Iracionalna komunikacija ili iracionalni ljudi?

Igor Pureta

Događa li vam se da se nađete u situaciji kada vam je cilj komunikacija o neobaveznim stvarima, a nađete se pod paljbom tuđe bujice riječi?

Koliko kontrolirate svoje komunikacijske vještine?

Ponekad vam je cilj komunikacija o neobaveznim stvarima. A prije nego li shvatite što se događa, nađete se pod paljbom artiljerije tuđe bujice riječi? Niste zapravo ni sigurni što se događa, ali shvaćate da nešto nije u redu. Gotovo da imate neopisivu potrebu suprotstaviti se toj bujici vlastitim arsenalom.

Svi se u nekom trenutku moramo nositi s raznim usijanim glavama ili emocionalno nestabilnim osobama. Sigurno vam se dogodilo da budete u blizini neke osobe koja se ponašala iracionalno. To je bila bliska osoba, kolega ili netko koga ne poznajete. U trenutku je komunikacija izgledala kao da se osoba istresa na vas nego što joj je na umu normalna komunikacija. To može biti znak unutarnje nesigurnosti ili samo posljedica nekih nedavnih događaja. U svakom slučaju posljedica su visoke razine različitih emocija. S takvim se situacijama teško nositi. Uobičajeni savjeti kako se prema njima treba odnositi vam se čine u tom trenutku slabo učinkoviti. Provjerimo što o tome kako se s njima nositi kažu istraživanja.

To nije vaša igra!

Prirodna reakcija na gromoglasni ispad je reagirati tako da vi riječi izbacujete glasnije i brže. Problem je što takva reakcija daje loš rezultat. Takav odgovor će sugovornik shvatiti kao nadmetanje u kojem pokušavamo pobijediti. Moramo se prestati ponašati kao da smo u pravu i slušati. Kada se svađaju dvije emocionalno pobuđene osobe to izgleda kao zanimljiva predstava za vanjske promatrače. No što duže viču jedna na drugu sve se dalje odmiču od rješenja. Potrebno je stati na loptu i osvijestiti da sugovornik jednostavno ima loš dan. Krivica koju nam u ovakvoj komunikaciji nameće – nema veze s nama! To će pomoći nama da ostanemo smireni, ali i sugovorniku da se smiri Ako se krenemo ponašati kao da jesmo krivi, sugovornik će dobiti potvrdu za svoje ponašanje i počet će ga pojačavati zbog pronalaska "žrtve" za iskazivanje emocija koje se nalaze u njoj.

Ukoliko pak želite shvatiti što vam sugovornik zapravo želi reći pokušajte stvarno čuti što vam govori. Od početka neka slušanje bude aktivno iako još ne znate što biste mogli čuti. Sugovornik svjesno ne očekuje od vas nešto konkretno. Ima potrebu izbaciti negativne emocije iz sebe, pa su samim time i njegove misli i riječi zbrkane. Izbjegavajte suditi ili analizirati što govori. Fokusirajte se na razumijevanje njegove perspektive pri čemu će vam pomoći parafraziranje njegovih riječi kako biste ih bolje razumjeli. Time ćete mu posredno dati na znanje da vam je stalo do njega i pripremiti teren za sljedeću fazu.

Naravno, ne možete uvijek samo slušati, morate nešto i reći. Pogotovo ako ste suočeni s direktnim pitanjem. U tom slučaju važno je zapamtiti da nije bitno što ste rekli, već što je sugovornik čuo. Stavite se u njegove cipele prije nego progovorite i zamislite kako bi mogao čuti i shvatiti svaku vašu riječ, te na kraju i reagirati na njih.

Komunikacija kojom upravljate vi!

Ttijekom cijelog razgovora pokazujete aktivno slušanje, empatiju i razumijevanje. Tako ćete početi stvarati utjecaj nad trenutnim emotivnim stanjem i općenito razgovorom. Njega stvarate pravilno tempiranim pitanjima koja ispituju sugovornika o stvarima o kojima priča. Ljudi imaju potrebu odgovarati na takva pitanja. Ona ih na kraju krajeva dovode do odgovaranja na pitanja koja postavljaju sami sebi. Takva komunikacija ih dovodi do točke kada postupno počnu razmišljati na racionalan način. A to ih pak vodi do rješavanja problema, uz pomoć vašeg dragocjenog utjecaja.

Takav vaš utjecaj dovodi i do promjene u sugovornikovom ponašanju. Nju je lako primijetiti jer donosi i novu temu razgovora. To je tema zbog koje je takva komunikacija i počela. Umjesto povišenih tonova ili svađe do vas će stići miran i ugodan glas osobe kojoj je stalo da svoj problem riješi.

Na kraju, bitno je zapamtiti nekoliko stvari. Ignorirajte ljutnju i histeriju, u suprotnom ćete ih samo poticati. Komunikacija je važan dio vaše svakodnevice. Vaša okolina može misliti i da iskrena komunikacija znači izgovaranje smislenih i besmislenih riječi, grubim i povišenim tonovima jer su to jednostavno – oni. Vi pak budite – vi i upravljajte komunikacijom na način koji će donositi rješenja umjesto napuhavanja problema. Ritam života i posla ponekad svakog od nas može odvesti preko ruba i na vidjelo izmamiti i neželjene reakcije. No vi ste voditelj i vi znate da se situacije mogu usmjeravati u željenom smjeru, a pozitivna i otvorena komunikacija je pravi način da vam to i uspije!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.