Blog post znanje

Predstavite se u najboljem svjetlu

Tanja Pureta

Način na koji sami sebe doživljavamo uvelike utječe na naše odnose s drugima, na akcije koje poduzimamo te rezultate koje ostvarujemo. Negativna slika o sebi ukazuje na manjak samopouzdanja, a neutemeljeno pozitivna na lažni osjećaj samopouzdanja. U poslovnom, ali i privatnom životu, oboje nas može udaljiti od naših ciljeva, no oboje se može i promijeniti!

Moja prijateljica Nataša ima psa pudlicu, koja je manja od tostera, no to ju ne sprečava da se svaki put kad izađe u šetnju upusti u borbu sa psima nekoliko puta većima od sebe. Svima je jasno da ona ima iskrivljenu predodžbu same sebe: ona je mali pas koji sebe doživljava puno većim nego što jest.

Pojavom stalno šaljemo poruku

Mnogi od nas, kao i Natašin pas, predstavljaju se u svjetlu koje se ne podudara u potpunosti s objektivnim činjenicama. To može biti razorno za ostvarivanje naših ciljeva u poslu i svakodnevnom životu. Način na koji doživljavamo sebe uistinu utječe na naše odnose s drugim ljudima kao i na korištenje vlastitih potencijala na pravi način.

Ako, primjerice, imamo pretežno negativnu sliku o sebi povezanu bilo s našim psihološkim karakteristikama i sposobnostima (mislimo da smo nedovoljno kompetentni, snažni, inteligentni, duhoviti, organizirani i sl.) ili fizičkim osobinama (tjelesnom težinom, visinom, izgledom i sl.) govorimo o nedostatku samopouzdanja, što ljudi oko nas lako primjećuju već po samom našem govoru tijela. Upravo o dojmu koji ostavljamo ovise rezultati koje postižemo -  primjerice, menadžer koji djeluje nesigurno će teško ostvariti autoritet i poštovanje zaposlenika, kao i postići ciljeve u pregovorima s važnim klijentima.

S druge strane, ako imamo pozitivnu sliku o sebi koja nema podlogu u našim stvarnim kvalitetama (npr. mislimo da odlično rukovodimo ljudima, a stalno govorimo povišenim zapovjednim glasom i nikad ih ne pohvaljujemo), bit ćemo zaslijepljeni lažnim osjećajem samopouzdanja. U skladu s time donosit ćemo odluke, započinjati akcije ili davati izjave koje mogu dovesti u pitanje našu profesionalnost, kao i imati negativne posljedice na odnose u timu, organizacijsku klimu i poslovne rezultate.

Srećom, to je lako promijeniti!

Sve počinje analizom

Dojam koji ostavljamo ima izuzetnu moć u komunikaciji. O njemu ovisi hoćemo li otvoriti komunikacijski kanal sa sugovornikom, ostvariti suradnju i uspjeti potaknuti na akciju. Upravo zato, bilo da imamo pretjerano negativnu ili pozitivnu sliku o sebi, dobro je povremeno analizirati dojam koji ostavljamo. Vrijedne informacije o tome možemo dobiti analizirajući sami sebe ili uz pomoć drugih.

Ogledalce, ogledalce moje

Često je slučaj da unatoč godinama iskustva i dalje izbjegavamo te nerado gledamo sebe na snimkama. No, da bismo saznali kako nas drugi vide, za početak je korisno pogledati, objektivnim okom, fotografije i snimke s poslovnih događanja, svojih javnih obraćanja, prezentacije nekog projekta i slično. Primijetit ćemo mnoge detalje koji čine naš cjelokupni dojam, primjerice kakvo nam je držanje, kako se ponašamo prema drugima, kakva nam je mimika lica, kakvim glasom pričamo, koliko djelujemo uredno i profesionalno itd. Neki detalji će nam se svidjeti više, a neki manje.

Drugi ljudi kao naše ogledalo

U sljedećem koraku možemo pitati svoje kolege, nadređene i zaposlenike koji nas dobro poznaju za iskreno mišljenje o našem znanju, načinu izražavanja, raspoloženjima koja kod nas prevladavaju, kao i o odnosu prema sebi i drugima. Uz to, osobe koje su nam bliske mogu nam reći korisne informacije i o tome kako izgledamo, te što stvari koje nosimo i prostor u kojem boravimo govore o nama.

Možemo iskoristiti priliku te ovakve informacije prikupiti od kolega i zaposlenika tijekom godišnjih razgovora, anonimnim anketama, a odličan izvor nam mogu biti i sustavi povratnih informacija.

Kako bi dobili što realniju sliku o dojmu koji ostavljate, objasnite drugima svrhu takvog prikupljanja informacija te napomenite da Vam je potrebno njihovo iskreno mišljenje. Uz to, važno je da i Vi budete spremni čuti i prihvatiti povratne informacije te ih iskoristiti upravo s ciljem svog profesionalnog i osobnog razvoja.

Izgradnja dojma na pravim temeljima

Dobit ćete čitav niz informacija od kojih će vam mnoge biti drago vidjeti ili čuti. Na tim dobrim karakteristikama temeljite svoje zadovoljstvo i samopouzdanje. One s kojima ste manje zadovoljni možete promijeniti.

Odavno je napušten pristup da se ljudi ne mogu mijenjati. Ljudi se mogu mijenjati i usvajati bolje oblike ponašanja bez obzira na dob, razinu obrazovanja ili bilo koju drugu kategoriju. Jedina kategorija koja direktno utječe na mogućnost i veličinu promjene je - da to uistinu i želite! Veliki dio promjena možete učiniti i sami, a za one koje ne možete - potražite savjet prijatelja, kolega ili stručnih osoba. Najvažnije je da dođete do svog cilja, a to je da budete menadžer, kolega, suradnik, i na kraju krajeva osoba kakva želite biti i koja svojom pojavom ostvaruje uspjeh!

Na kraju, uvijek je dobro imati na umu mudru izreku čiji je autor Dan Zadra: „Ne možemo se vratiti u prošlost i napraviti novi početak. No možemo početi sada i napraviti novi kraj“.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.