Brižnost – tiha snaga potrebna svakoj organizaciji

Iva Maksimović

Brzina života te usmjerenost na udobno, lijepo i uzbudljivo, kojem smo izloženi preko društvenih mreža, lako nas odmaknu od bremenitog dijela stvarnosti. Narušeno zdravlje voljenih ljudi ili nas samih, gubitak doma, nesigurnost posla te nepredvidljivost budućnosti, također su sastavni dio života. 

Kako bismo uspješno prebrodili takve situacije svaka obitelj, organizacija i društvo treba počivati na uvjerenju da nijedan čovjek nije otok, sasvim sam za sebe, jer smo svi kao ljudi međusobno povezani. Hemingway je znao da jedino tako možemo zadržati osjećaj sigurnosti i u teškim okolnostima te uspješno broditi kroz njih. Što poduzeća mogu učiniti kako bi brižnost utkali u svoju radnu kulturu?

Psihologija brižnosti

Nekad davno život je bio puno opasniji te smo ovisili jedni o drugima kako bismo preživjeli. Svaka osoba i zajednica imaju ugrađene mehanizme kako prebroditi teške okolnosti. Brižnost je jedan od tih mehanizama. Tijekom stresa, u tijelu se luči hormon oksitocin, koji čuva naše srce i imunološki sustav. Također, potiče nas da tražimo pomoć i podršku, ali i omogućuje da budemo  osjetljivi na tuđu patnju. Kontakt s drugima pojačava lučenje oksitocina i tako nastavlja čuvati naše tijelo i ubrzava opravak od stresa.

Sposobnost poduzeća i rukovoditelja da kreiraju kulturu brižnosti direktno utječe na sposobnost organizacije da sačuva psihičko i fizičko zdravlje svojih djelatnika. Na taj način se povećava privrženost među kolegama te prema organizaciji. U konačnici, tako i organizacija čuva vlastitu sposobnost da se zaliječi, uči, prilagodi i naposljetku iz kriza izađe još snažnija.

Kako njegovati kulturu brižnosti?

1. Reagirajte u pravom trenutku

Brižno vodstvo uključuje direktne i javne aktivnosti s ciljem davanja podrške pojedincu ili grupi zaposlenika koji prolaze kroz stresno iskustvo. Podršku je važno osigurati što prije jer im time pomažete vratiti osjećaj stabilnosti i sigurnosti. Vašu neposrednu reakciju ljudi uzimaju kao znak iskrene brige o njima, a to im ulijeva povjerenje da se mogu osloniti na vas i kad im je najteže. Tim prvim aktivnostima trebate osigurati zadovoljenje temeljnih potreba zaposlenika kako bi se oni mogli posvetiti prioritetima poput prorade vlastitih emocija i davanja smisla onome što se dogodilo.

2. Osigurajte ljudima mogućnost izražavanja emocija

Uobičajena pitanja koja se javljaju nakon stresnog događaja su: „Kako mi se ovo dogodilo? Jesam li nekako ovo mogao/la spriječiti? Kako ću se nositi s ovih okolnostima? Zašto ja?“ Nije dužnost organizacije i voditelja odgovoriti na ova pitanja. Vaša odgovornost je stvoriti okruženje u kojem ljudi mogu slobodno izraziti svoje emocije i misli. To im omogućuje da daju smisao svojoj boli i patnji, traže i dobiju podršku te polako počnu zamišljati optimističniju budućnost. Stoga je drugi važan korak osigurati zaposlenicima psihološku podršku.

3. Pokažite svoju ranjivost

Ljudi često pričanje o emocijama doživljavaju kao znak slabosti pa se mogu susprezati pokazati ih, a to može usporiti oporavak. Otvoreno pokazujući svoje emocije, omogućavate i vašim djelatnicima da prihvate emocije kao prirodnu reakciju na okolnosti u kojima se nalaze, a ne kao znak osobne slabosti. Kad ljudi znaju da na posao mogu donijeti svoju bol i otvoreno ju pokazati, ne moraju trošiti ogromnu količinu energije kako bi ignorirali ili potisnuli ono što osjećaju. Na taj način brže započinju proces zacjeljenja i usredotočenost na posao, a povratak rutinama pomaže im u vraćanju emocionalne ravnoteže.

4. Budite prisutni

Svojom prisutnošću ne možete promijeniti okolnosti ili otkloniti patnju, ali samo bivanje s ljudima u teškim trenutcima, dok procesiraju što im se dogodilo, ima ogromnu snagu. Kad su emocije intenzivne, vaša prisutnost, ne riječi, čini razliku. Iskreni zagrljaj, sjedenje s osobom, zajedničko pokazivanje tuge, pažljivo slušanje njihove priče, to je ono što čini razliku u njihovom emocionalnom životu. Drugim riječima, to su svi mali znaci pažnje kojima poručujete da nisu sami u svojim emocijama i da neće biti sami kada krenu ponovno slagati svoj život.

5. Potaknite druge na brižnost

Konkretne akcije su najučinkovitije, kako bi se oslobodio kapacitet za brižnost pojedine organizacije. U novim i nepredviđenim situacijama zaposlenici često ne znaju što im je činiti, ali su jako otvoreni za utjecaj drugih. Ako vi, kao voditelj, pokažete svojim ponašanjem što raditi, ljudi će vas brzo početi slijediti. Pritom inicijative brižnosti ne moraju uvijek doći od vrha. Ponekad inicijative mogu doći od samih djelatnika, a tada je vaša odgovornosti kao voditelja te inicijative prepoznati i iskreno ih podržati. Ti trenutci su jako važni, jer su vam povratna informacija da brižnost postaje kolektivna vrijednost vaše organizacije.

Kultura brižnosti stvara kulturu zahvalnosti

Ova godina je promijenila živote mnogih. Jednom kad se vratimo u normalu dobro bi bilo da nam trajno ostane na umu da će nedaće uvijek biti dio nečijeg života. Stoga je važno nastaviti gajiti kulturu brižnosti koju trenutačno vidimo svugdje oko sebe. Njegujući kulturu brižnosti omogućavate drugima da lakše pronađu nešto na čemu mogu biti zahvalni i u teškim okolnostima. Zahvalnost je pozitivan osjećaj koji spontano doživimo prema onima koji nam pomognu kada se osjećamo nemoćni sami uspješno riješiti problem. Ona nas na trenutak oslobađa teških emocija i vraća vjeru u svijet i ljude, što je isto važno za oporavak. Ljudi trebaju nadu, a brižnost drugih daje nadu u bolju budućnost. To im pomaže da vrate samopouzdanje te nastave živjeti i dok tuguju.

Kroz ove prakse neposredno osnažujete i ljude koji nisu u stresnoj situaciji jer im šaljete poruku da neće biti sami, ako se slučajno oni nađu u takvim okolnostima, već će cijela organizacija stati uz njih.

Da budete aktivni kreatori kulture brižnosti, u ime Ramiro tima želi vam

Iva

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.