Iracionalna komunikacija ili iracionalni ljudi?

Igor Pureta Igor Pureta

Događa li vam se da se nađete u situaciji kada vam je cilj komunikacija o neobaveznim stvarima, a nađete se pod paljbom tuđe bujice riječi?

Koliko kontrolirate svoje komunikacijske vještine?

Ponekad vam je cilj komunikacija o neobaveznim stvarima. Niste zapravo ni sigurni što se događa, ali shvaćate da nešto nije u redu. Gotovo da imate neopisivu potrebu suprotstaviti se toj bujici vlastitim arsenalom. Svi se u nekom trenutku moramo nositi s raznim usijanim glavama ili emocionalno nestabilnim osobama.

Sigurno vam se dogodilo da budete u blizini neke osobe koja se ponašala iracionalno. To je bila bliska osoba, kolega ili netko koga ne poznajete. U trenutku je komunikacija više izgledala kao da se osoba istresa na vas nego što joj je na umu normalna komunikacija. To može biti znak unutarnje nesigurnosti ili samo posljedica nekih nedavnih događaja. U svakom slučaju posljedica su visoke razine različitih emocija. S takvim se situacijama teško nositi. Uobičajeni savjeti kako se prema njima treba odnositi vam se čine u tom trenutku slabo učinkoviti. Provjerimo što o tome kako se s njima nositi kažu istraživanja.

To nije vaša igra!

Prirodna reakcija na gromoglasni ispad je reagirati tako da vi riječi izbacujete glasnije i brže. Problem je što takva reakcija daje loš rezultat. Takav odgovor će sugovornik shvatiti kao nadmetanje u kojem pokušavamo pobijediti. Moramo se prestati ponašati kao da smo u pravu i slušati. Kada se svađaju dvije emocionalno pobuđene osobe to izgleda kao zanimljiva predstava za vanjske promatrače. No, što duže viču jedna na drugu sve se dalje odmiču od rješenja. Potrebno je stati na loptu i osvijestiti da sugovornik jednostavno ima loš dan. Krivica koju nam u ovakvoj komunikaciji nameće – nema veze s nama! To će pomoći nama da ostanemo smireni, ali i sugovorniku da se smiri Ako se krenemo ponašati kao da jesmo krivi, sugovornik će dobiti potvrdu za svoje ponašanje i počet će ga pojačavati zbog pronalaska "žrtve" za iskazivanje emocija koje osjeća. Učinkovita komunikacija postiže se kontrolom emocija i razumijevanjem sugovornikovih emocija!

Ukoliko pak želite shvatiti što vam sugovornik zapravo želi reći pokušajte stvarno čuti što vam govori. Od početka neka slušanje bude aktivno iako još ne znate što biste mogli čuti. Sugovornik svjesno ne očekuje od vas nešto konkretno. Ima potrebu izbaciti negativne emocije iz sebe, pa su samim time i njegove misli i riječi zbrkane. Izbjegavajte suditi ili analizirati što govori. Fokusirajte se na razumijevanje njegove perspektive pri čemu će vam pomoći parafraziranje njegovih riječi kako biste ih bolje razumjeli.

Nije dovoljno samo slušati!

Ako se nađete u situaciji neslaganja s nečijim mišljenjem, imate dvije opcije. Prva je opcija smiriti osobu i reći da ne smatrate važnim ono što govori, a druga opcija je zamoliti osobu da vam kaže nešto više o tome. Tako ćete pokrenuti razgovor i dat ćete do znanja vašem sugovorniku da vam je stalo te ćete dobiti pozitivnu povratnu informaciju i utišat ćete njegovu burnu reakciju.  

Naravno, ne možete uvijek samo slušati, morate nešto i reći. Pogotovo ako ste suočeni s direktnim pitanjem. U tom slučaju važno je zapamtiti da nije bitno što ste rekli, već što je sugovornik čuo. Stavite se u njegove cipele prije nego progovorite i zamislite kako bi mogao čuti i shvatiti svaku vašu riječ, te na kraju i reagirati na njih. Nakon što saslušate vašeg sugovornika, važno mu je dati do znanja da cijenite njegovo mišljenje iako se možda ne slažete s istim. Aktivno slušanje i parafraziranje daju vašem sugovorniku do znanja da ga slušate i razumijete, a u tome leži učinkovita komunikacija.

