Lider treba lidere

Igor Pureta Igor Pureta

Kako bi što bolje obavio posao najbolje je da se menadžer okruži ljudima koji će najbrže shvatiti koji posao i kako treba obaviti

Menadžer ne može sve sam, treba pomoć drugih menadžera

Drugim riječima, menadžer kao jedan lider treba uza sebe imati ostale lidere koji će istu energiju, viziju i motivaciju širiti na druge radnike. U današnjici se susrećemo s velikim poduzećima od stotine pa čak i tisuće radnika raspršenih u više odjela, gradova ili čak i država. Sve njih na okupu drži jednak cilj i misija, a lideri se moraju pobrinuti da se taj zajednički cilj ne izgubi putem te da svi radnici dobro obavljaju svoj posao. Na koji način coaching i liderstvo u tome može pomoći?

Snaga iza uloge menadžera

Obično kad spominjemo vodstvo, odnosno vođenje ljudi, mislimo na to kako maksimalno iskoristiti snage koje voditelj ima. Odnosno što bi voditelj trebao raditi kako bi umanjio svoje slabosti. To je, naravno, jako važno, jer upravo od liderovih sposobnosti i znanja ovisi kako će voditi ljude. Odnosno, kako će ljudi reagirati na zadatke koje postavlja. Jako je važno imati na umu da se voditeljeve slabosti i snage mogu izraziti samo dok je voditelj u stanju održavati odnose između sebe i članova svog tima. Tada voditelj može u direktnoj komunikaciji prenositi viziju i misiju poduzeća, razgovarati o problemima, raditi na nedostacima svojih ljudi, znati što će s trulim jabukama i motivirati ih kako bi napravili i više nego što misle da mogu.

Kad se ljudi pokolebaju, voditelj je tu da ih osokoli i vrati samopouzdanje. Radnik očekuje da se voditelj mora nalaziti dovoljno blizu ili mora biti dostupan barem za razgovor. No, takvo je što teško postići na svakodnevnoj razini, kada se posao razvije, odnosno kad se poveća broj radnika. Između njih se umiješaju nove hijerarhijske razine ili se poduzeće proširi na nekoliko lokacija, ma koliko one blizu bile. Što se onda dogodi?

Šira mreža, a manje kontakta

Širenjem poduzeća i broja radnika postaje gotovo nemoguće da jedna nadređena osoba bude dostupna svakom zaposleniku. Sve donedavno lideri su takve situacije kompenzirali stalnom direktnom komunikacijom sa svim razinama poduzeća. Druga opcija bila su stalna putovanja, kako bi ostali u kontaktu sa svim ili velikom većinom zaposlenih. Neki takvu strategiju imaju još i danas.

Prisustvovanje, ako je moguće, svim sastancima svih odjela, je njima rutina. To je i mogućnost da svojom energijom i sposobnostima pozitivno utječu na sve nedostatke i probleme s kojima se susreću radnici. I to svi radnici, a ne samo članovi njihovog užeg tima. Međutim, obaveza je sve više, posao se sve više širi i najprije takav lider počinje javljati da nekim sastancima neće moći prisustvovati, zatim ih na neko vrijeme otkazuje, pa zanemaruje i na kraju niti ne stavlja u svoj kalendar. Time se povezanost i zajedništvo unutar poduzeća gubi, a menadžer sam po sebi gubi svoju utjecajnost i ulogu među zaposlenicima. Provizorno vođenje, odnosno provizorni menadžer ima i provizorni rezultat.

Čemu to vodi?

Posljedice ovakvog pristupa vođenju, temeljenog na sveprisutnosti, su razorne za sve. Pojedini dijelovi poduzeća se počinju ponašati kao samostalne jedince. One se brinu da se izvrši njihov dio posla, ali gube širu sliku zbog čega je njihov rad važan za poduzeće. Taj proces nije odmah vidljiv i lider ne može reagirati na njega, jer mu informacije nisu dostupne. A kako bi i bile, kad lideri na nižim hijerarhijskim razinama gube širu sliku, zaboravljaju viziju i misiju poduzeća, pa ju niti ne promoviraju svojim radnicima. Umjesto toga se usmjeravaju samo na izvršenje konkretnih operativnih ciljeva svog odjela bez propitivanja zbog čega rade tako kako rade i kakav je utjecaj takvog rada na okolinu čije su dio.

