Djelatnici ljudskih resursa često se susreću s izazovom kako u širokoj paleti ponude poslovnih treninga za menadžere odabrati onaj koji će uistinu vrijediti uloženog novca i vremena te dovesti do razvoja željene vještine. No, unatoč pomnom odabiru, treninzi često ne dovedu do željenih rezultata i primjene naučenog u svakodnevnoj praksi.
Za početak, zapitajte se koji su vaši kriteriji odabira treninga za menadžere te pročitajte u nastavku što je sve potrebno imati na umu kako bi upravo te kriterije uskladili s realnim očekivanjima utjecaja treninga na djelovanje menadžera.
Poslovni trening – prilika za razvoj ključnih vještina menadžera
U posljednjih dvadesetak godina općenito se povećala svijest djelatnika ljudskih resursa o važnosti usvajanja i primjene tzv. mekih vještina (engl. soft skills) kod menadžera i zaposlenika za uspjeh u poslu. Većini je u potpunosti postalo jasno da su kvalitetna stručna znanja samo jedan od preduvjeta za uspjeh, te da je u najmanjoj mjeri jednako važno da menadžeri znaju jasno komunicirati s drugima i postizati sporazume, da znaju uspješno prezentirati svoja znanja, voditi pregovore, kvalitetno odlučivati, motivirati zaposlenike i sl. Sve te vještine, čak i danas, kada se zna njihova važnost, u pravilu se ne usvajaju tijekom obrazovanja jer su se nekad smatrale urođenim karakteristikama ličnosti ili rezultatom dobrog kućnog odgoja. Upravo zato je izuzetno bitno da organizacije prepoznaju važnost poslovnih treninga za sustavan razvoj ključnih kompetencija menadžera.
Očekivanja od treninga – čarobni štapić
Imajući prethodno navedeno na umu, ljudski potencijali, u svrhu razvoja menadžera, vrlo rado angažiraju trenere da ih nauče kako brzo i lako usavršiti željene vještine, postati utjecajniji i ostvarivati izvrsne rezultate.
Uzimajući u obzir prepune rasporede vaših menadžera i zaposlenika, velika prednost i važan kriterij odabira treninga je da traju relativno kratko. Pritom mnogi očekuju da je vrijeme provedeno, primjerice, na dvodnevnom treningu posve dovoljno za razvoj neke određene meke vještine. Međutim, što je oduševljenje prije treninga veće i što je veće očekivanje da će se u dva dana sve promijeniti, to je kod mnogih polaznika i onih koji su ih uputili na trening, razočarenje nakon treninga dublje. Razočaranje se u pravilu pojavljuje već na početku treninga jer se vrlo brzo viđa da ultimativnih trikova – nema. To se događa iz dva razloga: prvi razlog proizlazi iz spoznaje da dobiveno znanje i nije nešto posebno novo, odnosno da su ga svi na neki način već i prije bili svjesni, a drugi da promjene ne nastupaju preko noći.
Ogledalo spoznaje i poligon za uvježbavanje
Prvi korak do dobivanja maksimalne koristi od sudjelovanja na poslovnom treningu su realna očekivanja i stav s kojim menadžeri pristupaju treningu. Kraći treninzi, koje velik broj menadžera i djelatnika ljudskih potencijala preferira, kod sudionika izazivaju efekt osvještavanja trenutnih znanja i vještina, te usvajanje osnova. Pritom, upravo početno razdoblje unaprijeđenja vještine može biti varljivo jer je ključno za donošenje odluke unutar sebe – hoću li se prepustiti i ustrajati u razvoju vještine ili uzeti zdravo za gotovo tehnike i alate te ih pospremiti u ladicu. Uz to, ovo razdoblje može biti menadžerima i neugodno, iz razloga što dolazi do osvještavanja vlastite nekompetentnosti u određenoj vještini.
Upravo zato, kako bi došlo do željenih ishoda treninga, odnosno produbljivanja razumijevanja te primjene novonaučena znanja i vještine na radnom mjestu, važno je da menadžeri donesu odluku o svom razvoju i budu ustrajni u penjanju na sljedeću razinu tzv. svjesne kompetentnosti. Ovaj put može biti dug i izazovan, a menadžeri izloženi kušnjama da se, uslijed žestokog tempa rada, vrate starim obrascima ponašanja koji su dobro naučeni, lakši i brži, no ne nužno optimalni za dolazak do boljih rezultata.
