Stres ili kriza?
Potencijalno stresni događaji, poput pritiska rokova, konflikta s kolegom ili pak nezadovoljstva korisnika javljaju se često i nema osobe koje im nije izložena bar ponekad. Međutim, kriza, odnosno krizni događaji su rijetki i ne događaju se svima. Krizni događaji značajno narušavaju uobičajeni način funkcioniranja osobe, bez obzira događaju li se u poslovnom ili privatnom okruženju.
Naime, dok stres ovisi o tome kako zaposlenik doživljava određenu situaciju (pa će nekome određeni događaj biti stresan, dok drugome isti takav događaj može biti izvor motivacije ili zadovoljstva), krizni događaji pogađaju svakoga tko ih doživi. Iako stresni događaji mogu narušiti funkcioniranje, zaposlenik se lako može vratiti na uobičajenu razinu funkcioniranja korištenjem raznih tehnika za upravljanje stresom. Međutim, nakon kriznih događaja zaposlenicima je znatno teže vratiti se na uobičajenu razinu funkcioniranja te se bore s intenzivnim strahom i osjećajem bespomoćnosti. Normalno je da se tada pojavi briga zbog negativnih posljedica koje je situacija uzrokovala ili osoba vjeruje da ih može uzrokovati. Sve to može narušiti psihičko zdravlje osobe, što se negativno odražava na funkcioniranje osobe.
Što je psihološka krizna intervencija?
Bez provedbe ciljane pomoći, odnosno prolaska kroz kriznu intervenciju zaposlenici mogu dugoročno osjećati negativne posljedice, a zbog njihove smanjene produktivnosti poduzeće može trajno izgubiti tržišni položaj. Zato je od iznimne važnosti organizirati psihološku kriznu intervenciju – to je psihološka prva pomoć čiji je cilj stabilizirati one koji su krizom pogođeni. Najčešće se odvija u formi razgovora, koji može biti individualni ili grupni. Kroz razgovor naši stručnjaci procjenjuju kako osoba reagira na krizu te koliko su ozbiljni njeni simptomi. Također, osoba se educira i dobiva konkretne informacije i savjete kako bi što bolje razumjela, a time i prihvatila, ono što joj se događa. Uz to, pomaže joj se da pronađe strategije suočavanja i moguća rješenja te joj se daje pomoć u poduzimanju konkretnih koraka za unapređenje njenog stanja.
Psihološka prva pomoć za zaposlenika, ali i poduzeće
Krizna intervencija zaposlenicima omogućuje suočavanje sa situacijom u potpuno sigurnoj okolini, kao i čvrste temelje za izlazak iz nje. Time se smanjuje vjerojatnost pojave dugoročnih negativnih posljedica tog događaja na pogođene osobe i na zajednicu, odnosno poduzeće u kojem funkcioniraju. Također, pružanje psihološke podrške ljudima koji osjećaju posljedice krizne situacije ih osnažuje i povećava njihovu spremnost na nošenje sa svim izazovima s kojima će se susresti tijekom ove krizne situacije, ali i nakon nje.
Jedna od specifičnosti našeg pristupa u pružanju usluge psihološke prve pomoći je nuđenje podrške osobama koje su odgovorene za tim pogođen kriznim događajem – najčešće njihovim rukovoditeljima i stručnjacima iz odjela za ljudske resurse. S obzirom na specifičnosti i rijetkost kriznih događaja, smatramo da je i važno i njima dati smjernice biti adekvatna podrška svojim zaposlenicima. Također, dajemo i mnogo praktičnih savjeta – kako obavijestiti druge zaposlenike o ishodu događaja, kako komunicirati s medijima i javnošću te kako što učinkovitije organizirati daljnji proces rada.