20 malih navika za veliku 2020.

Tihana Cuzek Tihana Cuzek
20-navika-za 2020

Kako se bliži kraj godine, sve je jača potreba rezimirati proteklih 12 mjeseci. Osim što se često pitamo kako je svo to vrijeme toliko brzo prošlo, promišljamo i o svemu što smo postigli, što smo planirali ali nismo uspjeli ostvariti, što nas je iznenadilo ili možda razveselilo, ali i o svemu s čime nismo bili zadovoljni. 

Kada radite coaching sa svojim timom, važno je dobro analizirati uspjehe koje ste positigli kroz cijelu godinu. Ovo će motivirati vaš tim za bolji uspjeh u novoj godini, ali će vam i pomoći pri postavljanju novih ciljeva i mjerenju uspjeha.

Također, razmišljamo i o tome što bismo mogli sljedeće godine drugačije raditi, te najčešće odlučujemo da ćemo sljedeće godine okrenuti novi list i promijeniti stvari iz temelja. Pritom najčešće zaboravljamo da tajna uspjeha promjene koju želimo ostvariti leži upravo u malim, svakodnevnim navikama koje, kad se zbroje, čine ogromnu razliku, i u osobnom i u profesionalnom smislu. Ovu činjenicu bitno je imati na umu za coaching sa vašim timom. Nemojte postavljati preopćenite ili preambiciozne ciljeve jer će to demotivirati vaše zaposlenike.

U nastavku pročitajte koje su to male navike koje možete s lakoćom učiniti dijelom svoje rutine te koje možete prenijeti kroz coaching svome time. Ako usvojite bar neke od njih, garantiramo da ćete ovu godinu zaključiti produktivniji i zadovoljniji no ikad. :)

Živite život punim plućima

Budite prisutni u trenutku: gdje god da jeste, budite tamo 100% - nemojte razmišljati o stvarima koje su bile ili koje tek slijede, već se fokusirajte na to kako možete maksimalno iskoristiti upravo trenutak u kojem jeste. Ovo se možda čini očitim i jednostavnim, no zapravo, mi veliki dio vremena provedemo razmišljanjem o svojim pogreškama iz prošlosti ili o stresovima koji nas čekaju u budućnosti. Tako vrijeme prolazi, a mi se osjećamo kao nismo ništa napravili niti doživjeli. Stoga, probajte vježbati prisutnost u trenutku kada primijetite da ste odsutni.

Češće se prepustite: ne morate uvijek sve kontrolirati – imajte povjerenja u druge i prepustite se njihovoj odluci, izađite iz zone udobnosti i ponekad isprobajte nešto u što niste sigurni. Ovo svakako možete prenijeti svojim zaposlenicima kada budete radili coaching. Ako se vaš tim više prepusti i nauči prihvatiti da se ne može uvijek biti u kontroli, smanjit će se razina stresa i vaši zaposlenici će bolje raditi.

Stanite i pomirišite ruže: prestanite bezglavo juriti okolo i pronađite ljepotu u malim stvarima koje redovito uzimamo zdravo za gotovo - predivne boje neba koje vidite na povratku s posla, mail zahvale koji ste primili ili nekoliko minuta šale s kolegama na pauzi. Kako ovakvo ponašanje može pozitivno utjecati na našu dobrobit, probajte ovo prenijeti svom timu kada ćete provodili coaching. Tako možete garantirati da ćete imati zaposlenike koji su sretniji i manje pod stresom što pozitivno utječe na motivaciju i produktivnost.

Radite na svom zdravlju

Naspavajte se: dobar san je jedna od ključnih komponenti našeg zdravlja i dobrobiti. Razna istraživanja pokazala su da dovoljno sna smanjuje rizik od raznih bolesti kao što su bolesti srca ili diabetes. Dovoljno sna također pozitivno utječe na naše raspoloženje te smanjuje razinu stresa. S druge strane, kad smo neispavani, manje smo produktivni i više razdražljivi. Stoga je ključno našem tijelu dati ono što mu treba kako bismo se mogli kvalitetnije posvetiti onome što nam je važno.

