Blog post team building

Zaista pobjednički tim

Igor Pureta

Pojedina poduzeća u silnoj želji da pobjede svoju konkurenciju zaboravljaju što je njihov mali tim dovelo do toga da budu tako veliki!

Poduzeće njeguje što ga je dovelo do uspjeha.

Sportski, osobni, poslovni i općenito bilo koji drugi uspjeh rezultat je naših napora u određenom trenutku i pod određenim uvjetima. Današnji svijet, a posebno onaj poslovni, iznimno je posvećen uspjehu. Dostizanje određenog cilja ili ishoda je tim bolje ukoliko smo do njega došli prvi ili prije svih. Mnogi filmovi uče nas da se samo pobjednici pamte, a oni poraženi su tu samo u funkciji konteksta.

Svako pojedino tržište, preplavljeno je organizacijama koje pokušavaju ostvariti svoje ciljeve i koje se pritom međusobno konkurentski ponašaju. Neke od njih zadovoljne su što su uspjele na tržište iznijeti proizvod koji će njihovim kupcima omogućiti nešto novo. Ili se tome nadaju. Druge pak vlasnici žele osloboditi vlastitog neposrednog utjecaja. Žele poduzeće osoviti na stabilne noge, kako bi moglo samostalno funkcionirati i bez njihovog izravnog uplitanja. Treći žele svoje prisustvo proširiti na puno više tržišta koristeći dostignuća moderne, prije svega internetske tehnologije. Redom možemo nabrajati što svaki od tih konkurenata želi postići kako bi se osjećalo uspješno.

Biti uspješan zaista izaziva pozitivne emocije kod svih koji su u taj uspjeh uključeni. Bili oni radnici, kupci, zajednica u kojoj poduzeće radi, vlasnici ili netko drugi. Uspjeh prenosi dobre vibracije i potiče poduzeće da ga ponovi. Kod ostalih daje nadu da i oni mogu postići nešto slično. Osim u jednom slučaju.

Što nam je zapravo cilj?

Postoje i poduzeća kojima je uspjeh važniji od bilo čega drugog. Važniji od osjećaja sreće što je kupac zadovoljan, važniji od ponosa što pomažu zajednici, važniji od želje da se promijeni svijet. U takvim poduzećima se sve to zanemaruje! Koriste se sve dozvoljene i nedozvoljene aktivnosti kako bi se stekla prednost pred – konkurencijom. Siguran sam da poznajete barem nekoliko primjera onih koji misle da su iznad svih zakona. Odnosno da imaju pravo oštetiti druge kako bi ostvarili svoj cilj. No je li tome uistinu tako? Taj cilj isključuje sve koji su povezani s poduzećem i, zapravo, veliku većinu onih koji rade u poduzeću.

Kad je jedini ili najvažniji cilj pobjeda nad konkurencijom u procesima proizvodnje ili pružanju usluga, počinju problemi . Dozvoljavaju se odstupanja od vrijednosti na kojima je poduzeće izgrađeno. U početku možda i ne toliko eksplicitno dozvoljavati, već naizgled bezazleno gledati kroz prste. Čini im se da jednu iznimku nitko neće primijetiti. Zatim će ta iznimka postati pravilo i malo pomalo neka od temeljnih vrijednosti postaje samo sjećanje. Zatim još jedna, pa još jedna. Te će vrijednosti i dalje krasiti službene dokumente poduzeća te biti isticane na skupovima zaposlenika. No, to će biti sve što je ostalo od njih. U stvarnosti te vrijednosti su zamijenjene drugima, koje su u potpunoj suprotnosti s onima prvobitnima. O njima nisu napisane stranice teksta, ali ih svaki radnik svaki dan osjeća i dijeli.

Mislite i na odnose

Kako su te vrijednosti postupno uvedene, malo tko je promjenu i primijetio dok ona nije nastupila u potpunosti. Baš kao što žaba, koju smo stavili na štednjak u lonac s hladnom vodom, ne primjećuje da se voda zagrijava i postaje previše vruća za bilo kakvu reakciju, pa na kraju završi kuhana. Tako i radnici, ali i okolina, ne primjećuju da se poduzeće promijenilo i ne razlikuje dobro i zlo. Postupno im se usađivalo u svijest da je jedino dobro ono što poduzeće vodi do pobjede.

Istovremeno taj fokus na pobjedu nad konkurencijom je mač s dvije oštrice. Dok nas s jedne strane može dovesti do pobjede, s druge strane pokreće intenzivne negativne reakcije. Pojedini radnici neće moći žmireći preći preko izmijenjenih pravila. Ona su suprotna njihovim životnim načelima. Neki dijelovi zajednice neće željeti biti povezani s takvim poduzećem pa će izostati podrška prilikom neke buduće investicije. Neki kupci će ostati nezadovoljni ponašanjem radnika poduzeća i prestati koristi usluge ili će proizvode. Počet će kupovati konkurentske proizvode. I tako će organizacija koja stremi prema prevlasti na tržištu početi gubiti poziciju na tržištu upravo zbog svoje silne želje da njime ovlada.

Tim temeljen na odnosima

Rukovođenje se u svojoj osnovi temelji na upravljanju odnosima, a odnosi su određeni moralnim vrijednostima. Stoga se rukovođenje također treba orijentirati prema pozitivnim vrijednostima. Zadatak svakog rukovoditelja paziti na koji će način stvarati i poticati svoj tim, pa i čitavu organizaciju, na pobjedu. Ukoliko su vrijednosti poduzeća u okviru zakona, temeljene na etici i dobrobiti svih unutar i oko njega, rukovoditelju je posao olakšan, jer se može posvetiti najprije osvještavanju, a zatim i prihvaćanju tih vrijednosti od strane članova tima.

Naši odnosi unutar tima ili organizacije ne mogu biti odvojeni od odnosa s ljudima i zajednicom izvan organizacije. Uspjeh koji postignemo zahvaljujući idejama koje imamo unutar organizacije i radu svih koji joj pripadaju, postići će pravu vrijednost tek kad mu dodamo dobrobit, oduševljenje i radost ljudi izvan organizacije, čime naš uspjeh postaje i zajednički. S obzirom da smo društvena bića koja svoj smisao i svrhu nalaze u pozitivnoj interakciji s drugima, ima li išta ljepše!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.