Razvoj poduzeća ovisi o tome tko je menadžer!

Igor Pureta Igor Pureta
Razvoj poduzeća ovisi o menadžeru

Menadžer na svim razinama poduzeća treba prepoznati prave prilike i kako će motivirati svoj tim na uspjeh kad sve izgleda crno.

U današnje doba viđamo rezultate anketa i istraživanja o poznatosti imena ili vrijednosti branda nekog poduzeća. Rijetko se može naći osoba koja nije čula za brandove kao što su Coca-Cola, Google, Apple ili McDonald's. Oni su poznati i susrećemo ih na svakom koraku bilo da ih sami koristimo ili vidimo njihove reklamne poruke. Jedan od takvih brandova je i Kodak. Poduzeće osnovano prije 133 godine, koje je samo prije 20-tak godina bilo među prvih pet najvrjednijih brandova uopće. Stariji (koliko god to godina u ovom slučaju značilo) se sjećaju poduzeća koje je 1976. godine zauzimalo 90% američkog tržišta filmova u roli i 85% američkog tržišta foto-aparata.

Što se dogodilo?

Kodak je još 1889. godine patentirao kompaktnu kameru. Zapošljavao više od 145.000 radnika te je najveći poslovni uspjeh, promet i profit ostvario vrlo bliske nam 1999. Isti taj Kodak je tijekom prošlih godina izgubio povjerenje potrošača. Stoga je prošli tjedan zatražio dozvolu za bankrot kako bi se mogao restrukturirati i nastaviti s radom.

Vjerojatno ste pomislili kako nije niti čudo da je takav primjer mastodonta otišao u ropotarnicu povijesti. Niti ja se ne sjećam kada sam posljednji put vidio nekog da fotografira s takvim fotoaparatom. Svuda oko nas su digitalne kamere bilo kao sastavni dio telefona ili kao samostalni uređaj. Upravo u tome grmu leži zec - prvu digitalnu kameru na svijetu patentirao je 1975. upravo Kodak! I ne samo to! Jedna interna prezentacija i izvještaj iz 1979. godine predvidjeli su da će tržište postupno prijeći s klasičnih na digitalne kamere. Izvještaj navodi da ćemo ih svi koristiti najkasnije do 2010. Kako je moguće da je takav izvještaj ignoriran? Kako to da je ideja o digitalnim kamerama, iako samo početak dobrog poslovanja, zanemarena?

Menadžer je taj koji je različit

Možemo mi pričati o stotinama razloga koji su Kodak doveli do sadašnje situacije. To mogu biti interesi potrošača koji su se promijenili preko noći. Promjena je došla i u obliku globalne gospodarske krize. U takvim okolnostima se nalaze sva poduzeća svijeta. Pa ipak neka od njih postižu napredak uključujući i FujiFilm, direktnog Kodakovog konkurenta na području filmova u roli. Druga se istovremeno bore za goli život. Kako je to moguće? Odgovor je vrlo jednostavan!

Ako poduzeća posluju u istom okruženju ono što ih razlikuje i uvjetuje njihov uspjeh ili propast nalazi se unutar njih. To nešto, ili bolje rečeno taj netko, određuje mnoge aspekte organizacije. Kontrolira promjenu poslovne kulture, uvođenje novih poslovnih modela temeljenih na istraživačkim i razvojnim projektima ili aktivnosti za preuzimanje drugih poduzeća, kao i osvajanju pojedinih tržišta.

Taj netko je – menadžer! Upravo sposobnost i samopouzdanje menadžera, na svim razinama poduzeća, određuju kako će prepoznati prave prilike. I kako će motivirati svoj tim kad sve izgleda crno. Voditelj je taj koji će, da se ostvare ciljevi, držati kormilo kad more postane nemirno. On je taj koji će zajedno s ljudima odrediti najbolji pravac, ali i povesti svoj tim kad se proslavlja uspjeh.

Menadžer je srž organizacije

Zamislite paukovu mrežu, ili barem klasični dječji crtež paukove mreže. Ona je široka, iz nje izviru niti koje se povezuju u sferičnu konstrukciju. Ona stoji i predstavlja savršeno utočište za njenog vlasnika. Svaka njena nit izlazi iz sredine koja sve drži na okupu. Sada zamislite menadžera jedne prosječne organizacije. Zasigurno ste upoznati s njegovom ulogom. Menadžer, slično kao sredina paukove mreže, drži sve na okupu, povezuje i održava. Posao menadžera svakako nije jednostavan. On u sebi sadržava jednu neizostavnu važnost i nije za one laganog srca. Kao što ste mogli primijetiti, od menadžera može ovisiti sveukupni uspjeh organizacije. Posao menadžera je stresan, stoga je njegovo upravljanje organizacijom potrebno za što lakše obavljanje svih menadžerskih dužnosti.

