3 faktora uspješnog javnog nastupa

Ramiro Ramiro

U radu i vođenju organizacije često dolazimo u situacije kada moramo svoje ideje, vizije i zamisli iznijeti drugim ljudima. 

Bilo to pred manjim brojem ljudi, cijelim odjelom ili čak cijelim poduzećem, javni nastup je sastavni dio rada. Bez njega naše ideje neće doprijeti do drugih i donijeti napredak u radu. Stoga je veoma bitno da znamo kako pristupati javnom nastupu i koje prezentacijske vještine moramo imati kako bi on bio što uspješniji.

Iako svi ponekad moramo javno nastupati svejedno pred svaki novi nastup možemo osjećati laganu neugodu i strah. Trema i nervoza pred javni nastup su gotovo uvijek barem u maloj količini prisutne i dobro je da jesu jer to znači da nam je bitno to što izlažemo. No, ne smijemo dopustiti da trema potpuno preuzme i omete naše funkcioniranje. Kako bismo što bolje iznijeli javni govor i kako bi naše prezentacijske vještine došle do izražaja važna je dobra priprema. Javni nastup bez obzira na prezentacijske vještine mnogima nije lako pripremiti jer ne znaju kako se pripremiti da bi uistinu postigli željene ciljeve. Što je ustvari važno da bi napravili uspješnu prezentaciju i doprli do srca publike?

Priprema kao ključ dobrog javnog nastupa

Kako bismo u javnom nastupu izgledali samouvjereno i kako bi nas naši slušatelji shvatili ozbiljno važno je dobro se pripremiti. Dobra priprema ne mora biti komplicirana, bitno je samo da dobro organiziramo svaki dio javnog nastupa. Prvenstveno moramo dobro razumjeti ono o čemu govorimo. Ako tema o kojoj pričamo nije ni nama u potpunosti jasna ili su nam samo neki dijelovi nejasni ni ljudi kojima trebamo prenijeti ideju ju neće razumjeti. Kako bismo mogli što jasnije iznijeti ono o čemu govorimo, moramo biti sigurni da mi sami razumijemo sve u vezi te teme. Ako je to ideja o napretku posla, moramo dobro razumjeti zašto prethodne ideje nisu bile uspješne, što točno treba promijeniti i dobro razraditi sve korake promjene i tek onda iznijeti suradnicima. Ako znamo o čemu pričamo imat ćemo više samopouzdanja i naše će prezentacijske vještine biti bolje i to će se itekako vidjeti i prenijeti na slušatelje.

Ako javni nastup uključuje prezentaciju u računalnom obliku ili na plakatu moramo dobro pripremiti i taj dio. Ono što prikazujemo vizualno mora pratiti ono što govorimo. To će omogućiti slušateljima da bolje razumiju i detaljnije uvide našu temu. Na primjer ako iznosimo podatke o poslovanju dobro ih je prikazati na grafu, slici ili na drugi sličan način. Ako prezentiramo samo riječi i brojeve slušatelji će brzo izgubiti koncentraciju, stoga trebamo koristiti vizualna pomagala da se pažnja održi na željenoj temi. Osim što prezentacija može olakšati razumijevanje drugima, može i nama olakšati tako da se podsjetimo ako zaboravimo neke detalje. Kako ne bismo učili na pamet ono što planiramo reći, možemo u prezentacijskim materijalima napisati natuknice i tako se prisjetiti što trebamo reći. Tako možemo i ako nismo sigurni u naše prezentacijske vještine dati dojam dobre pripremljenosti i sigurnosti u ono što govorimo. To će ujedno biti i podsjetnik slušateljima i veća je vjerojatnost da zapamte ono što čuju i pročitaju, u odnosu na ono što bi samo čuli kroz naš govor.

Vježbom do savršenstva

Prezentacijske vještine nisu nešto što imamo ili nemamo, već se one mogu i uvježbavati. Prvenstveno, nakon dobre pripreme u vidu podataka i materijala, moramo uvježbati što ćemo točno reći. To ne znači naučiti napamet cijelo izlaganje nego organizirati što kada govorimo, kada ćemo napraviti pauzu ili dopustiti pitanja slušatelja. Dobro je i više puta proći kroz planirani tijek izlaganja prije samog javnog nastupa, kako bismo uočili moguće greške i kako bi kada trebamo javno izložiti, to teklo lagano i opušteno. Moramo dobro uvježbati što govorimo i to znati prenijeti što jasnije i svojim riječima kako bi slušatelji razumjeli što smo mislili.

