7 faza preobrazbe iz stručnjaka u rukovoditelja

Tanja Pureta Tanja Pureta
svi-su-novi-menadzeri-zbunjeni-i-osjecaju-nemoc

Svi novi menadžeri prolaze kroz nekoliko faza, među kojima je i ona kad se smatraju nesposobnima. Razmišljaju jesu li donijeli ispravnu odluku prihvaćanjem promaknuća. Je li Uprava možda pogriješila kada im je ponudila menadžersku poziciju? Manjka li im coaching ili edukacija kako bi novi posao odradili u skladu s očekivanjima?

Nisu sigurni kako se nositi s novom ulogom te se osjećaju nesigurno i doživljavaju brojne neugodne emocije. Priča uvijek počinje idilično. Menadžer poziva djelatnika na razgovor. Tijekom tog razgovora naglašava njegove uspjehe i pozitivne karakteristike te mu priopćava da je promoviran u voditelja tima. Navodi da je svoje sposobnosti već pokazao te da očekuje da će i na novom mjestu nizati samo dobre rezultate. Onda se srdačno rukuju i djelatnik je veoma ponosan i sretan jer je njegov dobar rad primijećen i nagrađen. Razmišlja kako će mu sada sve biti lakše jer će na novoj poziciji moći realizirati neke svoje stručne ideje. Neće za sve morati pitati šefa kada je sada on šef.

Nakon zdravica i čestitki, novi rukovoditelj dolazi na posao. Ima novi ured, a njegov tim, s kojim je do jučer na istoj razini dijelio sve, u drugoj je sobi. Osjeća se dobro, ali pomalo i zbunjeno - zna da mnogo toga treba napraviti, ali ne zna od čega početi. Znači li možda to da mu nedostaje li mu neki dodatni coaching ili vještine rukovođenja?

Do njega dolaze različiti zahtjevi od podređenih, nadređenih, kao i njegovih kolega - voditelja drugih odjela: riješi problem, educiraj se o ovome, provedi coaching, promijeni sustav rada... Razmišlja kako bi vrlo rado imao neki kompas koji bi ga uputio kako ispravno početi. Pokušava riješiti manje i jednostavnije zadatke, dok zahtjevnije odgađa za trenutak kada će imati više vremena sustavno ih riješiti. Posao se gomila, svi su nezadovoljni jer misle da novi rukovoditelj ne radi ništa od onoga što bi trebao. On se brani da ima i previše posla te da ne stigne sve napraviti.

Za sve postoji prvi put

Često kada nešto obavljamo prvi put, to ne bude savršeno. Jednako tako su pokazale brojke za po prvi put imenovane menadžere. Naime, njih 20% ne obavlja svoj posao adekvatno, 26% njih se ne osjeća spremno voditi druge djelatnike, a čak 60% rukovoditelja nikada nije prošlo dodatnu obuku prije ili nakon unapređenja u svrhu boljeg i kvalitetnijeg rukovođenja ljudima. Stoga, nije ni čudo da se novi rukovoditelji susreću s brojnim obvezama i izazovima, a prve faze preobrazbe pune su neugodnih emocija. Svi rukovoditelji moraju proći faze prilagodbe kako bi naučili snalaziti se na novom radnom mjestu te saznali što im može pomoći pri olakšavanju te prilagodbe.

Brojni su izazovi novih rukovoditelja

Jedan od prvih izazova s kojima se novi rukovoditelj susreće je to što je svojim bivšim kolegama i prijateljima s kojima je bio stol do stola sada nadređeni. Postavlja si pitanje kako će uskladiti taj osobni odnos i profesionalnost, steći poštovanje od drugih, ali i krenuti govoriti drugima što da rade i kako da se poboljšaju u svom radu. Kolegama s kojima je prije sudjelovao u coaching -u, sada im predlaže ili čak provodi coaching. Mnogi problemi u odnosima na radnom mjestu mogu se javiti nakon promjene rukovodstva. Ljubomora, otpor, zbunjenost i druge kompleksne emocije lako ugrožavaju prilagodbu cijelog odjela na promjenu koja je nastupila. Zbog toga je jedna od najvažnijih liderskih vještina komunikacija. Dobar lider je uvijek potreban, pitanje je tko je od nas spreman za preuzimanje te uloge. Lider mora biti otvoren i uvažiti tuđi trud, prijedloge i uloge, ali zadržati svoj autoritet i nenametljivo primijeniti svoje stručno znanje koje je presudno za uspjeh. To se odnosi na komuniciranje iz dana u dan, na sastancima, ali i kada se poruke prenose virtualnim putem.