Provodite vrijeme u prirodi: jeste li znali da boravak u prirodi značajno smanjuje razinu stresa koju osjećamo? Ne samo to, boravak u prirodi pozitivno utječe na naše raspoloženje i fizičko zdravlje. Bez obzira na to šećete li u najbližem parku ili planinarite po Velebitu, dobar osjećaj je zagarantiran. Ovu činjenicu možete prenijeti svom timu kada provodite coaching. Svi znamo da je bilo kakav rad stresan te, ako naučite svoje zaposlenike kako da si sami pomognu, imat ćete pozitivniji i produktivniji tim!

Krećite se: ne morate od sutra postati netko tko pet puta tjedno ide u vrhunski opremljenu teretanu, dovoljno je da se pokrenete i ne sjedite više nego što je potrebno. Šećite, vježbajte, plešite, počistite stan – pronađite oblik tjelesne aktivnosti koji vama odgovara i svaki dan odvojite nekoliko minuta za vaše zdravlje.

Unaprijedite svoje komunikacijske vještine

Naučite reći ne: osvijestite vlastite granice i komunicirajte ih drugima. Ako vas nešto smeta ili se s tim ne slažete, iznesite svoje mišljenje i objasnite kako situacija izgleda iz vaše perspektive. Tako ćete postići da vas ljudi bolje razumiju i ujedno više cijene. Ova vještina korisna je za osobni, ali i poslovni rast. Stoga, kada budete vodili coaching svog tima, posvetite dobar dio vremena da podučite svoje zaposlenike kako postaviti granice i reći ne, pogotovo na radnom mjestu. Puno zaposlenika se osjeća neugodno ili kao da ne smiju reći ne svome nadređenom te vi budite ti koji im pokažete da to nije tako te da su njihove granice bitne.

Pronađite zajedničko rješenje: za one koji su pak prečvrsto postavili svoje granice :), prije nego odbijete drugu osobu i počnete inzistirati na vašem rješenju, poslušajte svog sugovornika i pokušajte razumjeti njegovu perspektivu te zajednički pronađite najbolje rješenje za obje strane. Ovo možete vježbati sa svojim timom kada budete provodili coaching. Možete koristiti neku situaciju u kojoj se netko iz tima našao ili sasvim izmisliti situaciju te kroz glumu postaviti granice i zajdno doći do rješenja.

Objasnite ljudima  dobrobiti ideje koju im predlažete: često pri iznošenju ideja očekujemo da će drugi automatski prepoznati kvalitetu našeg prijedloga pa se iznenadimo kad se to ne dogodi. U predstavljanju ideje objasnite zašto je ta ideja važna, koje probleme rješava i koje su dobrobiti za one koji će tu ideju prihvatiti, odnosno što će time dobiti.

Naučite nešto novo

Učite iz (vlastitih i tuđih) grešaka: svima je poznata ona izreka – „tko radi, taj i griješi“. Prihvatite greške kao sasvim normalan i očekivani dio procesa razvoja te ih koristite kao povratne informacije i smjernice za daljnji napredak. Ovo se možda čini jako teško, pogotovo na radnom mjestu gdje se od vas očekuje da uvijek radite savršeno. No, ovo je savršena prilika za promjenu u vašem poduzeću kada budete provodili coaching. Poručite svojim zaposlenicima da znate da su oni ljudi te da je normalno da svi ljudi griješe, ali da iz tih grešaka mogu naučiti kako napredovati te da ne odustaju od sebe ili misle loše o svojim sposobnostima.

Čitajte: dobrobiti povezanih s čitanjem je bezbroj, pa bi nam za njihovo nabrajanje trebao cijeli jedan članak, stoga ću reći samo sljedeće – čitanje (posebice ako čitate stručnu literaturu) je najkorisniji način za provođenje slobodnog vremena (a često i najjeftiniji, ako se učlanite u lokalnu knjižnicu :)).

