Blog post menadžment

Holistički menadžment za spas poduzeća i društva u cjelini

Igor Pureta
Holističko upravljanje resursima poduzeća i njegove okoline

Holistički menadžment je okvir za odluke i planiranje procesa koji eaju ekološki, ekonomski i društveno prihvatljivo upravljanje resursima.

Posljednjih nekoliko godina sve se češće spominje holistički menadžment kao pristup upravljanju i vođenju poduzeća. Stoga je važno pojasniti o čemu se zapravo radi kako ne bismo gajili lažne nade! Kako nam sama definicija kazuje, holistički menadžment je okvir za donošenje odluka i skup alata za planiranje procesa. Oni kao rezultat daju ekološki obnovljivo, ekonomski održivo i društveno prihvatljivo upravljanje resursima. Razvijenje prije nekoliko desetljeća u Savory Institutu u Sjedinjenim Američkim Državama, a svjetski je postao poznat 2013., nakon nastupa osnivača instituta Allana Savoryja na TEDtalk događaju. Prvenstveno je osmišljen za primjenu u poljoprivredne svrhe. Omogućuje svim uključenima u proizvodnju hrane da razumiju odnose između velikih krda preživača i njihovih staništa. Holistički menadžment osmišljava načine na koji se ti odnosi mogu primijeniti kod uzgoja stoke i održanja ravnoteže u prirodi.No, to porijeklo ga ne ograničava, pa se može primjenjivati u bilo kojem kontekstu. Odnosno u malim, srednjim i velikim poduzećima koja se ne bave poljoprivredom.

Ovaj koncept reakcija je na problem zastarjelog pristupa stvaranju vrijednosti u poduzećima unatrag nekoliko desetljeća. Poduzeća su, generalno govoreći, uskogrudna i usmjerena na kratkotrajne financijske rezultate. Pri tom zanemaruju potrebe kupaca i ignoriraju utjecaje koje njihovi postupci imaju na dugoročni uspjeh poduzeća i na dugoročni utjecaj na okoliš i društvenu zajednicu. Zbog takvog pristupa se iscrpljuju vitalno značajni prirodni resursi, te zanemaruje održivost samih poduzeća, ekonomski problemi zajednica u kojima ona proizvode i prodaju svoje proizvode te društveni napredak koji je nužan za dugoročni uspjeh svih dionika.

Holističkimenadžment kao reakcija na postojeće stanje

Takav pogledna svijet, povezanost poduzeća, okoline i ljudi prati linearno i mehanički. Nasuprot tome u prirodi i među ljudima je sve povezano mnogostrukim, isprepletenim i istovremenim vezama. Stoga holistički okvir zahtijeva od onih koji ga primjenjuju da sagledavaju i donose odluke na razini sustava i cjelina. Sve što radimo ima utjecaja na dio okoline i sustava čiji smo dio. Kažemo da se djelovanje u jednom dijelu sustava kaskadno prenosi na ostale dijelove sustava. Zato moramo uzeti u obzir društvene, ekološke i ekonomske aspekte naših odluka, jer djelovanje koje proizlazi iz njih utječe na sve aspekte naših života. Poduzeća bi iinače trebala preuzeti vodeću ulogu u povezivanju vlastitog poslovanja i društva. Ipak, većina njih tek nazire načine kako da u tome i uspije.

Jedan od takvih pokušaja je idruštveno odgovorno poslovanje. Za njega mnogi vjeruju da može riješiti nagomilane probleme zajednice u kojoj živei rade. Društveno odgovorno poslovanje je poslovni model po kojem poduzeće nastoji biti odgovorno prema sebi, svojim dionicima i javnosti. Ova odgovornost se pojavljuje tek nakon što je zadovoljena odgovornost prema dioničarima. Prakticirajući društveno odgovorno poslovanje poduzeća mogu biti svjesna utjecaja koji imaju na sve aspekte društva, uključujući ekonomske, socijalne i ekološke. Kako će im pristupiti i na koji način će u normalnom tijeku poslovanja djelovati kako bi poboljšala društvo i okoliš, ovisi od poduzeća do poduzeća.