Kao što je potrebno dobro uvježbati govor, uvježbati moramo i neverbalne aspekte bez koji prezentacijske vještine nisu potpune. Na slušatelje ne utječe samo ono što kažemo već i kako kažemo. Kojim tonom ćemo iznijeti svoje ideje utječe na to kako će ih drugi prihvatiti. Ako namećemo ideje manje su šanse da će biti prihvaćene nego ako ih dobro razradimo i prezentiramo drugima na procjenu. Također moramo vježbati brzinu govora i zastoje. Ako govorimo prebrzo, govor može biti nejasan ili slušateljima može promaknuti dio ideje. S druge strane ako govorimo presporo slušateljima može biti dosadno, stoga moramo pronaći primjerenu brzinu govora i povremeno zastati ako vidimo da nas slušatelji ne mogu pratiti. Također, moramo kontrolirati naše izraze lica ako se s nečim ne slažemo ili ako nešto želimo naglasiti kao i govor tijela koji bi trebao biti otvoren i ukazivati na naše zanimanje za temu.

Naše zanimanje potiče zanimanje kod drugih

Kako biste stvarno potaknuli svoju publiku na razmišljanje i akciju, prvo zagrijte sebe i svoje srce za ono što govorite i kome govorite. Možete fantastično naučiti kako upravljati svojom neverbalnom komunikacijom ili napraviti najzanimljivije slajdove, no ono što će doprijeti do vaše publike su vaše emocije – vaša strast i iskrena poruka „stalo mi je do vas i svim svojim srcem vam želim prenijeti ovu poruku“.

Zato je važno da prezentiramo nešto u  što mi stvarno vjerujemo i što nas istinski zanima. Ako iznosimo ideju u koju ni sami ne vjerujemo da je ostvariva nećemo moći stvoriti vjeru kod slušatelja. S druge strane, naš entuzijazam oko nečega lako će se prenijeti na druge. Ako oni vide našu predanost, zanimanje i želju da im prenesemo našu ideju, bit će više motivirani tu ideju razmotriti i prihvatiti. Tako ćemo temu učiniti zanimljivijom i slušatelji će pomisliti da sigurno ima potrebe da pažljivo slušaju što izlažemo ako je nama to toliko bitno i uzbudljivo.  Zato moramo za temu javnog nastupa odabrati nešto što nas same zanima ili ako nam je dodijeljena tema koja nam se čini dosadnom, nastojati ju učiniti što zanimljivijom. Iskrenim zanimanjem za temu, naše će prezentacijske vještine bolje doći do izražaja.

Uz ono što prezentiramo važno je i kome

Dok pripremate prezentaciju, stalno promišljajte s kakvim stavovima, brigama, pitanjima i emocijama će vas slušati vaša publika. Zašto je za njih važna tema koju im želite prenijeti? Što će oni dobiti slušajući vas? Kako se njihov život i rad mogu obogatiti, ako poslušaju ono što imate podijeliti s njima? I govorite o tome. Možemo imati najbolje prezentacijske vještine, ali ako ih ne prilagodimo publici one neće doći do izražaja. Publika je ono što čini javni nastup javnim, stoga je važno nastup prilagoditi upravo njoj. Prvenstveno je li publici kojoj iznosimo temu ta tema zapravo važna i zašto im je važna. Kakve će doprinose njihovom radu imati tema koju prezentiramo. Primjerice ako prezentiramo novu ideju vezanu uz učinkovitu suradnju s kolegama, potrebnije ju je prezentirati u odjelima u kojima smo primijetili da je suradnja slabija. Njima će prezentacija biti korisnija nego onima koji već dobro i uspješno surađuju.

