Kako kulturu osuđivanju u timu zamijeniti razumijevanjem?

Nikolina Vukojević Nikolina Vukojević
snaga-razumijevanja

Osuditi je lako, a puno je teže razumjeti. Razumijevanje zahtjeva suosjećanje, strpljenje i spremnost vjerovati da dobri ljudi ponekad biraju krive metode. Osuđivanjem se razdvajamo, a razumijevanjem rastemo.

Većini nas preko usta puno lakše prelaze kritike i osude nego lijepe riječi kojima pokazujemo razumijevanje prema drugima i sebi. Kritike i osude drugih nas ponekad mogu povrijediti, loše utječu na naše samopouzdanje te na naše izvršavanje zadataka. Možemo postati manje sigurni u vlastite postupke te se više plašiti da ćemo pogriješiti. To nas vrlo lako može ponovno dovesti na početak začaranog kruga gdje nas čekaju kritike drugih ljudi. S druge strane, svi se više volimo osjećati shvaćeno, poštovano i prihvaćeno, nego stalno biti na meti kritičara. Također, više volimo čuti pohvale za naš rad.

One nas dodatno motiviraju da nastavimo uspješno raditi svoj posao, pozitivno utječu na naše samopouzdanje i poboljšavaju odnose s kolegama. Ako često dobivamo kritike, sve lošije ćemo raditi svoj posao i osjećat ćemo se neprihvaćenima. Ako dobivamo kritike od drugih, vjerojatno ćemo i sami više kritizirati druge. Kako nam u tome može pomoći dobra organizacijska kultura i možemo li utjecati na nju?

Zašto osude tako lako prelaze preko naših usta?

Zašto nam je važno stalno traženje pogrešaka i osuđivanje onih koji su ih napravili. Zašto se naša organizacijska kultura u timovima i organizacijama temelji na kritikama? Kako to da nam je lakše kritizirati druge, ali ne želimo da netko nas kritizira? Kako je moguće da organizacijska kultura postane nešto negativno, odnosno prestane biti motivirajuća i stimulirajuća za zaposlenike? Još važnije, kako takvu osuđujuću kulturu zamijeniti kulturom davanja podrške i razumijevanja za druge i sebe?

Svatko od nas je jedinstvena osoba sa svojim znanjima, iskustvima, emocijama, očekivanjima, razmišljanjima i drugim posebnostima. Sve nas to čini onime što jesmo. Sve naše karakteristike rezultat su naših prijašnjih iskustava. Upravo zato, na prvu se čini logičnim da svatko od nas, iz svoje perspektive, vidi svijet na drugačiji način. Ipak, čini se da rijetko zapravo razumijemo što to znači. Na razini teorije najčešće prihvaćamo činjenicu da je svaki član našeg tima individua za sebe. Da ljude, stvari i situacije doživljava na sebi svojstven način. Time stvara svoju sliku svijeta koja se u većoj ili manjoj mjeri razlikuje od slika svijeta drugih ljudi. Kada netko govori ili radi nešto što je izvan naše slike svijeta, čudimo se kako je to uopće moguće. Teško nam je razumjeti zašto ljudi određenu situaciju vide različito od nas.

Budući da često vjerujemo da je naša slika svijeta jedina ispravna, tada obično pokušavamo uvjeriti osobu da prihvati naše viđenje. One koje ne uspijemo uvjeriti osuđujemo, jer vjerujemo da misle i rade „pogrešne“ stvari. Mislimo da su samo naši stavovi točni te stoga kritiziramo mišljenja i ponašanja drugih koja su imalo drugačija od naših. Upravo zato ulazimo u sukob s drugima te smanjujemo međusobnu suradnju.

Kako slike svijeta utječu na nas?

Slična situacija događa se i s nama samima. Unutar svoje slike svijeta, a ona je vrlo često nerealna, stvaramo očekivanja od sebe samih. Ako ih ne ispunimo, skloni smo se osuđivati, jer nismo dovoljno dobri. Pojavljuju nam se misli kako nismo dovoljno sposobni i uspješni. Takve misli onda negativno utječu na naše samopouzdanje, ali i na naš posao. Takvo tretiranje sebe i drugih često rezultira nepotrebnim konfliktima, povrijeđenim osjećajima, prekinutim odnosima i niskim samopouzdanjem. Sve to narušava kvalitetu i zadovoljstvo životom. Osim toga, narušava kvalitetu i zadovoljstvo poslom koji radimo. Upravo zbog narušenog odnosa s drugima na poslu, organizacijska kultura postaje negativna, odnosno stvara se organizacijska kultura osuđivanja i kritika. Nameće se pitanje možemo li to i na koji način promijeniti? Što možemo učiniti da bismo svoj i život ljudi u našem timu učinili ljepšim i kvalitetnijim?