Zauzeti novi stav i postaviti se prema drugim djelatnicima na adekvatan način velik je korak ka kvalitetnom menadžmentu. Iz tog razloga, novi rukovoditelji često zapnu u starim navikama, mentalitetu i preuzimanju nove uloge.

Faza stagnacije

Ova prva faza se naziva fazom stagnacije ili umrtvljenja, jer novi menadžer još nije preuzeo svoju novu ulogu i ne zna što će s trulim jabukama koje su ga dočekale. Bavi se rješavanjem hitnih operativnih poslova, umjesto da prikupi potrebne informacije, organizira posao s nove razine te postavi konkretne kratkoročne i dugoročne ciljeve za svoj odjel. U ovoj fazi novi rukovoditelj bi svakako trebao tražiti pomoć od nadređenih i kolega kako bi definirao svoju novu ulogu. To se najčešće ne događa - razmišlja na način da ipak on zna što je rukovođenje i nije dobio promaknuće bez razloga. Traženjem pomoći rukovoditelj smatra da bi time pokazao svoju nesposobnost te razočarao nadređene i druge djelatnike, na koncu i sebe.

Faza negiranja

Stoga prelazi u novu fazu, a to je najčešće povratak na zadatke koje je radio prije unapređenja. Ipak je to ono što najbolje zna raditi, a ima jaku potrebu ponovo se osjećati uspješnim. Ova faza se naziva negiranje, odnosno minimiziranja važnosti onoga što se dogodilo, jer se djelatnik ponaša kao da nije rukovoditelj. Međutim, stižu upiti od nadređenih zašto se on još bavi svojim poslom kada mora preuzeti nove zadatke i usvojit nove vještine. Stari je posao trebao već davno delegirati i posvetiti se pravom vođenju odjela što podrazumijeva upravljanje vremenom, stresom, odnosima te stručno savjetovanje i coaching. Jednako su nezadovoljni i podređeni, jer očekuju neke smjernice koje ne dobivaju. Kolege voditelji drugih odjela također očekuju pravu koordinaciju kako bi se uspješno ostvarivali ciljevi na razini organizacije, što također stoji.

Faza suočavanja

Nastupa faza suočavanja s činjenicom da se ne može više baviti svojim starim poslom. Shvaća da to više nije nešto što se od njega očekuje, već da treba početi rukovoditi. No još uopće nema jasnu viziju što to uopće znači. Ova faza je najčešće popraćena neugodnim emocijama. Novi rukovoditelj se osjeća pomalo prevarenim, jer nije očekivao da će biti ovako teško te se osjeća ljuto i tužno. Strah ga je da neće uspjeti ispuniti očekivanja. Pritom ni ne zna točno koja su očekivanja pa tako ni kako bi ih trebao ispuniti.

U ovoj fazi je krajnji rok da nešto poduzme kako bi lakše krenuo u novu fazu, fazu prihvaćanja nove uloge. Vrijeme je da se novi rukovoditelj ili prisjeti znanja iz rukovođenja ili da prođe coaching ili trening vještina uspješnog rukovođenja. U suprotnom će faza u kojoj se rukovoditelj konačno počinje ponašati sukladno svojoj novoj ulozi trajati dugo. Zbog toga što će biti obilježena učenjem iz pokušaja i pogrešaka, što je težak, a nerijetko i skup način učenja.

Faza prihvaćanja

U fazi prihvaćanja rukovoditelj si počinje zadavati najprije manje ciljeve, poput razgovora sa svojim podređenima i nekih jednostavnijih delegiranja. Ključno je postaviti prave igrače na pravo mjesto jer, ako ovi prvi zadaci urode plodom i ako ima potrebna predznanja, bit će vrlo brzo ohrabren i za zahtjevnije zadatke. Ako ne, moguće je da se, obeshrabren neuspjesima, na kraće ili dulje razdoblje ponovno vrati u prethodne faze.

