Voditeljima zdravstvenih timova: budite lideri, više nego ikad prije

Ivna Lončarić Ivna Lončarić
Fotografija prikazuje dvoje zdravstvenih djelatnika koji nešto analiziraju

Nakon članka  posvećenog svim djelatnicima na prvoj liniji obrane, izuzetno bitno je dati podršku onima koji trenutačno imaju jako veliku odgovornost unutar zdravstvenih timova – njihovim voditeljima.

Voditelji zdravstvenih timova odgovorni su da zdravstveni tim funkcionira u najboljem redu. Na njima je da usklade rad svih ostalih članova tima, odgovorni su za njihovo stanje, opseg posla i cjelokupan rad. Sada više nego ikad prije, voditelji zdravstvenih timova trebaju biti lideri svojim ljudima. Lider je osoba koja vodi druge. Odgovornost koju ta osoba ima nije samo prema vanjskom uspjehu koji tim postiže, nego i prema svakom od članova tima posebno. Stručna znanja i medicinske procjene su jako važan dio njihova profesionalnog djelovanja, no u ovom trenutku je snažno osobno prisustvo voditelja i redovito praćenje stanja svog tima je ključno kako bi se cijeli medicinski kolektiv uspješno nosio s izazovima rada u zdravstvenoj krizi. Voditelj ili menadžer je dobar samo onoliko koliko je dobar njegov tim.

Organizacija posla u vanrednim uvjetima, brze reakcije, stalna prilagodba i međusobno koordiniranje, svakodnevno donošenje teških odluka, team building te, najviše od svega, vođenje i podrška članovima svog tima kako bi imali potrebna znanja, vještine i kapacitet kvalitetno odgovoriti na zahtjeve svog posla, izuzetno je kompleksan zadatak.

Kako bi vas osnažili u vašoj ulozi, donosimo vam 8 konkretnih savjeta za lakše nošenje sa svakodnevnim izazovima kriznog rukovodstva:

Budite prisutni

U kriznoj situaciji, osobito je važno tzv. vidljivo vodstvo. Ključno je biti prisutan u radu svog tima, biti dostupan za svako pitanje ili dilemu te djelatnicima dati potrebnu podršku. Kad god možete, vodite članove tima prema potrebnim resursima, makar osnovnim kao što su hrana, odmor i razgovor s obitelji. Uz navedeno, potrebni ste vašem timu u pogledu poticanja njihovog rada kao onog što jesu, a to je tim. Team building ili neka druga vrsta osnaživanja osjećaja pripadanja tom timu, bitne su stvari koje će lider, to jest voditelj tima raditi kako bi pokazao svoju prisutnost.

Pružite informacije

Osigurajte kvalitetnu i otvorenu komunikaciju te dostupnost točnih informacija svim članovima tima. To će pomoći ublažavanju njihovih briga zbog nesigurnosti i stvoriti im osjećaj kontrole. Osjećaj kontrole je ključni aspekt normalnog funkcioniranja u kriznim situacijama i poboljšanja rezultata koji proizlaze iz tih situacija. U slučaju da i jedan član tima nema osjećaj kontrole na situacijom, može se dogoditi domino efekt koji će se prenijeti na sve ostale članove te se tim raspada i otežava mu se izvršavanje svih funkcija za koje je odgovoran. Ne morate stalno imati sva rješenja: trebat ćete tolerirati i upravljati neizvjesnošću za sebe i svoje osoblje. Neizvjesnost se rješava stalnim i ustrajnim prijenosom povratnih informacija između voditelja i ostalih članova tima. Bilo da se to događa na team building – u ili sastancima, pravilan tok informacija osigurava spremnost članova tima na situacije koje mogu nastati.

