Istraživanja pokazuju da je samosvijest jedna od najvažnijih karakteristika uspješnih voditelja. Samosvjesni voditelji lakše donose odluke, grade kvalitetnije međuljudske odnose i učinkovitije komuniciraju. To dovodi do povećanog zadovoljstva zaposlenika, kao i ostvarenja većeg profita organizacije.
Koje su zamke u razvoju samosvijesti i kako ih nadići, pročitajte u nastavku.
Slavni Tennessee Williams je jednom izjavio da u životu svih nas dođe vrijeme kad se pogledamo u ogledalo. U tom trenutku naučimo iskoristiti moć samospoznaje i krenemo dalje ili se prestanemo gledati u ogledalo i ostanemo gdje jesmo.
Zamka gledanja u retrovizor
Ostvarenje skladnih odnosa u timu jedan je od najzahtjevnijih poslova s kojima se svaki voditelji susretne. Razlog tome leži u činjenici da do njih ne možete doći ako kao voditelj ne znate uspješno upravljati konfliktima u timu. Istovremeno, većina voditelja konfliktima upravlja na način da ih izbjegava. S druge strane, konflikti, ako njima mudro upravljate, pružaju mogućnost stjecanja novih uvida o sebi i kompleksnosti međuljudskih odnosa.
Kako biste osvijestili suštinu konflikta i važnost samosvijesti za njihovo uspješno razrješenje, dovoljno je da zamislite situaciju u kojoj upravljate automobilom koji juri punom brzinom. Pritom su vam u potpunosti zamagljeni svi prozori osim stražnjeg pa jedine informacije do kojih možete doći jesu one iz retrovizora. Zamislite da se u istoj situaciji nalaze i ostali vozači oko vas. Ne trebate biti prometni stručnjaci da predvidite kako u situaciji u kojoj svi jure naprijed, a uporno gledaju unazad, nesreća s teškim posljedicama postaje neizbježna.
Zamka zvana „Zašto?“
Samosvijest, ili sposobnost da jasno vidite sebe (vlastite snage i slabosti) te posljedice vašeg ponašanja na druge ljude, dokazano pridonosi uspješnom preveniraju i upravljanju konfliktima, a time i izgradnji smislenih i skladnih poslovnih odnosa. Ona vam omogućuje da tijekom vaše poslovne vožnje uspješno uočite kad su vam prozori zamagljeni te ih pravovremeno odmaglite kako biste prevenirali nanošenje štete sebi i drugima.
Organizacijska psihologinja Tasha Eurich u svom istraživanju o samosvijesti otkriva da premda 95 posto ljudi smatra da je samosvjesno, samo njih 10 posto to uistinu i jest. Razlog zbog kojeg većina smatra da su samosvjesni, premda zapravo nisu, leži u potrebi da razumijemo sebe i druge. Uslijed toga, prilikom razmišljanja o sebi i analiziranja vlastitog ponašanja (a isto vam se događa i kada pokušavate razumjeti druge) možete biti skloni postavljati pitanje „Zašto se osjećam ili ponašam na određeni način?“. Time upadate u zamku „gledanja u retrovizor“ jer vas postavljanje pitanja „Zašto?“, suprotno očekivanju, rijetko vodi prema boljoj spoznaji sebe i drugih. Štoviše, češće vas udaljava kako od vas samih tako i od drugih jer koliko god se trudili nikad nećete uspjeti dohvatiti sve nesvjesne misli, osjećaje i motive koji određuju vaše ponašanje. Uslijed toga, možete završiti navodeći vrlo logične razloge za vaše djelovanje, koji nisu nužno i točni. Također, čak i kad bi vaš mozak bio super-računalo koje može dohvatiti sve pohranjene informacije, što nije i ne može, puko razumijevanje vlastitog ponašanja nije dovoljno kako bi potaknulo njegovu promjenu u budućnosti.
Ako vas postavljanje pitanja „Zašto?“ udaljava od samospoznaje, a time i razvoja vještine samosvijesti, kako možete preuzeti odgovornost za vlastite osjećaje i ponašanje te voditi druge odmagljenih prozora?
Samosvjesni voditelji uvijek pitaju „Što?“
Istraživanja pokazuju da samosvjesni voditelji razmišljaju na sličan način – oni pitanje „Zašto?“ uspješno zamjenjuju pitanjem „Što?“ koje ih vodi uspješnom definiranju željenog ponašanja, kao i sagledavanju njegovih posljedica na ostvarenje željenih ciljeva. Konkretno, prvo pitanje koje si samosvjesni voditelji postavljaju u svim važnim situacijama je „Što točno je moj cilj?“ Kada odvojite trenutak da postavite i izgovorite naglas vlastiti cilj, automatski prestajete gledati u retrovizor i palite brisače. To vam omogućuje da se usmjerite na budućnost. Također, ovo pitanje je iznimno važno jer vam postaje kompas za uspješnu procjenu vlastitog ponašanja u sadašnjosti. Dodatno, jednom kad definirate što vam je cilj, važno je upitati se „Što trebam napraviti kako bih ostvario taj cilj?“ Ovo pitanje je važno jer njime preuzimate odgovornost za vlastito ponašanje, tj. čvrsto držite volan u svojim rukama i počinjete aktivno upravljati vlastitom poslovnom vožnjom. I naposljetku, ako želite biti samosvjesni, uložite trud i odvojite vrijeme kako bi bili sami sebi ogledalo time što ćete se zapitati „Što trenutačno radim da mi o(ne)mogućuje postizanje željenog cilja?“
Postavljajući sebi ova tri pitanja vraćate pažnju na one dijelove vašeg života kojima možete upravljati, a to su vaše sadašnje misli, osjećaji i ponašanje. Ta mala promjena omogućuje vam da prestanete biti taoci prošlosti te postanete aktivni kreatori vlastite poslovne sadašnjosti. Sadašnjosti u kojoj slobodno koristite sve vaše resurse i snage te preuzimate odgovornost, prema sebi i drugima, za nadrastanje vlastitih slabosti.
Kao ljudi svi imamo mogućnost samospoznaje, pri čemu njen razvoj nikad ne prestaje pa svaki dan iznova donosite odluku želite li i jeste li spremni učiti, kako iz vlastitih uspjeha tako i neuspjeha kao voditelja.
Da Vam snaga pitanja „Što?“ pomogne da kroz posao putujete s jasnim pogledom na sebe i okolinu jer u tome leži vaša uspješnost kao voditelja, tj. mogućnost svjesnog odabira onih ponašanja koja vam omogućuju da uistinu uživate gradeći smislene i ispunjujuće odnose u timu,
U ime Ramiro tima, želi Vam
Iva