Blog post menadžer

Tri ključna znanja o motivaciji koja menadžeri trebaju "imati u malom prstu"

Tanja Pureta

Motivacija je proces koji nas pokreće u ostvarenju naših ciljeva. U kontekstu organizacije, određuje što, kako i zašto zaposlenici rade. Motivirani ljudi su energični, entuzijastični i posvećeni ostvarenju ciljeva. Motivacija radi razliku između uspješnih i neuspješnih. Iznadprosječnih i prosječnih. 

Što je to što razlikuje uspješna od manje uspješnih poduzeća?

Uspješna poduzeća, da se slikovito izrazim, mirišu na uspjeh. Već pri samom ulasku u njihove prostore dobivamo osjećaj da tu vlada posebno inspirativna atmosfera. Ljudi su nasmijani, energični, vidimo grupe koje o nečemu konstruktivno raspravljaju ili nešto zajednički rade. Vidimo pojedince koji su toliko posvećeni svome poslu da imate osjećaj kao da uopće ne primjećuju što se događa oko njih. Svi rade, a opet vlada ozračje kao da nikome ništa nije teško. Da svi svoje zadaće obavljaju s lakoćom i veseljem. Ovi se ljudi susreću s jednakim tržišnim izazovima kao i svi drugi, ali za njih brzo pronalaze adekvatne odgovore. Oni ne bježe od odgovornosti i ne prebacuju krivnju na druge ljude ili okolnosti, nego spremno rješavaju probleme. U uspješnom poduzeću svi su usmjereni istom cilju i svatko na tom putu daje sve što zna i može.

Stoga razliku čini upravo ta, na prvi pogled očita razina energije i pozitivnog pristupa radu, odnosno razina motivacije. Riječ „motivacija“ ima isti latinski korijen kao i riječ „emocija“, a to je emovere, što znači kretanje. Motivirani ljudi su oni koji su emocionalno potaknuti kretati se prema nekom cilju. Neki ljudi imaju stalnu unutarnju „vatru“ koja ih pokreće, dok je većini za održavanje te unutarnje vatre potrebna pomoć izvana.

Jasna i inspirativna vizija

U poduzećima koja su tek nastala, motivacija djelatnika jako ovisi o jasnoj viziji osobe koja ih vodi. Voditelj koji točno zna koje ciljeve želi postići. Koji je izrazito motiviran da ih postigne, svoju motivaciju može poput vatre proširiti na svoje djelatnike. Djelatnici takvog poduzeća se najčešće opisuju kao skladna obitelj. Zajednica u kojoj se svi nadopunjuju i međusobno si pomažu, jer im je cilj jasan i vrlo atraktivan.

Jasna svrha posla svake osobe u kontekstu doprinosa ciljevima poduzeća

Svatko svojim radom želi pridonositi nečemu što je veće od njega i što ima smisla, odnosno što stvara neku dobrobit. Pritom gotovo svaki posao ima smisao i ostvaruje dobrobit za nekoga. Samo što toga ponekad nisu svjesni ni zaposlenici koji ga obavljaju niti menadžment. Primjerice, zamislite osobu koja prodaje police osiguranja. Ako joj kažete da treba mjesečno prodati 10 polica, vjerojatno će taj posao doživjeti kao težak i suhoparan. Međutim, što ako joj kažete da treba pomoći deset osoba da se odluče za sigurnost sebe i svoje obitelji? Osjećat će se puno motiviranije za svoj posao, jer će znati da radi nešto važno, smisleno i korisno!

U malim poduzećima to je jednostavnije, jer jedan voditelj može lakše prenijeti vatru inspiracije i motivacije na manji broj ljudi. U velikim poduzećima, u kojima radi puno ljudi, to je izazovnije. Svatko je zadužen za svoj uski segment posla pa ta vatra s vrha teško može doprijeti do svih. Zato se na nižim razinama i u svakodnevnoj operativi lako izgubi osjećaj smisla i svrhe. To nužno nepovoljno utječe i na energiju i toplinu, odnosno na - motivaciju. Tada ulogu vatre treba preuzeti cijeli menadžment! Na način da ima jasnu svrhu i ciljeve i da ih osjeća kao svoje. Na njima treba temeljiti vlastiti rad te ih konstantno i dosljedno prenositi ljudima kojima rukovodi. Rukovoditelj treba imati na umu da svakim svojim nastupom, službenim i neslužbenim, verbalnim i neverbalnim – šalje poruku svojim zaposlenicima. Stoga je nužno da je ta poruka u skladu s vrijednostima organizacije. Vrijednostima koje želi vidjeti kod svih svojih zaposlenika.

Aktivan i pozitivan stav voditelja

Voditelji su vatra koja treba grijati zaposlenike. Treba stalno raditi na tome da svaki zaposlenik osjeća važnost vlastite uloge, ma kako mala bila, u ostvarenju svrhe poduzeća. Ljude trebaju hvaliti za postignute uspjehe i njihov doprinos stavljati u kontekst ostvarenja ciljeva poduzeća. Također, treba im stalno govoriti o općenitim uspjesima poduzeća na tržištu, kako bi dobili osjećaj zajedničkog postignuća. Naravno, treba otvoreno razgovarati i o problemima i aktivno ih uključivati u njihovo rješavanje. Na taj način im se pokazuje da poduzeće ima povjerenje u njihove sposobnosti. Ili, kako kaže znameniti pisac „Malog princa“ Antoine de Saint-Exupery:  „Ako želite graditi brod, ne pozivajte ljude da skupljaju drva, nemojte im naređivati i raspoređivati ih na posao. Umjesto toga, naučite ih da čeznu za dalekim, beskrajnim morem.“

Dakle, za motivaciju su najvažnije tri stvari:

  • da voditelji svih razina jasno znaju što poduzeće želi postići,
  • da se osjećaju osobno uključeni u ostvarenje tih ciljeva
  • te da u to stalno aktivno uključuju svoje zaposlenike.

Drugim riječima, ako menadžment nema jasnu viziju. Viziju dalekog, beskrajnog mora i ako ne čezne za njim, teško da će za njim čeznuti njihovi podređeni. Nije lako, ali se trud isplati. Štoviše, to je jedini trud koji se isplati kada je u pitanju buđenje stvarne motivacije zaposlenika.

Da budete što uspješniji u motiviranju ljudi, u ime Ramiro tima, od srca vam želi

Tanja

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.