Osigurajte odmor 

Razmislite jesu li osigurani kapaciteti za potreban odmor i oporavak članova vašeg tima. Omogućite im da se povuku i predahnu. Odmor je važan za njihovu tjelesnu i psihičku dobrobit i omogućuje im nužnu brigu za sebe. Vaš zadatak kao lidera i voditelja tima je osigurati da svi članovi tima mogu raditi na svom maksimumu ili izdržati sav pritisak koji će se pred njima potencijalno naći. Iz tog razloga bitno je da svakom od članova tima osigurate dovoljan odmor kako bi mogao nastaviti ispunjavati svoje obveze na visokoj razini koja se od njega očekuje, bilo da se radi o slobodnim danima ili team building-u. Bitno je članovima tima osigurati okruženje u kojem će moći predahnuti od stresa koji se stvara i nakuplja u kriznim situacijama na radnom mjestu. Ako članovi tima dobiju to vrijeme za sebe, osigurava se mogućnost da će se na posao vratiti svježi, jer su dobili vrijeme u kojem nisu morali razmišljati o poslu ili biti na poslu, a što će posljedično rezultirati povećanim radnim „output-om“.

Stvorite male forume za podršku

Osigurajte kratke, česte i redovite sastanke ili team building, kako biste omogućili članovima tima da otvoreno izraze zabrinutost, postave pitanja i međusobno si daju podršku. Krizne situacije su prilika za jačanje timske kohezije, što je izuzetno važan faktor uspješnog nošenja sa stresom. Obratite posebnu pažnju na pojedince za koje ste možda svjesni da imaju poteškoća u svojem osobnom životu, prethodno loše mentalno zdravlje ili im nedostaje socijalna podrška. Najslabija karika tima može srušiti cijeli tim. Stoga, vaša je odgovornost pobrinuti se da vaš tim ne poznaje i nema slabe karike. Ako vam netko dolazi s kritikom, žalbom ili želi izraziti svoju zabrinutost oko nečega, vi ste mu/joj prvi izvor podrške koji treba kako bi nastavili kvalitetno obavljati svoje zadatke. Bilo da se ti razgovori odrađuju na malim sastancima ili kroz team building, osigurajte podršku za potrebe vaših kolega i članova tima jer samo tako osiguravate i mogućnost da oni mogu savjesno i bez poteškoća odraditi svoj posao.

Pratite stanje članova tima

Čuvanje svih članova tima od kroničnog stresa i narušavanja mentalnog zdravlja tijekom ove krize omogućit će njihovu bolju sposobnost za ispunjavanje svojih uloga - bilo da su zdravstveni radnici ili u pomoćnim ulogama. Redovito i s podrškom pratite dobrobit članova tima i njegujte okruženje koje ih potiče da vam se obrate u slučaju pogoršanja njihovog mentalnog stanja. Olakšajte pristup i osvijestite članovima tima gdje mogu potražiti psihološku podršku. I, nemojte čekati da se oni samoinicijativno obrate stručnjaku za pomoć – aktivno ih potaknite da ju potraže ili im dogovorite razgovor s psihologom. Nastavno na prošle prijedloge, isto se može navesti i u ovom dijelu.

Osiguravanjem podrške članovima tima, bilo da ju možete pružiti osobno ili ih uputiti na mjesto gdje ju sami mogu potražiti, radite veliki korak u osiguravanju da njihovo mentalno zdravlje ostaje stabilno te da onda mogu ispunjavati svoje obveze. Posebno je važno za naglasiti da ste im vi upravo ta podrška, makar ih samo usmjeravali na neku od stručnih pomoći, jer oni tada postaju svjesni da ste vi, kao njihov voditelj i lider, tu za njih i spremni se zauzeti za njih. Situacije kad možete primijetiti da netko od vaših kolega treba određenu vrstu podrške mogu biti bilo gdje - sastanak, radno mjesto, team building...

Normalizirajte psihološke odgovore

Imajte na umu: ova situacija je bez presedana - u redu je ne biti u redu. Simptomi stresa ne znače nesposobnost za obavljanje posla, znače da ste ljudi. Neka psihološka podrška bude dostupna na različite načine, od zadovoljavanja osnovnih fizioloških i psiholoških potreba, pružanja relevantnih informacija do slušanja, empatije i ohrabrivanja. Psihološka potpora potrebna je svima kako bi se mogli nositi sa stresom i donositi ispravne odluke u situacijama u kojima se može naći svaki od članova tima. Uz konstantno prisustvo podrške, bilo da se radi o pružanju podrške na radnom mjestu, putem team building-a, važno je da je ona uvijek tu jer osigurava održavanje prve linije obrane, a u ovakvoj situaciji krize, to su upravo radnici u zdravstvu.