Kako riješiti takvu situaciju? Kako doprijeti do svih radnika poduzeća i prenositi im stalno i snažno što su to misija i vizija? Kako objasniti kakva je uloga svakoga od njih u ostvarenju prave svrhe rada? Odgovor je, kao i uvijek, jednostavan i možete ga često vidjeti u svojoj okolini.

Tehnološka konjica stiže u pomoć?

Posljednjih desetljeća tom problemu smo najprije pokušali doskočiti novim tehnologijama. Elektronička pošta, telefonske, video konferencije, internet, intranet te društvene mreže omogućuju nama liderima da dopremo do svakog dijela poduzeća. Uz samo jedan uvjet – da ih oni do kojih želimo doprijeti koriste. Tehnologija ima svoje prednosti i nedostatke. Informacije je moguće prenijeti vrlo brzo i vrlo točno. Moguće je pomoću njih organizirati alate, radne zadatke i važne datume. Važno je imati dostupan coaching o digitalnim kompetencijama jer poduzeća se u tom smjeru eksponencijalno razvijaju.

Tehnologija jest bitna jer može pojednostaviti organizaciju rada i olakšati menadžerima njihov posao kako bi ostavilo prostora za druge aspekte liderstva - poput motiviranja radnika. Koristeći elektronski put prenošenja poruka, sigurni smo da su to isključivo naše riječi i ne gube značenje i smisao, kao što bi možda gubile kad bi ih prenosio netko drugi. Ipak trebamo ih prilagoditi mediju kojim se služimo, kako bismo uspjeli prenijeti i energiju koju imamo do naših radnika. Formulacija elektronske pošte ili poruke, riječi koje koristimo i način na koji vodimo online sastanke mogu itekako imati utjecaja na motiviranost drugih. Virtualnim putem stvari često postanu monotone i hladne te edukacija o online komunikacijskim vještinama tome može pomoći. Svakako, tehnologija nam prenošenje motivacije i energije na druge radnike omogućava samo donekle i nije prava zamjena za direktan kontakt. Tu ulogu imaju drugi lideri kojima ste okruženi!

I vaš pomoćnik treba biti lider!

Zašto namirnice kupujete u jednoj trgovini, a u drugoj ne? Zašto kavu pijete uvijek u istom kafiću, a neke zaobilazite, pa čak i zaboravite da postoje? Zato što u toj trgovini postoji netko, obično ga zovemo poslovođom, i zato što u tom kafiću postoji netko, nekad smo ga zvali natkonobarom, tko se brine da svi radnici znaju što im je posao. Taj nadređeni potiče zaposlenike da razmisle o tome koliko je posao važan za njih kao pojedince, ali i što je još važnije - da znaju zašto je baš njihov posao važan za poduzeće i kako da ga obave tako da poduzeće bude istaknutije i bolje od ostalih poduzeća koje se bave istim poslom.

To zapravo znači da u situacijama kad ne možemo osobno doprijeti do svakog zaposlenog, trebamo na važnim mjestima imati voditelja. Osobe koje će razumjeti svoju voditeljsku ulogu i koje će ju predano izvršavati. To su osobe čija je vizija zajednička vašoj, odnosno vaše organizacije. Ako i ne znaju kako je ispuniti, rado će to naučiti vođeni zadacima i savjetima koje im dajete. Važno je da na takva mjesta – voditelja odjela, poslovnica ili poduzeća postavite ljude koji to mogu i žele naučiti. Da biste to uspjeli, potrebno je puno truda prilikom izbora radnika za te pozicije u poduzeću, ali i puno rada s njima nakon izbora, kako biste ih naučili koje su vrijednosti koje promovirate u svojoj organizaciji i kako ih pretočiti u uspješan rad.

