3 ključne strategije za ekonomsko preživljavanje COVID-19

Igor Pureta Igor Pureta
Žena stavlja novac u štednu kasicu

Utjecaj koji će pandemija COVID-19 imati na svakodnevni život te na zdravlje i dobrobit svih nas je teško predvidjeti, ali zato već vidimo značajne promjene koje su se počele događati u našoj ekonomiji te potencijalno trajne posljedice koje od nje mogu nastati. To ne znači da će taj utjecaj biti jednak na sva poduzeća!

Prije svega, sve će prilično ovisiti o tome koliko će dugo kriza trajati. Stručnjaci vjeruju da je cjepivo trajno rješenje. Za mnoga poduzeća bi čekanje savršenog cjepiva već moglo biti kasno, jer su se mnoge države, pa i naša, odlučile smanjiti ekonomsku aktivnost. Mnogim poduzećima strateško planiranje nije uobičajena praksa pa nemaju niti strateški plan kako se nositi s krizom. Nadaju se da će smanjenjem ljudskog kontakta spriječiti širenje zaraze i vjerojatno su u pravu. Na žalost po zagovaratelje tog rješenja, takvu situaciju nije moguće dugoročno održati, jer bi to značilo urušavanje čitavog ekonomskog sustava.

Devedeset i devet posto svih poduzeća u Europi 2015. se ubrajalo u kategoriju malih i srednjih poduzeća, dakle onih s manje od 250 radnika. Ona svojim proizvodima i uslugama direktno opskrbljuju krajnje korisnike ili pak velika poduzeća. I što je, u ovom slučaju, najgore, djelomična ili potpuna zabrana kretanja ljudi najviše pogađa upravo njih. U Hrvatskoj je taj postotak nešto i veći – 99,7 posto svih poduzeća su u toj kategoriji. Prema izvještaju CEPOR-a za 2019. čak 72 posto svih zaposlenih u Hrvatskoj su radnici malih ili srednjih poduzeća! Ograničavanje rada dovodi dakle u opasnost opstanak gotovo ¾ svih zaposlenih u Hrvatskoj!

Mala i srednja poduzeća su od vitalnog značaja

Ekonomija neke države počiva na malim i srednjim poduzećima. To je prepoznala i sama država, pa traži i implementira različite mjere koje će barem donekle doprinijeti očuvanju poduzeća i broja zaposlenih. Pitanje je hoće li takva vizija te mjere biti dovoljne da ih pripreme za rad nakon što se propisane mjere izolacije djelomično ublaže ili potpuno ukinu.

Odgovor na to pitanje je prilično jednostavan. Neće. Neće biti dovoljne, jer tome nisu niti namijenjene. Da bi ta poduzeća uspjela u vremenu nakon pandemije bit će im potrebno puno više sredstava nego što im omogućuje državna pomoć. Nakon ukidanja mjera izolacije, koje su uvelike promijenile način poslovanja, umjesto na oslanjanje na mjere koje provodi država treba se osloniti na strateško planiranje firme.

Što sve trebamo razmotriti?

Kriza je doba koje pokazuje sve mogućnosti i nedostatke pojedinaca i organizacija. I ova kriza nudi upravo to – da svatko u svom poduzeću ili u poduzeću u kojem je zaposlen prepozna procese i pravila koja ih koče da budu bolji i uspješniji. I da ih promijeni. To je jedini način pripreme za buduće vrijeme, to je jedini način da se poduzeće izdigne iz sadašnje situacije jer situacija nakon što kriza prođe neće biti ista. A ako poduzeće ostane isto, sigurno neće biti prilagođeno svijetu oko sebe. Neka će poduzeća zbog toga propasti, a neka će kroz prijenos poslovanja morati promijeniti vlasnika. Iako je možda i prije pandemije postojalo strateško planiranje, ono možda neće biti primjenjivo i učinkovito i nakon što ova situacija prođe.

Pandemija nam je možda donijela i nešto dobro. Potencijalno nam je ukazala na greške koje je naše postojeće strateško planiranje predvidjelo. Puno poduzeća nije bilo spremno za situaciju poput pandemije te su upravo s ovim drastičnim promjenama poslovanja na vidjelo izašle razne mane kojih prije nismo bili svjesni.

