Poštuje nas tko otvoreno govori o našim postupcima

Imate li dojam da unutar svog tima možete otvoreno reći što vas smeta i što biste voljeli da se promijeni? Ili kada otvoreno izrazite vlastito mišljenje dolazi do neslaganja i napetosti unutar tima? Većina nastoji napetu situaciju smiriti bez da se problem analizira. Kada se napetosti još više zaoštre, kritiziraju se i ponašanja od prije nekoliko godina. U ovom tekstu vam otkrivamo najčešće zablude o otvorenoj komunikaciji i njezinom utjecaju na organizacijsku klimu.

Team building je danas vrlo tražena aktivnost: unajmljuju se vanjski konzultanti kako bi pomogli timu da bolje funkcionira. Naime, prava snaga timskog rada je u međusobnoj sinergiji njegovih članova, u kojoj se pojedinačne snage pojačavaju, a slabosti zajednički ispravljaju. Pravi timski rad, u kojem je svim članovima veoma stalo da ostvare zajedničke ciljeve, donosi uistinu izvanredne rezultate. Nažalost, u praksi je postizanje ovakve sinergije rijetko. Razlozi tome leže u činjenici da stvaranje tima može uspjeti jedino ako mu se pristupi na sustavan i promišljen način. Treba biti jasno definirano koja je svrha tima, koji su mu kratkoročni i dugoročni ciljevi. Važno je znati i kako ostvarivati ciljeve, kakve članove tim treba da bi u tome uspio i po kojim pravilima treba raditi. U suprotnom, dolazi do sukoba koncepcija, što dovodi do nezadovoljstva i slabe predanosti.

Ogovaranje i letargija

Čak i kod timova koji su dobro definirani postoji jedna dimenzija koja, ako nije dobro postavljena, sigurno dovodi do lošeg rada. Radi se o dimenziji otvorenih međusobnih odnosa. Ta dimenzija ukazuje na to koliko se ljudi osjećaju slobodni da s kolegama otvoreno razgovaraju o njihovim neprikladnim ponašanjima. Tih ponašanja njihovi kolege možda nisu niti svjesni. Također, ukazuje na to koliko se ljudi osjećaju ugodno kada im kolega priopćuje takvu informaciju. Kod ispitivanja klime u timovima ovu dimenziju članovi često procjenjuju kao najslabije razvijenu. S druge strane, istodobno navode da im je atmosfera u timu ugodna. Navode i da su ljudi spremni na međusobno pomaganje te da nema otvorenih sukoba. Ako dođe do neke napete situacije, većina reagira tako da je nastoje smiriti, a da se problem naknadno ne analizira.

Promatrač u takvim timovima dobiva dojam kao da postoji neki prešutni sporazum članova tima o tome da se o problemima ne raspravlja. Probleme se gura pod tepih, kako se ne bi narušili dobri odnosi. Međutim, tako održavani dobri odnosi samo su naizgled dobri. Takvi odnosi dovode do polovičnih rezultata poslovanja, kako svakog člana tima, tako i tima u cjelini. Kolege će se međusobno žaliti na ponašanje člana tima koji nije prisutan. S druge strane, u njegovu društvu će se pretvarati da je sve u redu. Tako svi članovi tima znaju sve o problematičnim ponašanjima svakog člana tima, samo što si to izbjegavaju reći osobno. Drugim riječima, svi znaju sve o drugima, ali najmanje znaju što drugi misle o njima samima.

Prividna idila

Žive u iluziji da su oni dobri i omiljeni jer kolege s njima komentiraju druge kolege. Pri tome nisu svjesni da su i oni sami na meti ogovaranja kad su odsutni. Na taj način se dobiva trajno tinjajuće nezadovoljstvo i letargično mirenje s takvom situacijom. Vlada atmosfera stvarnog nepovjerenja, u kojoj članovi tima više rade za sebe umjesto da rade timski. Svi se smješkaju jedni drugima, ali stvarna suradnja, razmjena informacija, znanja i iskustava nedostaje.

Događa se čak da pojedini članovi ne znaju što radi kolega za susjednim stolom jer se o poslu ne govori. Za razgovor se biraju neutralne teme koje načelno nikoga ne ugrožavaju. Tako se i za rješavanje nekog konkretnog poslovnog problema kolega ne obraća za savjet kolegi, već ga nastoji riješiti sam. Ako u tome ne uspije, onda problem ostaje neriješen sve dok ne eskalira. Kada problem eskalira, eskalira i emocionalna napetost koja onemogućuje da se o problemu govori na konstruktivan način. U tim situacijama kolege su sklone jedni drugima predbaciti ponašanja čak i otprije nekoliko godina. Ponašanja koja su se nakupljala jer nisu bila razjašnjena na vrijeme.

Ispraviti pogreške

Što se može učiniti? Treba u timu razvijati svijest da nas najviše poštuje osoba koja je spremna otvoreno nam reći svoje mišljenje o našim postupcima. Neovisno o tome koliko nam je to teško čuti. Ako nitko ne govori o našim lošim postupcima, to ne znači da ih nema. To znači da oko nas nema osoba kojima je uistinu stalo do naše dobrobiti.

Klima koja podržava lažni sklad dovodi do nazadovanja cijelog tima. Ona je, zapravo, i vrlo ponižavajuća za svaku zdravu i samosvjesnu osobu. Ako se osobi da mogućnost uvida u njene pogreške, one se lako mogu ispraviti. Danas se zna da se, bez obzira na crte ličnosti, svako poželjno ponašanje može naučiti primjenjivati s razumijevanjem. Pri tome je važno da postoji spremnost da se u to uloži određeni trud i vrijeme. Međutim, prvi korak je osvještavanje kakva osoba uistinu jest, a najdragocjeniji izvor tih informacija svakako su - članovi tima. Poticaj za razvoj otvorenih odnosa i za razumijevanje njihove važnosti spada u odgovornost dobrog menadžera.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.