Blog post menadžment

Pretvorba na pravi način u dva čina

Igor Pureta
Promjena na pravi način je moguća ako ju želite

Pretvorba ima negativne konotacije, a menadžment poduzeća koje želi preživjeti u promjenjivom svijetu bi trebao znati da pretvorba treba biti stalna.

Pretvorba je riječ koja u Hrvatskoj ima vrlo negativno značenje. A kako i ne bi kad se povezuje s brojnim primjerima koji su loše završili popoduzeća i radnike u kojima je pretvorba provođena. Pretvorba se gotovo po svom značenju identificira s promjenom vlasništva iako pretvorbe mogu biti različite. Zapravo bi poduzeće stalno trebalo biti u nekom procesu pretvorbe!

Promjene koje okružuju poduzeća u današnjem poslovnom okruženju su svakodnevni poticaj i snažan pritisak da se poduzeća transformiraju i pretvore u nešto novo ili jednostavno nestanu. Za većinu poduzeća je problem i jedan takav poticaj! Globalizacija, usporavanje ekonomije, ekonomske integracije poput članstva u Europskoj uniji, tehnološki pomaci, zahtjevi za korištenjem obnovljivih izvora energije ili izazovi usklađenosti s propisima samo su neki od onih koji pritišću i melju sva ili gotovo sva poduzeća. Istovremena pojava više inicijatora promjene jako utječe na sposobnost poduzeća da im se prilagodi.

Sposobnost prilagodbe ipretvorbe poduzeća dodatno usložnjava to što se životni vijek kako globalnih tako i lokalnih trendova skraćuje pa poduzeća fleksibilnim rješenjima stalno trebaju tražiti put u transformaciji svog poslovanja i razvoja. Zbog toga smo svjedoci i potpunih pretvorbi poduzeća iz jedne vrste poslovanja u drugu.Uzmite samo primjer IBM koji je do 80-ih godina prošlog stoljeća bio sinonim za proizvodnju računala, a danas im iz tog izvora dolazi manje od polovice prihoda.

Potpuna pretvorba svakih 15 godina

Jedno istraživanje nam govorida će se većina najvećih svjetskih poduzeća potpuno preobraziti u sljedećih 15godina što govori o njihovojsposobnosti da se prilagode i opstanu na tržištu. No, pretvorba ima više licapa je važno da ih razlučimo i osvijestimo kojom se pretvorbom naše poduzećebavi!

Prva je operativna pretvorba u kojojpoduzeće nastavlja raditi ono što trenutačno radi samo to pokušava raditi brže,kvalitetnije ili jeftinije. U ovoj kategoriji se nalaze poduzeća kojaprihvaćaju neki oblik digitalnog poslovanja, odnosno korištenja novih tehnologijaza rješavanje starih problema. To nije pretvorba u novo poduzeće jer se suštinapoduzeća ne mijenja. Poduzeće će u kratkom razdoblju sniziti troškove ilipovećati zadovoljstvo klijenata te tako dobiti nešto vremena za potpunupretvorbu.

Sljedeća kategorija pretvorbeje fokusirana je na model rada i omogućuje poduzeću da nastavi raditi ono štoradi, ali na potpuno drugačiji način. Jedanod primjera takve pretvorbe je i Netflix čije emisije možemo gledati i uHrvatskoj. Netflix je svoj put započeo distribucijom filmova na DVD-ima. Slaoih je poštom i tražio klijente da im pošiljke nakon gledanja vrate. Možemo gazamisliti kao video klub u koji nismo morali ići već bi nam željeni film stizaopoštom. Korištenjem digitalne tehnologije Netflix je distribuciju filmovapoštom zamijenio dijeljenjem sadržaja internetom. Dakle poduzeće i daljedistribuira filmove, samo na drugačiji način. Razvoj tehnologija omogućio jeraznim poduzećima da nastave raditi ono što najbolje znaju na drugačiji način. Akosu sposobni taj način približiti svojim klijentima ova vrsta pretvorbe im možeomogućiti rast i razvoj.

Pretvorba mijenja suštinu

Najveća pretvorba je ona ukojoj poduzeće mijenja svoju suštinu,to je strateška promjena koja otvara nove mogućnosti uz dozu rizika da je pu tkojim je poduzeće krenulo pogrešan. Mnogi su primjeri ovakvih pretvorbi među najpoznatijim poduzećima svijeta. Amazon koji je počeo kao online knjižara,velik dio svojih prihoda ostvaruje iznajmljujući servere drugim poduzećima.Google koji je počeo kao tražilica sada proizvodi autonomne automobile. Uspješno izvedena ovakva strateška pretvorba osnažuje poduzeće i daje mu nove mogućnosti za rast i razvoj. Ako je slabo zamišljena ili provedena može biti uzrokom njegove propasti.