Lider treba i pospremiti

Ako vidite da kod nekih od njih nema napretka, nemojte okolišati. Premjestite ih na drugo, odgovarajuće, radno mjesto. Što prije to primijetite i primijenite, veća je mogućnost da spasite (da, upravo tako – spasite) poduzeće od stagnacije i propadanja.

Voditelj u svakodnevnom radu treba dosljedno gajiti ideje i vrijednosti koje su važne za poduzeće. Samo uz pomoć takvih voditelja ono može napredovati, a vaša je odgovornost da im to i omogućite! To je važno zbog svih radnika koji rade u njemu, zbog svih klijenata kojima su upravo takva poduzeća uvijek prvi izbor, te zbog sebe i zadovoljstva koje će vas preplaviti kad vidite da svaki radnik pazi da njegov posao bude obavljen upravo onako kako biste ga vi obavili!

Povezanošću do uspjeha

Povezanost između lidera znači povezanost između svih zaposlenika. Svima je dobro poznato da jasnoća, transparentnost i dobri poslovni odnosi na radnom mjestu znače efikasnost i pozitivnu organizacijsku klimu. Stoga, tomu trebamo i težiti. Uloga lidera ključna je za poticanje povezanosti i interakcije između zaposlenika koji će posljedično biti predaniji radu. Dobra umreženost između odjela i radnika znači efikasnije i kvalitetnije prenošenje znanja, vještina i informacija što doprinosi profesionalnom razvoju zaposlenika. Naravno, očekuje se da se to nadalje prenosi i na rast same organizacije ili poduzeća, to znači napredak i uspjeh za sve!

Kako bi se ovakva povezanost ostvarila, potrebno je imati ljude koji aktivno na njoj rade. Lideri su oni koji preuzimaju odgovornost da misiju, viziju i motiviranost za rad šire na ostale zaposlenike. Naravno, ne možemo očekivati da će svima samo ova ideja pasti na pamet. Potrebno je od vrha postaviti se s tim ciljem na umu te pružiti adekvatne resurse, coaching, edukacije i naoružati voditelje snagama i vođenjem temeljenim na vještinama koje će moći iskoristiti za obavljanje svojih dužnosti!

Na koji način ostvariti povezanosti?

Dobar lider osim svoje energije i prisutnosti zna prepoznati i stvoriti prilike drugim zaposlenicima kako bi ostvario razinu zainteresiranosti, povezanosti i predanosti poslu. Podrazumijeva se da je lider dostupan za savjete, usmjeravanje i coaching, prenošenje vrijednosti i vizije poduzeća te primjer drugima svojim ponašanjem. No, što još zaposlenicima možemo ponuditi kako ne bi izgubili osjećaj pripadnosti i važnosti unutar jedne organizacije?

Korisno je djelovati osnažujuće na ljude oko sebe potičući ih da sudjeluju u raznim seminarima, smotrama, konferencijama i sličnim okupljanjima gdje imaju priliku razviti svoje vještine, ali i upoznati zaposlenike drugih odjela te time ostvariti još veću povezanost. Također, interakcije se ne odvijaju nužno tijekom radnog vremena i poslovnih događaja. Putovanja, ekskurzije i proslave ležerniji su i opušteniji oblik druženja gdje zaposlenici mogu upoznati jedni druge na osobnoj razini te pustiti mozak na pašu. Još jedna metoda koja pomaže ostvarivanju osjećaja zajedništva jest sudjelovanje u humanitarnim akcijama.

Upravo je to prilika da poduzeće i svi zaposleni naprave dobro djelo što povećava moral i doprinosi pozitivnoj klimi u organizacijama. Važno je između radnika poticati međusobnu evaluaciju i učenje jednih od drugih. Zajedničko analiziranje rada, postupaka i metoda potiče suradnju, otvorenost i timski rad te suzbija negativne stavove poput konkurencije i ljubomore.

Koje ćete metode vi isprobati u sklopu svog vodstva kako biste ostvarili veću povezanost između odjela i ljudi?

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.