Uključite suradnike u donošenje odluka, ali budite odlučni

Psihologija rukovođenja je odavno potvrdila da je za uspjeh i motivaciju tima izuzetno bitno uključiti suradnike u proces donošenja odluka. Na taj način postaju spremniji prihvatiti sve zadatke i napore koji se očekuju od njih, jer nisu nametnuti od strane autoriteta, već su rezultat zajedničkih promišljanja. Istovremeno, vaš tim mora osjetiti vašu odlučnost i vjeru u pozitivan ishod, pogotovo prilikom donošenja najtežih odluka, jer im je takav vaš stav potreban da bi osjetili sigurnost u vlastitu sposobnost nošenja sa svim izazovima.

Balans između vaših odluka, kao lidera tima, i prepuštanja udjela u donošenju odluka ostalim članovima tima, morate upostaviti upravo vi. Potrebno je da dozvolite vašim članovima tima da imaju utjecaj u donošenju nekih odluka, da dijele svoje mišljenje i ideje jer im dajete do znanja da imaju svoje pravo glasa u timu, što će rezultirati njihovom većom uključenošću u rad cijelog tima. To postižete raspravom pri donošenju odluka, pa makar i nekim lakšim odlukama, kao organiziranju sastanka, team buildinga ili nečeg drugog u čemu sudjeluje cijeli tim. Bitno je, s druge strane, osigurati da vi kao lider tima donosite odluke, kako bi osigurali kvalitetan rad tima, raspodjelu zadataka i njihovo ispunjavanje.

Pazite i na sebe

Kao vođe timova, suočit ćete se sa sličnim stresorima kao i njegovi članovi, ali i dodatnim pritiskom uslijed snažne odgovornosti vaše uloge. Pratite i svoje stanje i budite suosjećajni prema sebi. Svojim primjerom pokažite timu koliko je važno brinuti se o sebi i svom zdravlju. Vaš primjer je upravo onaj na koji se mogu ugledati ostali članovi tima. Ako vas nešto muči, podijelite to s ostalima, možete i zatražiti njihovu pomoć. Tim može postati cjelina samo ako su svi ostali članovi svjesni svakog problema te onda taj problem mogu riješiti. Tako će i vaši članovi tima znati da ih cijenite jer dijelite s njima ono što vas muči, želite njihovu pomoć, a kako ste vi njima bili spremni pomoći, tako će i oni vama.

Koristite i team building, vaše slobodno vrijeme ili vrijeme provedeno na sastancima s timom da raspravite sve što utječe na svakog od vas. Vaš tim vas okružuje cijelo radno vrijeme, vi ste dio tog tima i primjer ostalima možete biti samo ako im i sami pokažete kako jedan voditelj tima i lider treba raditi. Planirajte i vrijeme tijekom kojeg ćete vi i vaš tim moći opušteno upoznati jedni druge. Bitno je znati s kim radite kako bi s tim osobama mogli uspješno i raditi. Iskoristite team building i druženja kako bi stvorili tim koji može izdržati sve krize.

Stoga, podržavanje i pružanje podrške voditeljima zdravstvenih timova u ovom trenutku je od izuzetne važnosti. Oni su ključni čimbenik u uspješnom funkcioniranju zdravstvenih timova i u pružanju kvalitetne zdravstvene zaštite svim pacijentima. Potrebno je pružiti im adekvatnu podršku, kako bi im se olakšalo teško opterećenje i kako bi mogli nastaviti uspješno voditi svoje timove i donositi teške odluke. Samo zajedničkim naporima i međusobnu podršku može se prevladati svi izazovi!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.