Blog post coaching

Fokus za vaš veći i lakši osobni uspjeh

Igor Pureta

Koliko uspješno uspijevate održati fokus na određenim zadacima odredit će vaš budući uspjeh. Podsjetite se na trenutke kada vam sve ide tako lako.

Misli u glavi treba srediti kako bismo postigli uspjeh

Koliko uspješno uspijevate održati fokus na određenim zadacima odredit će vaš budući uspjeh. Sigurno ste svi doživjeli one predivne trenutke kada imate osjećaj da vam sve ide tako lako. Čini vam se da tada u potpunosti uspijete isključiti vanjski svijet i uroniti u zadatak pred vama. No u svakodnevnom životu često se borite održati takav fokus dok sa svih strana stižu razna smetala, od zvukova Whatsappa ili Facebooka, do telefonskih poziva kolega, menadžera ili obitelji. Kako potaknuti stanje potpune koncentracije i biti fokusiran na ono što je važno?

Kao prvo, važno je razumjeti kako funkcionira mozak. Naš mozak je uvijek aktivan i prima informacije iz okoline. To znači i da konstantno mora birati na što će obraćati pažnju, a na što neće. Neuroznanstvenici to zovu selektivnom pažnjom. Selektivna pažnja dešava se na dvije razine. Prva je voljni fokus ili fokus odozgo prema dolje. To je onaj fokusa orijentiran prema cilju, a koristimo ga kada želimo riješiti neki teži problem. Taj fokus mi možemo kontrolirati.

Drugi je fokus potaknut podražajima iz okoline. Još ga zovu fokus odozdo prema gore. Tom je fokusu cilj naše preživljavanje. Mi automatski reagiramo na iznenadne promjene boja, svjetala ili glasnih zvukove oko nas. Taj fokus je automatiziran proces našeg mozga i teško ga možemo kontrolirati. Upravo stoga, jer je bitan za naše preživljavanje, fokus odozdo ima moć nadvladati našu pažnju odozgo, odnosno onu koju si voljno namećemo.

Kako naš mozak zna gdje naš fokus treba biti

Nakon što nam nešto prekine pažnju, odnosno nakon što ju preusmjerimo, treba nam, prema različitim istraživanjima, više od 20 minuta da ju ponovno usmjerimo na prvobitan cilj. I svaki put to ponovno usmjeravanje pažnje iscrpljuje naš mozak. Istraživanja su također pokazala da su naša sposobnost koncentracije i snaga volje ograničeni resursi. Što znači da što je više ometanja, to nam postaje sve teže zadržati koncentraciju.

Naš mozak upija sve informacije iz okoline te ih počinje obrađivati kako bi odlučio na što se treba koncentrirati. Poput leće kamere kada ju usmjeravamo na određeni objekt u tražilu. U drugom dijelu tog procesa, naš mozak usmjerava svoju pažnju na samo jedan aspekt kojega odabere kao najvažnijeg. Taj je proces identičan i kod voljnog i nevoljnog fokusiranja. Ukoliko odluči da je zadatak kojega smo si postavili dovoljno važan za naše preživljavanje, može zanemariti sve vanjske distrakcije. Kao kad vam gori pod petama jer imate vrlo malo vremena da dovršite nešto pred važan sastanak.

Stoga je dobro, bar privremeno, ukloniti sva ta smetala. Identificirajte koji su to okidači koji vam skreću pažnju. Nismo svi isti. Nekome glazba pomaže u koncentraciji, a nekoga smeta. Također imamo i unutarnje okidače: raznorazne misli koje nam odvlače pažnju. Tu vam može pomoći rutina. Što više redovnih zadataka postane rutinsko u vašem životu, to će vas manje ometati. Popisi zadataka koje morate obaviti pomažu vašem mozgu da se potpuno prepusti zadatku pred vama, a ujedno vas drže fokusiranima na ciljeve koje ste zacrtali.

