Blog post menadžer

Dobar menadžer svojim zaposlenicima posvećuje iskrenu pažnju.

Ramiro

Saznajte kakve veze ima jedan od najpoznatijih psiholoških eksperimenata prošlog stoljeća s uspješnim rukovođenjem danas.

Dobar menadžer je onaj koji ostvaruje rezultat u čemu mu pomaže ako sluša što mu zaposlenici govore. Time ih potiče  na sudjelovanje u odlukama i stvara osjećaj da su dio tima koji ima zajednički cilju – uspjeh poduzeća.

Hawthorne efekt i povećana učinkovitost zaposlenika

Znate li da u psihologiji postoji tzv. Hawthorne efekt? Efekt se odnosi na zapažanje da osoba mijenja ponašanje na bolje isključivo zato što je netko na nju obratio pažnju. Naziv je dobio prema mjestu Hawthorne u SAD u kojem se 20-tih i 30-tih godina prošlog stoljeća održao niz eksperimenata. Cilj im je bio utvrditi utječu li promjene radnih uvjeta  na produktivnost zaposlenika u tvornici.

Istraživači su primjenjivali razne promjene poput osvjetljenja, dužine dnevnih odmora, radnog vremena i sl. Promjene su išle u smjeru olakšavanja rada, ali i njegovog otežavanja poput duljeg rada ili smanjenja svjetlosti na razinu svijeće. Rezultati su pokazali kako je svaka promjena radnih uvjeta dovela do povećane produktivnosti zaposlenika.

Gotovo 20 godina kasnije jedan je drugi istraživač, Landsberger, analizirao rezultate eksperimenta. Zaključio je kako je ključni faktor povećane produktivnosti  radnika bio taj što im je netko poklonio pažnju! Naime, istraživači su prije i nakon uvođenja promjena razgovarali s radnicima o njihovom stanju i motivirali ih da prihvate promjene.

Materijalna ili nematerijalna motivacija za povećanje produktivnosti?

Hawthorne efekt pokazuje da produktivnost zaposlenika ne ovisi samo o njihovim sposobnostima, kao ni objektivnim karakteristikama radnog mjesta ili poduzeća. Dapače, jedan od najsnažnijih faktora uspjeha u poslu je motivacija, koju je moguće potaknuti na različite načine. Istraživanja pokazuju, a dobar menadžer zna, kako novčani poticaji i dobri uvjeti rada djeluju na zadovoljstvo radnika privremeno i djelomično. Plaća sukladna stanju na tržištu ili korištenje kvalitetnog poslovnog računala neće samo po sebi povećati angažiranost zaposlenika. Takve inicijative postižu samo koliko je potrebno da zaposlenici ne budu nezadovoljni.

Za povećanje produktivnosti potrebno je malo više kreativnosti, komunikacije i vještine upravljanja ljudima. Hawthorne efekt jasno naglašava da na motivaciju zaposlenika i produktivnost pozitivno djeluju nematerijalni motivatori koje svaki dobar menadžer treba primjenjivati.

Dobar menadžer zna važnost davanja povratne informacije

Menadžeri ponekad imaju dojam da njihov utjecaj na poslovanje poduzeća prestaje kada zaposle kompetentne ljude koji mogu uspješno obavljati posao. Zato često propuštaju svojim zaposlenicima dati povratne informacije o njihovom radu, posebice ako se radi o pohvalama za ostvarene uspjehe. Zašto je to pogrešno?

Hawthorne efekt potvrđuje kako povratne informacije o produktivnosti zaposlenika imaju pozitivan utjecaj na njihovu motivaciju. Čak i kada razgovor uključuje prijedloge za poboljšanje rada, on u zaposlenicima budi osjećaj važnosti jer svojim trudom doprinose poduzeću. Pritom je bitno takve povratne informacije dati na pravi način – ljubazno i s poštovanjem, kako bi postigli najbolji utjecaj. Zato je korisno u poduzeću promicati i njegovati kulturu otvorenosti i prihvaćanja, čime pružate jasnu sliku o mogućnostima njihovog razvoja.

