Organizacije su primorane okupiti što bolje ljude koji će doprinijeti uspjehu poduzeća. Identificirati i privući kvalitetne buduće zaposlenike nije jednostavan posao, znate li vi kako ga učiniti jednostavnijim i učinkovitijim?
Svi smo se, kao kandidati, susreli barem jednom s razgovorom za posao pa znamo kako to često izgleda. Pokušavamo prenaglašavati pozitivno, a potiskujemo negativno u nadi da ćemo dobiti posao. Možda kupimo novu odjevnu kombinaciju ili izaberemo komad odjeće za koji mislimo da će nas prikazati u boljem svjetlu. Cilj nam je izgledati što urednije i sređenije jer znamo koliko je važan prvi dojam. Tijekom samog razgovora možemo potencijalno i neke stvari prešutjeti ili pokazati veći entuzijazam nego što uistinu osjećamo. Svi se želimo istaknuti i ostati u sjećanju procjenjivačima u nadi da ćemo dobiti posao koji nam se toliko sviđa.
Ako zbrojimo sve ove stavke, uvidjet ćemo zašto je odabir pravog kandidata uistinu izazov. U ljudskoj prirodi je da pokazati sebe u najboljem svjetlu kada nam je bitno. Za mnoge je razgovor za posao iznimno stresna situacija baš zbog velike želje za navedenim poslom. Stoga svi težimo tome da se ističemo iz gomile kako bi dobili priliku pokazati svoje vještine. Međutim, ista ta potreba čini proces selekcije otežanim jer se netko može iskazati kao sjajan kandidat, a tek tijekom rada pokazati manjak sposobnosti i vještina. Jedna od metoda za odabir pravih kandidata koja se sve češće koristi jest assessment centar ili centar procjene. S obzirom da centri procjene imaju brojne prednosti, ali kao i sve drugo, imaju i poneke nedostatke.
Povećanje preciznosti procjene i potpora razvoju kandidata
Jedna od glavnih prednosti i ono što većina poslodavaca očekuje od centra procjene je njihova sposobnost predviđanja uspješnosti obavljanja posla. Kroz simulacije stvarnih radnih situacija, assessment centar omogućava procjenjivačima da promatraju kako se kandidati ponašaju, reagiraju na zadatke i rješavaju probleme. Ovaj pristup pruža realniji uvid u to kako bi se kandidati nosili s izazovima i situacijama s kojima će se susresti na radnom mjestu. Istraživanja su pokazala da su rezultati dobiveni putem assessment centra učinkovitiji u predviđanju uspjeha na poslu u usporedbi s tradicionalnim metodama selekcije.
Još jedna značajna prednost je mogućnost pružanja detaljnijih i relevantnijih povratnih informacija kandidatima. Kroz različite vježbe i testove, kandidati dobivaju priliku pokazati svoje vještine i kompetencije, dok procjenjivači bilježe njihove performanse prema unaprijed definiranim kriterijima. Nakon završetka procjene, kandidati dobivaju povratne informacije koje su specifične za svaku vježbu, što im omogućava bolje razumijevanje svojih snaga i područja za poboljšanje. Ove informacije mogu biti vrlo korisne ne samo za kandidata koji sudjeluje u postupku selekcije, već i za daljnji razvoj i planiranje karijere.
Assessment centri također osiguravaju da se svi kandidati objektivno mjere prema istim kriterijima. Kroz tražene, a precizno definirane kompetencije i ponašanja, zadaci u centrima procjene omogućavaju procjenjivačima da identificiraju kandidatove snage i slabosti na temelju konkretnih ponašanja i predloženih rješenja. Ovaj objektivni pristup smanjuje subjektivnost u postupku selekcije i osigurava da se donose informirane odluke o odabiru kandidata.
Iskustvo iz prve ruke
Kada želite iz prve ruke provjeriti kako se osoba ponaša na poslu ili unutar tima, možda ćete ju pitati tijekom intervjua kako surađuje s drugima. No, nije li bolja strategija staviti osobu u situaciju gdje mora surađivati bez prethodne pripreme i tada pratiti kako se ponaša? Mnoge situacije na poslu nisu predvidive i zaposlenici će se susresti s izazovima u njihovom rješavanju. Da bi znali da ćemo izabrati kandidata koji će se uspješno izboriti s takvim preprekama, moramo biti sigurni da on posjeduje potrebne vještine.
Procjenjivači u assessment centru mogu evaluirati kako će osoba postupiti u raznovrsnim situacijama. Mogu procijeniti koliko će biti inovativna tijekom rješavanja zadataka, koliko će ustrajati u timskom radu i hoće li se isticati po nekoj karakteristici.