Postavljajte pitanja: prestanite pretpostavljati i počnite postavljati pitanja – kad nešto ne znate, kad vam nije jasno, kad niste sigurni, kad želite znati više. S vremenom ćete puno naučiti i još bolje razumjeti svijet oko sebe. Ovo također trebate poticati kada budete provodili coaching. Potičite svoje zaposlenike da pitaju kada nešto ne znaju ili ne razumiju jer ćete time postići bolju edukaciju i komunikaciju.

Radite na svom odnosu s drugima

Nasmijte se osobi koja vas poslužuje i poželite joj ugodan dan: automatski ćete se bolje osjećati – osim što ćete gospođi na blagajni ili konobaru u kafiću pokazati da cijenite njihov rad, na taj način jednu svakodnevnu, rutinsku aktivnost pretvarate u malu, ali značajnu interakciju.

Barem jednom dnevnom recite nekome nešto lijepo: pohvalite člana tima za dobro obavljen posao, zahvalite mu na pomoći, recite mu što cijenite kod njega – uljepšat ćete mu dan, pa će i vama dan biti ljepši znajući da ste nekog razveselili.

Provodite više vremena s ljudima koje volite: vrijeme je najvrjedniji resurs koji imamo. Pokažite bližnjima da vam je stalo tako što ćete im pokloniti upravo to najvrjednije što mogu dobiti od vas - vašu pažnju i vrijeme.

Prestanite previše obećavati – i sebi i drugima: budite realni i postavljajte dostižne ciljeve. Primjerice, ako dosad niste usvojili niti jednu od navika s ovog popisa, nemojte se zavaravati da ćete ih sve početi primjenjivati s početkom nove godine, već krenite malim koracima – radite na jednoj navici mjesečno. Također, umjesto da postavljate velike krajne ciljeve, pokušajte svoje ciljeve podijeliti na manje i realističnije ciljeve. Takve ciljeve ćete brže i lakše dostići te ćete biti više motivirani za nastavak rada na sebi. S druge strane, ako postavite velike ciljeve, duge ćete raditi na njima, vidjeti da niste ni blizu njihovom postizanju te brže odustajete.

Cijenite sami sebe

Trenirajte zahvalnost: na kraju svakog dana zapišite 3 dobre stvari koje su se dogodile taj dan – istraživanja (ali i praksa) pokazuju da je već samo to dovoljno kako bi se osjećali zadovoljnije vlastitim životom te bili objektivno zdraviji. Ovo možete predložiti i svojim zaposlenicima kada provodite coaching. Predložite im da svaki dan pri kraju radnog vremena zabilježe 3 dobre stvari koje su im se dogodile na poslu.

Prestanite se uspoređivati s drugima: svatko od nas je jedinstven skup sposobnosti, znanja, iskustava, vjerovanja, interesa i vrijednosti. Svatko od nas drugačije osjeća uzbuđenje maskenbala te najbolje može mjeriti svoj napredak uspoređujući se sa sobom. Zato se trebate pitati jeste li danas  uspješniji u ostvarenju vaših ciljeva nego jučer. 

Prisjetite se svog „zašto“: smisao, odnosno svijest o tome zašto nešto radimo, je najveći izvor energije i motivacije u bilo kojoj situaciji. Premda je to nebrojeno puta dokazano, istovremeno ga, u brzini i rutini svakodnevnice, često propuštamo koristiti. Pronađite način kako svoj „zašto“ napraviti opipljivim – zalijepite post-it s izrekom koja vas inspirira pokraj ogledala, držite sliku svega što vam je važno na radnom stolu ili postavite podsjetnik na zaslon vašeg mobitela. 

Slavite male pobjede: osvijestite vlastiti napredak i uživajte u svakom, pa i najmanjem koraku prema naprijed – možda je to malen korak za čovječanstvo, ali je veliki za vas.

Ukratko, sve se ove navike mogu svesti na jednu temeljnu – prestanite uzimati život zdravo za gotovo i uživajte u malim i velikim stvarima koje nosi. Želim Vam prekrasnu novu godinu, ispunjenu zadovoljstvom, uspjesima, srećom i ljubavlju.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.