Prije upuštanja u posao, spoznajte vašu važnost. Uloga menadžera u vašoj organizaciji za sobom povlači različite izazove. Ako ne možete prepoznati važnost vaših odluka u takvim trenucima, organizacija će patiti. Ako ste potpuno odvojeni od onoga kroz što vaša organizacija prolazi, i od onoga kroz što prolazi tržište, opet će vaša organizacija patiti. Menadžer upravlja svim nitima u organizaciji, nekima manje, nekima više, ali sa svima je povezan – a time i važan.

Sposobnosti menadžera

Kompetencije menadžera uistinu su raznolike. Menadžer nadzire ostale. Prati rad i ulaže kognitivne resurse u konstantno provjeravanje i osiguravanje kvalitetnog tijeka rada. Menadžer rješava konflikte. On je taj kojima će se sukobljene strane obratiti kao prvoj liniju pregovora. Menadžer treba znati kako postupiti u tim situacijama i kako osigurati primirje, kompromis i na kraju suradnju. Menadžer komunicira. Zna se izražavati, jednostavno i direktno prenijeti što misli, bilo verbalno ili putem emaila. Menadžer upravlja planiranjem učinka zaposlenika. Menadžer je sposoban za strateško planiranje i praćenje učinka zaposlenika. Menadžer rješava probleme. Može objektivno sagledati situaciju i proučiti sva moguća rješenja za neki problem. Trudi se dati najbolje moguće rješenje kroz sve prepreke. Naravno, menadžer motivira. On može zainteresirati zaposlenike, predočiti im viziju organizacije i inspirirati ih za rad.

Uz kvalitetnog menadžera zaposlenici se neće osjećati zakinuto. Radit će zato što žele, a ne zato što moraju. Posao im neće biti najgora noćna mora jer će biti svojih zadataka, svojeg okruženja i vizije svoje organizacije. Motivacijski aspekt menadžerske pozicije može proučiti i putem popularnih sadržaja. Primjerice, u filmu Vuk s Wall Streeta, motivacija postaje najvažniji aspekt menadžerske pozicije poznatog Jordana Belforta. Naravno, svakodnevna poduzeća ne funkcioniraju kao filmovi, ali morate se složiti da je obavljanje zadataka puno lakše kada ste motivirani.

Strateško planiranje i menadžer

Strateško planiranje je korisno oruđe za upravljanje organizacijom. Pogotovo kada je plan uspješno implementiran nakon njegove konstrukcije. Osim samog strateškog planiranja, razmišljanje na strateški način važan je posao menadžera. Strateško planiranje je zasigurno veliki pothvat sam po sebi. Zahtjeva iznimnu posvećenost i napor. Kako bi strateško planiranje bilo efektivno menadžer treba razviti sposobnost razmišljanja na strateški način. Strateško razmišljanje je sposobnost fokusiranja na pronalaženje i stvaranje vrijednosti vaše organizacije. Strateško razmišljanje je i mogućnost stvaranja relevantnih ciljeva za vašu organizaciju. Drugim riječima, nemojte se upuštati u strateško planiranje samo zato što ste čuli da vam može biti korisno. Razvijanje plana više je od slijepog upravljanja nečega o čemu nemate dovoljno informacija. Stoga je za menadžera korisno upariti strateško planiranje sa strateškim razmišljanjem.

Nakon toga, menadžer poduzima korake u stvaranju i provođenu plana. Strateško planiranje nije linearno. Menadžer će se susresti s problemima, potrebnim prilagodbama, dvojbama i neuspjesima. Menadžer može napraviti mnogo grešaka u svakom od tih korakka. Za takve situacije iznimno su važne ostale kompetencije menadžera. Njegova sposobnost rješavanja problema i otpornost dolazi do izražaja dok se bori s nepredviđenim organizacijskim nemanima. Menadžer predan svojoj organizaciji uspjet će u ovoj borbi te ujedno pokazati zaposlenicima svoje sposobnosti. Nemojte se obeshrabriti. Ako ste na poziciji menadžera znate da imate sve navedene kompetencije, vaš jedini zadatak je primijeniti ih i ne odustajati!