Komunikacija kojom upravljate vi!

Tijekom cijelog razgovora pokazujete aktivno slušanje, empatiju i razumijevanje. Tako ćete početi stvarati utjecaj nad trenutnim emotivnim stanjem i općenito razgovorom. Njega stvarate pravilno tempiranim pitanjima koja ispituju sugovornika o stvarima o kojima priča. Ljudi imaju potrebu odgovarati na takva pitanja. Ona ih na kraju krajeva dovode do odgovaranja na pitanja koja postavljaju sami sebi. Takva komunikacija ih dovodi do točke kada postupno počnu razmišljati na racionalan način. A to ih pak vodi do rješavanja problema, uz pomoć vašeg dragocjenog utjecaja.

Takav vaš utjecaj dovodi i do promjene u sugovornikovom ponašanju. Nju je lako primijetiti jer donosi i novu temu razgovora. To je tema zbog koje je takva komunikacija i počela. Umjesto povišenih tonova ili svađe do vas će stići miran i ugodan glas osobe kojoj je stalo da svoj problem riješi. Pokazivanjem empatije i pozitivnom reakcijom na stav sugovornika (koji se možda kosi s vašim), dajemo mu do znanja da nam se uvijek može obratiti i da ga nećete osuđivati zbog njegovog mišljenja. Visoka emocionalna inteligencija znači uspješno vođenje komunikacije.

Negativna povratna informacija znači prilika za razvoj

Također, nemojte zanemariti ono što vam sugovornik govori. Te negativne informacije nemojte shvaćati osobno. Sve informacije koje primite, pokušajte racionalizirati. Nikada nemojte ignorirati povratnu informaciju, nego joj posvetite dovoljno vremena jer vam ta informacija može biti prilika za učenje i razvoj. To znači da, ako vam netko dođe i kaže da ste nešto napravili loše, nemojte se uvrijediti i shvatiti to osobno. Uključite racionalnost i sagledajte stvari iz drugih perspektiva. Možda ste zaista napravili pogrešku i u redu je priznati da niste bili u pravu. Time vašem sugovorniku dajete do znanja da cijenite njihovo mišljenje i da ste spremni prihvatiti kritiku. Svi smo mi ljudi i svi griješimo. U redu je dopustiti nekome da nam ukaže na mane i moramo shvatiti da to nije osobni napad. Učinkovita komunikacija znači cijeniti ono što nam drugi kažu i ponekad priznati da smo pogriješili te zahvaliti sugovorniku što nam je na to ukazao.

Na kraju, bitno je zapamtiti nekoliko stvari. Ignorirajte ljutnju i histeriju, u suprotnom ćete ih samo poticati. Komunikacija je važan dio vaše svakodnevice. Vaša okolina može misliti i da iskrena komunikacija znači izgovaranje smislenih i besmislenih riječi, grubim i povišenim tonovima jer su to jednostavno – oni. Vi budite – vi i upravljajte komunikacijom na način koji će donositi rješenja umjesto napuhavanja problema. Ritam života i posla ponekad svakog od nas može odvesti preko ruba i na vidjelo izmamiti i neželjene reakcije. Vi ste voditelj i znate da se situacije mogu usmjeravati u željenom smjeru, a pozitivna i otvorena komunikacija je pravi način da vam to i uspije!

Vodič za racionalnu komunikaciju

Kako bismo zaokružili cijelu priču, na jednom mjestu donosimo vam savjete vođenja racionalne komunikacije. Ako mislite da ste uspješni u vođenju razgovora te da imate razvijene interpersonalne i komunikacijske vještine, možete dodatno provjeriti pazite li uistinu na sve aspekte komunikacije. Ukoliko ne znate kako postići ono što želite i kako osigurati da primatelj vaše poruke prima važne signale koje šaljete, ovi savjeti će vam pomoći u ostvarenju ciljeva. Učinkovita komunikacija stvara se oštrenjem vaših komunikacijskih i interpersonalnih vještina.