Dobro osmišljeni centri procjene koje vode profesionalne osobe nude puno više prilika kandidatima. Ova metoda daje svima jednaku šansu za predstavljanje kompetencija, a sve razlike među kandidatima isplivaju na vidjelo. Poslodavac ulaže u kandidata onog trenutka kada uloži dio svojeg vremena u selekciju. Zato je logičnije učiniti postupak selekcije što egzaktnijim i valjanijim da dobijemo najbolje kandidate, a potom i najbolje zaposlenike. Ne trebamo trošiti niti vrijeme organizacije niti kandidata na nedovoljno dobro organiziranu selekciju. Uloženo vrijeme u selekciju rezultira davanjem prilika organizaciji da odabere najbolje kandidate. Dapače, takav pristup selekciji kandidatima govori o ozbiljnosti kojom organizacija pristupa u formiranju svojih timova. To privlači najbolje kandidate, što na kraju organizaciji donosi kvalitetnije radnike.
Višestruki alati za odabir i promociju organizacije
Assessment centar koristi više alata tijekom cijelog procesa. On funkcionira po principu isprepletenih iskustava. Postoji više procjenjivača koji evaluiraju više kompetencija kroz više testova. Analiziraju se mišljenja svih ocjenjivača u odnosu na kompetencije i testove. Assessment centar je višestruki proces na nekoliko razina i njime možemo dobiti veliku količinu informacija o svakom kandidatu.
Ključ za uspjeh je definiranje točnih kompetencija i ponašanja prije same procjene tako da primjeni zadaci zaista zahtijevaju određeno ponašanje kandidata. Neka uobičajenija ponašanja koja se često traže među kandidatima su rad u timovima, mogućnost utjecaja na druge, dobre komunikacijske vještine i vještine vođenja. Ponašanja koja želimo procjenjivati možemo tražiti kod već postojećih iznadprosječnih zaposlenika, a možemo do tih podataka doći i analizom informacija iz literature. Ovaj postupak može biti teži organizacijama koje su tek u svojim začecima. One ne mogu koristiti već postojeće zaposlenike pa po tome procijeniti što se treba gledati prilikom selekcije kandidata. No usprkos tomu, ako surađuju s organizacijama koje imaju veliko iskustvo u procjeni kandidata i provođenju assessment centara i one imaju potencijal pronaći odgovarajuće zaposlenike.
Na kraju procjena, tim procjenjivača diskutira svoje rezultate te dolaze do odluke o zapošljavanju kandidata. Kroz ovaj sustav kandidati uče ponešto novoga o sebi i svojim vještinama, organizacije uče o potrebama koje radna mjesta zahtijevaju. Assessment centar može poslužiti i kao alat u smislu promoviranja organizacije. Komunikacija s kandidatima je izvrsna prilika u svrhu promoviranja marke ili proizvoda koje organizacija nudi. Spajanje ugodnog s korisnim može biti vrlo efikasno u assessment centru, a da pritom svi sudionici imaju priličnu korist.
Svaka medalja ima drugu stranu
Iako assessment centar nudi brojne prednosti za organizaciju, kao što je pružanje sveobuhvatne procjene vještina i sposobnosti kandidata, postoji nekoliko izazova koji se javljaju, posebno u vezi s raspodjelom resursa. Uvođenje centra procjene zahtijeva dostupnost iskusnih ocjenjivača, namjenski prostor isključivo za provođenje procjene i značajnu količinu vremena koje treba posvetiti ovoj aktivnosti. Ovi zahtjevi mogu predstavljati poteškoće za organizaciju, zbog čega je ključno surađivati s partnerom koji može odgovoriti na te izazove i omogućiti organizaciji da se usredotoči na svoj osnovni posao.
Jedan od glavnih resursa potrebnih za centar za procjenu je tim iskusnih procjenitelja. Procjenitelji igraju ključnu ulogu u objektivnom ocjenjivanju kandidata i davanju vrijednih uvida u njihove kompetencije. Međutim, određivanje i obuka procjenitelja može biti dugotrajan proces za organizaciju. Partnerstvom sa pružateljem specijaliziranim za provedbu assessment centra, organizacija može koristiti njihovu stručnost osiguravajući da su kvalificirani stručnjaci dostupni za provođenje procjena.