Također moramo uzeti u obzir karakteristike ljudi kojima prezentiramo određene teme. Na primjer, dob ili zanimanje slušatelja. Kao što ne možemo na isti način učiti učenike u osnovnoj školi i studente na fakultetu, ne možemo ni ideje iznositi svim zaposlenicima na isti način. Mlađi će zaposlenici možda preferirati digitalne oblike prezentacije s puno vizualnih prikaza, dok će stariji preferirati iznošenje činjenica na formalniji način. Također moramo prilagoditi jezik kojim komuniciramo. Kada prezentiramo mlađim zaposlenicima dobro je koristiti izraze koje oni koriste, naravno ako znamo što znače, kako bi oni bolje razumjeli ideje. Time ćemo im privući pažnju i motivirati ih da se uključe svojim idejama ili komentarima. Možemo slušatelje poticati i da postavljaju pitanja ako im nešto nije jasno, tijekom ili nakon prezentacije.

Trema nam ne mora biti neprijatelj

Kao što je spomenuto na početku, trema je najčešći problem s kojim se susreću ljudi prije ili tijekom javnog nastupa. No, ona uopće ne mora biti toliki problem. Trema je znak da nam je bitno kako će prezentacija proći i kako će ljudi reagirati. Kako bismo izbjegli tremu i nervozu prije javnog nastupa potrebno je slijediti sve ranije navedeno. Dakle dobro se pripremiti, uvježbati govor i prilagoditi se publici. Ako i nakon detaljne pripreme osjećamo nervozu možemo prije izlaganja pred nepoznatim ljudima i pred velikim brojem ljudi prezentirati temu prijateljima ili nekome s kim se osjećamo ugodno. Oni nam mogu dati savjete kako poboljšati izlaganje ili što ispraviti ako vide da nešto nije dobro. Uvijek je dobro tražiti iskreno mišljenje bliskih ljudi i sve kritike i prijedloge prihvatiti kao konstruktivne. Tako ćemo samo moći poboljšati naše prezentacijske vještine. Na primjer oni nam mogu reći ako pričamo nejasno ili pre brzo ili ako su neki dijelovi izlaganja nejasni što nam može samo koristiti za stvarni javni nastup.

No iako uvježbamo sve što planiramo reći i dobro se pripremimo i prihvatimo prijedloge za poboljšanje, ne možemo  sa sigurnošću reći da se trema neće pojaviti. No ne smijemo ju gledati kao neprijatelja jer svi ljudi bez obzira koliko iskusni u javnom nastupu i koliko su njihove prezentacijske vještine razvijene, osjećaju barem malu tremu.  Kao i prezentacijske vještine, suočavanje sa stresom i tremom se može uvježbati i razviti kako bi ona, i kada postoji, što manje utjecala na kvalitetu izlaganja.

Najvažnije, ne zaboravite uživati

Kako bi vaš javni nastup bio što uspješniji slijedite navedene preporuke, no nemojte staviti previše pritiska na sebe da sve mora biti savršeno. Preporuke jesu tu da nam daju smjernice kako pristupiti javnom govoru, no ne smijemo se ograničiti samo na njihovo ispunjavanje. Ako smo odabrali prezentirati neku temu znači da nam je zanimljiva i da svoj entuzijazam želimo prenijeti na druge te tako trebamo i pristupiti javnom nastupu. Dakle ključna stavka javnog nastupa je dobra priprema koja se ostvaruje kroz predanost temi i prilagodba publici. Što je onda treća odrednica dobrog javnog nastupa?

Treća odrednica je uživanje. Ne smijemo zaboraviti uživati u svome radu i iznošenju ideja koje su nama osobno važne. Iskoristite priliku koja vam se nudi da svoje viđenje podijelite drugima i da možda kod njih potaknete jednako zanimanje za ono o čemu govorite. Ako vi uživate u iznošenju svojih zamisli i publika će uživati u njihovom slušanju, a to je upravo i najbitnije za uspješan javni nastup.  Uživanjem u nastupu će i vaše prezentacijske vještine doći do izražaja jer si ne stvarate pritisak već govorite iz srca. Uzmite dovoljno vremena za pripremu, vizualizirajte uspješnu prezentaciju, vježbajte pred prijateljima… Jednom kada dođete pred publiku, otpustite sva očekivanja i budite prisutni, ovdje i sada. Uživajte u prilici da podijelite svoja razmišljanja, iskustva i znanja s drugima. Teško ćete impresionirati sve. No, ako dotaknete barem jedno srce, promijenili ste već cijeli svijet.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.