Blog post znanje

Nove generacije su prezahtjevne – istina ili mit?

Tihana Cuzek

Rijetki su HR stručnjaci koji se u svom poduzeću ne susreću s pitanjem međugeneracijskih razlika pri čemu su česti brojni stereotipi koji se uz njih vežu. Jedan od najčešćih je onaj da nove generacije nisu dovoljno angažirane – traže previše, a premalo daju. 

Istražili smo je li to istina i što to mlađe generacije čini manje ili više angažiranima.

Angažiranost kao put do uspjeha

Sve češće slušamo o važnosti angažiranosti zaposlenika - pozitivnom i ispunjavajućem radnom stanju koje karakterizira energičnost, posvećenost i zadubljenost u radne zadatke. Kratkoročno gledano, riječ je o vrlo ugodnom stanju koje nas čini produktivnima. Dugoročno, angažiranost ima još važniji značaj jer direktno utječe na psihofizičko zdravlje pojedinca, jačajući njegovo samopouzdanje te smanjujući, čak i eliminirajući, negativne učinke stresa. 

Osim dobrobiti pojedinca, angažiranost zaposlenika pridonosi i uspješnosti organizacija – takvi zaposlenici preuzimaju inicijativu i traže nove izazove. Međutim, prema dosad provedenim istraživanjima, hrvatski zaposlenici rijetko doživljavaju takvo stanje, dok praksa pokazuje da se nedostatak zainteresiranosti posebno zamjera mlađim generacijama.

„Ovi današnji mladi…“

Sigurno ste barem jednom čuli ili izrekli frazu „ovi današnji mladi ništa ne slušaju“. S druge strane, jednako često se može čuti i „stariji su staromodni i opiru se promjenama“. Naime, današnji svijet karakterizira nikad veća raznolikost u interesima i vrijednostima različitih dobnih skupina, što nerijetko dovodi do nerazumijevanja i neslaganja između nadolazećih i trenutačnih generacija. Pripadnicima novih generacija se predbacuje da puno traže, a da su malo spremni dati – postavljaju previše pitanja, očekuju brze odgovore i potvrde svojih ponašanja, a istovremeno ne poštuju autoritet iskusnijih članova tima. Također se može čuti kako nisu lojalni organizaciji i prečesto mijenjaju poslove.

Zbog toga, goruće pitanje koje se javlja među poslodavcima je kako pomiriti različite generacije te kako angažirati (mlađe) zaposlenike. Upravo zato smo odlučili detaljnije istražiti tu problematiku i vidjeti kakvo je stanje u hrvatskim organizacijama.

Što nove generacije žele?

Psihologija nas uči da se gotova sva neželjena ponašanja koja se mlađima zamjeraju mogu promotriti iz sasvim drugačije perspektive, što nam omogućuje da ih vidimo kao mogućnosti za razvoj poticajne radne okoline. Konkretno, istraživanja pokazuju da postoje određene specifičnosti koje mlađe generacije traže i potiču u kulturi neke organizacije:

  1. Novim generacijama je važno da ostvare rezultat, a ne da se drže pravila!
     
    Mladima je važno ostvariti cilj i smatraju da je manje bitno kako će doći do tog cilja. Zato žele raditi u organizaciji koja će im dozvoliti slobodu da izaberu svoj put do željenih rezultata. 
       
  2. Nove generacije žele raditi na zanimljivim, interdisciplinarnim projektima!   
     
    Danas je sve manje usko specijaliziranih poslova. Mladi imaju sve više prilika raditi na različitim projektima na kojima mogu koristiti i razvijati široki spektar vještina. Zato žele raditi u organizaciji koja podržava njihove (interdisciplinarne) interese te im daje prostora za implementaciju novih ideja.
  3. Nove generacije žele raditi u organizacijama koje fleksibilno odgovaraju na zahtjeve tržišta!
     
    Razvoj novih znanja i tehnologija nudi široke mogućnosti za organizacije da svojim korisnicima omoguće sve bolju uslugu. Pripadnici novih generacija žele raditi u organizacijama koje to prepoznaju! Važno im je da timovi razmjenjuju znanja i ideje te zajednički dolaze do novih i inovativnih rješenja. 
  4. Nove generacije traže smisao u onom što rade i žele biti dio društveno odgovornih organizacija!
     
    Nove generacije smatraju da se lojalnost trenutačnoj organizaciji ne podrazumijeva sama po sebi. Vjeruju da organizacija treba zaslužiti njihovu lojalnost time što ne brine samo o profitu, već i o zaposlenicima, prirodi te o široj zajednici u kojoj djeluje. 
     
  5. Nove generacije žele biti dio organizacije koja poštuje i sluša!
     
    U digitalnom svijetu nije važno tko si, već kakav si i čime doprinosiš. Zato nove generacije žele raditi u organizacijama u kojima se doprinos i kompetentnost poštuju, bez obzira na godine (iskustva) ili poziciju. 

U našem istraživanju je sudjelovalo 292 zaposlenika, a rezultati su u potpunosti potvrdili ove pretpostavke. Upravo ovih 5 karakteristika bilo je direktno povezano s time koliko su zaposlenici mlađih generacija bili angažirani. Veličina organizacije, industrija u kojoj netko radi, pa čak i pozicija te zadovoljstvo plaćom pokazali su se kao nevažni ili značajno manje važni faktori. Istovremeno, najviše nas je oduševilo nešto što smo i intuitivno osjećali – sve što se pokazalo važnim novim generacijama, jednako je važno svim zaposlenicima. Drugim riječima, zaposlenici koji rade u organizacijama koje su svojom kulturom prilagođene suvremenom svijetu su angažiraniji, bez obzira na njihovu dob!

Otkud onda nerazumijevanje?

Kako to da su nam svima iste stvari važne, a ipak ih češće pripisujemo novim generacijama? Zašto se novim generacijama često spočitava da previše traže? Zašto imamo dojam da smo ponekad toliko različiti, iako te razlike nestaju kad malo zagrebemo ispod površine? Razlog  leži u tome da su nove generacije glasnije. Manje se ustručavaju tražiti promjene za koje smatraju da su ispravne i spremno će se boriti za njih. Zato zahtjeve novih generacija treba gledati kao priliku, a ne kao prijetnju, jer nas osvještavaju da može i treba biti bolje. Drugim riječima, generacije se međusobno trebaju početi slušati i uvažavati te se fokusirati na što ih spaja, a ne na ono što ih stereotipno razdvaja. Ukoliko se usmjerimo na to, vidjet ćemo da nam je puno više toga zajedničko, a međusobne razlike moći ćemo iskoristiti kao izvor ideja koji će nam omogućiti da uživamo u kreiranju izvrsne okoline, kako za korisnike, tako i za nas same. Uživajte u pronalaženju sličnosti i međusobnom učenju!

U ime Ramiro tima,

ponosni predstavnik novih generacija,

Tihana

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.