu je organizacijska kultura svjesno među prioritetima razvoja poduzeća ili one koji organizacijsku kulturu prepuštaju stihiji? Htjeli vi to ili ne, organizacijska kultura vašeg poduzeća utječe na način kako se vaši radnici ophode s kupcima, dobavljačima i jedni s drugima. To pak utječe na kreativnost i inovativnost poduzeća te vaš financijski rezultat. Bitno je stoga služi li postojeća organizacijska kultura na najbolji način njihovim interesima te razvoju, rastu i daljnjem uspjehu vašeg poduzeća.

Vjerujem da ste svi čuli priču o pet majmuna i bananama. Tko nije može više o tom znanstvenom istraživanju pročitati ovdje. Poanta priče primjenjiva je i na ljudsko ponašanje. Kaže da čak i kada nestanu vanjski razlozi te kada se uklone svi članovi iz originalne postave grupe, uvjerenja stvorena kod originalnih članova grupe i dalje opstaju te nastavljaju uvjetovati ponašanje grupe. Organizacijska kultura različito se definira, ali uvijek obuhvaća skup vrijednosti, uvjerenja i ponašanja koji djeluju u određenom okruženju. Čimbenici koji djeluju na neku organizacijsku kulturu su mnogobrojni, od povijesti same organizacije, njenog okruženja ili vizije. Tu su još i nacionalna kultura, stilovi rukovođenja, razne pretpostavke, komunikacija itd.

Kako se održava organizacijska kultura

Naš mozak nesvjesno oponaša i prilagođava se ljudima oko nas i njihovoj motiviranosti kako bismo se bolje uklopili u našu okolinu. To se zove motivacijski sinkronicitet. U seriji eksperimenata sudionici koji su stavljani u prostoriju s visoko motiviranim osobama poboljšali su vlastitu motivaciju te ostvarili bolje rezultate. Kada su isti ti sudionici stavljeni u prostoriju s manje motiviranim sudionicima, njihova motivacija i rezultati bili su slabiji. A možete se ponašati i kao vođa i motivirati ih na bolje rezultate, zar ne?

Ipak, takvi su pojedinci rijetki! Kako onda stvoriti pozitivnu organizacijsku kulturu koja će se odražavati na način kako vas kupci percipiraju, a time, posredno, i na vašu dobit? Fred Nichols savjetuje provođenje jednostavne revizije organizacijske kulture svake dvije do tri godine, "kako biste spriječili začepljenje arterija vašeg poduzeća". Identificirajte razne norme ponašanja koje djeluju u vašem poduzeću te njihovu pozadinu i razloge postojanja. Provjerite ima li takvo ponašanje još uvijek smisla. Ukoliko više nemaju vrijednosti, potrudite se eliminirati. Ukoliko još uvijek nose određeno značenje za vaše poduzeće, barem će svima biti jasan razlog njihovog postojanja.Prema Johnu Colemanu, suautoru knjige Passion & Purpose: Stories from the Best and Brightest Young Business Leaders, odlična organizacijska kultura sastoji se od šest komponenti: vizije, vrijednosti, praksi, ljudi, priče i mjesta.

Organizacijska kultura počiva na ljudima

Vizija i misija poduzeća jedan su od temeljnih elemenata kulture. Pružaju temelje vrijednostima poduzeća i osiguravaju svrhu, čime usmjeravaju svaku odluku koju zaposlenici donose. Bitno je da su namijenjene vašem poduzeću i njegovim dionicima. Vrijednosti pružaju skup smjernica potrebnih kako bi se ta vizija ostvarila. One djelatnicima pomažu kod donošenja svake odluke. Kako bi vrijednosti uistinu zaživjele, važno je da postanu praksa poduzeća, da se prepoznaju u postupcima i običajima.

Ljudi su ti koji nose određenu kulturu i njihova spremnost da se usklade s određenom kulturom i unapređuju je presudna je za rad na unapređenju organizacijske kulture. Izuzetno je bitno odabirati zaposlenike koji će prepoznati vašu viziju i vrijednosti. Oni će aktivno raditi da one budu utkane u procese i pravila poduzeća. Povijest poduzeća počiva na mnogim pričama koje su u njega utkane. Bez obzira jesu li te priče imale sretan ili tužan kraj one su dio vas, vašeg odjela ili čitavog poduzeća. Stoga je bitno da te priče ističete na svakom koraku kako biste svjesno oblikovati kulturu vašeg poduzeća. Dio tih priča su i mjesta na kojima su se priče odigravale kao i mjesta na kojima se odigravaju neke nove priče. Arhitektura i dizajn interijera naglašavaju način razmišljanja i poslovanja pa pažljivo birajte gdje ćete i kako urediti prostore u kojima radite.

Povećajte poslovni učinak

Organizacijska kultura počiva na ljudima

Organizacijska kultura jamči uspjeh poduzeća

Sveučilišni profesor Adam Grant autor knjige Give and Take smatra da je za uspjeh poduzeća najbitnije zaposlenike ohrabrivati i poticati da i traže i pružaju pomoć. Učestalost kojom zaposlenici pomažu jedni drugima utječe čak i na kreativnost, produktivnost te kvalitetu. Ove pak, posljedično, utječu na prihode prodaje, profit, troškove te uslugu korisnicima. Stoga kada poduzeće, na čelu s vodstvom, podržava i čak potiče takvo ponašanje, time potiče učinkovitost u vlastitim redovima. Time se pomaže radnicima da brže rješavaju probleme i završe posao. Potiče se kohezija i koordinacija tima, osigurava se prijenos stručnosti s iskusnih na nove radnike i smanjuje varijabilnost u izvođenju zadataka. Uspostavlja se okruženje u kojem kupci i dobavljači osjećaju da su njihove potrebe na samom vrhu prioriteta poduzeća.

Ukoliko trenutno razmišljate isplati li se to tolikog truda možda će vam u odluci pomoći i podatak koji je iznio profesor James L. Heskett. Konstruktivna i učinkovita organizacijska kultura povećava poslovni učinak za čak 20 – 30 posto u usporedbi sa vašim konkurentima. Nije to ni tako loše, zar ne?

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.