Odredite na što ćete usmjeriti fokus

Ako niste unaprijed odredili na što ćete tijekom dana usmjeriti svoju pažnju, vrlo je vjerojatno da će vam pažnja odlutati na razna smetala ili manje bitne zadatke. No ako znate točno na što sve želite usmjeriti vaš fokus tog dana, vaš um će manje lutati. Prije nego što počnete s radom, zapitajte se zašto biste to trebali napraviti. Kada pridodate procjenu važnosti onome što radite, lakše ćete vrednovati zadatak pred vama i biti angažiraniji na njegovom završetku. No, upravljanje ciljevima je tema iz nekih drugih članaka pa ih potražite na ovom blogu.

Započnite dan tako da pregledate popis svega što trebate obaviti toga dana i provjerite kada to trebate obaviti. Liste aktivnosti koje morate obaviti određenog dana te rokovi kojima su one ograničene također pomažu u nadvladavanju automatskog, obrambenog fokusa snagom vaše volje. Time dajete na važnosti, a to nas dovodi do sljedećeg...

Naučite kako zadržati fokus

Usredotočite se na završetak zadatka i postizanje cilja

Održati fokus je vještina koju možemo razvijati. Ukoliko ste navikli na konstantne distrakcije ili mislite da ste stručnjak za multitasking (sumnjam da itko jest, no ako vi vjerujete u to samo nastavite!), jedan sat ili čak pola sata potpune koncentracije može vas, u početku, umarati. Zamislite da je vaš mozak poput vaših mišića, niti oni ne bi izdržali da potrčite duže od 15 minuta ukoliko niste na to navikli. Krenite s 15 minuta, Francesco Cirillo koji je osmislio Pomodoro (rajčica) tehniku upravljanja vremenom, kaže da je to idealno vrijeme za obavljanje jednog zadatka. Postavite alarm na vašem mobitelu ili računalu na 15 minuta i nastojte to vrijeme biti potpuno usredotočeni samo na jedan cilj. Kad uvježbate fokusiranje tijekom tih 15 minuta postupno produljujte vaše vrijeme potpune koncentracije. Trenirajte vašu sposobnost koncentriranja baš kao što biste trenirali vaše tijelo.

Redovno meditiranje također trenira naš um na voljno usmjeravanje pažnje. Istraživanja sveučilišta UCLA upućuju da meditacija može graditi tkivo u mozgu oko područja koje je povezano s pažnjom. Istraživanje je bilo usmjereno na dugoročan učinak, a pokazalo je da se mozak može oblikovati i trenirati. Mnoga druga istraživanja su već dokazala da meditacija nije bauk, kao što neki u našem društvu to vole predstavljati, već da znatno pospješuje koncentraciju i rezultate.

Vježbajte redovito

Također radite redovne pauze. Čak i kada ne osjećate potrebu za njima. Redovnim pauzama podižete razinu vaše energije prije nego se vaše baterije u potpunosti isprazne. Ako već razmišljate o tome da vaš mobitel treba napuniti prije nego se isprazni baterija, uključite i sebe u tu brigu pa napunite svoje vlastite baterije. Vjerujte to je puno važnije nego baterija mobitela. Kada se potpuno iscrpite, nema dovoljno jake kave niti dovoljno slatke čokolade koja će vas omogućiti normalno funkcioniranje. Stoga svakih sat vremena, napravite pauzu od 5 do 10 minuta, prošećite, odmorite se i fizički i mentalno. Time ćete sebi pomoći brže usmjeriti fokus po povratku na zadatak i jednostavnije krenuti ka njegovom završetku.

Sve ovo vam se čini vrlo jednostavno i vjerojatno vam kroz glavu prolazi da vi ionako to sve radite, samo zadataka oko vas ima sve više i više. To da zadataka ima sve više je točno, a da se vi slabo snalazite s procjenom koji su od njih obična smetala, a koji zaista važni je također točno. Pročitajte ove upute još jednom i vježbajte jednu po jednu dok niste sigurni da ste ih u potpunosti usvojili. Tek tada ćete vidjeti kako je lako obavljati sve te poslove!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.