Assessment centar zahtijeva prostor
Još jedan izazov u pogledu resursa je potreba za namjenskim prostorom za provođenje aktivnosti centra za procjenu. Prostor bi trebao biti dizajniran tako da simulira stvarna radna okruženja i osigurati potrebne alate i opremu za različite vježbe. Dodjeljivanje određenog prostora isključivo za potrebe procjene unutar prostorija organizacije može biti nepraktično ili može zahtijevati značajno restrukturiranje. Suradnja s partnerom koji već posjeduje namjenski prostor može ublažiti ovaj izazov.
Vrijeme je još jedan ključni resurs koji treba uzeti u obzir. Osmišljavanje, organiziranje i izvođenje centra za procjenu zahtijeva znatno vrijeme, znanje i trud od raznih dionika unutar organizacije. To može biti posebno zahtjevno za odjele ljudskih resursa, jer im može odvratiti pozornost od drugih bitnih zadataka. Angažiranje partnera koji je specijaliziran za centre procjene može organizaciji uštedjeti dragocjeno vrijeme. Oni se mogu nositi sa svim logističkim aspektima, kao što je planiranje, upravljanje kandidatima i generiranje izvješća, omogućujući osoblju organizacije da se usredotoči na svoje primarne odgovornosti.
Surađujući s partnerom koji može osigurati potrebne resurse za assessment centar, organizacije mogu prevladati izazove povezane s implementacijom. Ovo partnerstvo omogućuje organizaciji da ima koristi od stručnosti iskusnih procjenitelja, pristup namjenski izgrađenim objektima centara za procjenu i učinkovito upravljanje aktivnostima povezanim s procjenom. Posljedično, organizacija se može koncentrirati na svoj temeljni posao, osiguravajući maksimalnu produktivnost i učinkovitost dok još uvijek provodi sveobuhvatne procjene kako bi identificirala najbolje kandidate za različite uloge.
Procjena ljudi je tehnika koja se izučava
Assessment centar je uspješna metoda za predviđanje izvedbe na poslu i prepoznavanje kandidata s visokim potencijalom. To je alat koji omogućava poslodavcima selekciju najboljih kandidata za specifične potrebe njihove organizacije, bilo da se radi o prodaji, telekomunikacijama ili drugim područjima. Assessment centri omogućavaju identifikaciju talentiranih pojedinaca među kandidatima. Ova tehnika kombinira različite metode kao što su grupne vježbe, simulacije, intervjui i testiranja kako bi se dobio cjelovit uvid u vještine, kompetencije i ponašanje kandidata. Na taj način, procjenitelji mogu donositi informirane odluke prilikom preporuke najboljih kandidata za svoju organizaciju.
Ono što je iznimno bitno svakom poslodavcu jest da će se odluka donesena tijekom ovakvog načina odabira kandidata naposljetku i isplatiti. Ako se odluče iskoristiti sve što ovakvi centri nude, veća je vjerojatnost da će zaposliti pravu osobu koja će doprinijeti organizaciji i napredovati zajedno s njom. Kroz simulacije pravih situacija koje se mogu dogoditi na radnom mjestu, dobiva se jedinstven pogled na kandidatove vještine i sposobnosti razmišljanja u trenutku. S obzirom da je teško u potpunosti se pripremiti na ovakav proces, kandidat neće moći zavarati procjenjivače.
Ključ za informirane odluke i uspješnost organizacije u konkurentnom okruženju
Strogi dizajn i metodologija procjena ključni su elementi uspješnog assessment centra. Ovaj pristup osigurava konzistentnost i objektivnost u procjenjivanju kandidata, minimizirajući utjecaj subjektivnih faktora. Integracija assessment centra u proces selekcije omogućuje organizacijama da donesu informirane odluke o odabiru kandidata temeljene na stvarnim podacima i rezultatima procjene. Kroz primjenu assessment centra, organizacije smanjuju rizik od pogrešnih zapošljavanja i povećavaju vjerojatnost pronalaska kandidata koji će se uspješno prilagoditi radnom okruženju i dugoročno doprinijeti postizanju organizacijskih ciljeva. Osim toga, ovaj pristup također pruža priliku kandidatima da otkriju i razviju svoje vještine te dobiju povratne informacije o svojoj izvedbi, što može biti vrijedno za njihov osobni i profesionalni razvoj.
U konačnici, uspješno korištenje assessment centra vodi stvaranju uspješne organizacije koja ima zadovoljne, visokokvalitetne i motivirane zaposlenike. Kroz informirane odluke i odabir najboljih kandidata, organizacija stvara temelj za postizanje uspjeha, unapređuje produktivnost, poboljšava radnu atmosferu i stvara konkurentske prednosti na tržištu. Iskoristite ovaj alat kako bi pronašli najbolje talente, razvili svoje timove i stvorili održivu budućnost za svoju organizaciju.