Blog post menadžment

Odgovorna ekonomija kreće od nas

Igor Pureta
Odgovornost za ekonomiju države kreće od pojedinaca.

Ekonomija se neprestano mijenja i oblikuje svijet u kojem živimo. I baš zato naš utjecaj trebamo koristiti kako bismo svijet učinili boljim!

Ekonomija oko nas neprestano se mijenja. I to je normalno, riječima Petra Preradovića: "Stalna na tom svijetu samo mijena jest." No ono što je danas drugačije je ritam te promjene. Sve oko nas ubrzava se do nevjerojatnih brzina. Ali i omogućava povezanost svih krajeva svijeta u dijeliću sekunde. U takvoj ekonomiji konkurencija se nalazi posvuda. U svim krajevima svijeta, među velikim, potvrđenim, igračima, ali i među malim, novoosnovanim poduzećima.No još se jedna velika promjena sve više primjećuje u svjetskoj ekonomiji. S jedne strane, vlasnici i dalje često inzistiraju na sve većem profitu svake godine. S druge, sve su glasniji oni koji smatraju da poduzeća trebaju biti vrlo obzirna prema svom okruženju. Profit je i dalje jedna od osnovnih svrha poduzeća, no cilj nije profit pod svaku cijenu.Sve su češći zagovornici društveno odgovornog poslovanja. Razvijaju se razni oblici ekonomije dijeljenja ili kolaborativne ekonomije. Poziva se na transparentnost u poslovanju. Časopis Time 2011. godine kolaborativnu potrošnju je proglasio jednom od 10 ideja koje će promijeniti naš svijet! Britanska vlada je putem paketa mjera u budžetu za 2015. među svoje ciljeve uvrstila poticanje razvoja ekonomije dijeljenja. Istraživanje PricewaterhouseCoopersa otkrilo je da je ekonomija dijeljenja u nekom obliku prisutna u životu skoro 20% Amerikanaca.Ali zbog čega je došlo do tako velikog zaokreta u razmišljanjima? Posljednja gospodarska kriza sigurno je probudila mnoge i potaknula ih na nova razmišljanja. Sve više ljudi postaje bolno svjesno količine otpada koju stvaramo našim djelovanjem na ovom planetu, privatno i poslovno. Tko god ima djecu ne može ne zapitati se kakav ćemo svijet njima ostaviti. I uopće, kakve im vrijednosti ostavljamo u nasljeđe? Kao što je vlasnik poduzeća Patagonia, Yvon Chouinard rekao: "Previše nas konzumira previše toga, i zahtijevamo da to bude što jeftinije i što raspoloživije."

Odgovorna ekonomija temelji se na ograničenom rastu

Ograničen rast je preduvjet ograničene ekonomije

Nakon rasta po stopi od 50% godišnje, Patagonia i njenih 1.000 radnika promijenili su svoj način poslovanja. Usporili su rast kako bi na svakom koraku mogli dobro promisliti o posljedicama svojih aktivnosti. U jednom trenutku prije krize 2008. našli su se pred zidom. Prekoračili su svoje resurse i ograničenja te postali ovisni o rastu kojega više nisu mogli održavati. Poduzeće je ipak preživjelo, ali je napravilo velike promjene u načinu razmišljanja, vrijednostima i načinu poslovanja. Sada zagovaraju i potiču druge na promišljanje što im održiva ekonomija i društveno odgovorno poslovanje mogu donijeti. Zanimljiv je primjer kojeg navodi Chouinard o četrdeset poduzeća koja posluju dulje od 200 godina. Zajednička obilježja svima su im kvaliteta, inovacije te ograničen rast. Patagonia čak potiče kupce da im vraćaju rabljenu, a nekorištenu robu, koju oni potom obnavljaju i ponovo preprodaju.Još jedan od pokretača ovog zaokreta svakako je tehnološki razvoj. Internet, društvene mreže, pametni telefoni i tableti omogućili su nam dostupnost i brzu komunikaciju s čitavim svijetom. Poduzeća se uz vrlo malo sredstava mogu putem zajednica na društvenim mrežama predstaviti širokoj publici. Tako dopiru do najudaljenijih kutaka Zemlje i utječu na njihovo razmišljanje i odluke.Smanjenje otpada i zagađenja neke su od koristi koje i ekonomija dijeljenja i društveno odgovorna ekonomija imaju za sve nas. Freelance poslovi, kao dio ekonomije dijeljenja, mogu potaknuti razvoj malih poduzeća. Otvoreno dijeljenje informacija potiče nove inovacije i rješenja za mnoge trenutačne probleme.

Ekonomija odgovornog poslovanja donosi dobit

Ali koje su koristi za vaše poduzeće? Kao što smo istakli, jedan od osnovnih ciljeva svakog poduzeća je ostvarivanje profita. Bez profita nema ulaganja u daljnji razvoj i napredak. No mora li se profit ostvarivati samo na uštrb nekoga ili nečeg drugog? Poduzeća svoj razvoj i uspjeh trebaju graditi prvenstveno na kvaliteti svih svojih resursa. Pomno birajući sirovine, alate i radnike mnogostruko pomažu svom okruženju. Pozitivan imidž u zajednici će privući će najbolje stručnjake i rezultirati odanim radnicima. Vidjet ćete ga i osjetiti kroz angažiranost radnika koji se osjećaju korisni ne samo na poslu, već i u zajednici. Promovirajući održivo poslovanje, poduzeće ostvaruje mnogobrojne uštede i dodatnu prodaju.Pohlepom i nedostatkom transparentnosti ekonomija mnogih ljudi, zajednica i zemalja je dovedena na koljena. Uče nas da je ekonomija ciklična, no to se često koristi kao izgovor za neodgovorno ili neetično poslovanje. Vrijeme je da krenemo od sebe i počnemo djelovati odgovornije i tako potaknemo druge na odgovornije djelovanje. Vlasnici i menadžeri poduzeća tu imaju posebno značajnu ulogu. Upravo oni su ti koji mogu provesti "odgovornu revoluciju razmjenjujući današnja rješenja za sutrašnje probleme".

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.