Dobra je vijest da mi možemo promijeniti posljedice različitih slika o svijetu kako bi one sve donosile pozitive misli i osjećaje! Način na koji to možemo promijeniti jest razumijevanjem. Ali ne onim deklarativnim u kojem djela ne prate naše riječi. Da bi organizacijska kultura postala pozitivna, potrebno je pravo, istinsko razumijevanje, koje pokazujemo u svom svakodnevnom ponašanju. Razumijevanje koje znači „Čujem te, shvaćam da je tvoja slika svijeta drugačija od moje. Radiš stvari drugačije od mene i to je sasvim u redu. Imaš pravo vidjeti i raditi stvari na svoj način“.

Što zapravo znači razumjeti?

Bit razumijevanja je znati da je svaki član našeg tima poseban. Važno je za shvatiti da svaka osoba unutar našeg tima ima drugačiju sliku svijeta. Svatko sa svojom slikom o svijetu može doprinijeti u nekim situacijama. Naš zadatak je da pokušamo razumjeti da način na koji mi vidimo svijet nije ni bolji ni lošiji. Nije ni više ni manje ispravan od onoga kako ga vidi druga osoba. Jer tko je u konačnici taj koji može reći što je ispravno? Tko ima pravo odrediti što je bolje ili lošije? Tko smo mi da osuđujemo druge jer je njihova slika svijeta drugačija od naše?

Kad promatramo svijet, na neki način smo svi i u krivu i u pravu u tome kakvim ga vidimo. I to je sasvim u redu! Upravo zato je važno imati razumijevanja i strpljenja za druge, ali i za sebe te odlučiti prihvatiti različite poglede, a ne osuditi. Posebice u onim trenutcima u kojima nas situacija izaziva da izađemo iz svoje zone udobnosti.

Općenito u organizacijama, kultura i radna atmosfera su jako važne. Odnosi s kolegama i raspodjela posla uvjetuju kakva će organizacijska kultura biti. Što raditi ako težimo tome da je organizacijska kultura ona koja povećava samopouzdanje, motivaciju i sigurnost svih zaposlenih unutar organizacije? Potrebno je prihvatiti druge i njihove slike svijeta te nastojati ih ne osuđivati i kritizirati zbog toga. Jer ipak, najlakše je osuditi. Za razumijevanje drugih i njihovih slika svijeta je potrebno uložiti malo više truda i napora.

Organizacijska kultura kakvu želimo

Ulaganjem energije u to možemo poboljšati suradnju između nas i ostalih u timu. Tada organizacijska kultura nosi obilježja tople, ugodne i sigurne atmosfere. Organizacijska kultura osude i kritike u velikoj mjeri može negativno utjecati na obavljanje posla. Loše utječe na razvoj novih ideja te narušava odnose među kolegama. Suprotno tome, organizacijska kultura razumijevanja motivira radnike na uspješno obavljanje poslova, povećava njihovu motivaciju i kreativnost. U takvom okruženju među kolegama najčešće prevladavaju suradnja i poštovanje, odnosno konflikti među kolegama su vrlo rijetki. Stoga, moguće je zaključiti kako svi mi težimo organizacijskoj kulturi razumijevanja. Teško je izaći iz začaranog kruga kritika, ali ponekad je dovoljno da mi budemo ti koji ćemo pohvaliti nečiji rad. Kako su se kritike brzo širile organizacijom poput virusa, tako možemo i „zaraziti“ druge pozitivnim i motivirajućim riječima, tj. pohvalama.

Kako bi lakše zavladala organizacijska kultura razumijevanja prvi korak prema tome je stalna svijest da postoji onoliko slika svijeta koliko postoji ljudi. Dakle, svatko ima drugačiju sliku o svijetu. Također, i prihvaćanje činjenice da je svaka od njih rezultat njihovih dosadašnjih životnih iskustava. Nemamo svi istu prošlost, a slična ili gotovo ista životna iskustva na svakoga od nas mogu djelovati drugačije. Primjerice, ako smo kao učenici dobili jedinicu iz matematike, nama je ta situacija značila da nikada nećemo razumjeti matematiku. Ista situacija je mogla utjecati potpuno drugačije na drugu osobu.

Kritike je potrebno zamijeniti razumijevanjem

Netko drugi je mogao imati stav da jednostavno nije dovoljno naučio za taj konkretan test. Prijašnje iskustvo utječe na to kakve imamo stavove danas po pitanju naše uspješnosti. Zato neki mogu imati mišljenje da je neki cilj u potpunosti nedostižan, dok drugi da treba uložiti malo više truda. Drugim riječima, imamo različite slike svijeta, tj. poglede na situaciju.