Ljudi su općenito skloni prihvatiti smjernice za poboljšanje rada. To naročito dolazi do izražaja ukazivanjem na širu sliku i način na koji njihovo ponašanje utječe na uspjeh poduzeća. Također, time im se daje do znanja da se njihov rad i napredak prati, čime se osnažuje osjećaj sigurnosti i povjerenja u poduzeće. Taj se dojam dodatno pojačava u okolnostima kada je menadžer svojim zaposlenicima lako dostupan i posvećuje im pažnju, jer su tada zaposlenici produktivniji.

Slušanje zaposlenika

Hawthorne efekt isto tako pokazuje  kako slušanje želja i potreba zaposlenika ima višestruke dobrobiti za pojedinca, tim i čitavo poduzeće. Radnici u tvornici u kojoj je proveden inicijalni eksperiment imali su brojne ideje  kako unaprijediti radne procese s ciljem olakšavanja proizvodnje i povećanja produktivnosti. Pritom nisu svi prijedlozi bili prihvaćeni,  no sama činjenica da je netko saslušao njihove ideje, dovela je do povećanja produktivnosti.

Zaposlenici oni koji uočavaju najbolje mogućnosti za napredak u radnoj okolini. Njihovi su uvidi vrijedan izvor informacija svakom menadžeru kojem je cilj olakšavanje poslovnih procesa na zadovoljstvo svih članova poduzeća. Usto, ovakav pristup dodatno pobuđuje osjećaj zajedničkog cilja svih zaposlenika – uspješno poslovanje do kojeg se dolazi zajedničkim snagama.

Autonomija ili mikromenadžment?

Posvećivanje pažnje zaposlenicima povećava njihovu produktivnost, ali ne uz konstantan nadzor. Naime, dobar menadžer ima važan i zahtjevan zadatak – pripaziti na balans između praćenja zaposlenika i njihovog nadgledanja. Moraju im biti na raspolaganju, ali jednako tako dati  do znanja da primjećuju njihov trud i rad. Važno je pritom ostaviti prostor za samostalni rast, timsku suradnju i kreativnost, umjesto ograničavanja slobode.

Zaposlenici koji ciljeve poduzeća doživljavaju kao vlastite, ulažu dodatan trud i više uživaju prilikom obavljanja svojih radnih zadataka.  Davanjem autonomije prilikom donošenja poslovnih odluka i uključivanjem zaposlenika u proces poboljšanja poslovanja poduzeća moguće je postići ovaj efekt. Slobodan razgovor o problemima i alternativama povećava motivaciju zaposlenika, stoga je važno povjerenje i poticanje  sredine u kojoj se otvoreno dijele nove ideje.

Razgovarajte sa svojim zaposlenicima

Iskrena briga za zaposlenike pozitivno djeluje na njihovu produktivnost na poslu. Želite li sami uvesti promjene u svoju organizaciju neka one proizlaze iz potreba ili savjeta zaposlenika. Za postizanje ovakvog efekta u vlastitom poduzeću, dovoljno je započeti s malim koracima.

  • Zaposlenicima redovito pružajte povratne informacije o njihovom radu i učinku, kao i o mogućnostima za profesionalni rast i razvoj.
  • Održavajte sastanke sa zaposlenicima kako bi izrazili svoje brige, savjete i potrebe te se osjećati kao da ih se sluša.
  • Pitajte  zaposlenike imaju li ideja za poboljšanje radnih uvjeta i procesa, kako bi  aktivno sudjelovali u donošenju poslovnih odluka.

Kada svojim zaposlenicima posvetite punu i iskrenu pažnju, događaju se čuda. Stoga odvojite vrijeme za razgovor, pitajte ljude za mišljenje i pokažite da Vam je stalo.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.