Blog post poduzeće

Konkurencija je poticaj i mogućnost napretka ako to želimo

Igor Pureta

U Hrvatskoj smo očekivali da će nam konkurencija i slobodno tržište donijeti osobni razvoj, bogatstvo te povećanu konkurentnost i blagostanje društva.

Konkurencija je izvor motivacije za poduzeće

U Hrvatskoj smo očekivali da će nam konkurencija, kapitalizam i slobodno tržište donijeti osobni razvoj i bogatstvo te povećanu konkurentnost i blagostanje ukupnog društva. Promicanje slobodne konkurencije je, barem načelno, opće prihvaćeno kao najbolji alat za dobrobit potrošača te društva u cjelini. Zagovornici konkurencije na nju gledaju kao lijek za sve probleme u društvu. Smatraju da će jača konkurencija poboljšati rezultate čitave države, otvarati nove poslovne prilike za njezine građane te smanjivati trošak dobara i usluga. Dijelom je to svakako točno i konkurencija nedvojbeno nosi mnoge prednosti.

Tu su niži troškovi te cijena proizvoda i usluga, bolja kvaliteta, veći izbora, više inovacija, veća učinkovitost i produktivnost. Zatim dolaze opći gospodarski rast i razvoj te jačanje demokracije raspršivanjem ekonomske moći te veće blagostanje. Promovira se inicijativa, sloboda te slobodno udruživanje pojedinaca. Konkurencija nas primorava da konstantno učimo i razvijamo se, širimo naše horizonte kako bismo omogućili rast našeg brenda i poduzeća. Primorava nas da ulažemo u vlastiti i u razvoj svojih djelatnika.

Neosporne su koristi konkurencije kako na tržištu, tako i na radnom mjestu. Konkurencija nas tjera da se trudimo uvijek više, da damo najbolje od sebe. Na tržištu s jakom konkurencijom, svako poduzeće koje želi opstati mora neprestano ulagati dodatne napore ne bi li pružilo što bolju uslugu. Ta usluga ili proizvod se trebaju dodatno unapređivati kroz stalne inovacije, iznalaženje boljih načina pružanja usluge ili bolju organizaciju rada. Konkurencija nas potiče na kreativno razmišljanje koje predstavlja temelj bilo kojeg uspješnog poduzeća. Sprječava nas, i poduzeća i pojedince, da se uljuljkamo u našu zonu ugode.

Konkurencija nosi i negativne posljedice

Sad, nakon gotovo 30 godina čini se da konkurencija ne donosi nužno pozitivne promjene za društvo u cjelini i svakog od nas pojedinačno. Konkurencija ima i svoje negativne strane. Dovela je do seljenja proizvodnje u zemlje gdje je radna snaga daleko jeftinija. Dovela je do ukidanja mnogih radnih mjesta. Dovela je i do izrabljivanja radne snage u zemljama u razvoju i mnogih po život opasnih praksi u proizvodnji, u zemljama gdje radnici nemaju zaštitu zakona. Potreba da se bude brži ili jeftiniji dovela je do upotrebe raznih sastojaka u proizvodnji, kao i načina proizvodnje koji su dokazano štetni po naše zdravlje i planetu u cjelini. Konkurencija često rezultira iskorištavanjem potrošača zbog njihove manjkave zaštite.

Iskoristite prednosti

Kako onda možemo iskoristiti prednosti konkurencije, a smanjiti njezine negativne posljedice? Neki zagovaraju jači regulatorni okvir. Odgovarajući zakoni, kao i njihova dosljedna provedba, nedvojbeno su nužni, pogotovo u dijelu koji se odnosi na zaštitu slabijih i promicanju jednakih prava. Tako se zakoni o zaštiti tržišnog natjecanja i o zaštiti potrošača međusobno nadopunjuju promičući prilike za potrošače dok istovremeno sprječavaju da poduzeća iskorištavaju potrošače.

Dodatni način jest naša vlastita promjena percepcije konkurenata. Umjesto da ih doživljavamo kao neprijatelje, možemo ih promatrati kao izvor poticaja i korisnih informacija. Oni nam pomažu otkriti koje su naše slabe, a koje jake strane. Pomažu nam da se fokusiramo na ono u čemu smo dobri, što u konačnici donosi koristi svima, pojedincu, poduzeću i društvu u cjelini. Od konkurencije možemo i učiti. Konkurenti nam mogu pružiti vrijedne uvide u stanje na tržištu. Njihove greške ili neke njihove ideje mogu nas inspirirati kako poboljšati vlastito poslovanje.

Pojam suradnje za opće dobro sve je prisutniji. U poduzećima se sve više potiče timski rad. I dok neki ljudi ne funkcioniraju najbolje u okruženju konstantnog natjecanja, timski rad im može pružiti osjećaj dovoljne sigurnosti. Istovremeno okruženje je i poticajno jer se timovi međusobno natječu i potiču na što bolje rezultate.

Konkurencija prožeta društvenom svrhom

Konkurencija ima i negativne posljedice

Danas se javlja sve više ljudi i poslovne literature koji zagovaraju sofisticiraniji oblik kapitalizma koji će biti prožet društvenom svrhom. U prošlosti su koncepti održivosti, pravednosti i profita uglavnom doživljavani kao nespojivi te čak suprotstavljeni. Danas se uz globalizam polako mijenja i naš pogled na svijet. Počeli smo shvaćati da je čitav svijet naš dom. U današnjem svijetu globalne ekonomije svima je jasno koliko je svjetsko gospodarstvo međusobno povezano i ovisno. Istovremeno sve je jače shvaćanje da je dobrobit i uspjeh svakog pojedinca i svakog pojedinog poduzeća zapravo u interesu svih.

Poslovanje se više ne sastoji samo od pukog nastojanja da se ostvari što veći profit. Mi cjelokupnim našim poslovanjem ostavljamo traga na svemu i svima oko sebe. I na sebi samima. Našim odnosom prema svojim radnicima, kupcima i dobavljačima iz dana u dan oblikujemo sebe same, naše poduzeće i naše okruženje. I jedino konstatan napor na promicanju ove promjene bit će najbolji regulator negativnih, dok će istovremeno poticati pozitivne efekte konkurencije.

Da bismo u tome uspjeli nužno je prestati očekivati kako će netko drugi pokrenuti te promjene umjesto nas. Trebamo izvaditi glave iz pijeska koje smo tamo davno ugurali (ili nam ih je netko pomogao tamo ugurati) i početi reagirati pozitivno prema prednostima koje nam konkurencija donosi i boreći se protiv njenih nedostataka koji potkopavaju društvo i zajednicu u kojoj živimo.

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.