Poznavanje oblika pretvorbe jako je važno za menadžment poduzeća jer na temelju njega se oblikuje i način na koji poduzeće mjeri vlastiti učinak i uspjeh. Korištenjem pogrešnog načina mjerenja poduzeće nema prave podatke o tome što rade njegovi konkurenti i kako ono stoji u odnosu na njih. U prethodno navedenom primjeru mjera prvog oblika Netflixovog rada bila je uspješnost korištenja resursa skladišta idistribucije, a nakon pretvorbe Netflix uopće ne koristi skladište i fizičku distribuciju. Puno mu je važnija propusnost i stalnost internetske veze. Google se u dijelu prodaje oglasnog prostora natječe s drugim igračima na tržištu oglašavanja, a njegov će automobil bez vozača za konkurenciju imati nekog od svjetskih proizvođača automobila. Korištenje istih mjernih podataka i nakon provedene transformacije znači da se poduzeće nije transformiralo u potpunosti. To je jedna od važnih spoznaja koja može spasiti poduzeće.

Strateška pretvorba poduzeća nenastaje preko noći. Menadžment poduzeća promatra tržište i predviđa ponašanje kupaca te razmišlja o tome na koji način zadovoljiti potrebe koje nastaju iz predviđenog ponašanja. Stvaranje jedne takve strateške vizije prvi je čin u preoblikovanju poduzeća.

Prvi čin: Predvidjeti što kupac želi i kako postići da mi budemo rješenje

Pretvorbu je teško provesti

Kupcima trebaju rješenja, a ne konkretni proizvodi ili usluge. Transformaciju poslovanja treba uskladiti s potrebama kupaca - zapravo ih treba predvidjeti. Šire istraživanje o ovoj temi otkriva da se potražnja kupaca može prepoznati otkrivanjem faktora koji utječu na promjenu njihovih preferencija.

Na tom temelju se stvara vizija novog poduzeća koja uključuje definiranje dubine i opsega promjena te redizajna unutarnjih procesa istruktura. Istraživanje je pokazalo da jedan broj poduzeća strateški pristupa transformaciji kontinuirano usklađujući svoje poslovne modele sa strategijom. Zbog toga transformacija nikad nije završena i postaje jedan kontinuirani proces. To je situacija u kojoj se svakodnevno poduzimaju transformacijski koraci.

Oni koji zapnu na pola puta između postojećeg i novog poslovnog modela najčešće se ograničavaju na operativnu pretvorbu u kojoj poboljšavaju određene procese ili funkcije u poduzeću kako bi proizvodili jeftinije ili kvalitetnije proizvode. No, kako se na muci poznaju junaci uvijek dođe trenutak kada treba odlučiti je li potrebna velika transformacija ili postoji mogućnost da će biti dovoljna ona ograničenog dometa. To ovisi o trenutačnom stanju organizacije i njenim sposobnostima prilagodbe, a još više o sposobnostima menadžmenta da prilagodbu provede. Ako poduzeća ne provode kontinuiranu pretvorbu i dovedu se u situaciju kad moraju napraviti taj veliki korak to postaje pitanje života i smrti. Na taj se korak, prema drugom istraživanju, spremno odlučiti samo 18% poduzeća!

Drugi čin: Provedba je najteži dio transformacije

Većina poduzeća je sposobna ispravno postaviti viziju, ali njena provedba je težak dio. Više od polovice poduzeća, prema jednoj studiji koju je u SAD-u proveo KPMG, ne uspijevaju postići željeni poslovni rezultat nakon pretvorbe. Za to postojidva vrlo važna razloga.

Prva prepreka je da, u trenutačnoj složenoj i brzo promjenjivoj poslovnoj klimi, poduzeća često podcjenjuju važnost usavršavanja operativnog modela. Dakle prije prelaska na novi model poslovanja potrebno je do savršenstva izbrusiti postojeći. Tako će poduzeće steći konkurentsku prednost koja će mu omogućiti povećanu zaradu, bolji pristup klijentima i vrijeme za provedbu transformacije među ljudima, procesima, tehnologijom, upravljanjem podacima i rizicima kojima je poduzeće izloženo. To će poduzeću omogućiti i prethodno nepoznata znanja koja će mu pomoći da bolje osmisli u kojem smjeru želi ići te kako da pretvorbu i ostvari.

Druga prepreka provedbi je menadžment poduzeća koje živi u prošlosti i ne vidi promjene koje se dešavaju u okolini. Ako je, uz to, poduzeće uspješno, odnosno ima stalni priliv novca i odlične rezultate menadžment može zaključiti da je to jedini i ispravni put kojim poduzeće treba nastaviti poslovati.

Napustiti postojeći poslovni model, posebno ako je uspješan,vrlo je teška odluka. Nju donose samo oni koji znaju da svaki model poslovanja, ma kako uspješan bio, ima ograničen domet i vijek trajanja. Svaki poduzetnik ili menadžer bi trebao biti svjestan te činjenice i svakodnevno tražiti mogućnosti kojima će poduzeće dovesti do kontinuirane pretvorbe. Kako stoje stvari u vašem poduzeću? Radite li na kontinuiranoj pretvorbi ili ste stali u vremenu i prostoru te čekate da dođe onaj veliki trenutak pitanja života ili smrti?

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.