Blog post menadžment

Kriza je prilika da poduzeće otkrije svoj sjaj

Igor Pureta

Kriza je uvijek prilika da se pokažu sposobni i radišni ljudi i organizacije. Kriza je prilika!

Kad naiđe kriza prihvatite se posla!

Rastuća ekonomija prikriva koji problemi muče poduzeće, a kad se pojavi kriza, nefunkcionalna organizacija teže će se nositi s izazovima. U ovo doba kad je izbor svih vrsta informacija lako dostupan te je vrlo lako prikupiti informacije o tome kako su neka poduzeća dobro organizirana, strukturirana i kako im je svaka prilika mogućnost da povećaju svoj utjecaj na svijet oko sebe. Divimo se njihovim idejama koje rado prihvaćamo i poštujemo njihove sposobnosti da oko nas i za nas naprave nešto što još nikome nije uspjelo. Čak i u ovo doba, kad svi oko nas viču: "Kriza!", takva poduzeća uspijevaju osvojiti tržište, ovladati nekim njegovim dijelom ili jednostavno dobro poslovati.

I, naravno, ako postoje dobro organizirana poduzeća, postoje i ona koja su potpuno ili djelomično nefukcionalna. U doba prosperiteta većina poduzeća raste jer sve oko njih raste. Vjerojatnost je veća da će dobro organizirana poduzeća rasti brže i/ili više dok će loše organizirana poduzeća rasti minimalno ili, u svakom slučaju, lošije nego ona dobro organizirana. Ipak, i ona će rasti. Rastuće gospodarstvo, zapravo, samo prikriva koji problemi muče poduzeće, jer ih poduzeće, zbog usmjerenosti na gladno tržište, ne obazire na njih. Kad se promjeni okolina i kad se pojavi kriza, nefunkcionalno poduzeće ili organizacija će brže zapasti u probleme i teže se nositi s novim izazovima. Kriza svima pokazuje kakva je učinkovitost unutar poduzeća i kako se njime upravlja, pa te karakteristike poduzeća postaju vidljivima ne samo radnicima već i onima koji samo sporadično primaju informacije o njemu.

Ljudi često ne prepoznaju priliku koju im daje kriza

Kriza je prilika! To znaju već i vrapci na krovu, kao što znaju i da postoji kineski znak za krizu, koji u sebi sadrži dva simbola – opasnost i priliku. I dok neki krizu koriste da bi iskoristili priliku drugi bježe od krize da ne bi sami nešto morali napraviti.

Usprkos mogućnostima i sposobnostima, velik je broj slučajeva kada ljudi niti bježe od opasnosti niti koriste priliku, već su prilično inertni u odnosu prema opasnosti. Slično je i s organizacijama! Siguran sam da vas zanima zašto neke organizacije teško ili nikako ne mogu promijeniti svoje obrasce ponašanja, ma koliko se oni pokazivali neuspješnima!

U vrijeme stabilnog rasta mnoga su poduzeća uspješna i ostvaruju dobit. Djelatnost obavljaju ponavljajući isti obrazac ponašanja. Štoviše, nagrađena su povećanjem tržišnog udjela ili povećanjem dobiti. Nagrađuje se njihova stabilnost, odnosno nepromjenjivost ponašanja. Čini se da promjena ne samo da može ugroziti posao već može dovesti do katastrofe. Zato se nitko ne usudi dirati postojeće procedure djelovanja, načine donošenja odluka ili uvesti drugačiju vrstu usluge ili novi proizvod. Rastuća ekonomija ima tendenciju maskiranja problema, pa čak i uvećavanja problema poduzeća. Gomilaju se nepotrebni procesi, zapošljavaju se nepotrebni ljudi, povećava se mogućnost greške.

Takav način djelovanja je moguć ukoliko su tržišni uvjeti nepromjenjivi. No, što se dešava kad se tržišni uvjeti promijene? Naučen obrazac ponašanja donosio pozitivan rezultat. Zato se organizacija nastavlja ponašati na isti način, čak iako je vidljivo da je takvo ponašanje potpuno iracionalno! Problemi i kriza na tržištu otkrivaju operativnu neefikasnost i loše upravljanje koji se skrivaju ispod površine uspješnog rezultata.

Procijenite što treba raditi drugačije

Zato je jako važno prisjetiti se principa na kojima je poduzeće nastalo! Vlasnik, poduzetnik i prvi radnik nije uspio uvesti svoje poduzeće na tržište jer je radio nešto uobičajeno. Uspio je zato jer je radio nešto drugačije ili sasvim novo!

Stoga poštujte načela na kojima je izrasla organizacija za koju radite! I u vremenima prosperiteta, a posebice u kriznim vremenima, s vremena na vrijeme, procjenjujte učinkovitost trenutačnih procesa. Procijenite odnosa radnika prema poslu, u odnosu na načela novosti i jedinstvenosti, na kojima je poduzeće gradilo svoj uspjeh. Procjenjujte i trenutačne procese te kvalitetu obavljenog posla u odnosu na uvjete na tržištu i zahtjeve koje tržište ima. Nitko ne govori da svaki dan trebate promijeniti svoj odnos prema svemu. Prilagoditi se onome što se događa oko nas nužno je za osobni razvoj i uspjeh, ali i poslovni rast. Pokušajte i za vas će dobra vremena postati još bolja, a krizna se sastojati od samo jednog znaka - prilike!

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našoj Politici Kolačića.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.