Odgovornost, privilegija i rizik

Svako radno mjesto za sobom donosi određenu razinu odgovornosti. Kao što je već utvrđeno, menadžerska pozicija stavlja tu odgovornost na desetu potencijalu. No, menadžerska pozicija sa sobom donosi nešto što nema svako drugo radno mjesto. Ona donosi i privilegiju. Kada uspješno obavite svoj posao i poduzeće dovedete do željenog razvoja, vi ćete biti zaslužni. Iako su naravno svi radnici važni, vas će se spominjati u kontekstu realiziranja napretka. Vi ćete imati privilegiju primanja pohvala i mogućnost prikazivanja vaših uspjeha u najboljem mogućem svjetlu. Tako nešto nije mala stvar. Zapitajte se, jesu li vam poznata imena menadžera Kodaka ili bi ste prije znali navesti kako se zove začetnik Apple-a? Uspjeh je motivacija prema naprijed, pogotovo kada ga drugi primijete.

Menadžerska pozicija je puna rizika. Nepredvidivost vanjskih faktora može prodrmati i vaše najsigurnije temelje. Uvijek ste izloženi promjenama, problemima, odlukama, a pored toga su i svi vaši svakodnevni zadaci. Nekada se možete osjećati kako sebe stavljate u vatru. Pogotovo kada razmotrite posljedice neuspjeha. Isto kao što vam se pripisuje uspjeh, tako vam se pripisuje i neuspjeh organizacije. Teško je nekada suočiti se s tom mogućnošću. Nitko ne želi neuspjeh. Vjerojatno nitko u Kodaku nije posebice htio da organizacija propadne. No, pretvaranje da neuspjeh nije jedan od mogućih ishoda također nije optimalno. Svjesnost o mogućnosti neuspjeha stavlja cjelokupan proces rukovođenja u perspektivu. Izbjegavanje neuspjeha postaje samo jedan korak u razvoju. Spoznaja postojanja rizika i mogućnosti neuspjeha čini vas snažnijima jer nikada nećete biti uhvaćeni nepripremljeni u slučaju komplikacija.

Motivacija za menadžera

Menadžerska pozicija sa sobom nosi pun kofer zadataka, odgovornosti i zaduženja. Sadržaj tog kofera može se nekada činiti preplavljujućim. Možda mislite da nitko „normalan“ ne može odrađivati posao menadžera onako kako je to zamišljeno. Ali ne biste bili ovdje da niste već uspješni u tome. Vi puno toga znate, i u slučaju da se nekada osjećate izgubljeno, podsjetite se da ste već daleko dogurali. Možda vam fali samo jedna karika. Možda vam strateško planiranje ne ide od ruke. Možda niste posebno vrsni u motiviranju zaposlenika. Možda vam je teško nekada pratiti trendove tržišta. Svakakvi vas „nedostaci“ mogu snaći u vašoj poziciji. Ti nedostaci vam neće presuditi. Ne postoji ništa što se ne može naučiti. Ne postoji tema o kojoj se ne možete posavjetovati. Ako radite na sebi i svojim sposobnostima, te možete prepoznati što vam nedostaje, vaš posao je već puno lakši.

Osim toga, ako vam je kofer pretežak, pitajte nekoga da vam pomogne nositi ga. Pomoć je uvijek dostupna. Razumljivo je ako ne možete sve sami. Holistički menadžment podrazumijeva da vam drugi pomažu za dobrobit vas samih, poduzeća i društva u cjelini. Traženje pomoći ne znači da niste dobar menadžer. Traženje pomoći znači da vam je stalo do organizacije i da bi učinili bilo što kako bi osigurali njen napredak i razvoj. Niste u svemu sami. Opsežnost menadžerskog posla može se činiti zastrašujuća, no čim imate malu asistenciju, čak i u obliku savjeta, sa vaših ramena spada barem mali djelić odgovornosti.

Stoga budite samouvjereni, motivirajte sebe i svoje zaposlenike. Nemojte se pokolebati pred preprekama i znajte da je razvijanje vašeg poduzeća u vašim rukama. Samo zahvaljujući izuzetnom entuzijazmu voditelja i željom za postignućem pojedina poduzeća postižu zapažen i zadivljujući rezultat. No, što čekate!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.