Povratne informacije su važnije nego što mislite

Igor Pureta

Koliko su važne povratne informacije mogu vam reći oni koji ih dobiju i oni koji ih nemaju. Svi imaju priliku biti u neugodnoj tišini.

Povratne informacije su temelj osobnog razvoja

Ivan je prezentaciju završio planom kako da rezultat tima dovede na zavidnu razinu. On i članovi njegovog tima su zaostajali u realizaciji dogovorenog i završetak čitavog projekta. Na vrijeme dolazio je u pitanje: "Dakle, kako vam se čini?". Upitao je kolege vjerujući da će dobra prezentacija, koju je upravo završio, pomoći motivaciji članova tima i potaknuti poslovni rast. Oni su se gnijezdili u stolcima i igrali olovkama, nešto pisali po blokovima, no nitko se nije oglasio. Takvi mučni trenuci su vrlo česti, svi smo imali priliku biti u takvoj neugodnoj tišini.

Naša neodlučnost da nešto kažemo pretvorila bi se u pristojnost kojom bismo pohvalili prezentatora za njegov rad. Tako bismo preskočili reći što mislimo o suštini njegove prezentacije. Iza dobre namjere da se Ivanu, ili nekome u takvoj situaciji izbjegnu dati povratne informacije krije se mnogo veća opasnost. Nećkamo se izraziti svoje mišljenje, ne zbog toga što nam nedostaju riječi ili što ne znamo kako bismo to rekli već. Izbjegavamo reći zato što mislimo da ćemo na taj način povrijediti govornika. Paradoksalno je da time kreiramo upravo suprotan učinak.

Oni koji zanemaruju važnost povratne informacije i uskraćuju je drugima stvaraju u sebi stalno rastuću količinu nemira i nezadovoljstva. Zahvaljujući ljudima koji zadržavaju povratne informacije otvorena komunikacija o problemima često izostane. Tako korporativna kultura sve više dobiva negativan predznak. Poduzeća su prepuna ljudi koji su pravi rudnik smislenih povratnih informacija za unapređenje situacije.

Zanemarena važnost povratne informacije

Problem je taj što ih odbijaju izreći. Kolege ili menadžer, na primjer, osjećaju potrebu cenzurirati vlastito mišljenje u korist kolegijalne atmosfere. Time propuštaju učenje iz pogrešaka i poticanje dobrih ideja. Na taj način se zanemaruje upravljanje promjenom te oslabljuju i tim i čitava organizacija. Odnosi se još više pogoršavaju. To je sa činjenicom da je izostanak povratne informacije o vlastitim slabostima sve veći broj ljudi razumije kao nerealno dobro mišljenje. Radi se o kvaliteti njihovih sposobnosti. Ipak, negdje duboko u sebi, svjesni su svojih nedostataka. Teško se suočavaju sa dobrim kvalitetama drugih ljudi. Većinom izbjegavaju ih pohvaliti zbog njihovih sposobnosti, kreativnosti ili inovativnosti.

Ljudi imaju osjećaj da su, dajući povratne informacije i reagirajući na nečije ponašanje, prijetnja sigurnosti nečijeg zaposlenja, pozicije ili odnosa prema nadređenom. Zato izbjegavaju dati povratnu informaciju i ponašaju se poput carevih podanika u Andersenovoj bajci "Carevo novo ruho". Svi vide da je car gol, odnosno da nešto nije u redu u timu ili organizaciji, ali se ponašaju kao da je car u najboljem ruhu odnosno da je sve u redu. Tako se svaka komunikacija svodi na razgovor o vremenu, sportu ili politici.

Povratna informacija, zašto je loše prešutjeti ju?

Govori se o stvarima koje ne mogu dovesti do otvorene diskusije o problemu koji je svima vidljiv. Takvo je ponašanje kratkovidno jer učinkovita komunikacija podrazumijeva i da vrijeme koristite racionalno. za sve koji su na bilo koji način u njega uključeni. Kojima je uskraćena povratna informacija nemaju uvid u pravo stanje svog razmišljanja, djelovanja i utjecaja kojeg imaju na svoju okolinu. Oni koji uskraćuju povratnu informaciju stvaraju u sebi stalno rastuću količinu nemira i nezadovoljstva. Tim i organizacija u kojoj takvi radnici rade počinju stagnirati i propadati. Loše ideje skrivaju iza lažnih imena i jer se dobre ideje zaboravljaju i zanemaruju.

Ako dulje izbjegavamo dati povratnu informaciju pod izlikom da je to najbolje za nas i našeg kolegu. Tada će se organizacija u kojoj radimo brže naći na nizbrdici. Siguran sam da u kriznoj situaciji u kojoj se nalazimo traženje novog posla nije najbolji izbor. Međutim, siguran sam da je uvijek vrijeme za jedan drugi izbor. Za usvajanje važne navike. To je davanja i primanja iskrene povratne informacije. Zato počnite davati povratne informacije i povedite tako sebe, svoj tim i organizaciju na put trajnog uspjeha!

Komunikacijske vještine su iznimno važan alat za svaku osobu, a povratna informacija je njihov sastavni dio. Usvojite naviku davanja i primanja povratnih informacija jer će vam donijeti bolje uvide u način na koji komunicirate te što vam vaši sugovornici zapravo žele reći. To je važan korak u boljem razumijevanju svijeta oko sebe i zahvaljujući njemu ćete izbjeći nesporazume i graditi uspješnu komunikaciju.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.