3 tajne uspješne (samo)prezentacije

Tanja Pureta

Bilo da prezentirate postignute rezultate zaposlenicima i Upravi, prenosite informacije kolegama ili vodite sastanak s klijentom, često unatoč velikom trudu ne uspjevate ostvariti željeni utjecaj i potaknuti sugovornika na akciju. Saznajte 3 ključne tajne uspješnog (samo)prezentiranja koje će Vam u tome pomoći.

No za početak, znate li što je zajedničko uspješnom (samo)prezentiranju i pravljenju izvrsne kave? Pročitajte u nastavku.

Zamislite da ste na jednom poslovnom putovanju po prvi put pili kavu i oduševili se njenim okusom i mirisom. Odmah ste odlučili kupiti čarobna zrnca kako biste ovaj aromatični napitak mogli napraviti bilo kad vam zatreba razbuđivanje ili pauza od posla. Po povratku u ured jedva ste dočekali staviti kavu u vodu, ali kad ste ju probali – to nije bilo to.

Tada ste odlučili prikupiti informacije o tome kako napraviti kavu najsličniju onoj koja vas je jednom „oborila s nogu“. Pritom ste naišli na brojne savjete što je sve važno za pripremu dobre kave, počevši od optimalnih omjera vode, kave i šećera, pa do odabira prave vrste kave, provjere njenog podrijetla, vođenje brige o kakvoći vode i sl. Sve ste to primijenili, ali željeni rezultat je nekako stalno izostajao, sve dok niste shvatili da vam je cijelo vrijeme promicala banalna, ali ključna činjenica da vodu treba – zagrijati na optimalnu temperaturu. Upravo to postizanje prave temperature omogućuje kavi da oslobodi svoje zamamne arome i osvoji nas svojim okusom.

Tajna je u optimalnoj temperaturi

Ova tajna postizanja optimalne temperature jednako vrijedi i za ostvarenje uspješne (samo)prezentacije, svetog grala za kojim tragaju menadžeri i zaposlenici koji su ikad trebali stati pred druge i uvjerljivo im prenijeti neku ideju. To znači da će Vaše odlične činjenice i vrhunski dizajn Vaše prezentacije publika primijetiti te s užitkom ispijati jedino ukoliko ih „servirate“ na optimalnoj temperaturi. Da biste to postigli, trebate jednaku pažnju posvetiti zagrijavanju triju važnih komponenti Vaše prezentacije.

1. Zagrijte se za temu koju prezentirate

Jedna od najvećih zabluda koju kao prezentator možete imati je da mislite da bi tema sama po sebi trebala izazvati interes publike, a da je Vaša uloga da ju prezentirate emotivno neutralno, odnosno objektivno i nepristrano, tako da publika može sama formirati svoje stavove o njoj.  Naročito u poslovnom kontekstu, to Vas može navesti da svu svoju pažnju posvetite traženju činjenica kojima bi potkrijepili temu, jer ukoliko ih pronađete dovoljno, dobit ćete osjećaj da ste se „dobro pripremili“ te pokazati svoju stručnost. Međutim, ovakav pristup nužno dovodi do razočarenja, jer većinu tih činjenica publika neće ni slušati s interesom, a kamoli doživjeti na pravi način. To Vas može dovesti u iskušenje da publiku proglasite nezainteresiranom, neukom i sl. te da sljedećoj prezentaciji pristupite s manje interesa, jer „se trud ne isplati“. Druga mogućnost je da dobijete poriv za prikupljanjem još većeg broja činjenica, kako bi „osigurali“ da publika ovaj put dobro „doživi“ temu.

Trud se uvijek isplati, samo treba znati oko čega se stvarno treba potruditi kako bi polučili željeni uspjeh. U ovom slučaju to se odnosi na trud da temi dodate emociju koju imate prema njoj, jer ju bez nje publika neće moći doživjeti. Neuropsihologijska istraživanja nedvojbeno ukazuju da ne postoji „racionalni“ transfer informacija – one mogu biti prenesene sugovorniku jedino ako im Vi sami vidite svrhu i smisao, te ako Vam je osobno stalo da ih i sugovornik doživi na isti način. Zamislite da ravnodušno prezentirate kolegama rezultate dosadašnjeg uspjeha projekta čime ih želite motivirati da ulože dodatan trud da rezultati budu još bolji. Ako se emocionalno ogradite od teme, jednaki efekt ćete prenijeti i na Vašu publiku.

