Zaposlenici su motiviraniji što su informiraniji

Tanja Pureta

Na koji način prenosite važne informacije unutar Vaše organizacije? Prenosite li ih uopće? Informiranje je nužno da bi se vidjela veza između vlastitog rada i uspjeha tvrtke. U ovom tekstu vam donosimo najvažnije spoznaje o ulozi menadžera pri dijeljenju važnih informacija o organizaciji zaposlenicima.

Bila sam na predstavljanju knjige “Korporativni razgovori: vodič za provedbu učinkovite i prikladne interne komunikacije” u organizaciji Hrvatske udruge za odnose s javnošću. Knjigu je napisao Shel Holtz, konzultant s dugogodišnjim iskustvom u organizaciji strateških komunikacija. O internim su komunikacijama govorile i voditeljice komunikacija u velikim hrvatskim poduzećima, kao što su HŽ, Ericsson Nikola Tesla, VIPnet i Zagrebačka banka. Iz prezentacija se moglo vidjeti da su velike razlike u načinu komuniciranja. Djelatnici HŽ-a najviše vole čitati interni glasnik, a u ENT-u najviše informacija dobivaju preko intraneta. Nove tehnologije velikim koracima ulaze na hrvatsko tržište, ponajprije preko domaćih poduzeća u stranom vlasništvu. Mladi, educirani kadrovi, koji su dobili priliku zaposliti se u modernom hrvatskom poduzeću nove tehnologije prihvaćaju kao sastavni dio svakodnevnog rada. Nešto stariji kadrovi više se drže iskušanih načina informiranja, kao što je interni glasnik.

Sustav sa smislom

Postoje različiti načini za prenošenje informacija, kao što postoje različiti načini za primjerice putovanje. Neki biraju autocestu, a drugi više vole uživati vozeći se vijugavom cestom kroz pitoreskne krajolike. Način je manje važan: važno je zadovoljiti potrebu za putovanjem ili, da se vratimo organizacijama, za pravom informacijom. Zašto je interno komuniciranje važno? Važno je jer ljudi, zaposleni u određenoj organizaciji, žele znati kakva je to organizacija. Žele znati čime se bavi, kako stoji na tržištu, koji su joj ciljevi i planovi i kako ih ostvaruje. Zanima ih koja je uloga tima u kojem rade te što se očekuje od svakog od njih na pojedinačnoj razini. Ljudi žele biti dio sustava koji ima smisla, jer tako i sebe, odnosno svoj rad doživljavaju smislenim. To je jako važno za njihovu radnu motivaciju, pa tako i za učinak.

Menadžer kao prvi izvor informacija

U organizacijama koje imaju sustav koji se bavi internim komuniciranjem djelatnici imaju mogućnost redovito se informirati o nekim događajima u organizaciji. Informiraju se putem oglasne ploče, intraneta, glasila, elektroničke pošte ili sl. To je dobro jer pridonosi cilju interne komunikacije, odnosno pridonosi tome da se djelatnici osjećaju važno jer njihov rad ima smisla. Bez obzira na razvijenost različitih kanala komunikacije, djelatnici kao prvi izvor informacija vezanih za svoj posao doživljavaju - svog neposrednog menadžera. I tu se nerijetko događa paradoks. Menadžeri smatraju da samim time što postoji sustav internog komuniciranja su oslobođeni svoje uloge komunikatora i informatora prema djelatnicima.

S druge strane, djelatnici se osjećaju pomalo prevarenima. S jedne strane, organizacija im preko centralne službe internih komunikacija poručuje kako su važni. S druge strane, menadžer im propušta davati konkretne informacije vezane za njihovo poslovanje. Ne mogu se osjećati načelno dobro, ako se u svakodnevnom radu osjećaju loše. Informacija o tome da organizacija odlično posluje im malo znači. Zašto? Zato što ne znaju koja je u tome uloga njihovog tima, odnosno njih osobno i kako im ide ostvarivanje ciljeva. Žele dobiti povratnu informaciju kako bi znali gdje su trenutačno u odnosu na svoje ciljeve. Također, žele znati što još sve trebaju poduzeti da ih ostvare. Te informacije očekuju od svog menadžera koji i jest zadužen za organizaciju i dobro poslovanje njihovog odjela. Njegovo ignoriranje njihovog rada (kroz propuštanje davanja povratne informacije) za njih je direktna poruka da su nevažni. Takva poruka izrazito nepovoljno djeluje na motivaciju.

Obavještavaju samo o kritikama i štednji

Ljudi najčešće dolaze na novo radno mjesto na kojem im nitko konkretno ne objasni koji je opis njihovog radnog mjesta. Ne znaju koje su njihove ovlasti i odgovornosti niti što se od njih očekuje. Nitko ne posveti vrijeme da im objasni ulogu tima u organizaciji ili ulogu organizacije na tržištu. Oni dolaze svakodnevno na svoja radna mjesta gdje dobivaju zadatke koji obično nisu stavljeni u širi kontekst. Zbog toga ne vide jasnu vezu između onoga što oni rade i uspjeha tima ili organizacije.

Ponekad dobivaju zadatke analitičkog tipa koje poslije menadžer ne stigne niti pogledati, a kamoli korisno upotrijebiti u razvoju poslovanja. Svakodnevno gledaju menadžere koji su u stalnoj žurbi jer moraju ići na neke važne sastanke, što im sve daje osjećaj da su nevažni. Osjećaju kao da se pravi posao odvija negdje drugdje. O rezultatima važnih sastanaka ih rukovoditelj nikada ne obavještava. Iznimka su kritike, u smislu da se svi općenito trebaju više truditi, ili najave štednji, odnosno rezanja troškova.

Interni informator

Izrazito je važno da svaki menadžer osvijesti svoju ulogu internog informatora za svoj tim. On treba redovito informirati odjel o njegovim ciljevima i tome kako se ti ciljevi uklapaju u opće ciljeve organizacije. Također, treba jasno reći svakom članu tima što radi, po kojim standardima i koje su mu granice ovlasti i odgovornosti. Treba ljude redovito informirati o njihovom učinku i tako im dati priliku za stalni razvoj i motivirani pristup radu. Na kraju, osim što ih treba informirati, važno je i da ih pita za mišljenje. Važno je uključiti ih u sva pitanja važna kako za njih osobno, tako i za tim, odnosno općenito za unapređenje poslovanja. Iskreno i učinkovito interno komuniciranje je uvijek dvostrano.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.