Također, ovo nije uobičajena situacija promjene jer je pandemija uzrokovala velik stres i nesigurnost u svim aspektima života pa tako i u upravljanju poduzećem. Moguće je da smo u nekom trenutku i zaboravili na upravljanje poduzećem zbog brige za svoje i tuđe zdravlje te smo možda posao stavili u drugi plan. Zato moramo posao vratiti na listu prioriteta, te kao što brinemo o trenutnom zdravlju, moramo brinuti i za budućnost firme te ju ne smijemo zanemariti.

Ostanite mirni i nastavite dalje

U svim je rizičnim situacijama, pa tako i u ovoj, ključno ostati razuman i smiren. Ako se poduzetnik kojim slučajem prepusti strahu koji ga okružuje, može ga uhvatiti panika. Panika dovodi do pogrešnih odluka, a još češće do odgode svih odluka i čvrstog držanja za ono što je poznato. Poznati načini rada su dobri ako želite ostati tamo gdje jeste. No, kad ste otvarali svoje poduzeće i započinjali svoj poduzetnički pothvat kretali ste u nešto nepoznato i drugačije. Ovdje na prvi plan dolazi strateško planiranje nastavka poslovanja. Moramo ponovno svoje misaone i materijalne resurse usmjeriti prvenstveno na održavanje, a kasnije i na unaprjeđenje posla.

Ako želite da vaše poduzeće opstane i nakon krize, vrijeme je da ponovno razmišljate poduzetnički i krenete u nešto novo. To novo nije za vas ništa stvarno novo, već nešto što ste prestali raditi kako su vas operativni zadaci sustizali i počeli sužavati pregled nad situacijom. Pritom iskoristite osobni kontakt koji imate s drugim poduzetnicima kako biste još bolje spoznali što vam je raditi. Zato je upravo sad pravi trenutak da se zajedno prisjetimo tri važne strategije koje ste nekad primjenjivali s lakoćom i koje su vas već dovele do odličnih rezultata.

Istražite

Sjetite se da se strah jedino može pobijediti tako da se s njime suočite. Ne smijemo se prepustiti negativnim emocijama nego se u suočavanju sa stresom usmjeriti na problem. Za suočavanje sa strahom najbolje pomažu činjenice. Činjenice poduprte brojevima mogu bilo kojem vlasniku poduzeća omogućiti izradu projekcija za neko buduće vremensko razdoblje. Potrebno je proučiti sve informacije i statistike koje mogu biti korisne i iz kojih možemo uvidjeti snage i nedostatke ranijeg poslovanja. Na temelju podataka koji su vam već dostupni u okviru vašeg vlastitog poslovanja, lakše ćete se nositi s neizvjesnom budućnosti. Važno je razumjeti kako podaci i projekcije utječu na obrtni kapital, novčani tijek, zaposlenike i kupce.

Analiza će vam olakšati prepoznavanje situacija koje vam već stvaraju ili vam mogu stvoriti problem. Uočene problemske situacije moramo dobro proučiti kako bismo stvorili plan ispravljanja prethodnih pogrešaka i kako se one u budućnosti ne bi ponavljale. Upravo su snage i prijašnji uspjesi ono na što se trebamo fokusirati i nastojati raditi i dalje kako bi se prethodni uspjesi mogli ponoviti i tako omogućiti ponovno uspostavljenje stabilnosti poslovanja. Proučavanje dostupnih informacija omogućit će vam prepoznati i najbolju praksu koja vas je do sada pouzdano služila. Dakle, daljnje strateško planiranje trebamo usmjeriti na zadržavanje pozitivnih navika u vođenju organizacije te ukidanje ili ispravljanje onih negativnih.

Poduzmite

Strateško planiranje je najbitnije u ovom koraku jer omogućuje poduzimanje pravih akcija za daljnje poslovanje. Poznavanje situacije i podataka o poduzeću te svijetu koji vas okružuje je izvrsna podloga za dobivanje samopouzdanja. Oboružani njime napravite strateški plan djelovanja, kako za predvidljive, tako i za nepredvidljive situacije. Plan će utjecati na ostvarenje prvog koraka, odnosno na činjenice pretvorite u djelo. Plan djelovanja će vam omogućiti da na njih reagirate poznatim aktivnostima, za koje možete biti sigurni da daju rezultat. Postojanje plana potiče razvoj situacije u vašu korist, jer umjesto stihijskog reagiranja na vanjske okolnosti s nepoznatim ishodima, postajete proaktivni, što vama i svim uključenim dionicima vašeg poduzeća daje osjećaj sigurnosti. Stoga je važno u plan uključiti nastavljanje načina rada koji je bio uspješan u trenutcima kad je poduzećeposlovalo najbolje, ali također i pogreške i probleme s kojima smo se susreli kako bismo imali spremne reakcije i na njih.

