Europski logistički sektor nalazi se na prekretnici. Tehnološke inovacije, demografske promjene i ekonomski izazovi snažno utječu na način na koji se upravlja ljudskim potencijalima u industriji koja je ključna za globalnu konkurentnost.

Prema izvješću Svjetskog ekonomskog foruma o budućnosti zapošljavanja, protekcionističke industrijske i trgovinske politike mogle bi do 2030. otvoriti čak pet milijuna novih radnih mjesta u Europi. Istovremeno, automatizacija bi mogla smanjiti udio zadataka koje obavljaju ljudi za čak 34%, što će značajno promijeniti tražene profile i kompetencije.
U tom kontekstu, Gi Group Holding objavio je izvješće 2025 Logistics Europe Workforce Report, koje identificira šest ključnih trendova koji oblikuju sadašnjost i budućnost zapošljavanja u logistici. Izvješće naglašava potrebu da Europa redefinira strategije privlačenja i zadržavanja talenata kako bi se osigurala stabilnost opskrbnih lanaca.
Prvi trend odnosi se na sve izraženiju podjelu između istočnih i zapadnih europskih tržišta. Dok istočnoeuropske zemlje i dalje ovise o radno intenzivnim modelima rada, zapadnoeuropske se zemlje suočavaju s nedostatkom operativnih i specijaliziranih stručnjaka.
Drugi izazov proizlazi iz demografske krize i rodne neravnoteže. Starenje radne snage i niska zastupljenost žena. Tako su tek 20% zaposlenih u španjolskim logističkim poduzećima žene što može dugoročno ugroziti održivost sektora. Odlazak baby boom generacije u mirovinu prijeti gubitkom ključnog operativnog znanja, dok spolna neravnoteža otežava prikupljanje stručnjaka.
Treći trend ukazuje na smanjenu dostupnost stranih radnika. Logistika je tradicionalno ovisila o imigrantskoj radnoj snazi, no pad broja stranih radnika u zemljama poput Španjolske, Njemačke, Nizozemske i Belgije dodatno otežava popunjavanje radnih mjesta u transportu.
Četvrti izazov je nedostatak stručnjaka. Sektor se suočava s ozbiljnim poteškoćama u pronalasku stručnjaka s naprednim kompetencijama, poput poznavanja ERP sustava, kibernetičke sigurnosti, upravljanja lancem opskrbe i operativnog vodstva. Situaciju dodatno komplicira konkurencija iz drugih sektora poput građevine i zelene ekonomije, koji traže iste stručnjake.
Peti trend odnosi se na to što unatoč tehnološkom napretku, logistika i dalje u velikoj mjeri ovisi o fizičkom radu. Više od 2,7 milijuna ljudi u Europi obavlja ključne fizičke zadatke prilikom organizacije transporta. Izazov je pronaći ravnotežu između ulaganja u digitalizaciju i osposobljavanja operativnih radnika, kako bi se izbjeglo smanjenje kompetencija koje bi moglo ugroziti konkurentnost.
Posljednji trend ističe potrebu za većom fleksibilnošću u radu. Logistika, tradicionalno obilježena sezonskim zahtjevima, se mora prilagoditi sve raznolikijoj i zahtjevnijoj radnoj snazi. Nepodudarnost između očekivanja zaposlenika u pogledu ravnoteže privatnog i poslovnog života, radnih uvjeta i stvarne ponude sektora smanjuje njegovu privlačnost za nove generacije.
Photo by Fira Fatul: https://www.pexels.com/photo/stylish-woman-posing-near-classic-car-in-baku-30661080/