Blog post menadžer

Kako djelovati osnažujuće na ljude oko sebe

Tanja Pureta

U današnje vrijeme brojnih, objektivno teških okolnosti, poput potresa, virusa i ograničenih socijalnih kontakata, svima nam treba puno energije da se lakše nosimo s njima. Pritom jedni na druge možemo djelovati osnažujuće ili se međusobno i nehotice iscrpljivati. Kako prepoznati koja naša ponašanja dovode do iscrpljivanja, a koja do osnaživanja, tema je nove Tajne uspjeha.

Ljudi međusobno utječu jedni na druge, a posebno se očekuje da to radi menadžer. Možemo se međusobno osnaživati ili si oduzimati energiju. Kad znamo kako osnažiti ljude, kako ih motivirati i inspirirati, oni rado surađuju s nama, bilo poslovno ili privatno. Naravno, to je moguće ako naši ciljevi uvažavaju i njihove.

Postoje tri kategorije ljudi koje bi trebali redovito osnaživati. To su, prije  svega, ljudi koji su nam najbliži: naša obitelj i prijatelji. Druga kategorija su ljudi s kojima poslovno surađujemo. U treću kategoriju se ubrajaju svi ostali ljudi koje povremeno susrećemo u svakodnevnom životu: na ulici, u susjedstvu, u trgovinama, na rekreativnim aktivnostima i sličnim mjestima.

Što znači osnažiti nekoga?

Osnažiti doslovno znači dati snagu nekome. Prvi korak u osnaživanju ljudi je da se suzdržimo od svega što im oduzima snagu, odnosno reducira njihovu energiju i entuzijazam za ono što rade. Osim toga, postoje još tri jednostavna načina kojima možemo svakodnevno osnaživati ljude oko sebe i činiti ih zadovoljnijima.

1. Potičimo u ljudima samopoštovanje - zahvalimo im za ono što čine za nas

Najdublja potreba koju svaki čovjek ima je ona za samopoštovanjem, odnosno osjećajem da je važan, dragocjen i vrijedan truda. Sve što činimo u interakciji s drugima utječe na njihovo samopoštovanje. Kako bi im povećali samopoštovanje, sve što u tu svrhu trebamo raditi zapravo već znamo – jednostavno, dajmo im ono što bismo i sami željeli od njih dobiti.

Možda je najjednostavniji način da učinimo da netko bude zadovoljan sobom - naše kontinuirano izražavanje zahvalnosti za sve što ta osoba čini za nas, bilo to nešto veliko ili malo. Recimo joj “hvala” u svakoj prilici. Zahvalimo suprugu/supruzi za sve što čini za nas. Zahvalimo djeci za suradnju i podršku u svemu što rade u kući. Zahvalimo svojim prijateljima i za najmanje usluge. Zahvalu ljudi rado primaju, jer ju osjećaju kao potvrdu da je netko uočio njihov trud. Kad im ne zahvalimo, misle da nam je svejedno za ono što su učinili ili da to čak nismo ni primijetili, što je uistinu loše za njihovo samopoštovanje. Nitko ne voli biti neprimjećen ili nedoživljen, naročito ako je napravio ono što smo mu rekli ili nam je htio samoinicijativno pomoći, odnosno jednostavno nas usrećiti.

Svaki put kad zahvalimo nekome, dajemo mu razlog da se više voli. Povećavamo njegovo  samopoštovanje i poboljšavamo njegovu sliku o sebi. Važno je omogućiti ljudima da osjete kako je ono što su učinili bilo dragocjeno i vrijedno truda.

Prekrasna stvar kod zahvaljivanja drugima je ta da svaki put kad kažemo “hvala” i mi osjećamo da sebe više volimo. Osjećamo se bolje iznutra. Osjećamo se sretnijima i zadovoljnijima sobom i životom. Osjećamo da smo potpuno uključeni i pozitivno povezani s onim što radimo i ljudima oko nas. Kad razvijemo stav zahvalnosti u svim našim interakcijama s drugima, iznenađujuće je koliko postajemo popularni i kako nam drugi gorljivo žele pomoći u svemu što radimo.

2. Pohvalimo ih za dobar rad

Drugi način da pomognemo ljudima da se osjećaju važnima, odnosno da povećamo njihovo samopoštovanje i damo im osjećaj snage i energije, je velikodušno korištenje pohvala i odobravanja. Psihologijska istraživanja ukazuju da djeci, kad dobiju pohvalu od nekoga kome se dive, raste razina energije, povećava im se broj otkucaja srca i ubrzanije dišu, te se općenito osjećaju sretnijima.  

Možda je najdragocjenija lekcija u knjizi Kena Blancharda “Manager za jednu minutu”  njegova preporuka da dajemo “jednominutne pohvale” u svakoj prilici. Ako u svojoj obitelji, na poslu ili u društvenim interakcijama nastupamo s pohvalama, odnosno s davanjem iskrenog i pravog priznanja ljudima za njihova postignuća, bilo velika ili mala, postajemo iznenađeni koliko nas ljudi više vole i koliko su nam spremniji pomoći da ostvarimo svoje ciljeve.

Psihološki zakon recipročnosti glasi: “Ako učiniš da sam zadovoljan sobom, naći ću način da učinim nešto kako bi se i ti osjećao dobro.” Drugim riječima, ljudi će uvijek tražiti način da se oduže istom mjerom za naše priznanje koju pokazujemo prema njihovom radu. Kad tražimo priliku da primjećujemo dobar rad i dajemo iskrene pohvale koje druge ljude čine zadovoljnima, ne samo da se osjećamo dobro, već ostajemo začuđeni prekrasnim stvarima koje nam se počinju događati.

3. Posvetimo im punu pažnju dok smo u kontaktu s njima

Treći način da osnažimo druge, odnosno da izgradimo njihovo samopoštovanje i učinimo da se osjećaju važnima je da jednostavno obratimo pažnju na njih dok razgovaramo s njima. Velika većina ljudi je toliko zauzeta željom da sami govore, da postanu nestrpljivi kad drugi pričaju. Ali to ne treba biti i naša strategija. Zapamtimo, najvažnije što možemo učiniti u trenutku kad druga osoba govori o svojim emocijama i stavovima, jest pažljivo i s punim interesom ju slušati.  To je najveći poklon koji joj možemo dati i ljudi na takav poklon reagiraju s najvećom zahvalom. Aktivno slušanje traži određeni vremenski angažman od nas, kao i pozitivnu usredotočenost, ali isplati se daleko više, jer nema boljeg ulaganja od ovog.

Ta tri načina osnaživanja ljudi sama po sebi nas čine majstorima komunikacije i uvelike osnažuju ljude oko nas, kao i nas same. Pokušajte i trenutačno ćete poboljšati život i sebi i drugima!

Da uživate u osnaživanju i bogatim plodovima koje donosi, u ime Ramiro tima od srca vam želi

Tanja

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.