Ako s nekom osobom nismo povezani zajedničkim ciljevima, onda je ta svijest sasvim dovoljna. Sasvim je dovoljno da shvatimo da se nečija slika svijeta razlikuje od naše. Tada je potrebno imati razumijevanja za tu osobu te saslušati njeno mišljenje o određenoj situaciji. Takvo razumijevanje je važno u svakodnevnom funkcioniranju s ljudima, a posebno unutar tima. Ako imamo razumijevanja za druge u našem timu, lakše ćemo i brže doći do zajedničkog rješenja. Osobi možemo pružiti podršku u svemu što misli i radi, a osjeća da je to dobro za nju. Tada nije važno kakva je naša slika svijeta. Bitno je da razumijemo i prihvaćamo slike svijeta drugih.

Ako s tom osobom trebamo surađivati, onda je prvi sljedeći korak s pozitivnim stavom započeti istraživanje njene slike svijeta. Potrebno je tijekom razgovora nastojati pokazati da nam je stalo razumjeti što je dovelo osobu da izgradi vlastitu sliku svijeta na takav način. Saznati na koji način osoba vidi situaciju, na koji način promišlja te kako to može dovesti do toga da međusobno bolje surađujemo. Možda nam baš ta slika svijeta pomogne lakše razumjeti zadatak pred nama i olakša zajedničko ostvarenje istog cilja.

Kako bi došli do zadanog cilja potrebno je dogovoriti zajedničku sliku svijeta

Tada joj možemo objasniti našu sliku svijeta i krenuti u dogovor oko one zajedničke. Ona treba biti takva da nam pomogne da uspješno živimo i radimo. Cilj nam je doći do nove, zajedničke slike svijeta koja funkcionira za nas oboje. Pritom trebamo prihvatiti da će sigurno dolaziti do obostranih grešaka i potencijalnih konflikata. To je sastavni dio života i ne treba ih osuđivati. Treba razumjeti da smo u tom trenutku napravili najbolje što smo mogli i znali. Korisno bi bilo kada bi ponovno pokušali uspostaviti zajedničku sliku svijeta. Tada se opet možemo dogovoriti kako zajedno dalje, odnosno stalno usklađivati naše slike svijeta na tom zajedničkom putu do cilja.

Stvaranje zajedničke slike svijeta ponekad može biti izazovno, ali nas to ne treba obeshrabriti. Potrebno je biti strpljiv i uporan te graditi organizacijsku kulturu koja tajni recept za ostvarenje uspjeha. Takvim razumijevanjem potičemo pozitivne emocije, razvijamo samopouzdanje i produbljujemo odnose. Na kraju, to nam olakšava izvršavanje naših obaveza na poslu. Obje strane ostvaruju uspjeh na poslu, a organizacijska kultura osude i kritika postaje organizacijska kultura razumijevanja.

Dakle, možemo reći da kritiziranje i osuđivanje sebe i drugih negativno utječe na nas kao osobu i na naš posao. U takvom okruženju nam je teško raditi, imamo manje sigurnosti u sebe i teže komuniciramo s drugima.

Kroz razumijevanje drugih možemo napredovati

Upravo zato je organizacijska kultura važan čimbenik u poslovanju. Potrebno je razvijati suradnju unutar tima na način da shvatimo da svijet oko nas ne gledamo svi na isti način. Međusobnim poštovanjem zaposlenika jača organizacijska kultura, a razumijevanjem možemo postići da bolje i lakše radimo kao tim. Važno je da imamo strpljenja i da aktivno slušamo jedni druge.

Na kraju je važno naglasiti najljepši dio izgradnje međusobnog razumijevanja. Ono nam daje priliku da, gledajući druge s istinskim zanimanjem i poštovanjem, uvidimo nešto novo i korisno i za sebe. Upravo tako ćemo spriječiti da (ne)kultura našteti poslovanju. Osim toga, slušanjem o slikama svijeta drugih možemo si olakšati međusobnu komunikaciju, smanjiti konflikte i stvoriti pozitivniju atmosferu za rad. Samo kada imamo razumijevanja za druge i sebe, možemo napredovati i sa zadovoljstvom dolaziti na posao. Zahvaljujući razumijevanju i strpljenju za sebe i druge, možemo postići da naša organizacijska kultura bude pozitivna. U takvoj kulturi nam je ugodno raditi, a naša radna uspješnost raste. Imamo slobodu proširiti vlastite vidike, doći do novih inovacija i otvoriti si nove mogućnosti. Možemo poboljšati naše odnose s drugima unutar tima, povećati si samopouzdanje i uspješno obaviti posao.

Drugim riječima, jedino razumijevanjem drugih i sami rastemo, jer zapravo sve bolje razumijemo sebe. A tek tada, vlastitim rastom i napretkom te izgradnjom organizacijske kulture koja jamči uspjeh poduzeća možemo bolje međusobno surađivati i doći do željenog uspjeha. Više nam neće preko usta lakše prelaziti osude i kritike, niti ćemo ih čuti od drugih. I sebe i druge gledajte očima punim razumijevanja. Dopustite si proširiti svoje vidike i rasti u zajedništvu sa sobom i drugima!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.