Stoga je ključno da menadžeri na toj cesti definiranju izazovne situacije i ciljeve koje im je važno postići. Zatim je važno da za svaki cilj postave konkretni plan koje tehnike i alate s treninga mogu primijeniti. Na kraju slijedi – disciplinirano pridržavanje plana. Sve to povećava vjerojatnost da će se menadžer u svom svakodnevnom radu uistinu usmjeravati na unaprijeđenje vještina koje dovode do ostvarenja ciljeva. Samo takav način rada, ma koliko se činio naporan i bez obzira na to što će ponekad podbaciti, daljnjim ustrajanjem dovodi do željene promjene i s vremenom do razvoja vještine na razini automatizma tzv. nesvjesne kompetentnosti.
Interna podrška za primjenu teorije u praksi
Na kraju, uspješnost primjene novousvojenog znanja treninga bilo kojeg drugog treninga tzv. mekih vještina uključuje dvojaku odgovornost. S jedne strane, važna odgovornost menadžera je da svojim predanom primjenom naučenog, kontinuirano vježbaju i usavršavaju vještinu, kako bi uspješno ostvarivali postavljene ciljeve. S druge strane, odjel ljudskih potencijala ima važnu ulogu u odabiru treninga koji će na optimalan način omogućiti menadžerima razvoj potrebnih vještina i podršku u primjeni u radu, praćenjem njihovih rezultata.
Zadatak ljudskih potencijala nakon treninga je da menadžere motiviraju da umjesto razočaranja spoznajom da za razvoj vještina ne postoji prečica, krenu u smjeru gdje postoji cesta, duga, zavojita i puna strmih uspona, posebice u početku, ali vremenom za one koji izdrže - sve lakša i plodotvornija.
Stoga, organiziranjem redovitih sastanaka, pratite njihov puls i budite im podrška da budu čvrsti u svladavanju izazova koji im se nađu na tom putu. Važno je motivirati menadžere da umjesto opravdavanja naprave analizu te se zapitaju: Dovodi li me ovakvo djelovanje do rezultata? Kako mogu primijeniti novonaučena znanja i alate s treninga? Upravo predan i odlučan rad, te prilike za kontinuirano usavršavanje koje im osigurate, dovode do željenog cilja - podržavanja dubinskog usvajanja znanja, njihove primjene u praksi te u konačnici unaprjeđenje željenih vještina.
Uz to, nakon određenog perioda od završetka treninga, preporučuje se da polaznici sudjeluju u tzv. follow-up radionici na kojoj se raspravlja o primjeni usvojenog znanja i vještina u praksi, kao i o mogućim specifičnim situacijama i dilemama s kojima su se susreli u svakodnevnom poslovnom okruženju. Teorija, kao i iskustva psihološke prakse su pokazali da takvi susreti rezultiraju značajno kvalitetnijom integracijom naučenoga u svakodnevan rad.
Zašto kontinuirani treninzi dovode do razvoja menadžera?
Najčešći cilj koji se želi ostvariti sudjelovanjem u treningu je instantna promjena ponašanja. No takav pristup vrlo teško dovodi do uspjeha, ukoliko željenu promjenu ponašanja ne prati i odgovarajuća odlučnost i motiviranost da se oni uistinu usvoje i primjenjuju. Stoga, umjesto grebanja po površini, kontinuiranim usvajanjem i korištenjem novih sposobnosti, te uočavanjem pozitivnih rezultata svog djelovanja, postepeno se događa istinska i trajna promjena ponašanja. Upravo tijekom kontinuiranih treninga, menadžeri razvijaju uvjerenja koja ih osnažuju u mijenjaju starih obrasca ponašanja, te ih postepeno integriraju u svoj identitet.
Na taj način postižete željene učinke treninga koji uistinu dovode do razvoja menadžera, unaprijeđenja njegovog svakodnevnog djelovanja u radu te uspješnijih rezultata.
Formula uspjeha - predan rad i podrška
Imajte na umu da, kao što bilo koji stručni studij traje najmanje 4-5 godina, nakon čega slijedi dugogodišnje stjecanje iskustva prije nego se čovjek osjeti uistinu kompetentnim stručnjakom, tako se i stjecanju tzv. mekih vještina treba pomno posvetiti. Osnove se mogu usvojiti za nekoliko dana, ali nakon toga slijedi uporno i dosljedno prakticiranje. Bez toga svaki trening ostaje mrtvo slovo na papiru, dok s vježbom svatko može postati pravi majstor. Majstor vlastitog uspjeha i zadovoljstva.
Stoga je važan razvojni izazov za djelatnike ljudskih potencijala da umjesto strepnje kako „ugurati“ trening u pretrpani raspored menadžera, koji je u realnim parametrima potreban za ostvarivanje željnog efekta, analiziraju postavljaju li optimalne početne kriterije, koji su u skladu s željenim ishodima.