Zato prije nego krenete prenositi neku važnu poruku, najprije duboko osvijestite njenu važnost te osjetite kako se sve više zagrijavate prema njoj. Osjetite žar koji Vas pokreće da njome uistinu želite potaknuti promjenu i izazvati reakciju. Tek kad ste sigurni da je temperatura poruke dovoljno velika da njome možete s lakoćom „zapaliti“ Vaše sugovornike za temu, bit ćete uistinu spremni za njeno prenošenje te korak bliže ostvarivanju utjecaja.

2. Zagrijte se za publiku kojoj prezentirate

Osim što trebate biti jako zagrijani za temu, jednako tako trebate biti zagrijani i za svoje sugovornike ili publiku. To znači da ih trebate gledati kao osobe do kojih vam je jako stalo da dobiju korist od vaše prezentacije i za koje vjerujete da će Vašu temu znati prepoznati i prihvatiti. Neuropsihologijska istraživanja opet jasno ukazuju da su sugovornici zainteresiraniji za ono što im govorite ako osjete da ste Vi istinski zainteresirani za njih i njihovu dobrobit. Unatoč tome što ćete na sastanku sa žarom opisati odlične karakteristike svoje usluge, mala je vjerojatnost da će je korisnik prihvatiti ako ne vidi da Vam je uistinu stalo razumijeti ga te prezentirati mu upravo ono što je njemu potrebno.

Stoga se prije izlaska pred svoju publiku prisjetite svega što kod nje cijenite, zbog čega ju doživljavate važnom i zašto želite da prihvate Vaše informacije. Razmišljajte o tome sve dok ne osjetite da ste stvarno preplavljeni pozitivnim emocijama prema njoj, jer će vam to omogućiti da Vas trenutačno prepozna kao nekoga koga vrijedi slušati i čuti.

3. Zagrijte se za sebe kao prezentatora

Kao što trebate imati visoku razinu zagrijanosti prema temi i publici, jednako je važno da budete jako zagrijani i za sebe kao prezentatora. Važno je da se osjećate kao osoba koja uistinu ima važne informacije te koja je dovoljno stručna da ih prenese na samopouzdan način. Prezentacija je snažan alat kojom imate moć potaknuti promjenu u organizaciji, utjecati na donošenje odluka te postizati svoje ciljeve. Kako bi to ostvarili trebate se doživljavati kao važan subjekt, koji ima i pravo i dužnost svoju publiku informirati o nečemu relevantnome, a ne kao objekt čija je svrha prikupljanje i prenošenje činjenica i mišljenja drugih, bez vlastitog stava. Imajte na umu da ste čovjek i stručnjak, s jasnim kompasom i stavom, a ne „švedski stol“ s informacijama koje svatko bira i konzumira prema svojim željama i interesima. Ukoliko publika prepozna da Vi sebe volite i cijenite kao prezentatora, i oni će Vas jednako voljeti i cijeniti. S druge strane, ukoliko odlučite biti samo „švedski stol“, to Vas neće „spasiti“ od kritika i nezadovoljstva, već upravo obrnuto.

Ljudi slušaju i cijene ljude s kičmom, bez obzira slažu li se s njima ili ne. Stoga prije izlaska pred sugovornika ili publiku svakako osjetite svoju kičmu, sjetite se svega što Vas već čini osobom vrijednom slušanja te se počnite osjećati odlično u koži prezentatora. Što veći osjećaj iskrene zagrijanosti prema sebi kao stručnjaku i prezentatoru osjetite, to ćete brže uvjeriti publiku da je stvarno važno da Vas pozorno sluša, jer se na Vama vidi ne samo da znate, već i da živite ono o čemu govorite.

Vaša prezentacija – pokretač željenih rezultata

Važno je znati da su sve ove tri tajne uspješne prezentacije bitne za ostvarivanje iznimnih ciljeva. Kao što ni kavu ne možete skuhati u mlakoj vodi, tako ne možete prenijeti ni informaciju ukoliko ste hladni ili mlaki prema temi, publici ili sebi kao prezentatoru. Stoga u svoje pripreme za prezentaciju od sada obavezno uvrstite postizanje optimalne temperature, kao ključne komponente uspjeha. Bez nje i najbolji sastojci postaju potpuno bezvrijedni, dok s njom dolaze do punog izražaja, što znači da Vaša prezentacija postaje doživljaj koji se s punom pažnjom upija, uistinu pamti i pokreće na akciju. 

Uživajte u sebi, svojoj temi i publici, te ostvarujte izvrsne rezultate što Vam u ime Ramiro tima od srca želi 

Tanja

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.