Idu li sreća i posao ruku pod ruku?

Iva Maksimović

Prije dvije tisuće i tristo godina Aristotel je zaključio da ljudi najviše od svega žele biti sretni. Od Aristotelovog vremena, kao civilizacija, značajno smo povećali poslovnu udobnost te proširili prilike za stjecanje novca i razvojem karijere. Sukladno tome sasvim je logično pretpostaviti da su i zaposlenici općenito na poslu postali značajno sretniji. Ili ipak nisu?

Priča o sreći

Prije nego otkrijemo što znanstvena istraživanja govore o postizanju sreće u poslovnom kontekstu, podijelit ću svoje iskustvo kao životnu lekciju o njoj. Jedno popodne, prije više godina, do mene, kao školske psihologinje, došla je učenica prvog razreda jednog trogodišnjeg programa strukovne škole. Sjela je u stolac i počela prepričavati svoja pozitivna iskustva s nastave, uz izraz iskrene sreće na licu. Razlog zbog kojeg mi se baš ona urezala u pamćenje krije se u poznavanju objektivnih okolnosti u kojima je živjela. Naime, ona je godinu ranije upisala četverogodišnji strukovni program koji nije uspjela savladati pa se prebacila na trogodišnji. Roditelji su joj bili razvedeni, a ona je živjela s majkom, koja je imala ozbiljnih psihičkih poteškoća, bratom koji je povremeno bio fizički agresivan te s mlađom sestrom o kojoj je vodila brigu. Znajući za sve to, sreća je bila zadnja emocija koju sam očekivala vidjeti na njenom licu. 

S druge strane, istraživanja pokazuju da zaposlenici na radnom mjestu uistinu ne postaju spontano zadovoljni, kao puka posljedica odličnih benefita koje im poslodavac nudi. Upravo suprotno - često se događa da što im je posao lagodniji, to je više ispunjen nezadovoljstvom ili dosadom. Stoga se i dalje nameće pitanje: što je zbilja izvor sreće i zadovoljstva na radnom mjestu?

Sreća, kao i nezadovoljstvo, je stvar izbora 

„Sreća ne ovisi toliko o stvarima oko nas, koliko o skladu unutar nas.“ Smatra poznati psiholog Mihaly Csikszentmihalyi. Znajući da na radnom mjestu vaši zaposlenici provedu bar osam sati u danu, važno je osvijestiti i raditi na tome da steknu vještine koje će im omogućiti da to vrijeme uistinu provedu u ugodnom emocionalnom stanju, koje je u konačnici pozitivno i za njih, kao i za poslodavca.

Odrastajući život vaših zaposlenika se vrlo intenzivno vrti oko njihove buduće profesionalne karijere. Prirodno je i pozitivno da teže ostvarenju profesionalnih ciljeva, jer ih to pokreće naprijed. Međutim, psihološka istraživanja nedvojbeno ukazuju da, onoga trenutka kada svoju sreću vežu za ostvarenje konkretnog cilja, prestaju uživati u sadašnjosti i počinju strahovati od neizvjesne budućnosti. Također, činjenica je da koliko god se trudili, posao nije zamišljen da bi im ugađao, već da bi ih, kroz različite izazove, potaknuo da otkrivaju i razvijaju sve svoje unutarnje resurse jer upravo u toj mogućnosti rada na zadatcima na kojima se i dalje mogu razvijati, leži i zadovoljstvo na radnom mjestu.

Profesionalnim razvojem do sreće na poslu

Naime, ako sve teško što im se događa na radno mjestu pripisujemo nekoj „objektivnoj nepravdi“ vrlo vjerojatno će se osjetiti bespomoćno i kao „žrtve okolnosti i drugih ljudi“ te će im i poslovna svakodnevnica biti velika patnja. S druge strane, ako se i u izazovnim poslovnim okolnostima usmjeravaju na aktivnosti u kojima, unaprjeđujući svoja znanja i vještine, imaju priliku otkriti te pokazati sebi i drugima sve što jesu, posao će im, uz iste te okolnosti, biti puno ugodniji. Drugim riječima, trudeći se uspješno završiti upisani trogodišnji program strukovnog zanimanja, „moja“ učenica je iz svijesti veći dio dana izbacivala frustracije svakodnevnog života, a istovremeno se razvijala, stvarajući sebi put prema boljoj budućnosti. Istraživanja pokazuju da upravo takvi trenutci svjesnog, dodatnog jačanja sposobnosti vlastitog tijela i/ili uma, kako bismo postigli nešto izazovno, ali osobno vrijedno, dovode do zadovoljstva, bez obzira koliko okolnosti oko nas bile izazovne. Samim time za svakoga zaposlenika ne postoji samo jedna, već tisuće prilika za profesionalni razvoj, a tako i za sreću na radnom mjestu. 

Osobna sreća – svjesna odluka svakog zaposlenika

U međuvremenu sam upoznala puno ljudi sličnih „mojoj“ učenici, koji na svakom radnom mjestu, čak i kad se suočavaju s značajnim izazovima, uspijevaju izbjeći zamku patnje i samosažaljenja te stvarati prostor sreći, u sebi i oko sebe. Takve ljude karakterizira odlučnost da aktivno traže i istinski uživaju u svakom pozitivnom trenutku koji poslovna svakodnevica pruža, a na negativne gledaju kao na dodatne poticaje za izražavanje najbolje varijante samih sebe. To je stav koji ih trenutačno ispunjava najvišim smislom života, što stvara dugotrajni osjećaj istinske sreće. Osim toga, kao takvi ujedno predstavljaju i svjetionik i inspiraciju svojim kolegama i članovima tima.

Da uspješno stvarate kulturu u kojoj će vaši zaposlenici biti ponosni na dosadašnje poslovne uspjehe koje su postigli te u kojoj će hrabro kreirati i iskoristiti svaku novu priliku za učenje, jer je upravo profesionalni razvoj neiscrpan izvor sreće na radnom mjestu,

u ime Ramiro tima želi Vam

Iva

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.