Planiranje će omogućiti miran i organiziran nastavak rada budući da ćemo biti spremni na sve što nam se naiđe na putu ka uspjehu. U situaciji kad je ekonomija zamrla važno je znati kako komunicirate s klijentima, kako će vaši zaposlenici raditi na daljinu, kako osigurati nesmetan priljev roba od dobavljača i još mnogo toga. Znači važno je prepoznati nove zahtjeve situacije i prilagoditi sve aspekte poslovanja upravo tome. Uočiti na što je sve pandemija utjecaja negativno, ili pozitivno te to primijeniti kako bi se posao prilagodio tome, ali i da sve bude spremno kada pandemija potpuno prođe.

Inovirajte

Zbog promjena koje je ova situacija donijela javlja se potreba i za promjenom nekih ustaljenih ili sigurnih načina djelovanja. Zbog toga što moramo donijeti promjene možda ćemo biti spremni na uvođenje nečeg što prije nismo imali dovoljno hrabrosti ili nismo htjeli riskirati, no sada to postaje potrebno. Situacije poput ove pružaju izvrsnu priliku za inovacije, koje je potrebno uključiti u strateško planiranje. Potražite nove dobavljače usluga, razmislite o drugačijim kanalima dostave svojih roba, prezentaciji svojih proizvoda, preseljenju na drugu lokaciju ili potpuno drugačijem načinu rada u poduzeću. Postoji toliko stvari za koje znate da bi bilo bolje da su drugačije i sad je pravo vrijeme da ih promijenite. U svakom dijelu poslovanja, od osnutka ideje do njezinog uspjeha postoje mali dijelovi kod kojih se nešto može promijeniti.

Savjetujte se s drugim zaposlenicima oko toga koji dio je najbitnije promijeniti i koji će donijeti najviše napretka cjelokupnoj organizaciji. Ne ustručavajte se probati nešto novo te sagledajte svaku ideju koja vam se čini da bi mogla dovesti do poboljšanja. Ne morate se strogo oslanjati samo na strateško planiranje. Poduzmite i neke rizične korake ako su potencijalni uspjesi od njih veći od štete njihovog neuspjeha. Ponovno postanite kreativni u načinima na koje pristupate vođenju vašeg poslovanja. Inovativni pristup problemu će vam dati novi poticaj i osnažiti vas da hrabrije krenete u pustolovinu koju ste davno zanemarili – poduzetništvo.

Preuzmite odgovornost za bolju budućnost

Ne ustručavajte se i pitati za pomoć u ovom procesu donošenja novih i kreativnih ideja. Više mišljenja od suradnika može Vam donijeti drugačije poglede na problem ili napredak te može rezultirati bogatijim i točnije određenim idejama. Nemojte staviti niti preveliki pritisak na sebe za donošenje nekih revolucionarnih promjena i ideja koje će donijeti trenutni i veliki uspjeh. Slijedite postavljeni plan korak po korak kako biste puno malih napredaka pretvorili ispunjenje krajnjeg cilja.

U Hrvatskoj je tek odnedavno poznat izraz „crni labud“, iako je Nassim Taleb još 2011. u Zagrebu na konferenciji Zajedno rastemo, Hrvatskog telekoma pričao o toj svojoj knjizi. Je li Covid-19 pandemija događaj koji se može tako okarakterizirati? Svakako je situacija koja je nepredvidiva i ozbiljna. Zato poduzetnici trebaju preuzeti kormilo u svoje ruke, iskoristiti priliku koja se pruža jednom u dugo vremena i preuzeti odgovornost. To je puno posla i nemojte reći da nemate vremena za poduzimanje tih koraka. Oni su presudni u vašim nastojanjima da osnažite poduzeće i pripremite ga za nove uvjete poslovanja nakon krize, a ako negdje i zapnete uvijek možete pitati za savjet!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.