Najčešći oblici društveno odgovornog poslovanja

Holistički menadžment ima različite oblike

Ona to najčešće čine kroz programe društveno odgovornog poslovanja. Ona uključuju zbrinjavanje otpada, smanjenu potrošnje papira, promoviranje zdrave prehrane ili bavljenje tjelesnim aktivnostima. Poneka poduzeća djeluju filantropski ili potiču radnike na volonterske aktivnosti. Aktivnosti društveno odgovornog poslovanja mogu pomoći u stvaranju jače veze između zaposlenika i poduzeća. Njima se povećava moral i zadovoljstvo radnika. Radnici imaju osjećaj da se njihovo poduzeće brine za zajednicu, odnosno da su i oni i njihovo poduzeće povezani sa svijetom koji ih okružuje. Takvim pristupom zajednica ima koristi od poduzeća, ali i poduzeća mogu imati koristi od zajednice, jer takvim aktivnostima istodobno ističu vlastite robne marke. Za takve aktivnosti potrebno je puno sredstava pa im poduzeća pristupaju kad dosegnu točku razvoja u kojoj mogu početi doprinositi društvu. Stogaje društveno odgovorno poslovanje prvenstveno strategija velikih poduzeća.

Nažalost, to ne dovodi sva ta važna društvena pitanja u samu srž interesa poduzeća. Ona ostaju na marginama i, ponavljam, tek nakon što su zadovoljene potrebe dioničara. To je i najvažnija razlika između holističkog menadžmenta i društveno odgovornog poslovanja.

Svaka organizacija bi neprestano trebala biti spremna na promjene i primjenjivati ih. Promjene u poduzeću treba provoditi neovisno radi li se o promjenama uzrokovanima životnim fazama poduzeća, životnim fazama proizvoda, promjenama strategije poduzeća, uvođenjem novog poslovnog modela kao što je holistički menadžment ili pak promjenama uokolini u kojoj poduzeće posluje. Razloga zbog kojih to poduzeća ne rade jemnogo, pa menadžment zadržavau običajeno ponašanje čak i kad poduzeću prijeti propast.

Ako je menadžment nesposoban promjena poslovnog modela je besmislena

Poznati su mnogi svjetski primjeri koji nas na to upozoravaju. Kodak je, na primjer, izmislio digitalni fotoaparat, ali je smatrao da neće biti u primjeni, pa ga nije počeo proizvoditi. Kao što znamo, digitalna fotografija je zavladala svijetom, a Kodak i danas žali za propuštenom prilikom. Zanemarivanje potreba za promjenom povezano je isključivo s odlukama menadžmenta. Menadžment je taj koje usmjerava poduzeće u smjeru za koji smatra da poduzeću odgovara.

Tako se krug zatvara i dolazimo do menadžmenta poduzeća, odnosno načina na koji oni zamišljaju razvoj poduzeća, kao i sposobnosti koje ima kako bi vodilo poduzeće. Ako je menadžment poduzeća nesposoban poticatik omunikaciju, otvorenost povratnih informacija, kreativnosti ili inovativnost radnika, transparentnost poslovanja, odnosno ako nema autoritet spram radnika ili odluka koje donosi, onda je nesposobno raditi u bilo kojem organizacijskom sustavu, bio on društveno odgovorno poslovanje ili holistički menadžment. Izuzetno je važno da se uspostave sustavi razvoja pojedinaca koji će se moći nositi stakvim zahtjevima, kao i sustavi povratnih informacija, koji će prepoznavati pojedince koji to nisu u mogućnosti, kako bi bili zamijenjeni boljima. Jeste li Vi ili Vaše poduzeće spremni na to?

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.