Blog post znanje

Znanje je presudno za uspjeh

Igor Pureta

Znanje je presudno za uspjeh neke organizacije samo ako ga prestanemo skupljati i počnemo širiti kako bi se ono korištenjem umnogostručilo.

Učite jer znanje je presudno za rezultat i uspjeh

Rukovođenje i upravljanje poduzećem je uvijek u sebi nosilo dozu visokog rizika ili barem nesigurnosti. Teško je predvidjeti što nosi budućnost bez obzira na to koliko dobro poznavali prošlost. Teško je predvidjeti što će klijenti tražiti, hoćemo li moći razviti potrebnu tehnologiju, kako će reagirati konkurencija, trebamo li se mi tome prilagoditi ili trebamo „voditi kolo“, i sl. Jednom riječju – kaos, za čije je rješavanje potrebno znanje.

Čini se prilično očito da je za izlaz iz kaosa potrebna snažna i jasna vizija s vrijednostima za poticanje zajedničkih napora. Njome će se osmisliti sve što je potrebno kako bi rezultat bio ostvaren. No, vizija je, koliko god jasna i snažna bila, premalo da bi se stvorila povezanost organizacijskih napora s jedne strane i tržišnih potreba s druge. I usmjeravanje organizacijskih napora i predviđanje ponašanja tržišta zahtijeva znanje. I to ne bilo kakvo, već novo znanje, koje nastaje u poduzeću ili bude uneseno u njega.

Široko je prihvaćeno mišljenje da iza velikih inovacija stoje samozatajni geniji čija je ideja nekako došla do ostvarenja. Iza stvaranja novih ideja se najčešće nalazi grupa ljudi, koja ujedno i najbolje priprema ideje za njihovo ostvarenje. Poduzeće ponekad zakaže u povezivanju kapaciteta koji smišljaju ideje koje se pretaču u proizvod ili uslugu koja će privući kupce. Tada znamo da je zakazalo znanje. Znanje koje ima sposobnost prepoznavanja i spajanja informacija unutar i izvan poduzeća, usvajanje tih informacija i njihovo korištenje za stvaranje komercijalno pogodnih proizvoda.

Vodstvo mora poduprijeti znanje

Kako bi uspješno doskočila ovom izazovu poduzeća često pribjegavaju formiranju timova čiji članovi dolaze iz različitih dijelova poduzeća. Teoretski, time su sve funkcije poduzeća uključene u prikupljanje potrebnih podatka, uključujući i onih koji se mogu dobiti od klijenata. Tako prikupljene informacije se tada mogu dijeliti i koristiti. Znanje stvoreno na takav način širi se i izvan stvorenih timova čitavim poduzećem. Razbija postojeće strukture komuniciranja te potiče znanje i završetak projekata. Poduzeće, na taj način, postaje mjesto koje sve više razumije potrebe klijenata i usavršava zajedničke aktivnosti u svrhu njihovog ispunjavanja.

Sposobnost usvajanja novog znanja i njegovog brzog širenja poduzećem nazivamo učećom organizacijom. Tako se pravovremeno utječe na nove proizvode, procese i pristupe. No, nije svaka organizacija – učeća organizacija. Hoće li neka organizacija razviti i širiti sposobnost kojom se znanje stvara i dijeli, prije svega ovisi o organizacijskoj kulturi. To je zapravo je društveni fenomen. Ako je znanje zanemareno na razini organizacije, onda i organizacija zanemaruje svoju budućnost.

Da bi se promjena dogodila, vodstvo organizacije treba kontinuirano osnaživati potrebu za stvaranjem i učenjem novih znanja. I tu dolazimo do glavne prepreke s kojima se susreću sve organizacije.

Voditelji odjela, pa i čitavog poduzeća, su do svojih položaja došli na različite načine. Neki su dugotrajnim razvojem unutar poduzeća polako napredovali hijerarhijskom ljestvicom. Drugi su pak ušli u poduzeće direktno na jedan od voditeljskih položaja. Kakav god razvoj situacije bio svatko od njih je raspolagao određenim znanjem koje mu je omogućilo da se u danom trenutku pokaže kao pravi izbor za taj položaj.

Formalno znanje nije najvažnije

Većina njih zna da je to znanje, stečeno formalnim obrazovanjem ili iskustvom, važno no, nažalost, smatraju ga i previše važnim. Stoga ga izbjegavaju dijeliti s drugim kolegicama/kolegama u istoj hijerarhijskoj razini, a još više s članovima svog tima. Razlog tome je čisto ljudske prirode i uzročnik mu je strah. Misle da će na taj način uspjeti sačuvati svoj položaj!

Na taj način znanje ostaje skriveno i zaključano unutar pojedinih ljudi . Odnosno, u nešto boljem slučaju, određenih krugova ljudi. Vjerujem da ste se i sami puno puta našli u situaciji da vam je trebao savjet, ali ga niste mogli dobiti. Tada ste sami morali proći kroz brdo podataka ili spisa kako biste riješili neki problem. Isto se dešava i voditeljima koji su zaboravili ili „zaboravili“ dozvoliti članovima svojih timova da se razvijaju i preuzmu odgovornost u rješavanju određenih problema. Oni žele da se unutar tima ili čitave organizacije radi i obavlja isključivo po njihovom nalogu i mišljenju.

Dijelite znanje

U trenucima kad se poduzeće susreće s izazovima, odgovornost za rješavanje problema treba biti kod ljudi koji ih svakodnevno susreću. Inovativan pristup i sustavno prilagođavanje procesa tijekom rada dio su kolektivnog napora radnika na svim razinama. Oni, dijeleći znanje, pomažu jedni drugima. To se događa čak i među odjelima koji rijetko međusobno surađuju. A gotovo je pravilo među onim dijelovima organizacije koji imaju slične procese ili izazove.

Nemojte informacije prikupljate poput hrčka i čuvati ih za učenje i proučavanje u onim trenucima kad treba donijeti odluku. Potrudite se što češće odvojiti svoje vrijeme za razgovor s članovima tima. Tijekom tih razgovora saznajte što više o problemima koji ih muče i načinima na koji ih rješavaju. Svakako iskoristite to vrijeme da s njima podijelite znanje koje imate jer ste se sa sličnim problemima već susretali, bilo u vlastitoj praksi, bilo kroz razmjenu iskustava s drugim kolegama.

Znanje je presudno za uspjeh svake organizacije, ali samo ako se izvuče iz ormara i glava pojedinaca te stavi na korištenje svima u organizaciji. Znanje pojedinca je svakako važno, no samo ukoliko pojedinci povežu svoja znanja može nastati novo znanje, novi način za rješavanje problema ili nastup na tržištu. To i jest zadaća koju bi voditelj svakodnevno trebao ispunjavati, pa ćete imati to više uspjeha što prije krenete dijeliti svoje znanje i omogućavati drugima da ga stječu i dijele.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.