Prihvaćanjem veće odgovornosti na radnom mjestu, ponekad se može zaboraviti da je još uvijek potrebno imati pristup korak-po-korak te postepeno stjecati novo radno iskustvo. Vještine u svakom ovom poslu ne padaju s neba, već se putem otkrivanja, istraživanja i uvođenja u rad ostvaruje napredak. Iz tog razloga je važno krenuti od jednostavnijih zadataka do onih zahtjevnijih.

Faza ispitivanja

Nakon uspješno prevladane faze prihvaćanja slijedi faza ispitivanja. Tijekom faze ispitivanja novi rukovoditelj počinje iskušavati neke svoje ideje u praksi i pratiti njihov učinak. Ovo je vrlo kreativna faza u kojoj rukovoditelj osjeća samopouzdanje i gotovo prvi put radost što se bavi rukovođenjem. Opasnost ove faze je ulazak u pretjeranu sigurnost (ponekad i bahatost prema drugima), što svakako nije dobro. Uvijek je dobro zadržati zdravi oprez kako bi se situacija realno sagledala, što je preduvjet donošenja dobrih odluka. Također, novi rukovoditelj treba zadržati poštovanje prema svima s kojima radi, jer je iskrena suradnja preduvjet uspjeha.

Faza rekapitulacije i faza poistovjećivanja s rukovoditeljskom ulogom

Rukovoditelj već ima dovoljno iskustva da analizira te identificira učinkovita i neučinkovita ponašanja, donese nove zaključke, postavi nove ciljeve. Osim toga, u ovoj fazi rukovoditelj može prvi put u potpunosti osjetiti značenje svoje nove uloge u organizaciji te osjetiti učinak kojeg on ima na druge djelatnike i razinu produktivnosti.

To je ujedno i ulazak u zadnju fazu - faza potpunog poistovjećivanja s novom ulogom i njenog kompetentnog obavljanja. Naime, rukovoditelj sada u potpunosti razumije svoje radne zadatke koje uključuju ne samo odnose s podređenima nego s rukovoditeljima drugih odjela i svojim nadređenima. Dobar rukovoditelj dobro poznaje korporativnu strukturu organizacije, te sve misije, kulturu i politiku. Vještine se u takav kontekst moraju uklopiti kako bi rukovoditelj uspješno upravljao svojim timom i organizacijskim promjenama.

Nikad kraja izazovima - i bolje!

Promjene u organizaciji ne prestaju - njihovom prestanku ne treba ni težiti jer to znači i kraj napretku. Promjene također znače konstantne izazove, probleme i prilike. Novi zaposlenici koje treba razvijati i slati na coaching, učenje o novim metodama i pristupima za postizanje bolje radne uspješnosti, savladavanje brojnih prepreka kako bi se ostvarili organizacijski ciljevi. Također, u organizaciji se konstantno ostvaruju novi odnosi te stručnost zaposlenika jednako je važna kao i komunikacijske vještine, moć inspiriranja i motiviranja djelatnika i pružanje podrške kada je to potrebno. Izazovi rukovoditelja ne vežu se isključivo na početak dolaženja na tu radnu poziciju, već i na sve druge situacije pred vama!

Za svakog novog rukovoditelja važno je znati ove faze s kojima će se suočiti. Osjećaje koje pritom može imati i načine kako može uspješno prijeći u novu fazu. Ta znanja mogu mu pomoći u lakšem prihvaćanju nove uloge. Osim toga i u spoznaji da su zbunjenost, osjećaj nemoći, prebacivanje odgovornosti ili nemogućnost izlaska iz operative stanja prirodni. Drugim riječima, da se nisu samo izuzetno pojavila kod njega i nisu odraz njegove nesposobnosti. Ona su pravilo s kojim se suočavaju svi novi rukovoditelji. Iz te spoznaje može crpiti svoju hrabrost i mudrost u svim izazovima koji ga čekaju. Upravo je taj izazov pravi test tko je dobar rukovoditelj, a tko ne - stoga nemojte odustati već pronađite svoj put u rukovođenju i probijte se to zadnje faze!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.