  • Svrha razgovora je razmjena ideja između dviju osoba jer uspješna komunikacija nikada nije jednosmjerna. Stoga, budite otvoreni u traženju povratne informacije vašeg sugovornika.
  • Važno je iskazati poštovanje prema sugovorniku! Cijenite ono što drugi govore i nikada im ne upadajte u riječ. Ako nekome upadate u riječ, pokazujete manjak poštovanja i vještina slušanja. Također, ako vama drugi upadaju u riječ, pokušajte suziti vašu poruku i promislite jeste li otišli preširoko u temu.
  • Nikada ne završavajte rečenice drugima! Završavanjem tuđih rečenica pokazujete nezainteresiranost o onome što oni govore, iako mislite da šaljete poruku da shvaćate što vam žele reći. Učinkovita komunikacija postiže se strpljenjem i pažljivim slušanjem.
  • Parafrazirajte! Kada vas netko zamoli da nešto napravite, ponovite srž onoga što su rekli vašim riječima. Time pokazujete da ih slušate, ali i da razumijete ono što od vas traže.

Fokusirajte se na to što vam govore

  • Jeste li se ikada našli u situaciji u kojoj ste nešto pričali, a druga osoba uopće nije slušala? Ako je odgovor da, znate da se javlja osjećaj obeshrabrenosti i da vam je ugašena motivacija za nastavljanjem razgovora. Nikada nemojte biti takva osoba, nego se fokusirajte na ono što vam druga osoba govori, kimajte glavom i odgovarajte na postavljena pitanja. Učinkovita komunikacija uspostavlja se aktivnim slušanjem.
  • Dio aktivnog slušanja je i zadržavanje kontakta očima. Kontakt očima pomoći će vam u izbjegavanju distrakcija oko vas, ali i pošiljatelju poruke šaljete neverbalne znakove koji pokazuju da ih slušate. Važno je naglasiti da je u redu ponekad maknuti pogled i da ne trebate prodorno buljiti drugoj osobi u oči jer joj ponekad može biti neugodno.
  • Neverbalni znakovi ponekad govore više od riječi. Ako imate prekrižene ruke dok razgovarate s nekim, šaljete poruku da niste spremni prihvatiti njihove ideje. Ako su vam ruke na bokovima, prikazat ćete se kao defanzivni. Važno je biti svjestan svog govora tijela i dok pričate i dok slušate.
  • Svi ljudi imaju poštapalice u govoru. Ponekad one mogu omesti sugovornika u slušanju pa možda neće uhvatiti srž vaše poruke. Zato razmislite prije nego nešto kažete i pokušajte izbjegavati poštapalice, koliko god vam se to činilo teško. Učinkovita komunikacija može se naučiti. Važno je osvijestiti svoje mane i pokušati ih ukloniti.

Vježba dovodi do savršenstva

  • Najvažnija stavka racionalne komunikacije je poštovati tuđe mišljenje. Ljudi se često nađu u situaciji kada se ne slažu s onim što njihov sugovornik govori, ali je važno osvijestiti da svatko ima pravo na svoje mišljenje. Kada se to dogodi, ne napadajte drugu osobu, nego sačekajte da završi te onda iznesite svoje mišljenje na obziran način. Ne napadajte vašeg sugovornika, svoje mišljenje i osjećaje iznesite bez pokretanja konflikta. Na kraju razgovora, ničije se mišljenje neće promijeniti te će svatko od vas otići s različitim stajalištem. Zato je bitno završiti taj razgovor bez konflikta i bez nametanja svog mišljenja.

Vježba dovodi do savršenstva. Kako biste mogli primijeniti navedene savjete, važno ih je vježbati. Kada se nađete u razgovoru s nekim, osvijestite sve ono što radite krivo, ali i ono što radite dobro. Pokušajte izoštriti svoje komunikacijske vještine kada god imate priliku za to. Obratite pozornost na koji način vaši sugovornici komuniciraju kako biste mogli parafrazirati ono što govore te kako biste vidjeli koja količina zadržavanja kontakta očima odgovara toj osobi. Nitko nema savršeno razvijene komunikacijske vještine u svim situacijama, ali je bitno optimalno iskoristiti ono što znamo i potruditi se poboljšati svoju komunikaciju. Učinkovita komunikacija znači poštovati sugovornika, aktivno ga slušati i ne ulaziti u konflikte zbog razdvojenosti mišljenja.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.